Måling af individuelt varmeforbrug
Fra : Michael Hansen

Dato : 14-12-05 16:58

Jeg lejer for tiden min tilbygning ud og vil i den forbindelse gerne
regne lidt på hvor meget jeg reelt set får ud af det. El er relativt
simpelt at måle, da der går én fase til bygningen og det må være muligt
at få sat en måler på denne. Varme er derimod en anden sag; er der nogen
der kan komme på en idé til dette?

Jeg havde tænkt lidt på at bestemme fremløbs- og tilbageløbstemperaturen
(kontinuert), men hvis jeg ikke kender hastigheden kan jeg jo ikke
rigtig regne på hvor meget energi der er blevet afsat i radiatorene...

Mvh Michael

Fra : Max

Dato : 14-12-05 17:16

Hej Michael

> Jeg havde tænkt lidt på at bestemme fremløbs- og tilbageløbstemperaturen
> (kontinuert), men hvis jeg ikke kender hastigheden kan jeg jo ikke
> rigtig regne på hvor meget energi der er blevet afsat i radiatorene...

Få sat et kaloriemeter på frem/returløb.

Mvh Max

Fra : Michael Hansen

Dato : 14-12-05 17:54

> Få sat et kaloriemeter på frem/returløb.

Jeg tror nok jeg ved hvad et kaloriemeter er, men kan man få dem
kommercielt til at indsætte i sit eksisterende rørsystem (og til hvilken
pris)? Nu er jeg så i øvrigt ikke så glad for at skulle pille i
rørsystemet; jeg ville hellere have en "plug'n play" løsning...

Har tænkt lidt på om man kunne bruge
tilbage/fremløbstemperaturdifferencen og sammenligne den med det der er
på resten af huset (hvis fremdriften er den samme til begge systemer);
så får jeg et forhold jeg må kunne bruge (men skal lige tjekke om der
overhovedet er to systemer jeg kan måle på).

Mvh Michael

Fra : Max

Dato : 14-12-05 21:21

Hej Michael

> [...]
> pris)? Nu er jeg så i øvrigt ikke så glad for at skulle pille i
> rørsystemet; jeg ville hellere have en "plug'n play" løsning...

Ja, jeg har da et sidene i mit fjernvarmeanlæg, smart ting, målen
vandgennem-
strømningen, ud og ind temperatur, fortæller om øjeblikkelig kalorieforbrug,
mængden af vand der løber lige nu og over tid o.s.v. Der må være et brugt
markede med dem hvor de er billige, den gamle måler blev udskiftet efter
en 6-7 år, ikke på grund af fejl, men fordi man ville have en model man
kunne aflæse udefra, så alle dem der er pillet ned må jo ende et sted.

> Har tænkt lidt på om man kunne bruge
> tilbage/fremløbstemperaturdifferencen og sammenligne den med det der er

Den løsning kræver nog en vandmåler også.

Mvh Max