MySQL: Begrænse per grupering
Fra : Kasper Johansen

Dato : 14-12-05 12:52

Hej gruppe.

Jeg vil gerne have 5 billeder (bdk_galleri_pictures) fra hver gruppe
(bdk_galleri_groups), der bliver fundet via. følgende forspørgsel:

<query>
SELECT
bdk_galleri_pictures.nr,
bdk_galleri_pictures.pers,
bdk_galleri_pictures.groupid

FROM
bdk_galleri_groups,
bdk_galleri_spgroups_links,
bdk_galleri_pictures

WHERE
bdk_galleri_spgroups_links.spid = '$spgroupd[nr]' &&
bdk_galleri_groups.nr = bdk_galleri_spgroups_links.groupid &&
bdk_galleri_pictures.groupid = bdk_galleri_groups.nr

ORDER BY
bdk_galleri_pictures.nr
</query>

Da forspørgslen skal gentages mange gange, vil jeg gerne have lavet det hele
i en enkelt forspørgsel. Er det muligt? Og hvis ja, hvordan? Jeg bruger
MySQL 5.

Kasper Johansen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 14-12-05 18:45

Kasper Johansen wrote:
> [...]
> bdk_galleri_groups.nr = bdk_galleri_spgroups_links.groupid &&
> bdk_galleri_pictures.groupid = bdk_galleri_groups.nr

Jeg tror ikke at && er standard SQL. Der skal vist stå AND. Jeg går ud
fra at mysql accepterer det, men alligevel...

> [...]
> i en enkelt forspørgsel. Er det muligt? Og hvis ja, hvordan? Jeg bruger

Jeg tror desværre ikke at du kan slippe udenom foreningsmængden af en
masse SELECT-forespørgsler. Altså

SELECT <gruppe 1> LIMIT 5
UNION
SELECT <gruppe 2> LIMIT 5
UNION
SELECT <gruppe n> LIMIT 5

Men noget helt andet er, at du har et dobbelt join i din forespørgsel.
Det er altså dyrt, så hvis du kører din forespørgsel ofte, kunne du
overveje at de-normalisere tabellerne en smule.

Mvh. Michael.

Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-12-05 13:57

On Wed, 14 Dec 2005 18:44:47 +0100, Michael Zedeler
<michael@zedeler.dk> wrote:

>Jeg tror desværre ikke at du kan slippe udenom foreningsmængden af en
>masse SELECT-forespørgsler. Altså

Hvis antallet af forskellige grupper ikke er kendt, kan man benytte
sig af en subselect - fx:
http://lists.mysql.com/mysql/191825

>Men noget helt andet er, at du har et dobbelt join i din forespørgsel.
>Det er altså dyrt, så hvis du kører din forespørgsel ofte, kunne du
>overveje at de-normalisere tabellerne en smule.

Hvad tænker du på med at det er dyrt med det join? Det væsentlige er,
at der joines hen på keys, og mon ikke at der både er index på
bdk_galleri_groups.nr og bdk_galleri_pictures.groupid?

--
- Peter Brodersen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 15-12-05 14:56

Peter Brodersen wrote:

> Hvis antallet af forskellige grupper ikke er kendt, kan man benytte
> sig af en subselect - fx:
> http://lists.mysql.com/mysql/191825

Det er en smart løsning, men hvordan performer den? I teorien skalerer
tiden som o(x^2), hvor x er antallet af rækker, så hvis man har mange
rækker, bliver den pænt dyr.

> Hvad tænker du på med at det er dyrt med det join? Det væsentlige er,
> at der joines hen på keys, og mon ikke at der både er index på
> bdk_galleri_groups.nr og bdk_galleri_pictures.groupid?

Selv med indexes, koster det jo en del ekstra at lave joins, frem for
ikke at gøre det. Specielt hvis databasen laver meget andet, så den når
at smide det ud af cachen før hver forespørgsel.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-12-05 15:27

On Thu, 15 Dec 2005 14:56:12 +0100, Michael Zedeler
<michael@zedeler.dk> wrote:

>Det er en smart løsning, men hvordan performer den? I teorien skalerer
>tiden som o(x^2), hvor x er antallet af rækker, så hvis man har mange
>rækker, bliver den pænt dyr.

Sandsynligvis skalerer den ikke vildt fantastisk, men hvis ens
datamængde ikke er vanvittig, kan det være en nødvendighed som
alternativ til at fedte med det manuelt.

>Selv med indexes, koster det jo en del ekstra at lave joins, frem for
>ikke at gøre det. Specielt hvis databasen laver meget andet, så den når
>at smide det ud af cachen før hver forespørgsel.

Et direkte index-opslag er altså hysterisk hurtigt, og det plejer ikke
at være dér, den umiddelbare optimering finder sted. En langt større
ulempe kan være, hvis én af tabellerne opdateres temmeligt ofte pga.
MyISAMs table locks, men samme problemstilling finder man også ved en
de-normalisering.

Idet et galleri nok oftere bliver hentet end ændret, vil MySQLs
querycache sandsynligvis alligevel kunne tage sig af langt de fleste
bekymringer.
--
- Peter Brodersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-12-05 15:34

Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> writes:

> Det er en smart løsning, men hvordan performer den? I teorien skalerer
> tiden som o(x^2), hvor x er antallet af rækker, så hvis man har mange
> rækker, bliver den pænt dyr.

Det afhænger jo af hvor kvik databasen er. Jeg mener fx at Oracle kan
genkende sådanne, og lave passende indekser over subselectresultatet.

> Selv med indexes, koster det jo en del ekstra at lave joins, frem for
> ikke at gøre det. Specielt hvis databasen laver meget andet, så den
> når at smide det ud af cachen før hver forespørgsel.

Det lyder som noget man kunne overveje at måle på. Understøtter MySQL
efterhånden noget i stil med "EXPLAIN PLAN"?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kasper Johansen

Dato : 21-12-05 13:52

Michael Zedeler skrev:
> Det er en smart løsning, men hvordan performer den?

Der er 252 indlæg i "bdk_comments_comments", 278 i "bdk_comments", 4
indlæg i "bdk_users_blogs". Så det er ikke det store.

Den har ingen problemer overhovedet med performance overhovedet.

Set i forhold til de andre scripts der bliver kørt, vil jeg gætte på
0,001 sek. for lige den forspørgsel.

Jeg takker for alle svar, og skriver scriptet om :)

Kasper Johansen