Nedlægge ajlebeholder
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-12-05 21:38

Hej

Jeg har en stor ajle-beholder gemt delvist under stalden, delvist under
et stykke jord. Planen var at pille den gamle pumpe op og få lagt et
solidt jerndæksel på, så den måske senere kunne bruges til at samle
regnvand sammen i.

Men efter at en gravemaskine hev pumpen op i går, og jeg kunne stå og
kigge ned i et meget dybt, meget sort hul med ildelugtende snask i
bunden, er jeg ikke længere i tvivl om at den skal væk .....

men så melder der sig et par spørgsmål:

Skal det meldes nogle steder at man nedlægger sådan en, lige som det
skal med f.eks en olietank?

Hvad fylder man sådan en med? Sand? Eller bruger man bare hvad man lige
har rigeligt af?

Og bør jeg pumpe den tør før jeg begynder at hælde noget i den?

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Leonard

Dato : 13-12-05 22:18

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote:

>Og bør jeg pumpe den tør før jeg begynder at hælde noget i den?

Det er vel at sammenligne med det der kan ledes væk i et
nedsivningsanlæg, måske lidt stærkere. Og et nedsivningsanlæg skal
ligge i overfladen, så der er meget jord at sive igennem inden det når
grundvandet.
Hvordan vil du have det med at det du har i tanken måske løber direkte
ud i grundvandet under tanken, fordi der går hul i den?

Jeg kender ikke reglerne ej heller de miljømæssige konsekvenser, men
rent vand er ikke bare noget der er nok af, så det skal vi passe på.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-12-05 08:10

On Tue, 13 Dec 2005 22:17:54 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> [...]
>Hvordan vil du have det med at det du har i tanken måske løber direkte
>ud i grundvandet under tanken, fordi der går hul i den?

Det ville jeg ikke have noget problem med.
Det er mere eller mindre "bare" vand, som så er blandet med de rester af
ajle der har sidder på tankens sider og der ligger forment 30-50 cm af
denne blanding i bunden.

(Der kunne jo også gå hul i tanken selv om den ikke bliver fyldt og
stadig var blevet brugt til sit oprindelige formål)

>Jeg kender ikke reglerne ej heller de miljømæssige konsekvenser, men
>rent vand er ikke bare noget der er nok af, så det skal vi passe på.

Selvfølgelig.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : jpo

Dato : 13-12-05 23:59

> [...]
> har rigeligt af?
>
> Og bør jeg pumpe den tør før jeg begynder at hælde noget i den?

Er du nu sikker på det ikke er en gammel nedlagt brønd? De gamle brønde
blev ofte lagt halvt inde i staldene, så der kunne pumpes både ude og inde.
Du kan også resikere der er en boring i midten af brønden.

I 2002 kom lov bkg. 672 om udførelse og sløjfning af boringer og brønde på
land.
I den står man senest 14 dage før skal anmelde sløjfningen til kommunen, og
efter 1. jan 2006 må en sådan sløjfning kun foretages af en brøndborer.

Her er et link til hvorledes en brønd kan lukkes lovligt.
http://www.stam.dk/get/23579.html

mvh.
jpo

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-12-05 08:23

On Tue, 13 Dec 2005 23:59:13 +0100, "jpo" <spamfrivækjpo@adslhome.dk>
wrote:

>Er du nu sikker på det ikke er en gammel nedlagt brønd? De gamle brønde
>blev ofte lagt halvt inde i staldene, så der kunne pumpes både ude og inde.
>Du kan også resikere der er en boring i midten af brønden.

Ja, jeg er helt sikker på det er en ajlebeholder og ikke har noget som
helst med en boring at gøre.

Tak.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 15-12-05 01:55

> [...]
> har rigeligt af?
>
> Og bør jeg pumpe den tør før jeg begynder at hælde noget i den?

Hvis tanken er tæt hvorfor så ikke få en slamsuger til at spule den ren for
dig? Så kan du bruge den til regnvand. Det vil nok tjene sig hjem på sigt,
for vand bliver jo ikke just billigere...
Man kan f.eks. bruge det til toiletskyl og selvfølgelig havevanding -
hvilket jeg formoder du gør af og til

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-12-05 10:25

On Thu, 15 Dec 2005 01:55:17 +0100, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> wrote:

>Hvis tanken er tæt hvorfor så ikke få en slamsuger til at spule den ren for
>dig? Så kan du bruge den til regnvand. Det vil nok tjene sig hjem på sigt,
>for vand bliver jo ikke just billigere...

Da jeg stod og kiggede ned i tanken var jeg godt nok ikke i tvivl - den
skal bare væk. Den er alt for uhyggelig at have liggende når der er
hunde og børn på ejendommen.

Men det ville helt sikkert være rart at have noget af den størrelse at
samle regnvand i. Der er trods alt ca. 600 m2 tag på udhusene, det kan
jo hurtigt blive til en slat vand der samler sig derpå.

>Man kan f.eks. bruge det til toiletskyl og selvfølgelig havevanding -
>hvilket jeg formoder du gør af og til

Tjo ... det sker da. Ca. 175 dage om året

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Nygaard

Dato : 15-12-05 10:39

> Tjo ... det sker da. Ca. 175 dage om året

Toiletskyl???
Det var ikke meget

/Nygaard

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-12-05 16:11

On Thu, 15 Dec 2005 10:39:06 +0100, "Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> wrote:

>Toiletskyl???
>Det var ikke meget

Man skal jo spare på vandet, ikke

(Note to self: at læse hvad man svarer på

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : per_dykkermail@yahoo~

Dato : 15-12-05 02:43

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> har rigeligt af?
>
> Og bør jeg pumpe den tør før jeg begynder at hælde noget i den?

Jeg har været med til at fylde flere aljebeholdere og vi har gjort
følgende:

1) pump den tør

2) Slå et par huller i bunden af beholderen - Da evt. regnvand ellers
ikke kan sive ned, men vil gøre fyldmaterialet til en stor "budding"
Der vil næsten altid stå lidt slam tilbage i bunden som ikke kan
pumpes op, men som laver et værre svineri når man begynder at slå
hul. Smid en skovlfuld grus inden du sætter elhammeren på, det tager
det meste "sprøjt"

3) Slå låget i stykker eller bræk det af med en gravemaskine ( hvis
du brækker det af uden at lade det falde ned i beholderen kan du vente
med at slå hul i bunden til den er åben i toppen.)

4) Fyld den med grus - Hvis du bruger jord skal du forvente at det vil
"sætte sig" i mange år efter

5) Hvis du har brugt grus, og vil undgå at det sætter sig kan du med
fordel "vande det sammen"

PS.
Husk at der kan stå farlige dampe nede i sådan en gammel beholder.
Så sørg for at ventilere den før du går ned i den, og gå aldrig
ned i den uden at have en mand på overfladen.

mvh.
Per

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-12-05 10:30

On 14 Dec 2005 17:42:46 -0800, per_dykkermail@yahoo.dk wrote:

> [...]
>"sætte sig" i mange år efter
>
>5) Hvis du har brugt grus, og vil undgå at det sætter sig kan du med

Tak for en god vejledning.
Min beholder har ikke noget låg, der er et hul på en god meter i
diameter hvor der er lagt nogle gamle brædder over. Planen var først at
få et nyt dæksel lagt på. Men nu ender det nok med at tanken kommer væk.

Klart.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Leonard

Dato : 15-12-05 10:52

> [...]

>diameter hvor der er lagt nogle gamle brædder over. Planen var først at
>få et nyt dæksel lagt på. Men nu ender det nok med at tanken kommer væk.

Et nyt dæksel, der er sikret forsvarligt vil da være nemmere end at
fylde den, grus er heller ikke billigt. Og du har jo virkeligt noget
at bruge den til. Jeg har ikke gartneri, men jeg ærger mig da over at
den beholder der ligger under jorden hos mig er fyldt op.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-12-05 16:15

On Thu, 15 Dec 2005 10:51:45 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> [...]
>at bruge den til. Jeg har ikke gartneri, men jeg ærger mig da over at
>den beholder der ligger under jorden hos mig er fyldt op.

Jeg er også kommet i tvivl.

Problemet er: Forestil dig en tank hvis åbning ligger ca. 40 cm under
jordens overflade. For at få den op i niveau er der muret en rund ring,
ca. tre skifter mursten. Men det cement man brugte dengang kan
tilsyneladende ikke holde murstenene sammen, så det ser ud til at hele
den 'ring' er ved at falde fra hinanden. Jeg er ikke voldsom tryg ved
bare at smide et dæksel ovenpå.

Men som du er inde på er grus dyrt - og penge er der ikke meget af lige
her og nu ..... (Det er kommunens skyld - de vil ikke give mig
byggetilladelsen til mit drivhus før jeg har betalt byggesagsgebyr -
7555,20 kr! Der blev mit drivhus lige ca. 25% dyrere.)

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Leonard

Dato : 15-12-05 16:28

> [...]

>tilsyneladende ikke holde murstenene sammen, så det ser ud til at hele
>den 'ring' er ved at falde fra hinanden. Jeg er ikke voldsom tryg ved

Hvad så med at grave ud rundt om de dårligt stakkede mursten, så du
kommer de 40 cm ned. Fjerne murstenene og lægge et dæksel over dernede
og fylde op med jord ovenpå. Blandt en blomst eller to så du kan finde
dækslet igen, men du skal jo aldrig derned igen.
Når der først er lagt et rør til at regnvandet kan finde derned, et
rør til pumpen, der skal kunne suge det op igen og et rør til
udluftning, så passer den tank jo selv. Nåh, ja, du må nok hellere
lave et overløb, hvis den nu skulle risikere at blive fyldt med vand.
Med et nedgravet dæksel er du også helt sikker på at hverken børn
eller hunde for åbnet det og falder i.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-12-05 21:55

On Thu, 15 Dec 2005 16:27:31 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> [...]
>lave et overløb, hvis den nu skulle risikere at blive fyldt med vand.
>Med et nedgravet dæksel er du også helt sikker på at hverken børn

Det var jo egentlig en god ide.
Der skal bare være græs ovenpå og et dæksel af den størrelse vil være
relativt nemt at finde igen.

Den forrige ejer her på stedet var på besøg en dag - han fortalte lidt
om kloakforholdene. Så tog han en hegnspæl, gik ud på græsplænen, stak
den i til den ramte et eller andet og sagde "Her er en samlebrønd til
afløb fra der og der." Ret imponerende, for det dæksel kunne jeg mærke
ikke var mere end 40-50 cm i diameter og det er efterhånden mange år han
boede her.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-12-05 22:42

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> [...]
> om kloakforholdene. Så tog han en hegnspæl, gik ud på græsplænen, stak
> den i til den ramte et eller andet og sagde "Her er en samlebrønd til

Du så nok ikke, han gik med en pilekvist i lommen...
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen