Isolering - etageadskillelse
Fra : Puk

Dato : 13-12-05 10:22

Hej alle,

Jeg sidder og prøver at regne lidt på, hvad det samlet set vil komme til at
koste os at udnytte vores nuværende tagetage og lave en 1. sal ud af det.

I den forbindelse skal der gøres noget ved etageadskillelsen, for som det er
nu så lyder det som om folk er på vej ned i hovedet på en, når de går på
loftet og man selv sidder i stuen.

Jeg er bare lidt usikker på, hvad man plejer at gøre. Som det er lige nu
ligger der 100 mm vingebats mellem stue og den uudnyttede tageetage, og så
ligger der et gammelt trægulv.

Gulvet skal under alle omstændigheder skiftes, så jeg forestillede mig jo
noget med at smide noget mere isolering i. Men hvor meget? Og er der
eventuelt andre ting vi kan gøre for at dæmpe lyden, så man kan opholde sig
forholdsvis ugenert i stueetagen selvom der er nogen på 1. salen?

På forhånd tak for jeres hjælp

Mange hilsner
Puk

Fra : tb

Dato : 13-12-05 11:24

> [...]
> ligger der 100 mm vingebats mellem stue og den uudnyttede tageetage, og så

Vi udnyttede vores tagetage for 2 år siden til børneværelse. Af den grund
skulle det være meget dæmpet.
Vi har et seperat bjælkelag til gulv, således at gulvet ikke ligger på det
samme træ som loftet nedenunder er fastgjort i. Dermed forplanter lyden sig
ikke. Derudover har vi 300mm isolering imellem adskillelsen. Totalt
overdrevet ja, men det er ikke specielt dyrt og ganske effektivt. Sidst har
vi tæpper ovenpå.
Det er idag meget svært at høre noget andet end ved kraftige bumb etc.

Men vi er gør det selv, og vi skulle bare være HELT SIKRE Der er
sikkert mindre voldsomme løsninger der virker lige så godt...

Fra : Anders Majland

Dato : 13-12-05 12:11

> Vi har et seperat bjælkelag til gulv, således at gulvet ikke ligger på det
> samme træ som loftet nedenunder er fastgjort i.

Hvad hviler det på ? Kun ydermurene ?

/A

Fra : tb

Dato : 13-12-05 12:59

Der ligger en rem (bjælke) ovenpå muren som de er fastgjort til. samme rem
som tagkonstruktionen hviler på

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:439eac34$0$8869$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : jones_net

Dato : 13-12-05 12:56

"Puk" <walnut@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> at
> koste os at udnytte vores nuværende tagetage og lave en 1. sal ud af det.

Vi regner med at bruge materialer for ca. 325.000 til 100 kvm. Det er med 6
nye velux og 4 alm. vinduer, nyt trægulv med gulvvarme, 1 badeværelse,
isolering og extra bjælker i gulvet, isolering af tag og ruminddeling til 4
værelser.
Materialerne er ikke altid de billigste med slet heller ikke ikke
mærkevarer - nok nærmest almindelige...
Dertil kommer så håndværkere, som jeg intet ved om endnu, da vi laver med at
lave det meste selv, eller ved hjælp af venner.

> [...]
> sig
> forholdsvis ugenert i stueetagen selvom der er nogen på 1. salen?

Vi fylder op med isolering, da vi laver gulvvarme, så der ikke er luft under
gulvet, som skal varmes op.
Vi stiver gulvet af ved at lægge extra strøer ind mellem de eksisterende (nu
er der i forvejen ca. 100 cm imellem). Men idéen som "tb" kommer med ang.
seperate bjælker tror jeg er effektiv, og egentlig ikke så besværlig, hvis I
kan komme til at støtte de nye bjælker på murene alle steder...

/J

Fra : Anders Majland

Dato : 13-12-05 15:15

> [...]
> isolering og extra bjælker i gulvet, isolering af tag og ruminddeling til

Vi ender lige omkring 150000kr for 90m2 - men det er så uden gulvvarme og
vinduer men incl vvs'er og vinylsvejser, underboring af kloak (danboring)
kloakmester, flytning af elmåler - stortset resten er GDS.

Em kollega har incl 6 velux vinduer brugt ca 400000kr på 100m2 - uden bad
men med håndværkere til 95% af arbejdet.

> Men idéen som "tb" kommer med ang. seperate bjælker tror jeg er effektiv,
> og egentlig ikke så besværlig, hvis I kan komme til at støtte de nye
> bjælker på murene alle steder...

Det vil bare tage noget højde - men måske stål I eller H profiler kan gøre
det uden at det bliver for tykt. Ahs brandkravene skal der være mindst et
lag på 95mm mineraluld (eller tilsvarende).

Da vi har synlige bjælker i stuen og loftet dernede er gjort fast i de gamle
gulvplanker har vi lavet et nyt gulv oven på det eksistende med 95x45mm
regler med 95mm mineraluld imellem og plankegulv over

Fra : Aksel

Dato : 13-12-05 16:22

> Det vil bare tage noget højde - men måske stål I eller H profiler kan gøre
> det uden at det bliver for tykt. Ahs brandkravene skal der være mindst et
> lag på 95mm mineraluld (eller tilsvarende).

Seperate bjælker behøver ikke at tage ret meget højde, da de skal have
større bæreevne end dem loftet nu er gjort fast i vil de nok blive ca.
50-100 mm højere end de gamle, men ret meget mere behøver de ikke at stjæle
af højden.

Jeg er tror ikke det er nødvendigt at have 95 mm isolering mellem de
eksisterende lofter og underkant af de nye bjælker, træ brænder langsomt så
bjælkerne alene vil sandsynligvis have tilstrækkelig BD faktor.

Hilsen Aksel

Fra : Anders Majland

Dato : 13-12-05 17:40

> [...]
> større bæreevne end dem loftet nu er gjort fast i vil de nok blive ca.
> 50-100 mm højere end de gamle, men ret meget mere behøver de ikke at

Nu mangler jeg en skitse - Du vil fjerne det gamle bræddegulv (og
isolering/lerindskud ned til loftet), lægge de nye bjælker imellem de gamle
bjælkelag, men således at de er fri af det gamle loft. Og da de er højere
end de gamle bjælker vil det nye gulv kun hvile på det nye bjælkelag.
Mellemrummene i det samlede bjælkelag fyldes med mineraluld.

> Jeg er tror ikke det er nødvendigt at have 95 mm isolering mellem de
> eksisterende lofter og underkant af de nye bjælker, træ brænder langsomt
> så bjælkerne alene vil sandsynligvis have tilstrækkelig BD faktor.

Hvis man laver en standard konstruktion (f.eks fra et af TRÆ hæfterne)
slipper man for at dokumentere at kravene er opfyldt - en af std. BD30
konstruktionerne er et bjælkelag med min. 95mm fastholdt mineraluld, hvor
loftet under er træ med en min tykkelse og gulvbrædderne over også har en
min. tykkelse. Kan man ikke finde en std BD30 man kan bruge skal man have
nogle andre til at sige god for den

Fra : Fam. Ramlov

Dato : 13-12-05 22:29

Hej
Har lige været igennem turen. Har lagt gipsplader ud på gamle bjælker og så
lagt trægulv oven på gipspladerne, og det dur.

mvh
Søren

--
Med Venlig Hilsen