/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Simpelt netværk
Fra : Ukendt


Dato : 11-12-05 19:29

Hvordan er det nu lige, at jeg får lavet et simpelt netværk, så jeg kan få
flyttet en hulens masse filer fra min ene computer over til min nye
computer?

Jeg kører WinXP Home på begge maskiner og har et alm. netværkskabel
liggende.

Det eneste, som jeg kan huske, er , at jeg på et tidspunkt i installationen
af mininetværket (ved ikke, hvor jeg skal starte) skal jeg indtaste nogle
numre i TCP-IP .

Håber på lidt trinvis hjælp

På forhånd tak.



 
 
Jan Vestergaard (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 11-12-05 19:54

Museumsmedarbejderen skrev følgende på usenet:
> Hvordan er det nu lige, at jeg får lavet et simpelt netværk, så jeg
> kan få flyttet en hulens masse filer fra min ene computer over til
> min nye computer?

Sæt et netkort i hver PC og forbind dem med et krydset netkabel - og lad XP
selv finde netkortene og automatisk oprette forbindelsen.

> Jeg kører WinXP Home på begge maskiner og har et alm. netværkskabel
> liggende.

Det skal være et krydset kabel.

> Det eneste, som jeg kan huske, er , at jeg på et tidspunkt i
> installationen af mininetværket (ved ikke, hvor jeg skal starte) skal
> jeg indtaste nogle numre i TCP-IP .

Det burde ikke være nødvendigt med XP, der klarer det hele selv, når den
opdager de nye netkort

Jan

--
Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.



Ukendt (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-12-05 19:58


"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i en meddelelse
news:439c75d0$0$84023$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Museumsmedarbejderen skrev følgende på usenet:
>> Hvordan er det nu lige, at jeg får lavet et simpelt netværk, så jeg
>> kan få flyttet en hulens masse filer fra min ene computer over til
>> min nye computer?
>
> Sæt et netkort i hver PC og forbind dem med et krydset netkabel - og lad
> XP selv finde netkortene og automatisk oprette forbindelsen.
>
>> Jeg kører WinXP Home på begge maskiner og har et alm. netværkskabel
>> liggende.
>
> Det skal være et krydset kabel.
>
>> Det eneste, som jeg kan huske, er , at jeg på et tidspunkt i
>> installationen af mininetværket (ved ikke, hvor jeg skal starte) skal
>> jeg indtaste nogle numre i TCP-IP .
>
> Det burde ikke være nødvendigt med XP, der klarer det hele selv, når den
> opdager de nye netkort

Jeg har udelukkende en ledning, som vi har brugt for omkring et års tid
siden med to andre PC'ere.

Det er sådan en ledning, som også bruges til at forbinde computeren med
internettet (eller i hvert fald til modemet) ved Stofanet.

Kan det ikke lade sig gøre med sådan et kabel (ved ikke, hvad det kaldes).
Vi gjorde det som sagt sidste år med to andre maskiner.



Ukendt (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-12-05 21:19


"Museumsmedarbejderen" <.> skrev i en meddelelse
news:439c76ba$0$11172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i en meddelelse
> news:439c75d0$0$84023$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Museumsmedarbejderen skrev følgende på usenet:
>>> Hvordan er det nu lige, at jeg får lavet et simpelt netværk, så jeg
>>> kan få flyttet en hulens masse filer fra min ene computer over til
>>> min nye computer?
>>
>> Sæt et netkort i hver PC og forbind dem med et krydset netkabel - og lad
>> XP selv finde netkortene og automatisk oprette forbindelsen.
>>
>>> Jeg kører WinXP Home på begge maskiner og har et alm. netværkskabel
>>> liggende.
>>
>> Det skal være et krydset kabel.
>>
>>> Det eneste, som jeg kan huske, er , at jeg på et tidspunkt i
>>> installationen af mininetværket (ved ikke, hvor jeg skal starte) skal
>>> jeg indtaste nogle numre i TCP-IP .
>>
>> Det burde ikke være nødvendigt med XP, der klarer det hele selv, når den
>> opdager de nye netkort
>
> Jeg har udelukkende en ledning, som vi har brugt for omkring et års tid
> siden med to andre PC'ere.
>
> Det er sådan en ledning, som også bruges til at forbinde computeren med
> internettet (eller i hvert fald til modemet) ved Stofanet.
>
> Kan det ikke lade sig gøre med sådan et kabel (ved ikke, hvad det kaldes).
> Vi gjorde det som sagt sidste år med to andre maskiner.

Er det i øvrigt normalt, at Windows fortæller, at der er et netværkskabel
(LAN-forbindelse), der _ikke_ er tilsluttet, netop når jeg _har_ forbundet
et kabel mellem mine to computere.

Når jeg flytter kablet fra den ene (eller den anden for den sags skyld)
computer og ned i Stofanets Kabelmodem, så ændrer den det til, at der er et
netværkskabel, der _er_ tilsluttet.

Jeg har et kvart hundrede GB som jeg gerne skulle have flyttet fra min gamle
til min nye computer vha. sådan et kabel. Har brug for væsentligt hjælp. På
forhånd tak.



Mads Bahrt (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Mads Bahrt


Dato : 11-12-05 21:27

Museumsmedarbejderen wrote:
> Er det i øvrigt normalt, at Windows fortæller, at der er et netværkskabel
> (LAN-forbindelse), der _ikke_ er tilsluttet, netop når jeg _har_ forbundet
> et kabel mellem mine to computere.

Ja, det er normalt, da to pc'ere ikke kan forbindes direkte uden et
krydset kabel.

Henrik Stidsen (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 11-12-05 22:14

Mads Bahrt brought next idea :
> Ja, det er normalt, da to pc'ere ikke kan forbindes direkte uden et krydset
> kabel.

Sjovt nok kan min laptop forbindes med direkte kabel til en anden PC
med enten krydset eller ikke krydset kabel, den er fuldstændig
ligeglad. Når man har gigabit netkort er det svjv normalen at den auto
detecter hvad "vej" den skal vende.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
This is not an automated signature. I type this in to the bottom of
every message.



*** Calle *** (11-12-2005)
Kommentar
Fra : *** Calle ***


Dato : 11-12-05 21:13

Museumsmedarbejderen wrote:
> "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i en meddelelse
> news:439c75d0$0$84023$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Museumsmedarbejderen skrev følgende på usenet:
>>> Hvordan er det nu lige, at jeg får lavet et simpelt netværk, så jeg
>>> kan få flyttet en hulens masse filer fra min ene computer over til
>>> min nye computer?
>>
>> Sæt et netkort i hver PC og forbind dem med et krydset netkabel - og
>> lad XP selv finde netkortene og automatisk oprette forbindelsen.
>>
>>> Jeg kører WinXP Home på begge maskiner og har et alm. netværkskabel
>>> liggende.
>>
>> Det skal være et krydset kabel.
>>
>>> Det eneste, som jeg kan huske, er , at jeg på et tidspunkt i
>>> installationen af mininetværket (ved ikke, hvor jeg skal starte)
>>> skal jeg indtaste nogle numre i TCP-IP .
>>
>> Det burde ikke være nødvendigt med XP, der klarer det hele selv, når
>> den opdager de nye netkort
>
> Jeg har udelukkende en ledning, som vi har brugt for omkring et års
> tid siden med to andre PC'ere.
>
> Det er sådan en ledning, som også bruges til at forbinde computeren
> med internettet (eller i hvert fald til modemet) ved Stofanet.
>
> Kan det ikke lade sig gøre med sådan et kabel (ved ikke, hvad det
> kaldes). Vi gjorde det som sagt sidste år med to andre maskiner.
Kablerne ser ens ud, bortse fra at et par af lederne er krydsede i det til
at forbinde 2 pcere direkte med
--
*** Calle ***



Ukendt (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-12-05 21:23

"*** Calle ***" <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
news:eL%mf.46680$_O7.27178@news.get2net.dk...
> Museumsmedarbejderen wrote:
>> "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i en meddelelse
>> news:439c75d0$0$84023$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> Museumsmedarbejderen skrev følgende på usenet:
>>>> Hvordan er det nu lige, at jeg får lavet et simpelt netværk, så jeg
>>>> kan få flyttet en hulens masse filer fra min ene computer over til
>>>> min nye computer?
>>>
>>> Sæt et netkort i hver PC og forbind dem med et krydset netkabel - og
>>> lad XP selv finde netkortene og automatisk oprette forbindelsen.
>>>
>>>> Jeg kører WinXP Home på begge maskiner og har et alm. netværkskabel
>>>> liggende.
>>>
>>> Det skal være et krydset kabel.
>>>
>>>> Det eneste, som jeg kan huske, er , at jeg på et tidspunkt i
>>>> installationen af mininetværket (ved ikke, hvor jeg skal starte)
>>>> skal jeg indtaste nogle numre i TCP-IP .
>>>
>>> Det burde ikke være nødvendigt med XP, der klarer det hele selv, når
>>> den opdager de nye netkort
>>
>> Jeg har udelukkende en ledning, som vi har brugt for omkring et års
>> tid siden med to andre PC'ere.
>>
>> Det er sådan en ledning, som også bruges til at forbinde computeren
>> med internettet (eller i hvert fald til modemet) ved Stofanet.
>>
>> Kan det ikke lade sig gøre med sådan et kabel (ved ikke, hvad det
>> kaldes). Vi gjorde det som sagt sidste år med to andre maskiner.
> Kablerne ser ens ud, bortse fra at et par af lederne er krydsede i det til
> at forbinde 2 pcere direkte med

Okay. tak for info.

Det er nok der, at jeg går galt i byen og forveklser ledningerne.




Kai Harrekilde-Peter~ (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 11-12-05 23:06

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> writes:

> Mads Bahrt brought next idea :
>> Ja, det er normalt, da to pc'ere ikke kan forbindes direkte uden et
>> krydset kabel.
>
> Sjovt nok kan min laptop forbindes med direkte kabel til en anden PC
> med enten krydset eller ikke krydset kabel, den er fuldstændig
> ligeglad. Når man har gigabit netkort er det svjv normalen at den auto
> detecter hvad "vej" den skal vende.

Det er korrekt - 1000BASE-T standarden for Gigabit over UTP/Cat5e
kabler *kræver* at man har autodetekt af krydset/normalt kabel ("Auto
MDI/MDI-X" i standarden).


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp(at)harrekilde(dot)dk>

Henrik Stidsen (12-12-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 12-12-05 16:28

Kai Harrekilde-Petersen has brought this to us :
> Det er korrekt - 1000BASE-T standarden for Gigabit over UTP/Cat5e
> kabler *kræver* at man har autodetekt af krydset/normalt kabel ("Auto
> MDI/MDI-X" i standarden).

Og det giver jo så den dejlige feature at man ikke behøver tænke på
hvilken vej kablet er snoet :)

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
This is not an automated signature. I type this in to the bottom of
every message.



JJ (12-12-2005)
Kommentar
Fra : JJ


Dato : 12-12-05 17:13


"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> wrote in message
news:mn.63db7d5c10ea91f7.34878@news.hs235.dk...
> Kai Harrekilde-Petersen has brought this to us :
>> Det er korrekt - 1000BASE-T standarden for Gigabit over UTP/Cat5e
>> kabler *kræver* at man har autodetekt af krydset/normalt kabel ("Auto
>> MDI/MDI-X" i standarden).
>
> Og det giver jo så den dejlige feature at man ikke behøver tænke på
> hvilken vej kablet er snoet :)
>
det har intet, at gøre med, at ledningerne er snoget, men om de er krydset.

JJ



Asbjorn Hojmark (12-12-2005)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 12-12-05 17:33

On Mon, 12 Dec 2005 16:27:37 +0100, "Henrik Stidsen"
<nntpspam@hs235.dk> wrote:

> Og det giver jo så den dejlige feature at man ikke behøver tænke på
> hvilken vej kablet er snoet :)

Det gør man da heller ikke med FE. Man man skal naturligvis vide, om
(og i givet fald hvordan) det er *krydset*. (Alle UTP-kabler er snoet.
Det ligger li'som i navnet).

-A

Henrik Stidsen (12-12-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 12-12-05 21:31

Asbjorn Hojmark expressed precisely :
>> Og det giver jo så den dejlige feature at man ikke behøver tænke på
>> hvilken vej kablet er snoet :)

> Det gør man da heller ikke med FE. Man man skal naturligvis vide, om
> (og i givet fald hvordan) det er *krydset*. (Alle UTP-kabler er snoet.
> Det ligger li'som i navnet).

Og det vidste jeg egentlig godt :) Mente jo om de var krydset eller ej
sådan som jeg skrev før :)

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
This is not an automated signature. I type this in to the bottom of
every message.



Asbjorn Hojmark (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 13-12-05 08:31

On Sun, 11 Dec 2005 23:06:07 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

> Det er korrekt - 1000BASE-T standarden for Gigabit over UTP/Cat5e
> kabler *kræver* at man har autodetekt af krydset/normalt kabel ("Auto
> MDI/MDI-X" i standarden).

Er du sikker? Der er faktisk udstyr, der ikke kan det og kræver et
(fuldt) krydset kabel.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Kai Harrekilde-Peter~ (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 13-12-05 17:48

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> On Sun, 11 Dec 2005 23:06:07 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
> <khp@harrekilde.dk> wrote:
>
>> Det er korrekt - 1000BASE-T standarden for Gigabit over UTP/Cat5e
>> kabler *kræver* at man har autodetekt af krydset/normalt kabel ("Auto
>> MDI/MDI-X" i standarden).
>
> Er du sikker? Der er faktisk udstyr, der ikke kan det og kræver et
> (fuldt) krydset kabel.

Ja, det skulle jeg stærkt mene. Hmmm.... (søge i 802.3) - nej, det er
faktisk optional*. Jeg har dog ikke set moderne udstyr (læs: produceret
siden 2000), som ikke implementerer det. Hvad er det for noget
skrammel udstyr?

Det er muligt at cuPHY'en implementerer det, men at producenten har
været rådden nok til ikke at lægge det ind i software'n.

Men selv ultra-billige 5/8 ports unmanaged switche implementerer det
nutildags

*) "40.4.4 Automatic MDI/MDI-X Configuration
Automatic MDI/MDI-X Configuration is intended to eliminate the need
for crossover cables between similar devices. Implementation of an
automatic MDI/MDI-X configuration is optional for 1000BASE-T
devices. If an automatic configuration method is used, it shall comply
with the following specifications. The assignment of pin-outs for a
1000BASE-T crossover function cable is shown in Table 40-12 in 40.8."


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp(at)harrekilde(dot)dk>

Asbjorn Hojmark (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 13-12-05 18:05

On Tue, 13 Dec 2005 17:48:03 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

>>> Det er korrekt - 1000BASE-T standarden for Gigabit over UTP/Cat5e
>>> kabler *kræver* at man har autodetekt af krydset/normalt kabel ("Auto
>>> MDI/MDI-X" i standarden).

>> Er du sikker? Der er faktisk udstyr, der ikke kan det og kræver et
>> (fuldt) krydset kabel.

> Ja, det skulle jeg stærkt mene. Hmmm.... (søge i 802.3) - nej, det er
> faktisk optional*.

See, told you so.

> Jeg har dog ikke set moderne udstyr (læs: produceret siden 2000), som
> ikke implementerer det. Hvad er det for noget skrammel udstyr?

Jamen, det har da være halv-gammelt udstyr. Jeg kan ikke lige nævne
noget fra toppen af hovedet, men jeg ved, jeg har set det flere gange.

-A

*** Calle *** (11-12-2005)
Kommentar
Fra : *** Calle ***


Dato : 11-12-05 21:12

Museumsmedarbejderen wrote:
> Hvordan er det nu lige, at jeg får lavet et simpelt netværk, så jeg
> kan få flyttet en hulens masse filer fra min ene computer over til
> min nye computer?
>
> Jeg kører WinXP Home på begge maskiner og har et alm. netværkskabel
> liggende.
>
du skal enten have et krydset netværkskabel eller 2 alm.+ en switch

--
*** Calle ***



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste