skift ved onclick
Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-12-05 02:27

http://ellentoft.1go.dk/test/skift_tabelbg.htm er der skift af
tabelbaggrund/color ved onclick.

Hvordan får man den sidst klikkede celle til at gå tilbage til
den oprindelige farve ved klik uden for tabellen?
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-12-05 03:21

Knud Gert Ellentoft skrev:

> På http://ellentoft.1go.dk/test/skift_tabelbg.htm er der skift af
> tabelbaggrund/color ved onclick.
>
> Hvordan får man den sidst klikkede celle til at gå tilbage til
> den oprindelige farve ved klik uden for tabellen?

Man skal ind og pille ved eventmodellen -fx som her:
<http://gyros.dk/usenet/temp/tabelklik.html>.

Et par kommentarer:
- Siden validerer ikke, da der er brugt onclick på html-elementet.
Det kan godt fjernes, men så virker klikket kun inden for body-
området - der her let bliver noget mindre end viewporten. Det kan
sikkert fikses med css - eller måske ved at bruge javascript til at
definere document.onclick.

- Den noget uskønne brug af "event" som argument til highlightCell,
skyldes Firefox. IE og Opera kan fint arbejde med event direkte i
funktionen, men FF skal tilsyneladende have det serveret direkte i
funktionskaldet.

- Siden er testet i IE6, Opera 8.5 og Firefox 1.5, alle på Windows.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-12-05 03:59

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Det kan
>sikkert fikses med css - eller måske ved at bruge javascript til at
>definere document.onclick.

Tak for det, det kan klares ved at sætte height på body i css.

Men så vil IE meget gerne sætte unødig scroll på, hvis det skal
fungere nogenlunde i alle størrelser vinduer.

http://ellentoft.1go.dk/test/skift_tabelbg_2.htm

Men, OK det vigtigste er at det er i området omkring tabellen.

Og jeg skal ikke bruge det til noget umiddelbart, jeg sad bare og
legede i stedet for at gå i seng.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-12-05 15:07

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> [...]
> skyldes Firefox. IE og Opera kan fint arbejde med event direkte i
> funktionen, men FF skal tilsyneladende have det serveret direkte i

jeg antager at du henviser til
---
function highlightCell(obj, evt)
{
   var e = (window.event) ? window.event : evt;
---
og
---
---

Første linje i highligtCell er overflødig. Alle browser forstår
"event" som variable i en "intrinsic event handler" (som "onclick"),
så "evt" vil altid indeholde den rigtige event, og det er ikke
nødvendigt at tjekke "window.event".

At IE (og Opera efterlignende IE) også gør event'en tilgængelig som en
global variabel (i.e., "window.event"), er Microsofts opfindelse. Den
officielle W3C Event-DOM (som IE ikke understøtter, men alle moderne
browsere gør), sender eventen med som argument til de event-handlere
man har registreret.

Globale variable er generelt en dårlig ide, så jeg ville ikke bebrejde
Mozilla at de ikke efterligner den idé fra IE :)

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-12-05 16:17

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> [...]
> (som "onclick"), så "evt" vil altid indeholde den rigtige
> event, og det er ikke nødvendigt at tjekke "window.event".

Fint nok. Men man kan så stadig ikke undgå at have to argumenter
til funktionen?

> [...]
> ikke understøtter, men alle moderne browsere gør), sender
> eventen med som argument til de event-handlere man har

Er der andre måde at tilgå event på end de to der er nævnt indtil
nu (window.event + event kaldt fra en "intrinsic event handler").

Det er muligt at der er gode grunde til at window.event ikke
eksisterer i Gecko-browsere, men det virker lidt bøvlet at skulle
sende event med som argument en masse gange, i stedet for bare at
kunne tilgå den globalt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-12-05 18:19

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Fint nok. Men man kan så stadig ikke undgå at have to argumenter
> til funktionen?

Nej, eventen skal komme et sted fra.

> Er der andre måde at tilgå event på end de to der er nævnt indtil
> nu (window.event + event kaldt fra en "intrinsic event handler").

Afhængigt af hvordan man tæller:

"event" i intrinsic event handler-script: onclick=" .... event..."
global "event" i IE: 'window.event' ell. 'event'
Første argument til ikke-IE handler metode:
blah.onclick=function(evt){... evt ...}
eller
blah.addEventHandler("click", function(evt){...evt...}, false);
eller i IE's attachEvent:
blah.attachEvent("onclick", function(evt){...evt...});

Man kan sige at den første i virkeligheden bare bliver oversat
til en af de andre, altså:

<blah onclick="...event...">

svarer i standard-browsere til
blahRef.onclick = new Function("event","...event...");
og i IE til
blahRef.onclick = new Function("...event...");
(hvor "event" så refererer til den globale variabel).

> [...]
> eksisterer i Gecko-browsere, men det virker lidt bøvlet at skulle
> sende event med som argument en masse gange, i stedet for bare at

Sådan er der så mange ting det kunne være smartere ikke at skulle
skrive, men det gør immervæk koden lettere at læse at man ikke
afhænger af nogle variable der er erklæret et helt andet sted.

Så er man også sikker på at man kun tilgår eventen når der er en
nuværende event overhovedet.

/L