Hvorfor advent?
Fra : Filip

Dato : 10-12-05 16:13

Hej

Jeg har en kamerat som er meget interesseret i kristendom, og jeg kunne ikke
lige forklare hvorfor vi har 4 søndage i advent, og hvad vi egentlig fejrer
på de forskellige søndage, ud over at kirkeåret starter den 1. søndag.

Kan jeg få et par hint.

Filip

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 10-12-05 17:24

Filip wrote:
> [...]
> på de forskellige søndage, ud over at kirkeåret starter den 1. søndag.

Jeg skal ikke kunne sige det, men denne tekst jeg fandt her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Advent skulle gerne kunne bruges.

=== citat ===
Advent er de fire søndage før jul. Mere præcist søndagene op til den 25.
december. Hvis juleaften falder på en søndag, er denne dag også fjerde
søndag i advent.
1. søndag i advent er kirkeårets nytårsdag og falder ifølge det
ovenstående på søndagen i ugen fra 27. november til og med 3. december.
=== citat slut ===

Henrik, Dianalund
....Vi er alle Adams børn, og alle holder vi af pandekage
....Set på skilt: "Vi stoler på Gud, alle andre betaler kontant"

Fra : Filip

Dato : 10-12-05 17:39

> [...]
> 1. søndag i advent er kirkeårets nytårsdag og falder ifølge det
> ovenstående på søndagen i ugen fra 27. november til og med 3. december.

Det var også lige hvad jeg selv havde fundet, men jeg synes ikke rigtigt det
er dækkende.

Fra : JoVe

Dato : 10-12-05 23:02

Filip wrote:
> [...]
> på de forskellige søndage, ud over at kirkeåret starter den 1. søndag.

Prøv evt. at læse de tekster der er anført bag i Bibelen i det lille
afsnit der hedder "Epistler, lektier og evangelier, som læses på søn- og
helligdage", så får du et indtryk af hvad der fejres i adventstiden.

Jeg har forstået at det fra gammel tid var alm. at tale om dommedag i
adventstiden - noget ganske andet end den lumre julehygge og
materialistiske forbrugsjul der råder næsten alle steder idag.

Vi burde vel alle gøre som Jehovas Vidner mht. jul, nemlig vedgå at det
er en hedensk solhvervsfest som Den katolske Kirke af
bekvemmelighedsgrunde har forsøgt at ændre til en fejring af Jesu
fødselsdag. Det siges at Bibelen skildrer to fødselsdage: Faraos og
Herodes' - de var begge hedenske. (Jeg er ikke medlem af Jehovas Vidner)

Mvh
Jørgen Vestergaard

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 11-12-05 00:13

JoVe wrote:

> [...]
> fødselsdag. Det siges at Bibelen skildrer to fødselsdage: Faraos og
> Herodes' - de var begge hedenske. (Jeg er ikke medlem af Jehovas Vidner)

Bibelen beskriver da snarere Faraos og Herodes FORFØLGELSER af hhv.
Moses som nyfødt i GT og Jesus som nyfødt i NT?

(Der er tydelige fællestræk, måske bevidst tilsigtet fra den tidlige
kristne tradition: Begge steder beskrives organiserede drab på småbørn.
I ægypten blev Moses reddet fra Faraos etniske udrensninger ved at blive
sat ud på Nilen i en kurv og siden adopteret af Faraos kone, mens Jesus
sjovt som nok nyfødt måtte flygte netop til Ægypten for at undvige
Herodes' angivelige barnemord i Betlehem.)

Anders Peter Johnsen

Fra : Lyrik

Dato : 11-12-05 01:52

"JoVe" <jorgenvestergaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Bibelen skildrer to fødselsdage: Faraos og Herodes' - de var begge
> hedenske. (Jeg er ikke medlem af Jehovas Vidner)

++++++++++++++++++++++++
Bibelen skildrer da Jesu fødselsdag på en helt fantastisk måde. Det er en
lang beskrivelse af engle og mennesker der glæder sig. Englene synger om
fred på jord.
Østens rigdomme kommer til ham og strøs for hans fødder. Alle mennesker
glædes og velsignes.
Den ultimative fejring.
JV siger surt at det ikke var på selve fødselsdagen men noget efter fordi
der står noget om et hus de var i.
Men det ændrer da ikke på fejringen af hans fødsel. Det er den største
jubelfest i jordens historie.

Derfor fejrer vi Jul.
Men når det er sagt så tales der for lidt om evangeliet i hverdagen. Det er
forbrugsjul-kommerciel jul, "hvad er det vigtigste ved julen?" spørger
journalisten hver gang. Han higer og søger indtil han finder det svar han
leder efter hvert år:"Gaverne."
Jeg må sige, at det at han finder det svar hver eneste gang, år efter år, er
ret usansynligt i mine øjne.
I disse tider hvor varerne kravler op på os som sorte edderkopper man er ved
at få kvalme af og industrien vrider armene om på politikerne for at få mere
gods, er det noget andet de fleste længes efter.
Jeg ville mene det mest almindelige svar ville være:"Julehyggen, samværet.
Følelsen af at nogen vil være sammen med en. At man betyder noget for nogen-
og for Gud. Glæden ved at give."

Hilsen og Glædelig jul
Jens

Fra : JoVe

Dato : 11-12-05 16:19

Lyrik wrote:
> [...]
> lang beskrivelse af engle og mennesker der glæder sig. Englene synger om

Joda, men det jeg hentyder til er egentlig FEJRING af fødselsdag. Det
der forstås ved fejring af tilbagevendende årlige fødselsdag står netop
omtalt 2 gange i Bibelen, og netop disse to belastede personer Farao og
Herodes. Det er det jeg synes er tankevækkende!

Mvh og glædelig jul
Jørgen Vestergaard

Fra : Cyril Malka

Dato : 12-12-05 00:54

Filip wrote:

> [...]
> på de forskellige søndage, ud over at kirkeåret starter den 1. søndag.

Det er faktisk fordi det er på det tidspunkt kirkeåret begynder. på
første søndag i advent. Oprindeligt åbnede de fire uger før jul en
periode af faste. Det var kun på juleaften, at man kunne begynde at
spise "fedt" igen (i modsætning til "magre-tider").

Om søndagen, må man ikke faste (ej heller i fastetider), hvorfor disse
fire søndag tæller

Mange forstår advent ikke som forberedelse til Jesus fødsel men som
forberedelse til hans anden komme.

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Well, I don't want google as my homepage I won't know if the
internet is up or not.