Evangelist og psykisk syge
Fra : jørgen

Dato : 10-12-05 12:41

Da jeg så tv programmet om Evangelist i Gørløse og hvilken behandling de
tilbyder behandling til psykisk syge piger, så vil jeg kommentere følgende:

Så vidt jeg kan forstå så starter behandlingen udfra en ren åndelig
synsvinkel hvor bøn og faste er hovedingrediensen samt kærlig og tryg
behandling.

Helbredelse?

Jeg mener at de er meget hurtige til at erklære en eks. Skizofren for
helbredt. Man kan sagtens være kommet ind i et støttende miljø der sammen
med Helligåndens løft kan få den syge til at forekomme rask uden at man
egentlig er blevet helbredt.
Man kan sammenligne med en flod hvor der er sten på bunden. Stenene er de
psykiske problemer eller sårbarheder. Når floden er fyldt godt op med vand
og strømmer frisk da kan man ikke se stenene på bunden men når vandet
aftager og der bliver grundt så dukker stenene op igen. Sagt med andre ord:
Helligånden og menneskers kærlighed og støtte kan til tider løfte den syge
og fylde så meget at symptomerne bliver næsten usynlige fordi det gode får
så meget overtaget, men det er ikke et bevis på at den Skizofrene er blevet
helbredt.

Der er et problem ved at erklære en skizofren for helbredt hvis han ikke
rent faktisk er blevet helbredt. Især er problemet stort hvis man samtidig
lægger til grund for "helbredelsen" uddrivning af en sygdomsånd. Man vil som
syg uværgerlig for det første tie stille med eventuelle tilbagefald, da man
jo må have fejlet på en eller anden måde siden sygdomsånden er kommet
tilbage. Desuden er der et pres på den syge om at holde hovedet højt da
sygdomstilbagefald vil påvirke menigheden negativt og underminere den
positive stemning og den udtalte forventning at helbredelser kommer som
perler på en snor. En eller anden form for skyldkompleks vil ramme den syge
over at han har "skuffet" og er blevet syg igen, efter at han nu var blevet
så flot helbredt.

mvh jørgen.

Fra : Ole Madsen

Dato : 10-12-05 13:11

Hej Jørgen

godt billede du bruger med floden

Ole

Fra : jørgen

Dato : 10-12-05 17:34

"Ole Madsen" <o-madsen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Jørgen
>
> godt billede du bruger med floden

Tak. Men det er nu ikke mig der har fundet på det, det var noget jeg hørte
nogen sige i en lignende anledning.

Jeg kunne godt tænke mig en slags forening hvor de som ønsker at arbejde med
psykisk syge udfra en kristen livsholdning og klienter kunne mødes og
udveksle erfaringer og ideer. Jeg tror at vil man hjælpe psykisk syge så må
både det biologiske, psykologiske og åndelige gå hånd i hånd. De erfaringer
man som psykisk syg og kristen har samlet igennem en lang årrække, tror jeg
også kan være meget værdifulde.

Jeg er bange for at en snæver og overåndelig holdning til behandling af eks.
skizofrene kan give bagslag.

mvh jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 11-12-05 02:13

jørgen wrote:
> [...]
> psykisk syge udfra en kristen livsholdning og klienter kunne mødes og

Det lyder som en ganske spændende ide. Jeg ville i så fald godt selv
deltage, hvis jeg på nogen måde kan bidrage med mine egne erfaringer fra
mit eget sammenbrud dengang.

> [...]
> man som psykisk syg og kristen har samlet igennem en lang årrække, tror jeg

Helt afgjort!

> Jeg er bange for at en snæver og overåndelig holdning til behandling af eks.
> skizofrene kan give bagslag.

Ja, det er lige præcis også dèr min egen skepsis kommer ind, da det jo
meget nødigt skulle ende i at man griber til nytestamentlige
forestillinger om "dæmonuddrivelse", der desværre nok på langt sigt gør
mere skade end gavn ud fra netop dèn psykologiske
selvbebrejdelsesmekanisme, du så rammende har beskrevet hos dig selv.

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 11-12-05 02:06

jørgen wrote:
> [...]
> over at han har "skuffet" og er blevet syg igen, efter at han nu var blevet

Tak for dit vidnesbyrd, Jørgen. Du har jo desværre selv måtte gøre dig
mange bitre erfaringer på dette område, så vidt jeg husker ud fra hvad
du gennem tiden har fortalt så modigt og åbent her i gruppen.

Jeg har en bekendt, som foruden at lide af ADHD (en form for DAMP) nu
også desværre døjer med skizofrene symptomer, og som for nylig under en
samtale om Kristendom (som han selv spurgte til) spurgte mig om jeg
synes han skulle prøve denne form for "behandling" som en slags "sidste
alternative udvej" for sine problemer.
Jeg måtte klart fraråde ham det, netop ud fra de ting, som du har
fortalt her i gruppen: Især dette med at tilbagefald desværre blot leder
til yderligere selvbebrejdelse, ja faktisk bliver til en egentlig
tvangstanke - hvilket den unge mand i forvejen døjer rigeligt med som en
del af sine sygdomssymptomer - lyder jo helt forfærdeligt.

Jeg er dig derfor også meget taknemmelig for at du har skrevet så åbent
om din egen situation, så det kan hjælpe andre fra at blive lokket ind i
denne negative spiral af skuffede håb og selvanklagelse.

Imidlertid glæder det mig ikke mindst også utroligt meget at se at du
selv har fået denne kedelige psykologiske selvbebrejdelsesmekanisme,
denne "sorte spiral" så meget på afstand at du nu kan skrive så
rationelt og objektivt, som du gør. Det tager jeg som et godt tegn, og
jeg ønsker dig virkelig alt det bedste.

Det er i hvert fald meget stærkt at du kan fortælle andre om det på
denne måde og advare dem imod at blive ofre for disse mekanismer. Du har
dermed ikke blot selv denne personlige sejr at være stolt af, men du kan
dertil vide med dig selv at du tilmed også har forhindret mindst een
anden i en lignende situation i at komme ud i netop de problemer, du her
beskriver.

Anders Peter Johnsen