Brandhæmme en juledekoration?
Fra : Rasmus O.

Dato : 07-12-05 18:28

Hej NG.
Jeg mangler en "opskrift" på en brandhæmmende væske jeg kan sprøjte på
dekorationer og juletræ.

Med venlig hilsen & på forhånd tak.
Rasmus O.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-12-05 19:00

"Rasmus O." <rasmuso@SLETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
> Jeg mangler en "opskrift" på en brandhæmmende væske jeg kan sprøjte på
> dekorationer og juletræ.

To Brint og en Ilt, men de må ikke tilsættes hver for sig.....

En pulverslukker er bedst men sviner hele huset til. Et brandtæppe er nok en
fin løsning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 07-12-05 19:12

Hej Preben

> En pulverslukker er bedst men sviner hele huset til. Et brandtæppe er nok
en
> fin løsning.

Jeg tror nu der tænkes på noget forebyggende. Hvad hedder det nu,
man kan få det hos Matas ?

Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 07-12-05 19:58

On Wed, 7 Dec 2005 19:11:45 +0100, Max wrote:

>Jeg tror nu der tænkes på noget forebyggende. Hvad hedder det nu,
>man kan få det hos Matas ?

Det hedder vandglas. Sælges også af Borup Kemi.

m.v.h. Emil

Fra : Duus

Dato : 07-12-05 19:55

Fandt en opskrift på Beredskabscenter Aalborgs hjemmeside:

http://www.aalborg.dk/serviceomraader/brand+og+beredskab/brandgode+raad/brandimpr%C3%A6gnering.htm

Brandimprægnering
Du kan lave din egen brandimprægnering til adventkranse, dekorationer,
juletræer m.v.

En udvendig imprægnering gøres med en blanding bestående af:

* 25 g. BORSYREPULVER
* 75 g. BORAKS
* 1 l. VAND

Det hele blandes og påfyldes en blomsterforstøver. Emner oversprøjtes
grundigt og behandlingen gentages et par gange.

En indvendig imprægnering af juletræet gøres med en blanding bestående af:

* 15 g. CALCIUMCARBONAT
* 5 g. CITRONSYRE
* 6 g. ÆBLESYRE
* 1 l. VAND

Det hele blandes og påfyldes juletræsfoden dagen inden, at de levende
lys skal tændes. Efterfyld efter behov. Husk at jo friskere træet er, jo
bedre suger det.

mvh
Duus

Fra : Rasmus O.

Dato : 07-12-05 21:11

"Duus" <duus@ikkedether0161.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal tændes. Efterfyld efter behov. Husk at jo friskere træet er, jo bedre

Hej Duus,
Mange tak for meget hurtig hjælp!

Mvh
Rasmus O.

Fra : JytteJ

Dato : 07-12-05 21:14

> [...]
>
> Det hele blandes og påfyldes en blomsterforstøver. Emner oversprøjtes
> grundigt og behandlingen gentages et par gange.

Hvordan kommer det til at se ud og lugte ??

VH.
JytteJ

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-12-05 22:05

Og hvis man så tror at man er fri for brandfare, er man nok ringere stillet
end hvis man lod være. (det vil moder natur nok også sætte pris på).

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-12-05 22:24

> Og hvis man så tror at man er fri for brandfare, er man nok ringere
> stillet
> end hvis man lod være. (det vil moder natur nok også sætte pris på).

Og under alle omstændigheder går der ikke ild i et juletræ, der er så
intakt, at det kan suge vand
En danskvand med oplukker inden for rækkevidde rækker fint (og så kan den
drikkes nytårsdag, når træet er smidt ud).

Hilsen Inger

Fra : Dan Andersen

Dato : 07-12-05 22:53

> [...]
> skal tændes. Efterfyld efter behov. Husk at jo friskere træet er, jo bedre

Hvis der dog blot fandtes en erstatning...
Mvh. Dan ANdersen

Fra : JytteJ

Dato : 08-12-05 00:12

> [...]
> Hej NG.
> Jeg mangler en "opskrift" på en brandhæmmende væske jeg kan sprøjte på

Du kunne måske istedet for kemikalierne, lave juledekorationer i vådoasis,
det holder granen frisk noget længere og du kan så også bruge f.eks.
hyacinter i din dekoration. Vådoasis er også nem at stikke i.
Du skal bare bruge en skål, evt. fra husholdningen som kan holde vand og så
sørge for at der hele tiden er vand i.

VH.
JytteJ

Fra : Søren Kring

Dato : 08-12-05 14:44

Lad aldrig en tændt dekoration st uden opsyn. Og hav en fyldt vandforstøver
ved hånden. Der skal faktisk ikke så meget til at slukke en juledekoration
(hjælper ikke meget, når først der er ild i hele juletræet! I dette tilfælde
ring 112

/Søren