Tømme vandrør
Fra : Joachim

Dato : 06-12-05 17:54

Hejsa
Nu hvor vinteren nærmer sig har jeg tænkt på at vi nok skal have
tømt vandrørene i sommerhuset selvom vi regner med at selve huset
skal stå frostfrit vinteren over.
Jeg prøvede derfor at lukke for vandtilførslen, koble en cykelpumpe
til udendørsvandhanen og sætte tryk på, men der skete intet - ikke
en dråbe kom ud - og jo, alle hanerne var åbne
Der er desværre ikke nogen aftapningshane noget sted - heller ikke i
den udendørs "brønd" hvor vanduret og den første hovedhane sidder.

Kan der sidde en ensretterventil så luften ikke vil gå fra
udendørshanen og ind?
Er det ikke den rigtige måde at gøre det på?
Hvor højt et tryk må der sættes på?

Med venlig hilsen

Joachim Nørmark

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 06-12-05 18:40

> [...]
>
>Kan der sidde en ensretterventil så luften ikke vil gå fra
>udendørshanen og ind?
>Er det ikke den rigtige måde at gøre det på?

Jeps der kan meget vel sidde en kontraventil.
Men hvis hanerne står åbne så vil der jo heller
ikke ske noget, idet vandet som udvidder sig
jo kan komme ud af hanerne.

Fra : Bent Fer

Dato : 06-12-05 19:16

Joachim wrote:
> [...]
>
> Kan der sidde en ensretterventil så luften ikke vil gå fra
> udendørshanen og ind?
> Er det ikke den rigtige måde at gøre det på?

Hej

Prøv at tjekke i din målerbrønd om der ikke sidder noget der minder om en
cykelventil, hertil kan man koble en pumpe, og på den måde trykke vandet
bagud gennem husets vandhaner.

mvh. Bent

Fra : Sten Larsen

Dato : 06-12-05 20:54

> [...]
>til udendørsvandhanen og sætte tryk på, men der skete intet - ikke
>en dråbe kom ud - og jo, alle hanerne var åbne

Hvis du pumper på udendørsvandhanen, fiser luften (sikkert) bare ud af en af
de nærmeste haner, og altså ikke af hele systemet. Der burde sidde en hane i
brønden. Jeg plejer at bruge en kompressor. Så bliver der rigtigt hul
igennem hele vejen rundt. Og det ville nok hjælpe. Også fra udendørshanen.
/SL.

Fra : Joachim

Dato : 12-12-05 19:11

Sten Larsen <sl@troppuseciffo.dk> wrote:

> Der burde sidde en hane i
> brønden. Jeg plejer at bruge en kompressor. Så bliver der rigtigt hul
> igennem hele vejen rundt. Og det ville nok hjælpe. Også fra udendørshanen.
> /SL.

Tak for hjælpen alle sammen.
Da jeg begyndte at lede fandt jeg ganske rigtigt en en lille hane i
brønden så jeg kunne tømme systemet - nu kan vinteren bare komme an!

MVH

Joachim

Fra : Henrik

Dato : 06-12-05 21:39

"Joachim" <joachimnormark@hotmail.com> wrote in message

[...]

På den udendørshane jeg blev færdig med at montere for et par timer siden
sidder der ihvertfald en kontraventil, så hvis det er en sådan du har vil
ikke engang en kompressor hjælpe dig.

Henrik