Brændstof til petroleumsovn / Corona
Fra : Steffen Poulsen

Dato : 05-12-05 20:26

Hej,

Har investeret i en Zibro i sommer, og med temperaturens fald bliver den
til ejerens store bekymring langsomt mere og mere tørstig (den holder en
udestue frostfri).

Tiden er kommet til at hente en ny portion petroleum hjem, og i den
anledning vil jeg da lige høre eksperterne, hvad der er billigst i
øjeblikket.

Som markedet ser ud for en u-kyndig, så synes der umiddelbart at være
nogenlunde disse typer af tilbud (alle priser er incl. moms):

7,74/liter: dk-benzin.dk (Petroleum)
8,95/liter: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2967
(Lampeolie, 1 ltr Alaska)
10,95/liter: Fakta (Lampeolie, 1 ltr)
12,40/liter: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=47578 (Heat
gold, 20 ltr)
13,80/liter: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2967 (Heat
gold, 5 ltr)
14.00/liter: Zibro Plus Ekstra, (typisk kr. 280,- for 20 liter)
14,75/liter: http://www.lavprisvvs.dk/shop/default.asp?ProductID=14792
(Corona Kvalitets petroleum, 20 ltr)
16,25/liter:
http://www.special-butikken.dk/site-box.cfm?SIID=1&COID=4798 (Petroleum
Roma lugtfri, 25l)

Men det er noget med, at petroleum'et bliver lidt dyrere når det sælges
som "brændstof", der kommer afgift på (læs fx
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B20050098305-REGL) - kan man fx
købe det til andre formål (behov for at smøre forkromede bygningsværker,
maler-arbejder, affedtning e.lign.), hente det i Tyskland eller sådan
noget i den retning for at spare no'en flere kroner? (DK-benzin skilter
også med "fyringsolie", til 50 øre mindre/l, men så går går vi vel over
i en mere uhygiejnisk og u-vel-duftende kategori af produkter?)

(Databladene på henholdsvis petroleum og fyringsolien ser således ud hos
Q8: http://www.q8.dk/productservice-pdf/FyringsolieExtra.pdf og
http://www.q8.dk/productservice-pdf/Lugtfri_Petroleum.pdf)

Men sagen er selvfølgelig klar for mit vedkommende lige nu, det bliver
dk-petroleums-standeren der bliver suget tom først (hvis jeg ellers kan
finde en station der sælger det ..) - vores Zibro har aftræk ud, så evt.
mindre lugtgener ved en petroleum der ikke deklareres som "lugtfri",
skulle være til at komme over.

Hvad gør I andre, her ultimo 2005?

// Steffen

P.S.: Lidt sjov paratviden om (lugtfri) petroleum kan fås ved at besøge
http://www.chem.au.dk/~kemishow/brevkasse/companies.html.

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-05 22:32

"Steffen Poulsen" <steffen@[RemoveThis]forskernet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gold, 5 ltr)
> 14.00/liter: Zibro Plus Ekstra, (typisk kr. 280,- for 20 liter)

Henter i Tyskland

Fra : Jasper Norman

Dato : 06-12-05 23:55

Bruger Fakta´s lampeolie til 11 kr / l.

Det er rigtigt at den bliver lidt tørstig her til vinter. Brugte tidligere
en gasovn. Det er klart billigere, men til gengæld er varmen fra en Zibro
Laser ovn, langt mere behagelig.

> Henter i Tyskland

Hvad koster det der? Er det lampeolie eller pertrolium? Er der pant på
dunken?

Mvh

Jasper

Fra : Bjarne K.

Dato : 07-12-05 01:35

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad koster det der? Er det lampeolie eller pertrolium? Er der pant på
> dunken?

Ja, og hvad mærke og hvilken butik.

p.s. Nettos lampeolie til 10,25 (tror jeg den koster) virker ok i min Laser.
Den kostede forøvrigt kun 6,95 da jeg startede med at købe den for et par år
siden.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 10-12-05 08:53

Tom wrote:
> Henter i Tyskland

Tak for svaret - det lyder meget interessant - jeg vil gerne høre mere!

Fx: Hvilken butik, hvilken form man køber petroleum'en i (dunke /
flydende / etc) og ikke mindst: Hvad er prisen?

Mvh Steffen, Silkeborg

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 10:22

> Tak for svaret - det lyder meget interessant - jeg vil gerne høre mere!
>

> Fx: Hvilken butik, hvilken form man køber petroleum'en i (dunke / flydende
> / etc) og ikke mindst: Hvad er prisen?

Husk ikke prisen mere da det er ca. 2 år siden. Men mener det var 1-1½ kr
billigere pr liter.
Det er ved tankstationerne at nogle af dem også sælger petroleum. Du skal
selv medbringe dunke

--
Tom

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 10-12-05 23:46

Tom wrote:
> [...]
> billigere pr liter.
> Det er ved tankstationerne at nogle af dem også sælger petroleum. Du skal

Det lyder lovende - og det må da næsten være noget der kan googles? Hvad
hedder sådan noget på tyskerlandsk?

// Steffen

Fra : Bjarne K.

Dato : 11-12-05 00:10

> Det lyder lovende - og det må da næsten være noget der kan googles? Hvad
> hedder sådan noget på tyskerlandsk?
>
> // Steffen

bl.a. Petroleum

Fandt lige denne side http://www.zibro.de hvor man på en af undersiderne kan
læse følgende
http://www.zibro.com/Deutschland/de_Contentpages/de_HeaterTxtFuel.htm

Fandt også en hjemmeside der solgte den originale 20 l for 40 euro ca 300kr.
eller 15 kr pr liter. men det kan jo være at det kan findes billigere.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 12-12-05 17:16

Bjarne K. wrote:
> Fandt også en hjemmeside der solgte den originale 20 l for 40 euro ca 300kr.
> eller 15 kr pr liter. men det kan jo være at det kan findes billigere.

Tak for input - det jeg leder efter er nok noget der kryber under de kr.
8,95,- som Harald vil have pr. liter.

Men derfor er det stadig interessant med Tyskland - måske er det muligt
at google kombinationen "tæt på Danmark" + "petroleum i stander" +
"billigt" eller sådan noget?

// Steffen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 11-12-05 01:12

Steffen Poulsen wrote:
> [...]
> også med "fyringsolie", til 50 øre mindre/l, men så går går vi vel over
> i en mere uhygiejnisk og u-vel-duftende kategori af produkter?)

Tak for svar til alle indtil videre - jeg har dog ikke fundet det helt
oplagte svar endnu, så turen kommer formentligt til at gå til Harald
Nyborg efter lampeolie i 1l-bøtter inden længe.

Det, jeg har fundet på nettet, der har set mest spændende ud har været:

http://groups.google.com/group/dk.forbruger/browse_thread/thread/eb98f9641442645d/83873718e58e7141?lnk=st&q=petroleum+d80&rnum=10#83873718e58e7141

Her antydes det, at bl.a. Shell sælger (/har solgt) et produkt ved navn
D80, som ser helt oplagt og endda også billigt ud.

Men der er lidt detektivarbejde i at opspore om denne type produkter
stadig sælges, nuværende pris, hvordan man får fat i det som
privatperson etc etc .. så jeg skal lige have fundet et timeslot der
egner sig til at blive brugt til det formål - formentligt først efter
jul engang.

Og ellers lurer jeg jo også på den lokale dk-benzins lokale stander med
fyringsolie - jeg har på fornemmelsen at det ville virke helt fint med
det produkt i Zibro-tanken her, men det kræver lige den rigtige dag med
det rigtige overmod faktisk at få det prøvet af

// Steffen

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 11-12-05 01:22

On Sun, 11 Dec 2005 01:12:03 +0100, Steffen Poulsen wrote:

> [...]
> det produkt i Zibro-tanken her, men det kræver lige den rigtige dag med
> det rigtige overmod faktisk at få det prøvet af

Er det ikke (næsten) almindelig farvet dieselolie der er i standeren ved
DK-Benzin? - så det kommer vel an på om din Zibro kan køre på diesel eller
ej.

--
JÅH

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 11-12-05 22:03

Jens Åge Holm wrote:
> Er det ikke (næsten) almindelig farvet dieselolie der er i standeren ved
> DK-Benzin? - så det kommer vel an på om din Zibro kan køre på diesel eller
> ej.

Jo, det har jeg også hørt (og faktisk også at mange skulle bruge det i
deres dieseldrevne automobiler, uden nogen problemer af nogen art). Så
selv her om vinteren med frostsikring osv er det nok en vædske der vil
minde mere om diesel end om petroleum, desværre.

Jeg fandt en tysker - "Andrea" - der tilsyneladende havde eksperimenteret:

http://www.oldtimerinfo.de/Diskussion/Forum9/HTML/000173.html

- "- stinkt, raucht und brennt nicht richtig".

Så jeg gør nok forsøget engang (det er jo ufarligt), og ser om jeg har
samme udfald - men jeg forventer ikke det store held efter at have læst
ovenstående

Til gengæld nævner siden noget andet: Et brændstof ved navn "Jet A1" der
skulle være meget lig petroleum.

Og en søgning i danmark efter samme gav fx
http://www.rc-unionen.dk/nytforum/topic.asp?TOPIC_ID=8128, hvor der
nævnes diverse fællesindkøb af denne type brændstof .. der nævnes priser
på ca. 8,- kr/l.

(Men også at det kræver lidt kontakter, fx
http://www.rc-unionen.dk/nytforum/topic.asp?TOPIC_ID=7427, hvor der
tales om at kende nogen på en lille flyveplads, og lidt flere detaljer
http://www.rc-unionen.dk/nytforum/topic.asp?TOPIC_ID=3825, hvor der i
samme dur snakkes om 50l for kr. 100,- (mums!) ... men det er vist et
særtilfælde .

Well, det hele kan vel stadig kaldes "on-going" - den ideélle løsning må
forhåbentligt snart dukke op .. i mellemtiden må Harald lægge for.

// Steffen

Fra : Bjarne K.

Dato : 12-12-05 17:31

> [...]

> Well, det hele kan vel stadig kaldes "on-going" - den ideélle løsning må
> forhåbentligt snart dukke op .. i mellemtiden må Harald lægge for.

Interessante oplysninger du finder. Fortsæt det gode arbejde, og husk
endeligt at vende tilbage her, når du har nogle flere informationer.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 17-12-05 17:45

Bjarne K. wrote:
> Interessante oplysninger du finder. Fortsæt det gode arbejde, og husk
> endeligt at vende tilbage her, når du har nogle flere informationer.

Dialogen fortsætter en smule på
http://debat.ing.dk/topic/?tid=69811&pu=1000 (prøver at tiltrække lidt
kvalificeret ingeniør-viden til emnet .

// Steffen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 26-12-05 21:18

Steffen Poulsen wrote:
> Dialogen fortsætter en smule på
> http://debat.ing.dk/topic/?tid=69811&pu=1000 (prøver at tiltrække lidt
> kvalificeret ingeniør-viden til emnet .

Der er kommet et forslag om at afhente på brændstofsdepot på havnen - i
Esbjerg kan man tilsyneladende hente petroleum til kr. 7,- + moms /
liter. Umiddelbart meget tiltalende pris

Er der nogen der ved om der findes et sådant depot i Århus, evt. hvor?

// Steffen