Centralvarme kan det betale sig?
Fra : Peter

Dato : 05-12-05 00:35

Jeg har købt et hus på landet, der er 200 kvm. Men der er et problem med
opvarmningen af huset. Pt bruger jeg elvarme og jeg har købt en såkaldt
varmeveksler men brochuren fortæller at man skal slukke for den når man når
ned til 0 gr. Hvilket ikke virker seriøst her om vinteren. Nu spekulerer jeg
på ? vil jeg spare penge på at installere centralvarme i huset og hvilken
slags, er det foreks billigere med alternativ varme foreks træpillefyr. Er
der nogen der har erfaring med dette og hvor meget skal jeg regne med at
bruge? på at installere anlægget.

Fra : zillyink

Dato : 05-12-05 09:04

Peter wrote:
> [...]
> der nogen der har erfaring med dette og hvor meget skal jeg
> regne
> med at bruge? på at installere anlægget.

Jordvarme og som supplement til eldriften af dette, et mindre
solcelleanlæg.

gooogle har en masse input!
--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-12-05 19:36

> Jordvarme og som supplement til eldriften af dette, et mindre
> solcelleanlæg.

Jeg ved ikke om jordvarme kan betale sig, men solvarme kan ikke. Alle mine
beregninger viser at selv om man har kedlen og varmtvandsbeholderen til det,
så varer det stadig 20 år at betale tilbage. Skal man så også ud og købe
kedel og varmtvandsbeholder, så er det regnestykke for længst gået i minus.

Hvad er kw-prisen for jordvarme (udelukkende drift, ingen afskrivninger?)
Der må jo gå noget strøm til.

Mvh Maria

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-05 14:15

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev

> Hvad er kw-prisen for jordvarme (udelukkende drift, ingen afskrivninger?)
> Der må jo gå noget strøm til.

For kr 17.000 er det muligt at etablere solcelleenergi/batterier, så din
kompressoer udelukkende kører på solceller. Moderne solceller er blevet
enormt produktive.

På den måde er alt energi hjemmefremstillet, og cellerne har en levetid på
minimum 30 år. Kun batterierne skal udskiftes hvert 5-6 år, og de koster
ikke meget.

Der er ingen tvivl om at jodvarme er fremtiden, fordi man er 100% uafhængig
af priserne på brændstof/energi. Med stokerfyr er man også underlagt prisen
på træpillerne, og hvis produktionsprisen på disse stiger, så stige ens
varmeregning tilsvarende. Der medgår jo en del energi på at fremstille og
levere disse piller. Men jordvarme er man fri for alle disse parametre, kun
ellen til pumpen er aktuel, og det er der løsninger på.

Claus

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 06-12-05 15:42

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> minimum 30 år. Kun batterierne skal udskiftes hvert 5-6 år, og de koster

Nu har jeg ikke kigget på solcelle-priser i lang tid. Men på
http://www.sologenergi.dk/priser_komplet_anlaeg.htm kan man få et
720Wh/d anlæg til 13860 kr eksl. moms, inverter og/eller batterier. Jeg
ved ikke hvordan de regner de 720 Wh/d ud, men firmaet giver garanti på
80% effektivitet inden for 30 år, så lad os bare regne med at anlægget
kan give 576 Wh/d kontinuert over 30 år. Det giver ~6300 kWh og med
nutidens el-priser på ~1.6 kr/kWh giver det en "besparelse" på ~10000
kr. Der så skal regnes op mod en investering på 13860 kr eksl. moms,
inverter og/eller batterier samt forrentning...

Der er vist ikke nogen reel besparelse dér; om det er miljømæssigt bedre
at købe decentrale solceller med lav effektivitet end at få det
produceret på et centralt el-værk skal jeg ikke kunne sige. Men hvis
el-prisen begynder at stige til det dobbelte eller tre-dobbelte af
nutidens priser eller hvis man kan få langt billigere solcelleanlæg så
begynder det at kunne betale sig.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-12-05 09:09

Peter wrote:
> [...]
> der nogen der har erfaring med dette og hvor meget skal jeg regne med at

Eller købe min 10 kW vindmølle, som er til salg.
Den har været brugt til opvarmning af vores landejendom
Du kan skrive på trav SNABELA tiscali DOT dk

--

Christian

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-12-05 09:19

Hej,

On Mon, 5 Dec 2005 00:34:37 +0100, "Peter" <peter@myanmar.com> wrote:

> [...]
>der nogen der har erfaring med dette og hvor meget skal jeg regne med at

Hmm.. Heroppe i Sverige hvor jeg bor sælges luft/luft varmepumper der
fungerer ned til omkring -20°C - det er klart at jo koldere det er jo
mindre varme kan de trække ud af luften. Men de fungerer fint nok i
frostvejr bruger bare mere strøm end hvis det er +5° udenfor - dog
stadig billigere i drift end almindelige el-radiatorer.

Men hvis der ikke allerede er varmerør osv i huset, ja så ville jeg
måske nok så lidt på dén løsning da det nok er rimelig kostbart at
etablere et helt nyt centralvarme anlæg - specielt hvis rør osv skal
være skjulte.

** Lars

Fra : Lars Hansen

Dato : 05-12-05 09:47

"Peter" <peter@myanmar.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> der nogen der har erfaring med dette og hvor meget skal jeg regne med at

Hej Peter

Jeg sidder selv i et hus på 240 m2 med el-varme og ved hvor "dyrt" det er.
Jeg har haft to uafhængige vvs-folk til at kigge på en anden løsning, nemlig
centralvarme med enten olie- eller gas-fyr.
Arbejdet ville bestå af at monterer radiatore, trække rør og sætte fyr op.
Rørene kan trækkes i kælderen så der besværliggør ikke arbejdet.
Den billigste ville have ca. 160.000 kr og den dyreste ca. 180.000 kr incl.
alt og moms.
Begge fortalte at et gennemsnitligt gasfyr lever 10-15 år så der vil komme
ca. 20.000 kroner til et nyt fyr indimellem, og de mente begge at jeg måske
ville kunne spare ca. 6000 om året i el............
Jeg kan godt regne, og i mit regnestykke vil det på ingen måde kunne betale
sig. Alene etableringen af anlægget vil først have tjent sig selv hjem efter
ca. 27 år, og hvis der så ydermere skal et nyt fyr op med 15 års mellemrum
kan jeg ikke rigtigt se finten i at lægge centralvarme ind.
Efterfølgende har jeg så nu konstateret at der ikke er gas i området (Lige
flyttet hertil) og ifølge kommunen må man ikke nyetablere oliefyr.
Den samlede vedligeholdelse til min el-varme er vel højest 6-700 kroner om
året til et nyt el-panel i ny og næ.

Så min plan blev ændret til at købe nogle nye el-paneler med elektronisk
termostat og klargjort til at jeg på sigt kan lave central styring af dem
via en pc´er. (Trådløs styring).

Vores samlede elforbrug med ca. 180 m2 opvarmet og 3 mennesker under taget
ligger på ca. 24.000 kr/året incl. forbrugs-el.

Jeg ved godt at man så kan etablere jordvarme, og varmevekslere osv. osv.
men jeg er typen der gerne vil se disse systemer i drift over en årrække
inden jeg begiver mig ud i det. Ved jordvarme-anlægget skal der jo alligevel
etableres radiatore.

Dette var bare min ringe erfaring og mening.

MVH
Lars Hansen

Fra : Max

Dato : 05-12-05 10:06

Hej Lars

> [...]
> ca. 27 år, og hvis der så ydermere skal et nyt fyr op med 15 års mellemrum
> kan jeg ikke rigtigt se finten i at lægge centralvarme ind.

Det kunne nu nemt være at pengene nemt kom ind igen ved et evt. salg.

> Efterfølgende har jeg så nu konstateret at der ikke er gas i området (Lige
> flyttet hertil) og ifølge kommunen må man ikke nyetablere oliefyr.

Hvad er så kommunens ide om hvad man skal bruge til opvarmning ?

> [...]
> men jeg er typen der gerne vil se disse systemer i drift over en årrække
> inden jeg begiver mig ud i det. Ved jordvarme-anlægget skal der jo

Drift og vedligeholdelse af jordvarme er her hvor jeg bor lige så dyr
som fjernvarmen.

Mvh Max

Fra : Lars Hansen

Dato : 05-12-05 10:13

> Hej Lars

> betale
> efter
>
> Det kunne nu nemt være at pengene nemt kom ind igen ved et evt. salg.

Nu er vores plan heldigvis ikke at sælge. Vi har endelig fundet
"drømmehuset".
Eneste jeg har måttet gå på kompromis med er at huset ligger på den gale
side af vejen, så der er 500 meter til vandet og stranden...

> Hvad er så kommunens ide om hvad man skal bruge til opvarmning ?

Det man har, olie eller el. Men de er åbenbart meget hurtige til at give
tilladelse til jordvarme.

> alligevel
>
> Drift og vedligeholdelse af jordvarme er her hvor jeg bor lige så dyr
> som fjernvarmen.

Øøøøhhhh. Ifølge min genbo som har etableret jordvarme-anlæg for et par år
siden koster det "næsten" gratis at have.....
Lige udover at han oplevede sidste vinter at pumpen gik så han måtte tænde
for el-patronen. Det kostede ham lige ca. 12.000 kroner ekstra.
Hvad er det der koster så meget??

> Mvh Max

MVH
Lars Hansen

Fra : Max

Dato : 05-12-05 10:22

Hej Lars

> Øøøøhhhh. Ifølge min genbo som har etableret jordvarme-anlæg for et par år
> siden koster det "næsten" gratis at have.....

Min genbo har jordvarme, huset har omkring 350 m2 beboelse i 3 plan, han
oplyser at det koster ham omkring 20.000 kr. om året i vedligeholdelse og
el til kompressore.

Ps: Jeg har 120 m2 uisoleret beboelse fra 1932 og giver omkring 7000 kr.
i fjernvarme.

Mvh Max

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-12-05 14:12

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev

> Ps: Jeg har 120 m2 uisoleret beboelse fra 1932 og giver omkring 7000 kr.
> i fjernvarme.

Nu kan man jo ikke sammenligne økonomien med fjernvarme. Afhængigt af
værket, så kan fremstillingsprisen være endog meget billig, så det kan man
ikke umiddelbart se som et alternativ.

Claus

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-12-05 10:25

>Øøøøhhhh. Ifølge min genbo som har etableret jordvarme-anlæg for et par år
>siden koster det "næsten" gratis at have.....

Ja det var da også min opfattelse. Altså bortset fra at du med visse
internvaller jo skal have serviceret kompressor mm.

>Lige udover at han oplevede sidste vinter at pumpen gik så han måtte tænde
>for el-patronen. Det kostede ham lige ca. 12.000 kroner ekstra.
>Hvad er det der koster så meget??

El-opvarmning er kostbart i Danmark.

** Lars

Fra : Poul Nielsen

Dato : 05-12-05 11:47

> Hej Lars

> betale
> efter

Okay men har du regnet på hvad det vil koste at montere det selv?, Det er
nemlig ikke svært at sætte rør og radiatorere op og hvad man ikke ved kan
man lære, til en hel anden pris vel og mærket.

> Det kunne nu nemt være at pengene nemt kom ind igen ved et evt. salg.

Hvis det kommer igen økonomisk.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-12-05 10:15

On Mon, 5 Dec 2005 09:46:37 +0100, "Lars Hansen"
<Lars.oeland@inet.uni2.danmark> wrote:

>Vores samlede elforbrug med ca. 180 m2 opvarmet og 3 mennesker under taget
>ligger på ca. 24.000 kr/året incl. forbrugs-el.

Det var faktisk ikke galt... Vores forbrug sidste år var omkring
18.000 kWh med el-paneler i en smule mindre hus og 2 mennesker. Til
gengæld er isoleringen nok ikke i top her.

> [...]
>inden jeg begiver mig ud i det. Ved jordvarme-anlægget skal der jo alligevel

De har da eksisteret i mange år, måske ikke så udbredt i Danmark. Men
se til Sverige for erfaringer. Vi fik monteret to luft/luft
varmepumper (én til hver etage) og allerede nu - godt et par måneder
inde i fyringssæsonen kan der ikke herske nogen tvivl om her om at det
for vores vedkommende får en tilbagebetalingstid der ikke kommer til
at overstige 5 år. Etableringen er dog også noget (meget) billigere
end for jordvameanlæg - så på bekostning af effektiviteten når det er
hård frost.

** Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-12-05 14:06

> [...]

> der nogen der har erfaring med dette og hvor meget skal jeg regne med at

Glem alt om stokerfyr og lignende. Køb en varmepumpe, det er der fremtid i.

Claus

Fra : Aksel

Dato : 05-12-05 18:30

> [...]
> der nogen der har erfaring med dette og hvor meget skal jeg regne med at

Centralvarme med træpillefyr er sandsynligvis det billigste i drift, men når
der ikke er radiatorer i huset bliver der en stor startinvestering, meget
afhængig af hvor meget du selv kan/vil lave.

Træpiller koster ca. det halve af olie, men stokeren er noget dyrere end en
oliekedel.

Jordvarme koster mindst samme anlægspris som andre centralvarmeanlæg,
økonomien er meget afhængig af hvor godt anlægget er dimensioneret.

Luft/luft varme er billigt i anlæg, men driftsøkonomien er dårligere end
jordvarme.

Hilsen Aksel

Fra : Michael

Dato : 05-12-05 19:58

hvordan kan det være, at ingen nævner Petroleum ovner som Zibro?
vi har god erfaringer med denne (har anskaffet 2 stk.)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-12-05 21:50

> hvordan kan det være, at ingen nævner Petroleum ovner som Zibro?
> vi har god erfaringer med denne (har anskaffet 2 stk.)

Fordi kw-prisen er næsten lige så høj som el. Der er med andre ord ikke
meget besparelse i dem, især ikke når du regner indkøbsprisen med ind i den.

Mvh Maria

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-05 14:18

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev

> Centralvarme med træpillefyr er sandsynligvis det billigste i drift, men
> når

Træpiller skal fremstilles vhj af energi, og der skal energi til at
distrubuerer dem. Hvad sker der, når den omkostning stiger?

Med jordvarme er man helt fri for den slags udefrakommende påvirkninger, og
selv el til kompressoren skal man selv fremstille 100% effektivt og endda
forholdsvis billigt.

Claus

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 06-12-05 15:12

Claus Tersgov wrote:
> "Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev

> Træpiller skal fremstilles vhj af energi, og der skal energi til at
> distrubuerer dem. Hvad sker der, når den omkostning stiger?

Ligesom med jordvarme skal der tilføres energi for at få et
energiudbytte af træpillerne. Jeg tvivler på at det er en særlig høj
procentdel af træpillernes energiindhold der går til
produktion/transport/energiudvinding (men har ingen tal så skal ikke
kunne sige det med sikkerhed; da prisen på træpiller dog er signifikant
mindre end for olie/gas går jeg ud fra at den er lille).

> Med jordvarme er man helt fri for den slags udefrakommende påvirkninger, og
> selv el til kompressoren skal man selv fremstille 100% effektivt og endda
> forholdsvis billigt.

Den eneste forskel er at man med jordvarme har _muligheden_ for selv at
bestemme hvorledes man tilfører energi (f.eks. vha. vindmølle,
solceller, eller lignende). Med træpiller skal producenten tage en aktiv
beslutning om at gå over til alternative energikilder i
produktionskæden. Såfremt priserne på konventionelt brændstof bliver ved
med at stige kommer dette dog nok også af sig selv

Med venlig hilsen Preben

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-12-05 15:32

"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> skrev

> [...]
> sige det med sikkerhed; da prisen på træpiller dog er signifikant mindre
> end for olie/gas går jeg ud fra at den er lille).

Det skyldes hovedsagligt de manglende afgifter. Du tilfører absolut ingen
energi i et jordvarmeanlæg bortset fra strøm til pumpen, og det er så lidt,
at det er slet ikke står mål med træpillerne.

> [...]
> om at gå over til alternative energikilder i produktionskæden. Såfremt
> priserne på konventionelt brændstof bliver ved med at stige kommer dette

Ligesom producenten kan vælge, at pillerne skal distribueres ud til kunder
og forhandlere med hestevogn??

Din argumentation holder ikke. Sluttelig er prisen på træpiller underlagt
afgifter og almindelige markedskræfter, den faktor er man også fri for med
jordvarme. Den dag, hvor der kommer afgift på træpiller eller hvor forbruget
falder, der stiger priserne...

Claus

Fra : Preben Bohn

Dato : 08-12-05 08:04

Claus Tersgov wrote:
> Ligesom producenten kan vælge, at pillerne skal distribueres ud til kunder
> og forhandlere med hestevogn??

Præcis. Hvis dette er det billigste for producenten, vil producenten
naturligvis gøre det.

> Din argumentation holder ikke.

Jo.

> Sluttelig er prisen på træpiller underlagt
> afgifter

Ligesom el'en til jordvarmen er. Det er muligt at der er teoretisk
mulighed for at benytte solceller til dette, men som skrevet andetsteds
er dette ikke en økonomisk rentabel måde at strømføde sin jordvarme på.
Derudover kommer investeringen i jordvarme-anlægget der i en økonomisk
sammenligning også skal tages med i betragtning.

> Den dag, hvor der kommer afgift på træpiller

Gør der da det?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-12-05 13:19

"Preben Bohn" <nospam@nospam.com> skrev

> Gør der da det?

Ja, det er der en reel risiko for, fordi stokerfyr er en delvis illusion,
når man påstår, hvor energivenligt det reelt er. Ser man på, hvor meget
transport, der reelt er på disse piller og deres produktion, så er der ikke
ret meget energibesparelse i det. Det er kun i sammenligning med
traditionelle olieanlæg, at der er en markant økonomisk fordel.

Stokerfyr er kun billigt, fordi der ikke er afgift på. Samtidig er der
stadig en markant co2 udledning, når alle faktorer tages i betragtning.

Jordvarme har i sammenligning absolut* ingen* co2 udledning eller andre
ulemper. Der er så mange ulemper i forbindelse med stokerfyr, at der reelt
ikke er sammenligningsgrundlag.

Det er således ikke rigtigt, når man påstår, at træpiller er co2 neutrale.
Hvis man medregner hele produktionen, så er det et andet billede, der tegner
sig, men det holder man for sig selv, fordi der indtil videre er gode penge
i produktionen pga af den manglende afgift

Det er jo ikke rimeligt, at sammenligne et anlæg som ikke bruger energi** og
som ikke har nogen som helst forbrænding med et anlæg, som både bruger en
masse energi, og som både har forbrænding og som endda kræver en masse
arbejde af brugeren. (påfyldning af brændsel, bortskaffelse af aske,
renholdelse af skorsten osv.)

** en jordpumpe bruger naturligvis strøm, men det er ikke mere end både
stokerfyr, oliefyr og alle andre moderne fyringsanlæg.

Man skan anskue hele grundlaget for træpiller på samme måde som rapsolien,
det er kun i selve forbrændingsøjeblikket, der er en umiddelbar fordel. Ser
man på hele den forudgående produktion og efterfølgende bortskaffelse, så er
fordelen begrænset.

Claus

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 10-12-05 16:57

On Fri, 09 Dec 2005 13:19:15 +0100, Claus Tersgov wrote:

<snip>
> Jordvarme har i sammenligning absolut* ingen* co2 udledning eller andre
> ulemper. Der er så mange ulemper i forbindelse med stokerfyr, at der
> reelt ikke er sammenligningsgrundlag.
<snip>

Strømmen skal komme et sted fra - og selvom det er fra VE anlæg så har
opførslen af anlægget stadig bidraget med CO2 et eller andet sted i
livscyklusen.

Mht. sammenligningsgrundlag så kan begge dele stå for opvarmning - ergo
kan de sammenlignes.

<snip>
> ** en jordpumpe bruger naturligvis strøm, men det er ikke mere end både
> stokerfyr, oliefyr og alle andre moderne fyringsanlæg.
<snip>

Et jordvarmeanlæg har vel ca. en energiefffektivitet på 4 - altså at man
får 4 kW varme ved input af 1 kW elenergi.

Et 16 kW stokerfyr bruger ikke 4 kW el ved fuldlast - eller 1 kW ved 4 kW
varmeydelse for den sags skyld. Ifølge Teknologisk Institut bruger
anlæggene i den størrelse man ser i alm. boliger mellem 50W og 250W med
nogle enkelte over.

Jeg vil dermed mene at ovenstående betragtning om strømforbruget er meget
misvisende.

--
Mvh.
Jens Åge

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-12-05 14:20

"Jens Åge Holm" <boost@get2net.dk> skrev

> Mht. sammenligningsgrundlag så kan begge dele stå for opvarmning - ergo
> kan de sammenlignes.

Så skal man gøre det rigtigt, og med samtlige faktore med i beregnngen, og
ikke bare nogle enkelte. En sammenugning bør laves med samlet energiforbrug,
anskaffelsesomkostninger, vedligeholdelse, reparation, egen arbejde ved
drift osv over en periode på f.eks. 20 år.

> Et jordvarmeanlæg har vel ca. en energiefffektivitet på 4 - altså at man
> får 4 kW varme ved input af 1 kW elenergi.

Det afhænger da i høj af af det enkelte anlæg. Nye anlæg har en langt bedre
udnyttelsesgrad.

> Jeg vil dermed mene at ovenstående betragtning om strømforbruget er meget
> misvisende.

Men alligevel bidrager du selv med nogle mystiske gætterier og udelader
endda det vigtigste energiforbrug i et stokerfyr?

Claus

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 11-12-05 15:55

On Sun, 11 Dec 2005 14:20:04 +0100, Claus Tersgov wrote:

> [...]
> energiforbrug, anskaffelsesomkostninger, vedligeholdelse, reparation,
> egen arbejde ved drift osv over en periode på f.eks. 20 år.

Der tror jeg ikke vi er uenige - jeg mener også at jordvarme er en
fantastisk teknologi og hvis man sætter sin timeløn til mere end 0 så
sparer man meget på det "manglende" arbejde ved det.

> Det afhænger da i høj af af det enkelte anlæg. Nye anlæg har en langt
> bedre udnyttelsesgrad.

Jeg synes faktisk at en energieffektivitet på 4 er ret godt. Jeg ved
heller ikke hvad du mener med en langt højere udnyttelsesgrad - i
Teknologirådets energikatalog www.kl.dk/data/1244975/Energiteknologier.pdf
fra august 2004 på side 17 står der er at energieffektiviteten ligger på
mellem 3,5 og 4,2 så jeg tvivler på at der findes anlæg der er langt
bedre. Træerne gror desværre ikke helt ind i himlen.

> Men alligevel bidrager du selv med nogle mystiske gætterier og udelader
> endda det vigtigste energiforbrug i et stokerfyr?

Det er rigtigt at jeg ikke har taget energiforbruget i form af brændslet
med - men din påstand var at et stokerfyr bruger lige så meget strøm som
et jordvarmeanlæg og det er ikke korrekt - forbruget ligger i så fald ikke
i selve fyret men andre steder i processen og så bliver det temmeligt
abstrakt.

At skulle lave en total livscyklusanalyse på et stokerfyr og dets brændsel
tror jeg ligger udenfor vores formåen.

--
JÅH

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-12-05 15:35

> [...]

> mellem 3,5 og 4,2 så jeg tvivler på at der findes anlæg der er langt
> bedre. Træerne gror desværre ikke helt ind i himlen.

Det afhænger i praksis meget af den energimængde, man kan hente ud af sit
slangeanlæg. Det er jo forskelligt, hvad folk har til rådighed, og hvilke
temperaturer, der er i jorden/vandet. Bare en enkelt grad eller to mere kan
betyde, at du kan komprimere CF væsken markant mindre, og det betyder også
mindre strømforbrug. Samtidig kan man også bruge andre kølemidler, som er
mere effektive.

Samtidig er der jo også sket en enorm udvikling med varmevekslere. Bare de
seneste ti år er det blevet muligt at lave varmevekslere, som er endog meget
effektive.

Claus

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 12-12-05 16:29

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> anskaffelsesomkostninger, vedligeholdelse, reparation, egen arbejde ved
> drift osv over en periode på f.eks. 20 år.

Helt enig. Har du da nogle fornuftige tal her?

> Men alligevel bidrager du selv med nogle mystiske gætterier og udelader
> endda det vigtigste energiforbrug i et stokerfyr?

Det der er bl.a. er vigtigt her er hvor meget energi der går til at
skulle producere én vis mængde energi ved en given metode (jordvarme,
træpiller, etc). Der er nævnt effektiviteter på 4 for et jordvarmeanlæg,
jeg ved desværre ikke hvor meget ennergi der går til at
producere/transportere træpiller (men mon ikke disse tal kan findes).

Den energi der bruges til at producere pillerne/jordvarmen skal der
naturligvis afgift på hvis den har miljømæssige konsekvenser. Men det
gælder naturligvis både for træpiller og jordvarme.

Økonomisk set er der derudover også en stor enkeltinvestering i et
jordvarmeanlæg (og så er der naturligvis dem der slet ikke kan få
jordvarmeanlæg).

Med venlig hilsen Preben

Fra : Morten

Dato : 05-12-05 20:22

For 1½ år siden købet vi et hus på 95 kvm med elvarme. Vi installerede
gasfyr og trak rør til radiatorer i hele hytten før vi flyttede ind.
Naboerne med identisk hus men stadig el-varme, bruger 18-20.000 kr/år kun på
opvarmning. Sidste år brugte vi gas for 6.300kr!

Kondenserende gasfyr, radiatorer mm., tilslutning og arbejdsløn kostede
50.000kr. Vi fik et tilskud på 50kr*95=4.750kr på www.farvelel.dk

Den færdige pris på godt 45.000kr, kan jeg godt få til at hænge sammen med
en årlig prisforskel på over 10.000 for varme.

www.tonnysvvs.dk stod for hele installationen, og gjorde et godt arbejde.
Kan anbefales!

God jul
Morten
*****************************

Fra : Anders Majland

Dato : 06-12-05 20:45

> www.tonnysvvs.dk stod for hele installationen, og gjorde et godt arbejde.
> Kan anbefales!

Altid rart med en anbefaling, men nu har konkurrenten* fået lov at lave vand
og afløb - og jeg er også godt tilfreds med arbejdet (indtil videre - der
skal lige nogle vægge op og så skal de ud og gøre det færdigt)

*Lille by 2 VVS firmaer

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-12-05 09:45

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
>
> Hvad er kw-prisen for jordvarme (udelukkende drift, ingen afskrivninger?)

Tror du det er så meget mere strøm en der går til træpillefyret med
snegl og blæser etc. ?

Jeg har overvejet at lave jordvarme når vores træpillefyr engang skal
skiftes ud.

Jeg tror så ikke at man kan varme brugsvand op med jordvarme, og så
bliver fortjenesten mindre og mindre.

--

Christian

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-12-05 10:21

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in

> Jeg tror så ikke at man kan varme brugsvand op med jordvarme, og så
> bliver fortjenesten mindre og mindre.

Hvorfor skulle det ikke kunne bruges til brugsvand? Det er da "bare" et
spørgsmål om en varmtvandsbeholder der køre på jordvarmen. I Viden Om på
DR2 så det faktisk ud til at denne beholder var integreret i hele
varmepumpen. Alternativt kan vel også laves en varmeveksler på brugsvand?
Hvis du med jordvarme kan lave varmt vand til radiator (med temp på 60-70
grader, så kan du også lave forbrugsvand IMO).

Thomas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-05 14:08

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev

Jeg tror så ikke at man kan varme brugsvand op med jordvarme, og så
bliver fortjenesten mindre og mindre.

Det har man da ellers gjort i over 35 år?!

Jeg har installeret to jordpumper i 87/89 og de fungerer begge fint med
både brugsvand og centralvarme den dag i dag.

Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-12-05 10:34

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> Hvis du med jordvarme kan lave varmt vand til radiator (med temp på 60-70
> grader, så kan du også lave forbrugsvand IMO).

Selvfølgelig kan man da det
Jeg havde vist koblet hjernen momentant fra.

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-12-05 14:16

Claus Tersgov wrote:
> [...]
>
> Jeg har installeret to jordpumper i 87/89 og de fungerer begge fint med
> både brugsvand og centralvarme den dag i dag.

Jeg er også blevet klogere og har koblet hjernen til igen
Findes der sider på nettet med forslag, priser etc.

--

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-05 22:20

> [...]
> der nogen der har erfaring med dette og hvor meget skal jeg regne med at

Vi har et hus på 180 kvm. Der er centralvarme via et gasfyr, men vi bruger
det stort set ikke til andet end opvarmning af brugsvand.
Har en brændeovn som så rigelig kan varme hele den nederste etage op (110
kvm).
Det er helt klart den billigste opvarmning, hvis man selv gider ekstra
arbejdet med træet.

Desuden har vi en Zibro petroliumsovn til lynhurtigt at varme et rum op i
ovenetagen når vi har besøg.

Gas ca. 6.000,- og 2.000 kr til træ

--
Tom

Fra : Michael

Dato : 08-12-05 22:25

hvad er husets alder og stand i isolerings henseende

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 01:57

"Michael" <lmus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> hvad er husets alder og stand i isolerings henseende

100 år og fin stand. Varmesyn sagde 30.000 Kr pr. år men jeg har så
efterisoleret temmelig meget med 200 mm rockwool

--
Tom