Netværk over uspecificerede kobberkabler?
Fra : Morten Grouleff

Dato : 11-06-01 09:49

Findes der noget udstyr, der er til at betale til privat brug, der kan
overføre f.eks. 1 mbit over 4 kobberledninger. Det er ikke engang
sikkert at de er parsnoede... Længden er jeg ikke helt sikker på, men
den er næppe over 50 meter.

Et alternativet er at grave kabler ned. Men det er noget bøvl :(

Et andet alternativ er at bruge trådløst grej. Findes den slags rimeligt
billigt? Jeg forestiller mig noget i stil med højst 1000 kr. pr.
maskine. Igen, 1 mbit er sikkert tilstrækkeligt, men mere er jo altid
rart...

Mvh.
--
Morten Grouleff.

Fra : Jens Jönsson

Dato : 11-06-01 09:58

"Morten Grouleff" <morten-nospam010611@grouleff.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> overføre f.eks. 1 mbit over 4 kobberledninger. Det er ikke engang
> sikkert at de er parsnoede... Længden er jeg ikke helt sikker på, men

Jeg vil mene at 2 stk. ZyXEL Prestige 681
(http://www.zyxel.dk/produkter/prestige681.htm)
vil kunne gøre det. Benytter vist kun 2 kobberledninger. Ring evt. og hør
hos ZyXEL.

> Et alternativet er at grave kabler ned. Men det er noget bøvl :(

Ja, og så er der sådan noget som potentiale forskel mellem bygninger osv.

> [...]
> billigt? Jeg forestiller mig noget i stil med højst 1000 kr. pr.
> maskine. Igen, 1 mbit er sikkert tilstrækkeligt, men mere er jo altid

Lucent laver 11 Mbit/s trådløst grej. Koster vist omkring kr. 20.000,- for
et starter kit.

Jens

Fra : Morten Grouleff

Dato : 11-06-01 10:34

"Jens Jönsson" <jjonsson@mailme.dk> writes:

> Jeg vil mene at 2 stk. ZyXEL Prestige 681
> (http://www.zyxel.dk/produkter/prestige681.htm)
> vil kunne gøre det. Benytter vist kun 2 kobberledninger. Ring evt. og hør
> hos ZyXEL.

De koster over 4000 stykker, og der skal jo to til. Findes der ikke
billigere produkter, uden router funktionalitet? Jeg søger alternativer
svarende til dumme 10mbit netkort, bare langsommere og dyrere :)

> Lucent laver 11 Mbit/s trådløst grej. Koster vist omkring kr. 20.000,- for
> et starter kit.

Der må følge noget ekstra med... Man kan da få 11Mbit/s netkort for
under 2000/stk. Det jeg spørger efter er tilsvarende udstyr, men til en
lavere pris til gengæld for en lavere hastighed. Men det findes måske
ikke?

Mvh.
--
Morten Grouleff.

Fra : Cubus

Dato : 11-06-01 16:35

> [...]
> under 2000/stk. Det jeg spørger efter er tilsvarende udstyr, men til en
> lavere pris til gengæld for en lavere hastighed. Men det findes måske

Hvad med D-link wireless, 1800,- pr netkort og 3350,- for en accespoint.

http://www.dlink.com/products/wireless/dwl1000ap/

http://www.synonym.dk/mall/shop_varer.asp?action=show_varer&cat_id=24378&sho
p_id=1350

--
Cubus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-06-01 19:46

On 11 Jun 2001 10:48:32 +0200, Morten Grouleff
<morten-nospam010611@grouleff.com> wrote:

> [...]
> overføre f.eks. 1 mbit over 4 kobberledninger. Det er ikke engang
> sikkert at de er parsnoede... Længden er jeg ikke helt sikker på, men

Du kan bruge xDSL-udstyr, der burde kunne give dig 1 Mbps eller
mere uden problemer. Fx. Cisco 673, Cisco SOHO78, ZyXEL Prestige
681, eller lignende.

Ret interessant er Ciscos relativt nye LRE (Long-Range Ethernet),
hvor du kan opnå op fra 5 - 15 Mbps over op til 5000 ft over et
enkelt par Cat 1, 2 eller 3. Se fx. på Cisco 575.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 11-06-01 22:06

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> [...]

Der var engang... et meget populært fænomen med netværk gennem
telefonledninger i en husstand. Sagen faldt hurtigt til jorden og blev
glemt (jeg har ikke hørt om den siden), men der var dengang tale om
6-10Mbit over 2 kobberledninger.

Kan du grave noget info op om det, var det måske en mulighed?

Jeg *tror* Diamond lavede noget hardware til det.
http://www.diamondmm.com

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 11-06-01 19:49

> [...]

> billigt? Jeg forestiller mig noget i stil med højst 1000 kr. pr.
> maskine. Igen, 1 mbit er sikkert tilstrækkeligt, men mere er jo altid

Lucent's ORiNOCO PC Card's kan være en mulighed, men regn med at der skal
range extender antenner på, og at det helst skal være muligt at se fra en
ene antenne til den anden.

Se: http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-w/netwad/netl848-441-499.html

- Ulrik Lunddahl

Fra : Erik G Christensen

Dato : 12-06-01 01:35

Morten Grouleff wrote:

> [...]
> overføre f.eks. 1 mbit over 4 kobberledninger. Det er ikke engang
> sikkert at de er parsnoede... Længden er jeg ikke helt sikker på, men

prøv nogle gode gamle 10Mbit netkort, husk at forbinde dem modsat,
meget kan lade sig gøre, og før du har prøvet det

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 12-06-01 17:23

Morten Grouleff wrote:

> [...]
> billigt? Jeg forestiller mig noget i stil med højst 1000 kr. pr.
> maskine. Igen, 1 mbit er sikkert tilstrækkeligt, men mere er jo altid

Prøv med et gammelt bnc netkort og forbind det... Det burde faktisk
kunne gøre det. hastigheden kommer nok aldrig i top, men det kunne nok
godt virke. Husk at terminere lortet med 50 ohms modstande i hver ende

MVH Mikkel Bundgaard

Fra : Jonathan Stein

Dato : 12-06-01 22:11

Mikkel Bundgaard wrote:

> Prøv med et gammelt bnc netkort og forbind det... Det burde faktisk
> kunne gøre det.

Nope, det burde _ikke_ virke, men der er en mulighed for, at det gør det
alligevel. Umiddelbart vil jeg gætte på, at et twisted pair interface (med
RJ45 stik) har større chance for at fungere på et par tilfældige ståltråde,
men det er ikke noget, jeg har eksperimenteret med...

M.v.h.

Jonathan

--
jsp-hotel.dk tilbyder profesionelle webhoteller med bl.a. Resin JSP,
PHP, MySQL, SSH/Telnet adgang, rå log-filer, grafisk statistik og

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-06-01 19:44

"Morten Grouleff" <morten-nospam010611@grouleff.com> skrev i en meddelelse
> Findes der noget udstyr, der er til at betale til privat brug, der kan
> overføre f.eks. 1 mbit over 4 kobberledninger.

Hvad med sådan et produkt:
http://www.netgear.com/product_view.asp?xrp=7&yrp=17&zrp=43

Nogen der ved hvor langt de rækker i praksis?
Nogen der kender en dansk forhandler og pris?

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Cubus

Dato : 12-06-01 20:36

> Hvad med sådan et produkt:
> http://www.netgear.com/product_view.asp?xrp=7&yrp=17&zrp=43

Her er en artikel om emnet: Netværk over telefonledninger:

http://www.howstuffworks.com/phone-network.htm

--
Cubus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-06-01 21:25

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.howstuffworks.com/phone-network.htm

Ikke helt uinteressant.
300 meter på alm telefonledning.
20$ for PCI
30$ for USB
100$ for ethernet bridge

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 14-06-01 21:42

> [...]

>overføre f.eks. 1 mbit over 4 kobberledninger. Det er ikke engang
>sikkert at de er parsnoede... Længden er jeg ikke helt sikker på, men

På min arbejdsplads' tidligere adresse brugte vi Token Ring. En
4 Mbps Token Ring kørte i praksis helt fint over telefonledninger
mellem to bygninger. 16 Mbps Token Ring kørte overhovedet ikke
på de ledninger. Men hvis du kan finde to gamle 4 Mbps Token
Ring-kort (og sætte dem i et par maskiner der fungerer som
rutere), så kunne det da være en mulighed.

Jeg aner ikke hvordan 10 Mbps æternet har det med primitive
ledninger, men det skader jo ikke at prøve.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 14-06-01 21:49

Jeg skrev:

>Men hvis du kan finde to gamle 4 Mbps Token
>Ring-kort

Men det kræver jo forresten også en MAU. Det er altsammen
sikkert (ca.) gratis hvis man kan finde nogen der tidligere har
brugt den slags udstyr og ikke har smidt det ud. (Min
arbejdsplads har forlængst smidt TR-udstyret ud.)

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).