Underligt problem med ' og "
Fra : Christian Sparre

Dato : 03-12-05 19:35

Hejsa

Sidder med noget kode som henter diverse ting fra en database, lige meget,
det tekst det henter i databasen indholder ' og " som erstatning
for ' og "

Når jeg sætter dette ind på min side bliver den vist helt korrekt og den
bruger ganske rigtigt ' og "

Men jeg har en javascript funktion hvor jeg indsætter noget af dette tekst
for at få det vist i en tooltip ting. f.eks. tooltip('tekst bliver sat ind
her med ' i nogen tilfælde');

her burde ' jo være ' som den står i db'en men det er den ikke, den
bliver vist som et rent ' som jo gør at koden ikke virker. Hvordan kan det
være? er det et kendt problem?

Er ikke særlig god til Javascript så jeg har måske overset noget?

--
Christian Sparre
http://sparrez.dk

PS: hvorfor giver denne linie fejl i IE og ikke i Firefox?

onclick="javascript:window.open('cal.php?action=add&date=2005-12-8','Add
event','height=400,width=400');"

Fejl på tegn 1: Argumentet er ugyldigt

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 00:02

('her er en \'\ mulighed')

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 09:26

On Sun, 04 Dec 2005 00:02:24 +0100, Kenneth <> wrote:

> ('her er en \'\ mulighed')
skal være: ('her er en \' mulighed')

eller:

tooltip('tekst bliver sat ind her med \' i nogen tilfælde');

Fra : Christian Sparre

Dato : 04-12-05 10:30

> tooltip('tekst bliver sat ind her med \' i nogen tilfælde');

Jeg ved godt at jeg kan escape den, men det jeg undrer mig over er at jeg
inde i tooltip('...') i kilden når jeg ser den efter siden er outputtet til
brugeren får ' og ikke &#39; som jeg burde, hvis ikke det er i
tooltip('...') får jeg fint udskrevet &#39; som jo giver det rigtige
visuelle resultat.

Er det et eller andet finurligt ved javascript hndteringen jeg ikke kender
til ?

--
Sparre

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 21:07

On Sun, 4 Dec 2005 10:30:00 +0100, "Christian Sparre"
<sparrez@gmail.com> wrote:
> [...]
> brugeren får ' og ikke &#39; som jeg burde, hvis ikke det er i
> tooltip('...') får jeg fint udskrevet &#39; som jo giver det rigtige

Der er sikker en rigtig måde at gøre det på,
det nærmeste jeg kan komme det er: 'her er en \&amp;\# 39 mulighed'
Men så er der et mellemrum før 39 i udskriften. :(

Fra : Christian Sparre

Dato : 04-12-05 21:24

> Der er sikker en rigtig måde at gøre det på,
> det nærmeste jeg kan komme det er: 'her er en \&amp;\# 39 mulighed'
> Men så er der et mellemrum før 39 i udskriften. :(

Underligt problem, har desuden efter at ha testet frem og tilbage fundt ud
af at det vist nok kun sker når enten " eller ' står alene og ikke lige før
og efter et bogstav, jeg må lege videre.

Har du et bud på følgende

Hvorfor giver denne linie fejl i IE og ikke i Firefox?

onclick="javascript:window.open('cal.php?action=add&amp;date=2005-12-8','Add

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-12-05 13:41

"Christian Sparre" <sparrez@gmail.com> writes:

> Hvorfor giver denne linie fejl i IE og ikke i Firefox?
>
> onclick="javascript:window.open('cal.php?action=add&amp;date=2005-12-8','Add
> event','height=400,width=400');"
>
> Fejl på tegn 1: Argumentet er ugyldigt

Nu er det svært at gætte om linjeskiftet var oprindeligt eller indsat
af din nyhedsklient (der er nogen der ombryder linjer uden at spørge ...
de skal ikke bruges til at poste kode med!). Der må ikke være linjeskift
i en Javascript-streng-literal, så ovenstående skulle have været på en
linje (eller i hvert fald skilt et andet sted end inde i en streng).

Under alle omstændigheder, så skal man ikke bruge mellemrum i navnet på
det nye vindue (altså andet argument til open-metoden). Jeg gætter på at
det er det IE brokker sig over (med sine lidet sigende fejlbeskedder).

Du behøver for øvrigt ikke have "javascript:" stående foran indholdet
af en on<event>-attribut. Indholdet fortolkes som default-script-
sproget for siden, og "javascript:" er bare en label der ikke
betyder noget.

Det er kun hvis du skriver specifikt til IE og har et andet
script-sprog end Javascript som default, at det betyder noget. IE
bruger "javascript:" eller "vbscript:" foran evant-handler-
attributerne til at bestemme sproget, men det er ikke-standard
opførsel.

/L

Fra : Christian Sparre

Dato : 05-12-05 18:41

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> Under alle omstændigheder, så skal man ikke bruge mellemrum i navnet på
> det nye vindue (altså andet argument til open-metoden). Jeg gætter på at
> det er det IE brokker sig over (med sine lidet sigende fejlbeskedder).

Jeps, det var mellemrummet den var gal med, tænkte ikke over at det kunne
være det når Firefox nu viste den fint, også underligt at den meldte om fejl
på tegn 1, så er det ikke nemt at regne ud

--
Sparre

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-05 20:57

On Mon, 05 Dec 2005 13:41:24 +0100, Lasse Reichstein Nielsen
<lrn@hotpop.com> wrote:

> Du behøver for øvrigt ikke have "javascript:"
Så altså heller ikke her formentlig : javascript:void(0);

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-12-05 18:19

Kenneth <> writes:

> Så altså heller ikke her formentlig : javascript:void(0);

Jo, sandsynligvis. Det er så til gengæld et tegn på at du gør noget
galt :).

Hvis du bruger javascript som et *link*, altså i en href-attribut på
et anker eller en src-attribut på et img-element, så bruger du
"javascript:"-pseudo-protokollen. Betydningen af den er at
javascripten udføres og resultatet bruges som nyt indhold af siden,
som hvis man fulgte et normalt link og fik det nye indhold af en
server.

Hvis du bruger javascript i en event-handler (onclick, onfocus, etc),
så skal der ikke "javascript:" foran. Indholdet af disse attributter
er et script, ikke et link.

Det er dog generelt en dårlig ide at bruge javascript-links.
<URL:http://jibbering.com/faq/#FAQ4_24>

/L