Justering af ventilator
Fra : Lars Hansen

Dato : 02-12-05 19:55

Hej i grupperne

(Krydspostet i dk.fritid.hus-og-have og dk.teknik.el)

Jeg er ved at renovere vaskerum i kælderen og har i den forbindelse købt en
ventilator/blæser i Bauhaus, men der følger ikke nogen justeringsvejledning
med.

Det er en "Polo 4 Ø100 WC/H" fra Dospel med både timer og hygrostat.
Mit problem er at få den justeret ind til at starte når fugtigheden er for
høj og selvfølgelig stoppe igen når den når ned på et ønsket niveau.

Er der mon en der ligger inde med en vejledning til den og vil være så flink
at sende den til mig på mail??

MVH
Lars Hansen
Lars.oeland(at)inet.uni2.dk

Fra : Uffe Ravn

Dato : 02-12-05 20:48

Lars Hansen <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> skrev:

> [...]
> niveau.
>
> Er der mon en der ligger inde med en vejledning til den og vil være

Det er nu ikke så svært.

En dag hvor vejret er fugtigt, og vaskerummet er tørt, justerer du
følsomheden op så den starter og ned igen så den slukker.

Du vil så opdage at den tænder når der er fugtigt i kælderen, og når det er
ekstremt fugtigt i vejret, det sidste må man leve med når man vil have en
fugtstyret udsugning.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Lars Hansen

Dato : 02-12-05 21:47

> [...]
> er
> ekstremt fugtigt i vejret, det sidste må man leve med når man vil have en

Det lyder jo også nemt nok og det var det egentlig også (næsten) da jeg
satte den op i det gamle vaskerum.
Men nu hvor jeg efter renovering har sat den op igen kan jeg ikke få den til
at reagere på fugten.
Hvis jeg skruer helt op (80 %) kører den hele tiden selvom hygrometeret kun
viser omkring 45 %........

Den virker egentlig som om den bare er ligeglad med hvad jeg sætter den
til.....

MVH
Lars Hansen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 02-12-05 23:18

> [...]

> hygrometeret kun viser omkring 45 %........
>
> Den virker egentlig som om den bare er ligeglad med hvad jeg sætter

Den kunne være defekt, prøv at teste den af ved at hænge en fugtig klud hen
over den.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : René Sørensen

Dato : 03-12-05 00:36

Jeg har en diskret hygrostat på mit badeværelse (og iøvrigt også
vaskekælder ). Denne har en lille omskifter indenvendigt som kan få den til
at skifte mellem at tænde når den er over eller under en hvis fugtighed.
Måske er det det samme hos dig.

Jeg har sat den til 60%. Virker som en drøm, når man tager et bad starter
den efter 1 min og slukker når der ikker er fugtigt mere.

René

Fra : Smeden

Dato : 03-12-05 21:20

Hej.

Havde det samme problem med en DUKA EL 600 TH.
(Med hydgrometer og timer)
Jeg fik den byttet 3 gange... Da de ikke tændte automatisk da før der var
85% fugtighed i mit tørrerum/badrum.
Jeg tog konsekvensen, og købte en der er manuel. Så jeg tænder for
ventilatoren når jeg skal i bad/tørre tøj og slukker når der ikke er fugtigt
mere.

Mvh

Lars

Fra : Olskum

Dato : 30-03-06 18:54

> [...]
> Jeg tog konsekvensen, og købte en der er manuel. Så jeg tænder for
> ventilatoren når jeg skal i bad/tørre tøj og slukker når der ikke er fugtigt

Er lige kommet hjem fra byggemarkedet efter at have byttet min første DUKA
EL600TH. Har også installeret den, men syntes ikke den virker bedre end den
jeg byttede. Den starter også først når der er ret høj fugtighed 80-85%
selvom den er skruet helt i bund (50%). Er det os gør-det-selvere der gør
noget forkert eller er DUKA bare i en ringere kvalitet?

/Olskum