Tæves frugtbarhed
Fra : pops2

Dato : 30-11-05 19:25

Hej .. nu har vi forgæves prøvet at få hvalpe i vores dejlige tæve ....
Dyrlægen havde en teori om, at hendes frugtbarhed kunne være nedsat, da vi
havde tjekket hannens sæd.
Men hvordan tjekker man egentlig tæver, og hvad koster det???
Hilsen Pernille (der havde håbet på julegaver i år på fire poter)

Fra : BL

Dato : 30-11-05 22:34

"pops2" <pernille@kressel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men hvordan tjekker man egentlig tæver, og hvad koster det???
> Hilsen Pernille (der havde håbet på julegaver i år på fire poter)

Hvad fodrer du med??

Mvh

BL

Fra : pops2

Dato : 01-12-05 07:13

"BL" <ingen@ingen.dk> skrev i en meddelelse

> "pops2" <pernille@kressel.dk> skrev i en meddelelse
>

> Hvad fodrer du med??
>
> Mvh
>
> BL

Hej !!
Vi har fodret med Vital, fra PetWorld, som dyrlægen umiddelbart synes hun så
sund og rask ud af. Og efter parringen er vi gået over til Science Diet fra
Hill's (lam og ris til voksne hunde).
Hilsen Pernille

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 01-12-05 21:08

Hvordan har i tjecket at den blev parret på det rigtige tidspunkt. Er der
taget svaberprøver og progesteronprøver af hende, så i ved at hun er blevet
parret korrekt? Er der taget prøver af hende et par dage efter parringen så
I ved om hun egentlig har haft ægløsning og om hun er korrekt videre i
hendes cyklus. Hvis ikke er det nok det næste som bør gøres.

Ellers kan man jo få lavet en klinisk undersøgelse af tæven
(ultralydsscanning af livmoderen m.m.), men det er ofte svært at finde
årsagen til nedsat frugtbarhed. Men ovenstående kan virkelig være en god
hjælp, for nogle tæver har en tilsyneladende normal brunst, men kommer ikke
korrekt videre i cyklus.

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Fra : pops2

Dato : 01-12-05 22:19

"Camilla Juelsgaard Jørgensen" <c_jj@dsr.kvl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> årsagen til nedsat frugtbarhed. Men ovenstående kan virkelig være en god
> hjælp, for nogle tæver har en tilsyneladende normal brunst, men kommer

Hej Camilla!
Sikke et langt svar. Vi har ikke just parret hende, men faktisk fået hende
insemineret. En process over tre uger fra den første dag i løb, hvor der
blev taget blodprøve og testet for ægløsning, og ugen efter igen. Og så kom
hanhunden på banen, blev tappet, tjekket og hun insemineret. Det gorde vi
fire dage i træk, da prøven den første dage ingen ægløsning viste. Hun blev
insemineret sidste gang to dage efter sikker ægløsning. Det var også derfor
vi troede at hvalpene var i hus :)
Hilsen Pernille

Fra : qfha

Dato : 02-12-05 12:07

Jeg håbet din beskrivelse af insemineringsforløbet ikke er korrekt.
Hvis det er korrekt, skal du nok finde en anden dyrlæge til at
foretage insemineringen.

mvh
qfha

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 02-12-05 15:27

Nu ved jeg jo ikke om jeg har misforstået forløbet, men hvis tæven kun er
undersøgt 1 gang om ugen er dette jo alt for lidt. Endvidere undrer jeg mig
over hvorfor den er insemineret 4 gange. Hvis man kender
ægløsningstidspunket så er det helt vildt at gøre det så mange gange
(stakkels din pengepung).

Den (ifølge forelæserne på institut for reproduktion på KVL) korrekte måde
at gøre det på (stadig ingen garanti for succes) er:

Svaberprøve tages efter ca. en uges løbetid. Hvis der ikke er tegn på brunst
så igen 2 dage senere osv. Når der er tegn på brunst tages
progesteronmålinger. Disse tages først med 2 dages mellemrum (så længe
niveauet er lavt) og senere hver dag (når niveauet stiger). Når hunden har
ægløsning parres/insemineres 2 dage senere (evt. dag 1 og 3 efter
ægløsningen). 2 dage efter insemineringen tjeckes tæven igen med svaberprøve
(og evt. progesteronmåling) for at tjecke om tæven er kommet videre i
cyklus.

Dette er den helt regelrette procedure, men hvis man har godt kendskab til
sin tæves cyklus så bliver det faktisk ofte ikke til så mange undersøgelser
som det lyder til (ved man f.eks. at tæven normalt først skal parres sent i
løbetiden starter man jo ofte lidt senere med prøverne).

Hvorfor skulle hun insemineres i stedet for parring (ofte ved hanhunden jo
bedst, i hvert fald hvis det er en erfaren hanhund)?

Fra : pops2

Dato : 03-12-05 17:08

> [...]
> mig over hvorfor den er insemineret 4 gange. Hvis man kender
> ægløsningstidspunket så er det helt vildt at gøre det så mange gange

Hej .. ja vi har haft en del udgifter ved det - og er nu derfor rfet kede af
at det ikke lykkes (også fordi 'far' skulle køres fra Viborg til Århus hver
gang).
Jeg har nok i skyndingen glemt proceduren. Men den lyder som du beskriver
den. Vi har i hvert fald været afsted med hende en del flere gange end ham.
Men nu går spørgsmålet på hvordan vi får tjekket hende og hvad det
nogenlunde koster?
Hilsen Pernille (PS grunden til hanhunden ikke parrede selv var at han er en
ældre herre - og uerfaren).

Fra : qfha

Dato : 06-12-05 07:30

Hvorfor dog ikke til viborg, hvor john dee er en af landes største
kapaciteter indenfor feltet.
I er da vist gået over åen efter vand.