/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Hvordan kan det lade sig gøre
Fra : Peter Pan


Dato : 30-11-05 15:44

Kan det være rigtigt at man kan blive slået ihjel af et 12 volts batteri.
Nedenstående er fra en
artikkel i Ekstra bladet i dag.


20-årige Robert Appleton fra Storbritannien døde forleden, fordi han prøvede
at efterligne sine dumdristige idoler fra Jackass.

Appleton tapede ledninger rundt om sin brystkasse og tilsluttede dem et
bilbatteri. Det elektriske stød, han håbede på at få, blev stærkere end
forventet - og hans far fandt ham død på sit værelse.


Hilsen

Peter.



 
 
Mikkel Lund (30-11-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Lund


Dato : 30-11-05 16:32

Ja. Og særligt på et bilbatteri, den har en meget stor
kortslutningstrøm. Og hvis strømmen løber over hjertet skal der ikke
særligt meget spænding til. Så det var ikke alt får smart det han havde
gang i!

Hilsen Mikkel

Peter Pan wrote:
> Kan det være rigtigt at man kan blive slået ihjel af et 12 volts batteri.
> Nedenstående er fra en
> artikkel i Ekstra bladet i dag.
>
>
> 20-årige Robert Appleton fra Storbritannien døde forleden, fordi han prøvede
> at efterligne sine dumdristige idoler fra Jackass.
>
> Appleton tapede ledninger rundt om sin brystkasse og tilsluttede dem et
> bilbatteri. Det elektriske stød, han håbede på at få, blev stærkere end
> forventet - og hans far fandt ham død på sit værelse.
>
>
> Hilsen
>
> Peter.
>
>

Bertel Lund Hansen (30-11-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 30-11-05 20:55

Mikkel Lund skrev:

> Ja. Og særligt på et bilbatteri, den har en meget stor
> kortslutningstrøm. Og hvis strømmen løber over hjertet skal
> der ikke særligt meget spænding til.

Det er forkert.

Ved en given spænding er det genstandens modstand der afgør hvor
meget strøm der kan løbe igennem den.

Som udgangspunkt kan man regne modstanden i menneskekroppen til
7'000 Ohm ved overgangen luft/hud og 1'000 Ohm gennem kroppen.
Det giver i alt 15'000 Ohm (ved tør hud).

Det betyder at et 12-volts-batteri kan drive 12/15000 A = 0,8 mA
gennem kroppen. Der skal mindst 10 mA til før det kan blive
farligt, og så kommer det desuden an på hvor længe strømmen
løber.

Hvis batteriet er kortsluttet, går strømmen slet ikke gennem
drengens krop.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Ulrik Smed (01-12-2005)
Kommentar
Fra : Ulrik Smed


Dato : 01-12-05 01:15

Bertel Lund Hansen wrote:

> Som udgangspunkt kan man regne modstanden i menneskekroppen til
> 7'000 Ohm ved overgangen luft/hud og 1'000 Ohm gennem kroppen.
> Det giver i alt 15'000 Ohm (ved tør hud).

Det må gælde for et bestemt areal. En stor selvklæbende elektrode af
strikket ståltråd med ledende gel på, kan give en forbavsende lav modstand.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark



Bertel Lund Hansen (01-12-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 01-12-05 10:18

Ulrik Smed skrev:

> Det må gælde for et bestemt areal. En stor selvklæbende elektrode af
> strikket ståltråd med ledende gel på, kan give en forbavsende lav modstand.

Ja, det er jo egentlig klart. Den kommer til at virke som
'uendeligt' mange parallelle forbindelser, så den vil reelt sætte
hudens modstand ud af spillet. Så er vi nede på noget der ligner
1000 Ohm og en strøm på 1,2 mA. Den er livsfarlig.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Brian Lund (01-12-2005)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 01-12-05 17:52

> > Det må gælde for et bestemt areal. En stor selvklæbende elektrode af
> > strikket ståltråd med ledende gel på, kan give en forbavsende lav
modstand.
>
> Ja, det er jo egentlig klart. Den kommer til at virke som
> 'uendeligt' mange parallelle forbindelser, så den vil reelt sætte
> hudens modstand ud af spillet. Så er vi nede på noget der ligner
> 1000 Ohm og en strøm på 1,2 mA. Den er livsfarlig.

12mA ;)


Brian



Bertel Lund Hansen (01-12-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 01-12-05 23:17

Brian Lund skrev:

>> 1000 Ohm og en strøm på 1,2 mA. Den er livsfarlig.

> 12mA ;)

Ups, ja.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Thor (03-12-2005)
Kommentar
Fra : Thor


Dato : 03-12-05 00:27

Det er strøm, og ikke spænding, der dræber.

effekten

P = R*I*I

dvs den er uafhængig af spændingen

og når staklen har placeret en enorm elektrode på sin hud kan han godt dø af
det,
specielt når strømkilden er et bilbatteri, som korrekt anført har en stor
kortslutningsstrøm,-
dvs batteriets indre modstand er lille.

mvh Thor



Bertel Lund Hansen (03-12-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 03-12-05 01:33

Thor skrev:

> Det er strøm, og ikke spænding, der dræber.

Korrekt.

> effekten
> P = R*I*I

> dvs den er uafhængig af spændingen

Så man kan dø af at røre ved en spændingskilde på 0,1 V?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

ingenpost (30-11-2005)
Kommentar
Fra : ingenpost


Dato : 30-11-05 21:10

Spændingen kan stige, når ledningen afbrydes. Da vil spolens induktion, sammen med strømmen i anden betyde
noget for, hvor stor energi den indeholder. Resultatet er derfor nem stor spænding. Han må dog have været en
rigtig jernmand, for at det har kunnet give så stor stød, i så lang tid. Jo flere vindinger han har haft om
maven, jo større er energien. Også her, afhænger det af antal vindinger i anden. En lang ledning, giver stor
spænding, og samtidig kan batteriet sende stor mængde energi i. Ved en given spænding, vil strømmen være der i
en tid, der er større, ved lang ledning.

12V er ikke 12V, når det går gennem en ledning.

Wed, 30 Nov 2005 16:31:31 +0100, Mikkel Lund <"mmlu03[fjern]"@control.auc.dk> skrev:
> Ja. Og særligt på et bilbatteri, den har en meget stor
> kortslutningstrøm. Og hvis strømmen løber over hjertet skal der ikke
> særligt meget spænding til. Så det var ikke alt får smart det han havde
> gang i!
>
> Hilsen Mikkel
>
> Peter Pan wrote:
> > Kan det være rigtigt at man kan blive slået ihjel af et 12 volts batteri.
> > Nedenstående er fra en
> > artikkel i Ekstra bladet i dag.
> >
> >
> > 20-årige Robert Appleton fra Storbritannien døde forleden, fordi han prøvede
> > at efterligne sine dumdristige idoler fra Jackass.
> >
> > Appleton tapede ledninger rundt om sin brystkasse og tilsluttede dem et
> > bilbatteri. Det elektriske stød, han håbede på at få, blev stærkere end
> > forventet - og hans far fandt ham død på sit værelse.
> >
> >
> > Hilsen
> >
> > Peter.
> >
> >




Bertel Lund Hansen (30-11-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 30-11-05 20:35

Peter Pan skrev:

> Kan det være rigtigt at man kan blive slået ihjel af et 12 volts batteri.

Næppe af stødet. Teoretisk kan det måske lade sig gøre, men jeg
er ret skeptisk. Blandt mine ekskolleger (fysiklærere) snakkede
vi om at man kan dø af 36 V vekselspænding fordi den kan
forstyrre hjertesignalerne. Den maksimale spænding skoleelever
må eksperimentere med, er 24 V.

> 20-årige Robert Appleton fra Storbritannien døde forleden,
> fordi han prøvede at efterligne sine dumdristige idoler fra
> Jackass.

> Appleton tapede ledninger rundt om sin brystkasse og
> tilsluttede dem et bilbatteri. Det elektriske stød, han håbede
> på at få, blev stærkere end forventet - og hans far fandt ham
> død på sit værelse.

Det kan ikke passe at han fik et stærkt stød af 12 V. Hvis han
derimod har kortsluttet batteriet mens ledningerne var viklet
rundt om hans krop, kan det ske at han har brændt sig gevaldigt.
Så kunne han måske godt dø af den chkokreaktion han fik.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Jan Pedersen (30-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan Pedersen


Dato : 30-11-05 21:22


"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:1lcef6gk6z8l7$.wow5k7w9kxer.dlg@40tude.net...
> Peter Pan skrev:
>
> > Kan det være rigtigt at man kan blive slået ihjel af et 12 volts
batteri.
>
> Næppe af stødet. Teoretisk kan det måske lade sig gøre, men jeg
> er ret skeptisk. Blandt mine ekskolleger (fysiklærere) snakkede
> vi om at man kan dø af 36 V vekselspænding fordi den kan
> forstyrre hjertesignalerne. Den maksimale spænding skoleelever
> må eksperimentere med, er 24 V.
>
> > 20-årige Robert Appleton fra Storbritannien døde forleden,
> > fordi han prøvede at efterligne sine dumdristige idoler fra
> > Jackass.
>
> > Appleton tapede ledninger rundt om sin brystkasse og
> > tilsluttede dem et bilbatteri. Det elektriske stød, han håbede
> > på at få, blev stærkere end forventet - og hans far fandt ham
> > død på sit værelse.
>
> Det kan ikke passe at han fik et stærkt stød af 12 V. Hvis han
> derimod har kortsluttet batteriet mens ledningerne var viklet
> rundt om hans krop, kan det ske at han har brændt sig gevaldigt.
> Så kunne han måske godt dø af den chkokreaktion han fik.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Nu falder hudmodstanden kraftigt hvis man sveder...er huden derudover
beskadiget falder modstanden endnu mere....endvidere kan folk med dårligt
hjerte tage skade af meget små strømme igennem hjertet. Så alt i alt er det
muligt at dø af 12V hvis der er sved på huden og/eller den er beskadiget.
Det kræver dog man samtidig har et dårligt hjerte.Faktisk kan modstanden i
ovenstående scenario være så lav som 2k ohm dvs. der kan løbe en strøm på
12/2000=6mA hvilket han beskadige et hjertes rytme hvis man har dårligt
hjerte. Men indrømmet.....det er mange ting der skal gå galt på en gang :)



N. Foldager (02-12-2005)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 02-12-05 15:22

Jan Pedersen:


> Det kræver dog man samtidig har et dårligt hjerte.Faktisk kan modstanden i
> ovenstående scenario være så lav som 2k ohm dvs. der kan løbe en strøm på
> 12/2000=6mA hvilket han beskadige et hjertes rytme hvis man har dårligt
> hjerte.

Hvordan dårligt?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Max (30-11-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 30-11-05 23:15

Hej

> Det kan ikke passe at han fik et stærkt stød af 12 V. Hvis han
> derimod har kortsluttet batteriet mens ledningerne var viklet
> rundt om hans krop, kan det ske at han har brændt sig gevaldigt.
> Så kunne han måske godt dø af den chkokreaktion han fik.

Hvis ledningen brænder ind i huden på grund af varme, ja så
må modstanden falde meget, men om det er nok til at påvirke
hjertet i væsentlig grad skal jeg ikke kunne sige. Drengen har
jo desværre nok haft et meget svag hjerte så han har været
let at tage livet af.

Mvh Max



alexbo (30-11-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 30-11-05 21:19


"Peter Pan" <

> 20-årige Robert Appleton fra Storbritannien døde forleden, fordi han
> prøvede at efterligne sine dumdristige idoler fra Jackass.

Nu igen.
d. 25 april 2004 skrev Thomas H. følgende indlæg i dk.fritid.bil
"20-årige Robert Appleton fra Storbritannien døde forleden, fordi han
prøvede
at efterligne sine dumdristige idoler fra Jackass."

Jeg skrev følgende svar.
"Jeg ved ikke hvad han har lavet, men han har måske omdannet sig selv til en
stor tændspole."

mvh
Alex Christensen




Bertel Lund Hansen (01-12-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 01-12-05 01:04

alexbo skrev:

> "Jeg ved ikke hvad han har lavet, men han har måske omdannet sig selv til en
> stor tændspole."

En tændspole har to uafhængige viklinger - ligesom en
transformator (det *er* faktisk en transformator).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Max (01-12-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 01-12-05 17:07

Hej Bertel

> En tændspole har to uafhængige viklinger - ligesom en
> transformator (det *er* faktisk en transformator).

Så hold du ved begge poler på en stor relæspole og
sluk for strømmen, og kom så og fortæl mig at man
ikke kan lave en tænspole med en vikling.

Mvh Max



Niels L Ellegaard (03-12-2005)
Kommentar
Fra : Niels L Ellegaard


Dato : 03-12-05 05:41

Lad os antage at et menneske er beskrevet ved Ohm lov:

U=R*I.

Denne formel giver en relation mellem strøm og spænding. Vi kan
beskrive bilbatteriet med en function U(I). Denne function angiver
spændingen som function af strømmen. Jeg er ikke ekspert på
bilbatterier, men jeg vil gætte på at den følgende formel giver en
rimelig beskrivelse i et passende interval.

U(I) = U0 - R0*I

Her angiver R0 batteriets indre modstand. Nu kan vi indsætte i Ohms
lov og få

U0 - R0*I = R * I

Dette giver

I = U0/(R + R0)

Strømmen, I, afhænger af spændingen U0 men den afhænger også af
den indre modstand, R0. Den stakkels unge mand døde fordi et
bilbatteri har en meget lille indre modstand.

Niels


Bertel Lund Hansen (04-12-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 04-12-05 13:03

Niels L Ellegaard skrev:

> den indre modstand, R0. Den stakkels unge mand døde fordi et
> bilbatteri har en meget lille indre modstand.

Hvis det var rimneligt at konkludere sådan, burde kirkegårdene
være fyldt op med unge mænd der kom til at røre ved et
bilbatteri.

Det var en nødvendig betingelse at bilbatteriets modstand var
lille. Det gør det ikke rimeligt at udnævne det til en årsag.
Årsagen må ligge i den måde han havde forbundet sig med ledninger
på, og den reaktion hans krop havde på stødet. Vi ved stadig ikke
om det var strøm eller chok der dræbte ham.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Kim Schulz (04-12-2005)
Kommentar
Fra : Kim Schulz


Dato : 04-12-05 13:09

On Wed, 30 Nov 2005 15:44:25 +0100
"Peter Pan" <PeterPP@ofir.dk> wrote:

> Kan det være rigtigt at man kan blive slået ihjel af et 12 volts
> batteri. Nedenstående er fra en
> artikkel i Ekstra bladet i dag.
>
>
> 20-årige Robert Appleton fra Storbritannien døde forleden, fordi han
> prøvede at efterligne sine dumdristige idoler fra Jackass.
>
> Appleton tapede ledninger rundt om sin brystkasse og tilsluttede dem
> et bilbatteri. Det elektriske stød, han håbede på at få, blev
> stærkere end forventet - og hans far fandt ham død på sit værelse.

Kan huske at jeg for nogen tid siden hørte p3 hvor de undersøgte om
alle de der "facts" som nævnes i en af "dr. Bakers" (hvad kalder han
sig i dag) nyere sange (facts of life hedder den vist).
De ville af/bekræfte om de var rigtige. Rigtigt mange af dem var
vandrehistorier, men så var der en om at folk var døde af at teste 9V
batterier på tungen og den viste sig at passe. De talte med en læge og
et par andre så vidt jeg husker og konklusionen var vist at det ikke
var strømmen som dræbte dem, men chokket.
Dårligt hjerte eller lignende kan være en årsag til at man ikke
overlever et sådanne stød.

Holst (04-12-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 04-12-05 13:23


Kim Schulz wrote:

> Kan huske at jeg for nogen tid siden hørte p3 hvor de undersøgte om
> alle de der "facts" som nævnes i en af "dr. Bakers" (hvad kalder han
> sig i dag)

Kenneth Bager måske bare ...

> nyere sange (facts of life hedder den vist).

Det var nu et projekt, Lazyboy, af Søren Rasted fra det tidligere Aqua.

Kim Schulz (04-12-2005)
Kommentar
Fra : Kim Schulz


Dato : 04-12-05 16:00

On Sun, 04 Dec 2005 13:22:35 +0100
Holst <newsdec05@shelter.dk> wrote:
> Det var nu et projekt, Lazyboy, af Søren Rasted fra det tidligere
> Aqua.

Ahh ja! sådan er det med det skide pop musik. Prøver at undgå det så
vidt muligt.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste