Test af forbindelse (åbne porte)
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-11-05 12:58

Jeg er ved at få installeret ny internetforbindelse, og er blevet
lovet, at alt er åbent (jeg sætter selv en router/firewall op).
Hvordan får jeg testet, om det nu også er tilfældet?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Alle udgaver af Sony Ericsson Z800i låses op
- og nej, din telefon skal ikke skilles ad...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-11-05 13:33

On Wed, 30 Nov 2005 12:57:57 +0100, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

> Jeg er ved at få installeret ny internetforbindelse, og er blevet
> lovet, at alt er åbent (jeg sætter selv en router/firewall op).
> Hvordan får jeg testet, om det nu også er tilfældet?

Mon ikke du kan se det på din router/firewall?

Alternativt: Definér port-forwarding for alle porte på routeren og sæt
en sniffer til at lytte på indersiden. Sæt derefter fx GRCs ShieldsUp-
test til at teste alle porte udefra
(https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2). Hvis SP'en ikke blokkerer noget,
og din router er sat rigtig op, skal du på snifferen se mindst én SYN
for hver port.

-A

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-11-05 14:43

On Wed, 30 Nov 2005 13:33:21 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Mon ikke du kan se det på din router/firewall?

Hvordan?

> [...]
>(https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2). Hvis SP'en ikke blokkerer noget,
>og din router er sat rigtig op, skal du på snifferen se mindst én SYN

Jeg kigger på det, tak.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-11-05 14:56

On Wed, 30 Nov 2005 14:42:32 +0100, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

> Hvordan?

Hvordan skulle jeg kunne vide det?

På noget udstyr kan man se aktuelle forbindelser, statistik, logs
eller lignende. Hvad man kan, er meget afhængig af, hvad det er for
noget udstyr.

-A

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-11-05 15:16

On Wed, 30 Nov 2005 14:56:05 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Hvordan skulle jeg kunne vide det?

Aner det ikke.

>På noget udstyr kan man se aktuelle forbindelser, statistik, logs
>eller lignende. Hvad man kan, er meget afhængig af, hvad det er for
>noget udstyr.

Det er blot en Linksysrouter, og mig bekendt kan jeg ikke få den til
en slags. Lige nu har jeg i øvrigt en maskine stående direkte på
forbindelsen, for at undgå diverse fejlkilder.

Det er lidt underligt. Jeg kan godt komme igennem til min webserver
(via en browser), men jeg får samtidig "stealth" ved port 80? Giver
det mening?

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 30-11-05 16:23

Lasse Hedegaard wrote:
> Det er lidt underligt. Jeg kan godt komme igennem til min webserver
> (via en browser), men jeg får samtidig "stealth" ved port 80? Giver
> [...]

Ja hvis du tilgår webserveren fra samme LAN som den står på

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-11-05 16:26

On Wed, 30 Nov 2005 16:23:21 +0100, "Uffe S. Callesen"
<anon@anon.local> wrote:

>Ja hvis du tilgår webserveren fra samme LAN som den står på

Jeg bruger selvfølgelig den offentlige IP.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-11-05 16:28

On Wed, 30 Nov 2005 15:15:34 +0100, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>>> Hvordan?

> Aner det ikke.

Det var en (måske lidt for) skjult hentydning til, at du skulle tage
og oplyse, hvad du bruger af udstyr, hvis du gerne vil have et mere
specifikt svar.

> Det er blot en Linksysrouter, og mig bekendt kan jeg ikke få den til
> en slags. Lige nu har jeg i øvrigt en maskine stående direkte på
> forbindelsen, for at undgå diverse fejlkilder.

Det er fint. Så kør du snifferen direkte på den.

> Det er lidt underligt. Jeg kan godt komme igennem til min webserver
> (via en browser), men jeg får samtidig "stealth" ved port 80? Giver
> det mening?

Det er ikke så vigtigt, hvad GRC siger (de siger meget sludder), mere
om trafikken kommer frem til din maskine.

-A

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-11-05 17:38

On Wed, 30 Nov 2005 16:27:31 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Det var en (måske lidt for) skjult hentydning til, at du skulle tage
>og oplyse, hvad du bruger af udstyr, hvis du gerne vil have et mere
>specifikt svar.

Jeg har som sagt en PC tilsluttet direkte lige nu. Det er meningen, at
jeg skal have en router stående (Linksys BEFW11S4 v2), men den driller
(se evt. Message-ID: <aqino1d2qif40vjsjffre69fn2n49iiha9@4ax.com>).

>Det er fint. Så kør du snifferen direkte på den.

Har du (eller andre) et godt forslag til en til Windows?

>Det er ikke så vigtigt, hvad GRC siger (de siger meget sludder), mere
>om trafikken kommer frem til din maskine.

Jeg kan godt få webserveren til at makke ret, men der er andre ting
der ikke helt virker (som virker fint på min gamle forbindelse (som
jeg dog har endnu). Derfor kunne det være rart at få tjekket portene
igennem, og både TCP og UDP.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 30-11-05 18:53

>Har du (eller andre) et godt forslag til en til Windows?

Jeg kan godt lide kombinationen windump og ethereal.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-12-05 15:35

<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Det er ikke så vigtigt, hvad GRC siger (de siger meget sludder), mere
>om trafikken kommer frem til din maskine.

Der er nok alligevel logik bag GRCs udmelding. Jeg selv (og min
udbyder) kan godt få adgang - men andre kan ikke.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-12-05 17:46

On Fri, 02 Dec 2005 15:35:21 +0100, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>Der er nok alligevel logik bag GRCs udmelding. Jeg selv (og min
>udbyder) kan godt få adgang - men andre kan ikke.

Nu er der blevet pillet og skruet, og min webserver kan fanges udefra.
GRC melder da også noget andet ud, det ser mere rigtigt ud.

Så er der dælme hul igennem...

Venligst,
Lasse Hedegaard