Udluftning af radiator gennem termostat
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-11-05 22:34

Hej gruppe

Radiatoren i min stue trænger måske til udluftning - i det mindste er
den kun varm foroven. Hidtil har det ikke været et problem, men i den
seneste tid har det tage henved en hel dag at varme lejligheden op til
den ønskede temperatur (jeg slukker om natten og sover med åbne altan-
døre). Radiatoren i soveværelset, som fødes af samme varmtvandsrør
fungerer uden problemer, og er varm fra top til bund hvis jeg skruer
helt op for varmen.

Desværre ser det ikke umiddelbart ud til at man kan udlufte radiatoren.
Der sidder ganske vist en skrue i den ene ende, men dels sidder den langt
inde, dels er den malet over et halvt hundrede gange, så man kan slet
ikke komme til at skrue på den...

Radiatoren er forsynet med en Danfoss-termostat (det er faktisk det
eneste der står på termostaten, så jeg ved ikk'engang hvilken model det
er). Er der nogen som ved om jeg kan udlufte radiatoren gennem termo-
staten, og som i givet fald vil fortælle mig hvorledes jeg skal gribe
det an?

På forhånd tak.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-11-05 23:06

On Mon, 28 Nov 2005 21:33:55 +0000, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> døre). Radiatoren i soveværelset, som fødes af samme varmtvandsrør
> fungerer uden problemer, og er varm fra top til bund hvis jeg skruer

Så er det nok ikke luft, men din thermostatventil der sidder fast. Pil
thermostaten af og masser pinden indenunder.

--
MVH
osv...

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-11-05 23:13

Frank E. N. Stein skrev:

> Så er det nok ikke luft, men din thermostatventil der sidder
> fast. Pil thermostaten af og masser pinden indenunder.

Tak for tippet, men . . . Jeg er analfabet til den slags. Hvordan
gør jeg? Er det hele termostaten der skal af? Skal jeg så ikke
have afbrudt vandet først? Eller kan man åbne den på en smart måde?
Jeg synes ikk at det er åbenlyst blot ved at kigge på termostaten...

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-11-05 23:22

Frank E. N. Stein skrev:

> [...]

gør jeg? Er det hele termostaten der skal af? Skal jeg så ikke
have afbrudt vandet først? Eller kan man åbne den på en smart måde?
Jeg synes ikke at det er åbenlyst blot ved at kigge på termostaten...

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-11-05 23:45

On Mon, 28 Nov 2005 22:22:01 +0000, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Tak for tippet, men . . . Jeg er analfabet til den slags. Hvordan
> gør jeg? Er det hele termostaten der skal af?

Ja, thermostaten, ikke ventilen.

> Skal jeg så ikke have afbrudt vandet først?

Nej, det er ikke nødvendigt.

> Eller kan man åbne den på en smart måde?
> Jeg synes ikke at det er åbenlyst blot ved at kigge på termostaten...

Hvordan man piller thermostaten af afhænger af hvor gammel den er. Hvis
den har nogen år på bagen, så sidder der en skrue der skal løsnes (det
bør være den eneste skrue du kan få øje på), ellers er det en
omløber der bare skal drejes.

--
MVH
osv...

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-11-05 00:05

Frank E. N. Stein skrev:

> Ja, thermostaten, ikke ventilen.

Ok.

> Nej, det er ikke nødvendigt.

Ok.

> [...]
> skal løsnes (det bør være den eneste skrue du kan få øje på),
> ellers er det en omløber der bare skal drejes.

Ok, jeg prøver i morgen når jeg er lidt mere frisk til at redde evt.
katastrofer hvis jeg får løsnet noget forkert. Foreløbig mange tak
for hjælpen.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Aksel

Dato : 29-11-05 18:04

> Ok, jeg prøver i morgen når jeg er lidt mere frisk til at redde evt.
> katastrofer hvis jeg får løsnet noget forkert. Foreløbig mange tak
> [...]

Hvis du kun piller plastikdele af kan du være sikker på at der ikke fosser
vand ud, den største fare er at du får løsnet den lille tap under
"plastdimsen" og ikke kan sætte "plastdimsen" på igen, så blíver radiatoren
meget varm.

Hilsen Aksel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-11-05 18:07

Aksel skrev:

> [...]
> lille tap under "plastdimsen" og ikke kan sætte "plastdimsen"
> på igen, så blíver radiatoren meget varm.

Jeg kan hverken få øje på nogen skrue eller komme til at pille termo-
staten af. Det er uden tvivl let hvis man ved hvordan man skal bære
sig ad, men...

Mvh,

Fra : Ole

Dato : 29-11-05 20:25

Plastikdimsen (termostathuset) sidder sikkert fast med en lille
unbrachoskrue i siden (kanten på det sorte plastik tættest på røret).
Du behøver ikke skrue den helt ud, men blot løsne den lidt så plastikdelen
kan trækkes ud/af.

mvh Ole

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-11-05 21:20

Ole skrev:

> [...]
> røret).
> Du behøver ikke skrue den helt ud, men blot løsne den lidt så

Jeg har fundet dette link:
<http://varme.danfoss.dk/pcmfiles/14/vvs/01_25_afsnit_1_03.pdf>

Det ligner min termostat temmelig godt, men det lyder som om der skal
specialværktøj til at fjerne tyverisikringen.

I bunden af min termostat, og parallelt med omdrejningsaxen, er der
et hul der vender ind mod væggen (så jeg kan ikke komme til at se ind
i det). Stikker jeg en stjerneskruetrækker derind virker det ikke som
om den får fat i noget, men drejer jeg på en bestemt måde, begynder
selve termostathåndtaget at dreje i samme retning som skruetrækkeren.

Oven på termostaten er der et lille, ikke særlig dybt, hul, som måske
godt kunne være det hul der nævnes på side 4, figur D, i PDF-filen,
men billederne er meget utydelige... Bagved hullet står der måske
9IP (eller d16), hvis det har nogen betydning.

Uden om termostathåndtaget er der en slags sort plastikhætte med et
"vindue" hvori man kan se tallene på det hvide termostathåndtag der
kører rundt.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-11-05 00:06

Jeg skrev:

> Oven på termostaten er der et lille, ikke særlig dybt, hul, som
> måske godt kunne være det hul der nævnes på side 4, figur D, i
> PDF-filen, men billederne er meget utydelige...

Hullet viste sig at være den savnede unbracoskrue (som passer i størrelse
med den mindste unbraconøgle i et standardsæt), og jeg har nu haft termo-
staten afmonteret både i stue og soveværelse, så jeg kan se "pinden".
Hvor meget skal pinden kunne bevæge sig?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-11-05 10:25

> [...]
> staten afmonteret både i stue og soveværelse, så jeg kan se "pinden".
> Hvor meget skal pinden kunne bevæge sig?

ca. 5 mm.
Pas meget på med at trække i den.

--

Christian

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-11-05 10:34

Christian B. Andresen skrev:

> ca. 5 mm.

Pinden på min radiator er meget stram, og det er svært at afgøre hvor
meget den flytter sig, men jeg tror højst det drejer sig om 2 mm.

> Pas meget på med at trække i den.

Godt jeg ikke er gået i gang med dagens planer endnu så. Hvad sker
der da hvis man trækker i den? Scenarier emd skoldende vand?

Jeg kan til min glæde konstatere at min skubben på pinden i går aftes
tilsyneladende har hjulpet - for første gang mens jeg har boet i denne
lejlighed er stueradiatoren varm fra top til bund. Nu er jeg glad!

Tak til dem der deltog med hjælp og gode råd!

Mvh,

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-11-05 10:47

> [...]
>
> Godt jeg ikke er gået i gang med dagens planer endnu så. Hvad sker
> der da hvis man trækker i den? Scenarier emd skoldende vand?

Nej, men man ødelægger den.

> Jeg kan til min glæde konstatere at min skubben på pinden i går aftes
> tilsyneladende har hjulpet - for første gang mens jeg har boet i denne
> lejlighed er stueradiatoren varm fra top til bund. Nu er jeg glad!

Sådan.
Ellers kan man prøv at banke på siden af termostaten, der hvor vandet
flyder igennem.
Ellers prøv at banke lige så stille på tappen.

Man kan skrue den pakdåse hvor tappen sidder i ud uden at vandet
fosser ud, der kommer lidt ud.
Så kan man så skitfte den til en ny eller smøre den gamle med
hanefedt.

--

Christian

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-11-05 14:15

Christian B. Andresen skrev:

> Ellers kan man prøv at banke på siden af termostaten, der hvor
> vandet flyder igennem.
> Ellers prøv at banke lige så stille på tappen.

Tak, det vil jeg prøve.

> Man kan skrue den pakdåse hvor tappen sidder i ud uden at vandet
> fosser ud, der kommer lidt ud.
> Så kan man så skitfte den til en ny eller smøre den gamle med
> hanefedt.

Rart at vide - endnu en gnag tak for hjælpen.

Mvh,

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-12-05 14:02

Christian B. Andresen skrev:

> hanefedt

Hvad består hanefedt af, og hvor kan jeg købe det (fx hos Silvan?)?
Kan jeg benytte vaseline eller mineralolie i stedet?

Mvh,

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-12-05 14:34

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Hvad består hanefedt af, og hvor kan jeg købe det (fx hos Silvan?)?
> Kan jeg benytte vaseline eller mineralolie i stedet?

Vaseline måske, ikke mineralolie.
Det er noget speciel fedt til armaturer etc.
En tube koster ikke ret meget og kan være rar at have.

--

Christian

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-12-05 14:40

Christian B. Andresen skrev:

> Vaseline måske, ikke mineralolie.
> Det er noget speciel fedt til armaturer etc.
> En tube koster ikke ret meget og kan være rar at have.

Ok, jeg kigger mig om efter hanefedt. Tak for hurtigt svar.

Mvh,