Spartling mellem gibsplader
Fra : N. Foldager

Dato : 28-11-05 17:49

Jeg hører lidt forskelligt mht. spartling mellem sammenstødte
gibsplader i loft (langkanter med karton).

Hvilken spartelmasse er god - og fleksibel nok?

Hvilen type sparteltape?

Hvad bruger professionelle (til eget hus :)

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jesper Hansen

Dato : 28-11-05 19:44

> Hvilken spartelmasse er god - og fleksibel nok?

De fås i forskellige grovheder som bruges til lidt forskelligt. Men den
jeg har set brugt har rent faktisk været den fra Jem&fix dog i en lidt
finere kornstørrelse.

> Hvilen type sparteltape?

Min gode malerven bruger ikke tape, men papirstrimler (der er beregnet
til det) da de holder bedre.

> Hvad bruger professionelle (til eget hus :)

Værd obs på at lægge så meget spartelmasse på at du har noget at slibe
af og ca 30 cm bredt.

Hvis det er større arealer du skal spartle, så overvej 1) at hyre en
spartelmand til det, 2) at leje en "girafsliber".

Mvh

Jesper

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-11-05 21:26

> Min gode malerven bruger ikke tape, men papirstrimler (der er beregnet til
> det) da de holder bedre.

Jeg limer på med det billigste trælim. Det holder.

> Værd obs på at lægge så meget spartelmasse på at du har noget at slibe af
> og ca 30 cm bredt.

Bredt, ja men ikke så meget at der skal slibes. Samlingen skal være ca 10 cm
bred til slut og ikke med helt lige kanter - de ses nemlig lettere.
Læg et lag på (fyldt op til kanten) og skrab af - lad være at fnidre, for
det synker. Dette gentages 3-4 gange, og sidste gang vil være meget tyndt.
Nu må det godt være glat. Når det er helt tørt, så kan du slibe let, hvis
det er nødvendigt. Jeg har spartlet flere gipssamlinger end jeg bryder mig
om at tænke på, og denne metode er den absolut nemmeste, og i arbejdstid
også den hurtigste. Men den tager nogle dage, da spartelmassen skal tørre
ordentlig mellem hver gang.

Mvh Maria

Fra : Jesper Hansen

Dato : 29-11-05 09:32

> Jeg limer på med det billigste trælim. Det holder.

Ok, men hvis du bare ligger strimlen ned i spartelmassen med det samme
sparer du en arbejdsgang.

> Bredt, ja men ikke så meget at der skal slibes. Samlingen skal være ca 10 cm
> bred til slut og ikke med helt lige kanter - de ses nemlig lettere.

Som jeg forstår dig ret så bruger du den fals der er på pladen til at
trække af på(?!) Det er sådan set ikke den "korrekte" metode, men den
som mange gør-det-selv'ere bruger, da det umiddelbart virker nemmest.

Grunden til der skal det sidste brede lag på, er (vidst nok) at den måde
de laver falsen på er ved at trykke ned i den våde gips, hvorfor det der
skubbes væk lægger sig som en lille bule på indersiden af falsen - den
skal man spartle henover.

http://www.gyproc.dk/gyproc/content.nsf/0/8CED574E5F047A76C1256DD000450DFE/$File/G%F8r-Det-Selv.pdf
(side 15)

http://danogips.dk/dok/GDS_2_0_Nye_skillevaegge.pdf
(side 12)

Som du selv er inde på så synker spartelmassen når det tørrer, derfor er
det også nemmest at lægge så meget på at det har noget "at synke af".
Man lærer efter et par gange ca. hvor meget man skal lægge på (undrer
mig at du ikke bare gør det istedet for at lægge på af så mange gange).
Og jo, der skal være noget at slibe af, også bare for at få det jævnt,
derfor min anbefaling til sidst.

Mvh

Jesper.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-11-05 19:37

> Og jo, der skal være noget at slibe af, også bare for at få det jævnt,
> derfor min anbefaling til sidst.

Jeg bliver syg af støvet, så derfor sliber jeg ikke mere end absolut
nødvendigt - og det er slibningen, der tager tiden, har jeg lært. Det tager
ikke en dyt og en begmand lige at lægge et lag ekstra på.

Mvh Maria

Fra : N. Foldager

Dato : 02-12-05 13:56

Maria Frederiksen

> Jeg bliver syg af støvet, så derfor sliber jeg ikke mere end absolut
> nødvendigt - og det er slibningen, der tager tiden, har jeg lært. Det tager
> ikke en dyt og en begmand lige at lægge et lag ekstra på.

"Din" metode "uden fnidder og hellere flere gange end slibning" har
jeg også lært af en professionel for år tilbage, og haft glæde af.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-11-05 19:41

> Ok, men hvis du bare ligger strimlen ned i spartelmassen med det samme
> sparer du en arbejdsgang.

Jep, men det holder ikke nødvendigvis - det gjorde det i hvert fald ikke i
gildesalen.

> Som jeg forstår dig ret så bruger du den fals der er på pladen til at
> trække af på(?!) Det er sådan set ikke den "korrekte" metode, men den som
> mange gør-det-selv'ere bruger, da det umiddelbart virker nemmest.

Nej, det gør jeg ikke. Jeg lægger ud over det hele, men kun i sidste lag.

> [...]
> lærer efter et par gange ca. hvor meget man skal lægge på (undrer mig at
> du ikke bare gør det istedet for at lægge på af så mange gange).

Fordi der under ingen omstændigheder må komme så meget på at jeg skal slibe.

Mvh Maria

Fra : N. Foldager

Dato : 02-12-05 13:54

Jesper Hansen:

> [...]
> de laver falsen på er ved at trykke ned i den våde gips, hvorfor det der
> skubbes væk lægger sig som en lille bule på indersiden af falsen - den

Jeg forstår ikke, hvad du mener med bulen på indersiden af falsen. Og
kan ikke se den omtalt i de nævnte links.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jesper Hansen

Dato : 02-12-05 15:33

> Jeg forstår ikke, hvad du mener med bulen på indersiden af falsen. Og
> kan ikke se den omtalt i de nævnte links.

Det står heller ikke i disse links. Det er blot beskrivelser der viser
at du skal lægge det sidste lag spartelmasse udover falsen.

Jeg kan godt forstå du ikke kan forstå hvad jeg mener. Men forstil dig
du har en plade med blød gibs der er helt kubisk, og du vil lave en
fals. Det gør du ved at presse falserne ned i gibsen, og den gibs du
presser væk vil så danne en flad bule på indersiden af falsen, der hvor
pladen egentlig er helt flad.
Det er ihvertfald argumentet jeg har hørt for at lægge det sidste brede
lag på.

Men altså, er du tilfreds og biver det plant ved blot at trække
spartelmassen af så er alle jo glade.

Mvh

Jesper.

Fra : N. Foldager

Dato : 02-12-05 13:42

Jesper Hansen:

> De fås i forskellige grovheder som bruges til lidt forskelligt. Men den
> jeg har set brugt har rent faktisk været den fra Jem&fix dog i en lidt
> finere kornstørrelse.

Jeg er klar over, at der findes forskellige typer; men hvad bruger
profesionelle til dette formål?

> Min gode malerven bruger ikke tape, men papirstrimler (der er beregnet
> til det) da de holder bedre.

(Papir-strimler er vel også tape.)

Det er også dét, jeg har læst mig til:
Papirfibrene rejser sig, og hæfter bedre i spartelmassen. Samtidigt
indeholder det fibre på alle leder og er derfor stærkt overfor
forskydninger på alle leder. Masket glasfiber-tape er mere
forskydeligt.

Når jeg alligevel spurgte her, skyldes det, at diverse byggemarkeder
har gloet dumt, når jeg spurgte efter spartel-papir.

Hvor køber man spartel-papir til dette formål?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jesper Hansen

Dato : 02-12-05 15:39

> Jeg er klar over, at der findes forskellige typer; men hvad bruger
> profesionelle til dette formål?

Den fineste grovhed brugte min maler til at "lime" strimlerne med, da
hans oplevelse er at det holder bedre end de andre typer.

Den næstgroveste brugte han til de næste lag. Den groveste ved jeg ikke
om han bruger til noget, andet end måske hvis der *virkelig* skal fyldes på.

> (Papir-strimler er vel også tape.)

Ikke nødvendigvis:
Som jeg opfatter tape, så er det klistret på den ene side, det er disse
strimler ikke.

> Hvor køber man spartel-papir til dette formål?

Ihvertfald hos malere, eller andre fagfolk der spartler gips - vil jeg
tro, der var der jeg fik det.

Mvh Jesper.

Fra : Jesper

Dato : 02-12-05 19:10

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Jesper Hansen:

> Jeg er klar over, at der findes forskellige typer; men hvad bruger
> profesionelle til dette formål?

Selvklæbende armeringsstrimler og en "medium" sandspartel.

-