Hvornår er en netbankoverførsel rettidig?
Fra : Palle B

Dato : 11-06-01 00:14

Hej, jeg ved ikke, om dette er den rigtige nyhedsgruppe, men jeg har et
enkelt spørgsmål vedr. netbankoverførsler.
Altså: et beløb overføres via netbank omkring kl. 18.30 d. 6.juni..
Netbanken overfører først pengene d. 7. juni, klokkeslættet endnu ukendt.
Beløbsmodtageren hævder at beløbet er modtaget for sent.
Sidste rettidige indbetalingsdato er d. 6.juni, hvilket sådan set også er
den dato beløbet er indbetalt.
Så nu er det store forkromede spørgsmål: hvornår er et beløb rettidigt
indbetalt?

mvh. Palle

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 11-06-01 08:25

Palle B wrote:

> Så nu er det store forkromede spørgsmål: hvornår er et beløb rettidigt
> indbetalt?

I princippet, når kreditor har modtaget beløbet rettidigt, dvs. den dag,
der er fastsat som sidste rettidige indbetalingsdag.

Mig bekendt er der kun én undtagelse: Hvis kreditor selv anviser
betaling via postgiro ved f.eks. at medsende girokort, er beløbet
rettigigt betalt, hvis det er indbetalt til postvæsenet sidste rettidige
indbetalingsdag. Postvæsenets procestid er altså kreditors risiko, som
han accepterer ved at anføre betaling pr. giro.

Med mindre retstilstanden er ændret, siden jeg gik på handelshøjskolen i
80'erne, gælder det i alle andre tilfælde, at betaling skal være
modtageren i hænde inden fristens udløb.

T&S gør f.eks. en del ud af at forklare, hvornår man senest skal
overføre fra netbank for at have betalt momsen rettidigt. Det betyder
altså, at man faktisk skal betale 1-2 dage før.

Det koster et rentetab, men man sparer indbetalingsgebyret til
postvæsenet og turen til posthuset, så mon det ikke som regel kan betale
sig.

Jeg må dog sige, at i de fleste tilfælde (ikke T&S med deres vanvittige
gebyrer ved forsinkelse) plejer jeg ikke selv at tage det så nøje. En
netbankoverførsel vil med meget stor sandsynlighed være kreditor i hænde
flere dage før, han kunne regne med at se pengene på girokontoen, og jeg
har aldrig haft vrøvl.

Men med kritiske betalinger ville jeg bestemt være opmærksom på reglerne
- og hvis det er meget kritisk, ville jeg føle mig bedst tilpas med en
postkvittering, der er nemmere at håndtere bevismæssigt end tracing af
en elektronisk betaling. Men det kommer helt an på, hvor meget der er på
spil ved en forsinkelse.

Uanset om din konkrete betaling er privat eller erhvervsmæssig, synes
jeg bestemt, at det er relevant at få vendt reglerne her i gruppen. Det
er som sagt nogle år siden, jeg har haft erhvervsret, og jeg har ikke
haft voldsomt meget brug for det - så er der nogen, der har nyere viden,
ville det da være rart at blive opdateret.

mvh.
Jens Chr. Jensen

Fra : Palle B

Dato : 11-06-01 10:20

Jens Chr. Jensen <jcjensen@iname.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B247264.71EA552C@iname.com...
> [...]

> indbetalingsdag. Postvæsenets procestid er altså kreditors risiko, som
> han accepterer ved at anføre betaling pr. giro.

Tak for svaret.
I dette tilfælde var datoen 6. juni og jeg overførte pengene fra min netbank
samme dato omkring kl. 18.30. Og overførslen var indbetaling af et girokort
via netbank. Det vil vel sige, at den så var rettidig? Eller har jeg
misforstået noget?

> [...]
> haft voldsomt meget brug for det - så er der nogen, der har nyere viden,
> ville det da være rart at blive opdateret.

Min indbetaling gælder ASE - der mener, at beløbet er indbetalt for sent og
derfor ruller sig ud med alskens sanktioner her under 20 timers
dagpengekarantæne, hvis jeg skulle blive ledig inden for de næste to år.
(Det er der nu ikke udsigt til).
Mit spørgsmål var affødt af problemet med ASE, men har også generel
relevans. I gamle betalte man på posthuset to minutter før lukketid den
sidste rettidige indbetalingsdato og alt var i orden. Netbankerne har
døgnåbent for indbetalinger, så hvordan er retsstillingen i den sammenhæng?

Palle

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 11-06-01 14:56

Palle B wrote:

> [...]
> samme dato omkring kl. 18.30. Og overførslen var indbetaling af et girokort
> via netbank. Det vil vel sige, at den så var rettidig? Eller har jeg

Hej Palle

Det er muligt, at jeg har udtrykt mig uklart, men så igen: Postvæsenet
er posthuset eller landpostbudet! Om du betaler dem med kontanter,
Dankort eller check er helt underordnet. Betalingen er postvæsenet i
hænde, når de har modtaget betalingsmidlet og som følge deraf afgiver
kvittering.

Men med netbank modtager postvæsenet først betalingen, når den overføres
fra banken. Derfor har ASE (desværre) ret i, at betalingen er forsinket.

På den anden side må jeg sige, at jeg finder reaktionen hysterisk. Efter
al sandsynlighed har ASE pengene på deres egen konto mindst lige så
tidligt som hvis du var gået på posthuset. Men som jeg kender reglerne,
har de ret.

Sagt på en anden måde: Hvis du afleverer en check på posthuset den 6.
ved lukketid, har ASE måske først pengene på deres egen konto efter en
lille uge - men du har betalt rettidigt. Hvis istedet lægger checken i
en kuvert og sender den til ASE, så de har den den 7. om morgenen, er
pengene på deres konto samme dag eller senest dagen efter - men du har
betalt for sent!

Men kan man ikke snakke fornuft med dem?

mvh.
Jens Chr. Jensen

Fra : Palle B

Dato : 11-06-01 23:50

Jens Chr. Jensen <jcjensen@iname.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B24CE00.B06229A8@iname.com...

> [...]
> betalt for sent!
>
> Men kan man ikke snakke fornuft med dem?

Tak for dine svar. Jeg havde brug for at få det bukket i neon.
Jeg synes også, at reaktionen var temmelig hysterisk. Jeg HAR forsøgt at
tale med ASE, men det var nyttesløst. De henviste til, at så kunne jeg jo
bare klage til Arbejdsdirektoratet (klagen skal sendes via ASE!). I deres
brev medsender de en kopi af den relevante lovgivning, men sjovt nok mangler
der en definition på, hvad rettidig indbetaling er. I øvrigt afbrydes
efterlønsancienniteten, hvilken kan genoptages ved skriftlig henvendelse til
ASE - hvor bøvlet kan det blive?

Mvh. Palle

Fra : Lars Hult

Dato : 15-06-01 12:03

> [...]
>
> Det koster et rentetab, men man sparer indbetalingsgebyret til
> postvæsenet og turen til posthuset, så mon det ikke som regel kan betale

Det kan jeg ikke helt følge dig i.
Prøv at læse flg. fra told og skat. (en email jeg modtog i forb. med
betalingen af moms for 1 kvartal)

Citat:
Skal betaling ske via HomeBanking / OfficeBanking, skal De godkende
angivelsen i TastSelv Erhverv senest torsdag den 10. maj.
(Der holdes lukket for indberetning i perioden kl. 15.50 til kl. 16.15).
De skal indlægge betalingsordren i Deres HomeBanking / OfficeBanking
system således, at beløbet kan trækkes på Deres konto den 10. maj.
Sluttidspunktet for betaling samme dag kan variere i de forskellige
HomeBanking / OfficeBanking systemer - spørg Deres bank.
Citat slut.

Så det med at skulle betale et par dage før er ikke helt korrekt.
Det ville også være underligt at med det teknologiske fremskridt der er
idag,
i forhold til at skulle GÅ ned på posthuset, skulle være nødsaget til at
betale "før" tiden.

hilsen Lars

Fra : Klaus Autzen

Dato : 11-06-01 15:48

"Palle B" <bruselius@email.dk> skrev i en meddelelse
> den dato beløbet er indbetalt.
> Så nu er det store forkromede spørgsmål: hvornår er et beløb
rettidigt
> indbetalt?

Spørg din bank! De har helt klare tidspunkter for hvor lang tid en
betaling tager mellem to banker, alt efter hvornår betalingen
foretages.
Er det så en kritisk betaling, er det vel bedre at være 1-2 dage for
tidligt end for sent.

Mvh

Klaus

Fra : Knud Berggreen

Dato : 11-06-01 19:20

In <9g223e$1hr$1@news.cybercity.dk>, on 06/11/2001
at 11:20 AM, "Palle B" <bruselius@email.dk> said:

> [...]
>sidste rettidige indbetalingsdato og alt var i orden. Netbankerne har
>døgnåbent for indbetalinger, så hvordan er retsstillingen i den

Det afgørende spørgsmål er:
Er betalingsgrundlaget et indbetalingskort af en eller anden slags? Hvis
ja, er det så registreret og betalt i Webbanken inden det tidspunkt som
din bank angiver for sidste frist for at komme med i dagens bogføring af
indbetalingskort? Og til sidst, har du foretaget betalingen senest på den
anførte sidste betalingsdag?

Hvis du kan svare ja til _alle_ tre spørgsmål, så er det betalt rettidigt.

Hvis du derimod har foretaget en overførsel til ASE's bankkonto så er det
afgørende spørgsmål hvornår beløbet er indsat på ASE's bankkonto.

Med hensyn til tidspunkter for de forskellige betalingsformer så spørg din
bank. De skal være i stand til at oplyse disse tidspunkter ganske præcist.

/Knud

Fra : Palle B

Dato : 11-06-01 23:54

Knud Berggreen <kub@mobilixnet.dk> skrev i en
> [...]
> indbetalingskort? Og til sidst, har du foretaget betalingen senest på den

Tak for svaret. Grundlaget var et giroindbetalingskort, indbetalt kl. 18.30
på den sidste rettidige indbetalingsdato. Bankens frister er jeg ved at
undersøge.
Har du evt. en paragraf jeg kan henvise til, hvis bankfristen er overholdt?

mvh. Palle

Fra : Knud Berggreen

Dato : 12-06-01 22:38

In <9g3hor$2fl3$1@news.cybercity.dk>, on 06/12/2001
at 12:53 AM, "Palle B" <bruselius@email.dk> said:

> [...]

>ved at undersøge.
>Har du evt. en paragraf jeg kan henvise til, hvis bankfristen er

Nej desværre, men der må din bank også kunne hjælpe. Din bank vil heller
ikke kunne leve med at betalingen ikke anses for rettidig hvis ellers
bankens tidsfrister er overhold. Men det med tidsfrister er ganske
afgørende og det er forskellig fra bank til bank. F.eks, havde min
tidligere en frist for indbetalingskort der hed kl. 18 men den blev for
vel nok et halvt års tid siden udvidet til kl. 21.

/Knud

Fra : Knud Berggreen

Dato : 15-06-01 20:52

In <_WlW6.1557$hi6.178702@news000.worldonline.dk>, on 06/15/2001
at 01:03 PM, "Lars Hult" <hult@image.dk> said:

> [...]

>i forhold til at skulle GÅ ned på posthuset, skulle være nødsaget til at

Det er fordi når du vælger betaling via homebanking, så får du en
kodelinie som svarer til den der er på et indbetalingskort. T&S modtager
derfor betalingen som et indbetalingskort. Hvis du istedet overfører til
T&S' bankkonto som en konto-konto overførsel eller hvis du sender en check
til T&S så de stillet på samme måde som hvis du personligt mødte op og
betalte kontant på et T&S-kontor. Dvs at de skal være inde hos T&S (eller
på T&S's konto) på den sidste rettidige betalingsdag.

/Knud