polermiddel til stål...
Fra : zillyink

Dato : 27-11-05 11:23

...facader på hårde hvidevarer, søges.

Vores opvaskemaskine og ovn er begge med rustfri-stål-overflader,
så inden jeg kaster en masse kemi i hovedet på dem, vil jeg lige
hører om gode råd, tips og tricks for daglig vedligehold.

Sælger anbefaler sæføli´ deres eget polermiddel til
millionermilliader pr 100 ml.

Takker

--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-

Fra : Max

Dato : 27-11-05 12:01

Hej

> Sælger anbefaler sæføli´ deres eget polermiddel til
> millionermilliader pr 100 ml.

De skal ihvertfald ikke poleres, men efter almindelig
aftørring, ja så giv dem lidt parrafinolie.

Mvh Max

Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-11-05 14:24

Hej,

On Sun, 27 Nov 2005 11:23:14 +0100, "zillyink"
<zillyink@-get-lost-gmail.com> wrote:

> [...]
>hører om gode råd, tips og tricks for daglig vedligehold.
>
>Sælger anbefaler sæføli´ deres eget polermiddel til

Jeg vil sige - den mikrofiberklud der fulgte med vores Bosch
opvaskemaskine fungerer ret effektivt. Ved daglig vedligehold når der
er kommer til striber, mærker på plejer jeg følgende:

1 - tørre dem over med en fugtig klud
2 - lidt universalrengøring på en fugtig mikrofiberklud, tørre det ud
over hele overfladen
3 - skyl mikrofiberkluden fri for sæbe, tør over igen
4 - tør af med køkkenrulle

Så er det normalt pænt og rent igen. Ved lidt mere genstridige striber
har jeg en flaske "3M Steel Polish" til 99 kr. for en stor spraydåse -
det fungerer rigtig udmærket og efterlader en overflade der skulle
være mindre modtagelig overfor skidt.

** Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-11-05 14:47

"zillyink" <zillyink@-get-lost-gmail.com> skrev

> Vores opvaskemaskine og ovn er begge med rustfri-stål-overflader, så inden
> jeg kaster en masse kemi i hovedet på dem, vil jeg lige hører om gode råd,
> tips og tricks for daglig vedligehold.

Når jeg maskinpolerer rustfrit, så bruger jeg altid denne 3M tilsidst.
www.tersgov.dk/poler.jpg

Den er simpelthen fremragende og giver en meget flot glans. Den billigere
ved siden af fra Føtexer også ok, men ikke nær så god, hvis det rigtigt
skal skinne. Jeg har set, at punkt1 sælger 3M. Jeg ved ikke hvad de tager,
men jeg giver ca 48,- + moms hos Sanistål. Men det er med rabat.

Skal der rigtigt grovpoleres, så bruger jeg dette www.tersgov.dk/poler2.jpg
men det kræver enten en kludeskive på en boremaskine eller *masser* af
knofedt. Til dit brug er 3M eller den billige rigeligt, midlet er ikke så
vigtigt, det hele ligger faktisk i poleringen.

Er stålet udsat for skidt, slid og vandsprøjt, så kan du efterfølgende tørre
overfladen over med en klud med lidt rå, koldpresset jomfrulinolie. Linolie
kan trænge ind i stålet og giver en fin beskyttelse. Husk at linolieklude er
*selvantændelige* og skal bortskaffes korrekt.

Der er ingen grund til at købe de dyre produkter med fabrikanternes navne
på. Det er spild af penge. Ubehandlet, poleret rustfrit stål er nu engang
rustfrit stål, og kræver ikke disse specialmidler. Det er kun for at lokke
penge ud af folk.

Claus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-11-05 00:27

Claus Tersgov skrev:

> Linolie kan trænge ind i stålet og [...]

Er det korrekt?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-11-05 11:44

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev

> Er det korrekt?

Ja, det er rigtigt. Det trænger naturligvis ikke langt ind i stålet, men ind
i overfladen. Fidusen ved linolie er, at molekylerne er enormt små
sammenlignet med andre tilsvarende materialer, og derfor har linolie en
fremragende indtrækningsevne. Taler vi olie, maling og den slags, så er der
faktisk kun epoxy, som har mindre molekyler end linolie.

Samtidig er linolie en hærdende olie, så det lukker porene i stålet, træ
osv.

Claus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-11-05 14:40

Claus Tersgov skrev:

> Ja, det er rigtigt. Det trænger naturligvis ikke langt ind i stålet,
> men ind i overfladen.

Hm...

> [...]
> ragende indtrækningsevne. Taler vi olie, maling og den slags, så er
> der faktisk kun epoxy, som har mindre molekyler end linolie.

Hørfrøolie består fortrinsvis af fedtsyrer med 16 og 18 kulstofatomer;
det samme kan siges om olivenolie (bortset fra en ganske lille smule
C20), vindruekerneolie og flere andre vegetabilske olier.

> Samtidig er linolie en hærdende olie, så det lukker porene i stålet,
> træ osv.

Jeg er med på at hørfrøolie går i forbindelse med træ og udvider sig
ca. 20 % ved hærdningen, hvorved træets porer lukkes, men jeg var ikke
klar over at stål havde porer.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-11-05 11:09

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev

> ca. 20 % ved hærdningen, hvorved træets porer lukkes, men jeg var ikke
> klar over at stål havde porer.

Naturligvis har rustfrit stål ikke på porer, men det har en overflade, som
består af bittesmå kratere, som bliver mere eller mindre nedbrudt konstant
pgs af ilten i luften. Olien lægger sig i disse kratere, og hjælper til, at
overfladen holder længere.

Claus

Fra : Kim S

Dato : 27-11-05 18:09

"zillyink" <zillyink@-get-lost-gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tips og tricks for daglig vedligehold.
>
> Sælger anbefaler sæføli´ deres eget polermiddel til millionermilliader pr

Tandpasta......Det fungerer fint.

Mvh, Kim

Fra : Ivar

Dato : 27-11-05 22:57

zillyink skrev:

> Vores opvaskemaskine og ovn er begge med rustfri-stål-overflader,

Er de polerede?
Vores hvidevare med rustfri front er ikke polerede, men matte.
De skal ikke poleres, men blot gøres rene.
Poleret rustfrit stål er blankt næsten som et spejl. Vandhaner
er normalt i elpoleret rustfrit stål.
Jeg har en vask der er i poleret rustfrit, den får en gang
Autosol i ny og næ.

Ivar Magnusson

--
MesNews, dansk version: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php

Fra : zillyink

Dato : 28-11-05 16:17

Ivar wrote:
> Er de polerede?

Nope! Vel nærmest børstet stål.

--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-

Fra : Preben Andersen

Dato : 28-11-05 16:55

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message
> zillyink skrev:
>

> Vandhaner er normalt i elpoleret rustfrit stål.

Hvilke vandhaner er fremstillet af rustfrit stål?

mvh
Preben