MAC filter på WRT54G
Fra : K

Dato : 26-11-05 18:27

Hi,

er det ikke muligt at sætte et MAC filtrering på PC'ere der ikke
kører trådløst? Så de får den samme IP tildelt hver gang på deres
MAC.
Jeg har 2 PC'er, som skal have fast IP adr ifm noget port forwarding.
De får tildelt IP af DHCP fra Linksys'en. Da jeg bruger 2 forskellige
internetforb. på den ene PC kan jeg ikke sætte fast IP på PC'en, så
den skal stå til DHCP.
Det eneste jeg lige umiddelbart kan finde på MAC filtrering er på
trådløst net

Håber I forstår eller har en anden løsning

/K.

Fra : Arne Møller-Hansen

Dato : 26-11-05 21:02

Hej Kennet.

Du leder ikke efter mac-filtrering, men efter statisk lease/reservation i
DHCP server-delen af din router. Ikke at jeg aner om en linksys kan det, men
det giver dig nok bedre chancer for at søge i manualen. Det er ikke en ret
udbredt feature i forbruger-produkter.

Med venlig hilsen

Arne Møller-Hansen

Fra : Ole

Dato : 26-11-05 21:13

"K" <kennet_r@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Såfremt du ikke har en version 5 af routeren, har du mulighed for at køre
alternativ firmware, såsom Sveasoft, hvor man blandt andet har mulighed for
at sætte DHCP serveren i routeren op til at give bestemte mac adresser en
statisk dhcp tildelt ip adresse.

Ole

Fra : K

Dato : 27-11-05 09:09

Jeg kører version 4.

#ole#
Det er lige nøjagtigt det jeg vil bruge. Jeg "chattede" med supporten
ved Linksys i går, og de sagde også at det ikke var muligt med den
løsning du skriver, men i stedet for port forwarding til en bestemt
IP, kunne jeg bruge port triggering, som så gælder for alle dem der
kobler sig på. Det kunne jeg godt bruge, men det andet var mere
optimalt synes jeg.
Hvad er det der Sveasoft for noget?

/K.

Fra : Ole

Dato : 27-11-05 11:18

"K" <kennet_r@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Jeg kører version 4.
[SNIP]
Hvad er det der Sveasoft for noget?

Version 4 af routeren er Linux baseret, og derfor kan du på routeren køre
alternativ firmware, såsom Sveasoft. Denne Sveasoft firmware tilføjer en
masse features til routeren som ikke er inkluderet i den standardfirmware
som routeren kommer med. Med denne firmware kan du blandt andet opsætte DHCP
serveren i routeren til at at tildele bestemte macadresser en bestemt lan
ip. Fordelen her er, at et bestemt pc er at finde på samme lan ip, med
mindre du flytter netkort til en anden pc. Dette er som bekendt en fordel,
hvis man vil forwarde en eller flere porte til en bestemt pc.

Alternativt til denne firmware er, at du sætter leasetiden på lan ip
adresser op. Dette vil virke, hvis du ikke genstarter routeren og husker at
tænde pc'en med jævne mellemrum. Du kan også sætte pc'en op til fast ip
udenfor det range, som routeren tildeler ip adresser i.

Ole

Fra : K

Dato : 28-11-05 15:14

Det lyder da fornuftigt, så det må jeg hellere kigge nærmere på.

Tak for hjælpen

/K.