link til baggrund..
Fra : jeppe

Dato : 25-11-05 21:16

jeg tænkte på om det var muligt at man lavede et linkt så et
blilled bliver til ens baggrunds billed..

Fx. Klik "her" for at få "dette
billed(http://www.noget.dk/noget/billed.jpg)" til baggrund..

Nogle der ved og det er muligt?

mvh jeppe

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-11-05 22:17

jeppe wrote:
> jeg tænkte på om det var muligt at man lavede et linkt så et
> blilled bliver til ens baggrunds billed..
>
> Fx. Klik "her" for at få "dette
> billed(http://www.noget.dk/noget/billed.jpg)" til baggrund..

At definere et baggrundsbillede - jeg formoder, du vil have det på
'skrivebordet' - er noget, som foregår i computerens styresystem. Det tror
jeg ikke du kan klare via en html-side - heller ikke med javascript.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 25-11-05 22:19

Erik Ginnerskov wrote:

> At definere et baggrundsbillede - jeg formoder, du vil have det på
> 'skrivebordet' - er noget, som foregår i computerens styresystem. Det tror
> jeg ikke du kan klare via en html-side - heller ikke med javascript.

Jeg tror han mener som baggrund på html-siden. Jeg er selv grøn udi
javascript så jeg kan ikke komme med noget hjælp.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-11-05 22:29

Thomas Jespersen wrote:

> Jeg tror han mener som baggrund på html-siden.

Hvis det er tilføldet, skal han gemme billedet på sin harddisk og i en
editor indskrive billedet i den ønskede sides css som background-image. Man
kan ikke fra en side begynde at redigere i en anden sides indhold, markup
eller css.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : jeppe

Dato : 25-11-05 22:34

altså hvis nogle skulle være i tvivl mener jeg på ens skrivebord..
altså på ens egen pc...

Men det kan man måske ik?
- hvis man kan gøre det i asp eller noget så bare skriv ,,,

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-11-05 01:50

jeppe wrote:
> altså hvis nogle skulle være i tvivl mener jeg på ens skrivebord..
> altså på ens egen pc...
>
> Men det kan man måske ik?
> - hvis man kan gøre det i asp eller noget så bare skriv ,,,

asp afvikles på serveren. Det kan ikke udføre noget clientside.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Christoffer

Dato : 26-11-05 15:29

> asp afvikles på serveren. Det kan ikke udføre noget clientside.
men hvis du gemmer billedet (url'en) som en variabel burde det godt kunne
lade sig gøre. Ligesom at lave en styleswitcher med asp/php.

--
Christoffer

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-11-05 17:17

Christoffer wrote:

> men hvis du gemmer billedet (url'en) som en variabel burde det godt
> kunne lade sig gøre. Ligesom at lave en styleswitcher med asp/php.

Styleswitching er noget, som foregår på den side, der vises i browseren og
det sker ved at sende en request til serveren om at få siden sendt med en
anden css indlæst. Det har ikke noget at gøre med at have et ønske om at
gemme et billede fra en html-side på brugerens skrivebord.

Eneste mulighed man har i en html-side er, at man i klar tekst forklarer, at
brugeren ved at højreklikke på billedet får mulighed for - via browserens
højreklik-menu - at lægge billedet som baggrund på 'Skrivebordet'.

Men så er det noget, browseren gør som et program installeret på brugerens
computer. Det er ikke noget, html-siden gør eller kan gøre.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Christoffer

Dato : 26-11-05 17:48

> [...]
> anden css indlæst. Det har ikke noget at gøre med at have et ønske om at
> gemme et billede fra en html-side på brugerens skrivebord.
Må have misforstået et indlæg oppe i tråden.
Var af den opfattelse det var blevet konkluderet at det drejede sig om
baggrunden på en hjemmeside og ikke skrivebordet.

--
Christoffer

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-11-05 17:58

Christoffer wrote:

> Må have misforstået et indlæg oppe i tråden.
> Var af den opfattelse det var blevet konkluderet at det drejede sig om
> baggrunden på en hjemmeside og ikke skrivebordet.

Du kan heller ikke - hverken fra selve browseren eller fra en side indlæst i
browseren - redigere i en html- eller css-fil på harddisken. Så forskellen
er ens, det kan ikke lade sig gøre. Brugeren skal gøre det manuelt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : jeppe

Dato : 25-11-05 22:38

Erik Ginnerskov

> [...]
> kan ikke fra en side begynde at redigere i en anden sides indhold, markup

altså hvis nogle skulle være i tvivl mener jeg på ens skrivebord.. på ens egen
pc...

- altså hvis det kan gøres i noget andet .. ind html eller java så bare skriv
det..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-11-05 00:24

Erik Ginnerskov skrev:

> Styleswitching er noget, som foregår på den side, der vises i
> browseren

Ja.

> og det sker ved at sende en request til serveren om
> at få siden sendt med en anden css indlæst.

Det er en mulighed - men ikke den bedste efter min mening.

Det kan gøres med alternative css-ark, evt. kombineret med et
javascript til at foretage udskiftningen.

Alternative css-ark uden javascript kan fx ses her:
<http://www.w3.org/Style/> (skift mellem forskellige layouts via
Vis => Sidestil i Firefox eller Vis => Sides fremtoning i Opera (IE
kan som sædvanlig ikke være med).

Alternative css-ark kombineret med et javascript til at skifte
mellem dem, kan ses her:
<http://www.netsteder.dk/artikler/styleskift/styleskift.html>

> Det har ikke noget at gøre med at have et ønske om at gemme et
> billede fra en html-side på brugerens skrivebord.

Enig.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-11-05 00:44

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> <http://www.w3.org/Style/> (skift mellem forskellige layouts via
> Vis => Sidestil i Firefox eller Vis => Sides fremtoning i Opera (IE

Det må jeg prøve at lege lidt med.

> Alternative css-ark kombineret med et javascript til at skifte
> mellem dem, kan ses her:
> http://www.netsteder.dk/artikler/styleskift/styleskift.html

Ja, OK. Jeg kendte ikke metoden. Jeg bruger selv serverside-metoden på en
enkelt af mine sider.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/