lokal news/mail-server
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-11-05 19:32

Hej,

Hvor svært er det at sætte en news/mail-server op derhjemme, med linux -
dog helst på en mac mini fordi den larmer ikke. Alternativet er vel
nogle 10 m lange skærm-kabler + tastatur, da pc'en også skal kunne
bruges normalt (for at undgå støj).

Årsagen til at jeg spørger, er at hvis det er ligetil så har jeg læst at
det er ret smart at man kan downloade en forfærdeligt masse tekst i
løbet af 10 min og derfor få sine usenet-beskeder momentant istedet for
nu hvor jeg venter måske nogengange 2-4 sekunder for at hente ét indlæg?

Ved også godt at der er offline news-readere, men hvis vi ser bort fra
det kunne det måske være meget interessant at rode lidt med, hvis det
ikke er helt uoverkommeligt?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Martin Schultz

Dato : 22-11-05 20:23

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> skrev 2005-11-22:
> [...]
> dog helst på en mac mini fordi den larmer ikke. Alternativet er vel
> nogle 10 m lange skærm-kabler + tastatur, da pc'en også skal kunne

Tjaa det kommer nok mest an på din linux kendskab. Jeg synes ikke det er
svært men jeg kender også en del til linux.

Jeg tror de fleste "nørder" vil kunne gøre det uden problemer hvis de
gider sætte sig ind i det.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-11-05 20:39

Martin Jørgensen skrev:

> Hvor svært er det at sætte en news/mail-server op derhjemme,
> med linux -

Det er relativt enkelt at sætte sin egen NNTP-server op. Se fx Peter
Makholms INN-slides på <http://hacking.dk/talks/inn/>, og kig evt. ind
på #linux.dk @ irc.oftc.net hvis du kører fast.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 22-11-05 21:02

Den Tue, 22 Nov 2005 19:32:26 +0100 skrev Martin Jørgensen:
> [...]
> dog helst på en mac mini fordi den larmer ikke. Alternativet er vel
> nogle 10 m lange skærm-kabler + tastatur, da pc'en også skal kunne

De samme programmer kan vel køre på OSX?

Mvh
Kent

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-11-05 20:56

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> writes:

> Det er relativt enkelt at sætte sin egen NNTP-server op. [...]

Man kan også kigge på leafnode, hvis det ikke behøver at være helt så
forkromet. Den var jeg glad for at bruge i et par år før jeg skiftede
til INN.

--
Jacob - www.bunk.cc
Life is knowing how far to go without crossing the line.

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 22-11-05 21:21

Martin Jørgensen wrote:

> Hvor svært er det at sætte en news/mail-server op derhjemme, med linux -
> dog helst på en mac mini fordi den larmer ikke

Til den slags småting kan Leafnode helt klart anbefales. Den er nem at sætte
op og så behøver du ikke et rigtigt newsfeed. Leafnode opfører sig nemlig
som en offline newsreader overfor din ISP's server, samtidig med at den
virker som en rigtig newsserver overfor dine newsreadere.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-11-05 10:50

Thomas Overgaard skrev:

> Til den slags småting kan Leafnode helt klart anbefales. Den er nem at sætte
> op og så behøver du ikke et rigtigt newsfeed.

Helt enig, jeg har selv haft stor glæde af Leafnode før i tiden. Jeg har
ikke selv prøvet, men den skulle også virke fint under OS X, j.f.
denne vejledning: <URL: http://www.kutilek.de/technik/news-macosx.en.php >

Og hvad angår mail-server, så følger Postfix med OS X, så den skal blot
opsættes og aktiveres. Såfremt den oprindelige spørger vælger at beholde
OS X på sin Mac Mini, findes der en del vejledninger om serveropsætning
på en sådan: <URL: http://mundy.org/blog/index.php?p=40 >

--
Michael Rasmussen, also known as MiR on IRC: http://macintosh.irczone.dk
»If you understand what you're doing, you're not learning anything.«

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-11-05 18:19

Michael Rasmussen wrote:
-snip-

> [...]
> opsættes og aktiveres. Såfremt den oprindelige spørger vælger at beholde
> OS X på sin Mac Mini, findes der en del vejledninger om serveropsætning

Takker - det kan være der kommer nogen spørgsmål om det senere.
Jeg vil prøve at tage det i små bidder - får også småtravlt med eksamen
snart, men det bliver sådan et lille hyggeprojekt

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-11-05 18:12

Thomas Overgaard wrote:

> Til den slags småting kan Leafnode helt klart anbefales. Den er nem at sætte
> op og så behøver du ikke et rigtigt newsfeed. Leafnode opfører sig nemlig

Ih, tusind tak for alle svarene - jeg skulle lige fordøje informationen
et døgns tid, inden jeg besluttede mig for at svare tilbage.

1) Hvad er det der newsfeed for noget? Er det noget med at man både skal
sende og modtage post til andre?

2) Behøves man have en offentlig + fast ip-adresse? Det har jeg godtnok
på fornemmelsen, efter hvad jeg læste på et af de links der kom frem i
går...

Under alle omstændigheder, bliver det vist leafnode, lyder det til:

> som en offline newsreader overfor din ISP's server, samtidig med at den
> virker som en rigtig newsserver overfor dine newsreadere.

Genialt... Jeg prøver at hente det og se hvordan det går. Egentligt
syntes jeg det er lidt spild at mac mini'en skal stå tændt hele døgnet.

Jeg har sådan et sleepnow-script, der kan få den til automatisk at gå i
dvale. Kan man ikke også få den til automatisk at tænde på bestemte
tidspunkter?

Det kunne være virkeligt nice, hvis den automatisk tændte på bestemte
tidspunkter, sådan at hver gang når jeg kommer hjem så har den
downloadet de ca. 6 grupper jeg p.t. henter news-indlæg fra og så må den
gerne slukke sig selv bagefter.

Jeg har styr på cron-jobs så jeg tror jeg kan få den til at slukke af
sig selv på tidspunkter. Hvad med at tænde og kommentarer iøvrigt?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-11-05 11:16

Martin Jørgensen skrev:

> Jeg har sådan et sleepnow-script, der kan få den til automatisk at gå i
> dvale. Kan man ikke også få den til automatisk at tænde på bestemte
> tidspunkter?

Hvordan man gør det via shellscripts ved jeg ikke, eller om det
overhoved er muligt, men i Systemindstillinger » Energibesparelse er der
en knap der hedder "Planlæg...", og den giver dig mulighed for at
tænde/vågne maskinen på ét bestemt tidspunkt hver dag. Om det er muligt
at få det til at ske flere gange hver dag, må du nok Google lidt for at
finde ud af.