køre eksterne programmer fra browser
Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 20-11-05 10:50

Hej

Jeg har brug for at kunne køre programmer fra en HTML side. Det er til
min HTPC hvor jeg bruger en hjemmeside som frontend og derfor gerne vil
kunne fyre forskellige programmer af fra browseren.

Jeg håber på at kunne finde et gratis ActiveX component der kan køre
de programmer jeg ønsker fra IE, men alternative løsninger er da mere
end velkomne.

Nogen der kender et sådant komponent?

Andre løsninger?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-11-05 12:33

Den 20-11-05 10.49 skrev lars@intercambiodvd.com følgende:

> Jeg har brug for at kunne køre programmer fra en HTML side.
> Nogen der kender et sådant komponent?

Desværre ikke undertegnede.

> Andre løsninger?

Brug foretrukne-funktionen i stedet.

Spørgsmålet hører egentlig ikke hjemme i denne gruppe, men i
browsergruppen. Jeg har derfor sat FUT, hvilket betyder, at svar på
dette indlæg automatisk omdirigeres til browsergruppen.

FUT: news:dk.edb.internet.software.browser

--
Mvh. Kim Ludvigsen
34 tips & tricks til Internet Explorer.

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 20-11-05 17:12

Kim Ludvigsen wrote:

> Brug foretrukne-funktionen i stedet.

Kan du ikke lige uddybe hvordan jeg kan bruge omtalte funktion til at
køre et eksternt program?

Jeg tillader mig at ignorere din FUT, da jeg tror du har misfotstået
min problemstilling, hele pointen med dette er at få lavet et lækkert
interface i HTML til HTPC.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-11-05 18:26

Den 20-11-05 17.11 skrev lars@intercambiodvd.com følgende:

> Kan du ikke lige uddybe hvordan jeg kan bruge omtalte funktion til at
> køre et eksternt program?

Tag fat i en genvej til det ønskede program, og træk den ind på
hyperlinkslinjen eller i dine foretrukne. Klik på den nye foretrukne, og
programmet åbnes.

> Jeg tillader mig at ignorere din FUT, da jeg tror du har misfotstået
> min problemstilling, hele pointen med dette er at få lavet et lækkert
> interface i HTML til HTPC.

Tja, jeg må indrømme, at jeg ikke ved, hvad HTPC er.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Spar på tastetrykkene med Flashpaste, der husker tekst for dig.

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 20-11-05 18:41

Kim Ludvigsen wrote:

> Tag fat i en genvej til det ønskede program, og træk den ind på
> hyperlinkslinjen eller i dine foretrukne. Klik på den nye foretrukne, og
> programmet åbnes.

Tak for foreslag, men det er ikke det jeg søger. Det skal være fra en
hjemmeside, da hele pointen er at bruge hjemmeside som eneste
brugerflade til maskinen.

> Tja, jeg må indrømme, at jeg ikke ved, hvad HTPC er.

Home Theater Personal Computer. En PC til stuen.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-11-05 19:22

Den 20-11-05 18.41 skrev lars@intercambiodvd.com følgende:

> Tak for foreslag, men det er ikke det jeg søger. Det skal være fra en
> hjemmeside, da hele pointen er at bruge hjemmeside som eneste
> brugerflade til maskinen.

Men du har vel også browseren åben? Forskellen er jo blot, om linket til
programmet ligger på selve hjemmesiden eller på en bjælke oven over
hjemmesiden. Hyperlinkslinjen kan også være åben, selvom du benytter IE
i kiosk-mode.

> Home Theater Personal Computer. En PC til stuen.

Ok, jeg mener stadig tråden hører til i browsergruppen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Oversigt over alle de praktiske tastaturgenveje i Windows.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-11-05 19:49

"Kim Ludvigsen" wrote

> Ok, jeg mener stadig tråden hører til i browsergruppen.

En diskussion vedr client scripting samt activex kontroller i browseren
hører vist hjemme i denne gruppe

- Peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-11-05 20:39

Den 20-11-05 19.49 skrev Peter Lykkegaard følgende:
> "Kim Ludvigsen" wrote

> En diskussion vedr client scripting samt activex kontroller i browseren
> hører vist hjemme i denne gruppe

Løsningen kan måske ligge i en ActiveX, men den kan måske også ligge i
sikkerhedsindstillingerne i browseren. Det er fx muligt at lave et
ganske almindeligt link til et program, hvor man så blot skal svare "Ja"
et par gange, før det åbnes.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Really Slick Screeensavers: Flotte pauseskærme - med lydeffekter.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-11-05 21:38

"Kim Ludvigsen" wrote

> Løsningen kan måske ligge i en ActiveX,

Denne gruppe

> men den kan måske også ligge i sikkerhedsindstillingerne i browseren.

Browser gruppen

> Det er fx muligt at lave et ganske almindeligt link til et program,

Denne gruppe

> hvor man så blot skal svare "Ja" et par gange, før det åbnes.

Browser gruppen

Hvis man vil lave sig egen webside til at starte en citrix session, hvor man
bør man starte
Denne gruppe, eller?

Det kan jo snildt fixes ved at lave en genvej ...

- Peter

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 20-11-05 21:07

Kim Ludvigsen wrote:

> Men du har vel også browseren åben?
Ja men hele pointen er at lave en pæn HTML side hvorfra det fyres af.
Selve siden skal ikke bruges til andet end at fyre programmer af, så
jeg kan ikke rigtigt bruge disse favorites til noget.

> Forskellen er jo blot, om linket til
> programmet ligger på selve hjemmesiden eller på en bjælke oven over
> hjemmesiden. Hyperlinkslinjen kan også være åben, selvom du benytter IE
> i kiosk-mode.

Ja men det er ikke pænt. Derudover skal programmerne også opdeles på
forskellige sider således at en side er til spil, en anden til musik,
en til film, osv.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-11-05 22:07

Den 20-11-05 21.07 skrev lars@intercambiodvd.com følgende:

> Ja men hele pointen er at lave en pæn HTML side hvorfra det fyres af.
> Selve siden skal ikke bruges til andet end at fyre programmer af, så
> jeg kan ikke rigtigt bruge disse favorites til noget.

Det kan laves med Firefox, tjek i browsergruppen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 20-11-05 21:14

Peter Lykkegaard wrote:

> En diskussion vedr client scripting samt activex kontroller i browseren
> hører vist hjemme i denne gruppe

Jeg bliver mere og mere overbevist om at min eneste udvej er n activeX
DLL. Faktisk fandt jeg en der kan hvad jeg er på jagt efter, men det
er shareware, og den fulde version skal købes fra en hjemmeside der
ikke længere eksisterer.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-11-05 01:02

lars@intercambiodvd.com wrote:

> Jeg har brug for at kunne køre programmer fra en HTML side. Det er til
> min HTPC hvor jeg bruger en hjemmeside som frontend og derfor gerne
> vil kunne fyre forskellige programmer af fra browseren.

Jeg lavede en gang en html-side, der skulle køres fra en CD-ROM med henblik
på at køre nogle exe-filer fra samme CD-ROM, Det fungerede på den enkle
måde, at jeg åbnede et frameset, hvor en frame pegede på en mappe på
CD-ROM'en. Da der i framen ikke blev kaldt en html-fil, blev der i stedet
vist en filliste. Ved at dobbeltklikke på et program-ikon startedes det
ønskede program.

Du kan lave noget tilsvarende, hvor du peger på en mappe, hvori du har lagt
en række .lnk-filer, som du har kopieret fra din Windows startmenu.

Så længe det hele holdes indenfor samme maskine, kan det sagtens lade sig
gøre at starte en exe-fil fra en browser.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Christoffer

Dato : 21-11-05 17:36

> [...]
>
> Så længe det hele holdes indenfor samme maskine, kan det sagtens lade sig
> gøre at starte en exe-fil fra en browser.
Så hvis man linker til ink filen burde programmet starte?
Hvorfor er det ikke bare muligt at linke til .exe filen?

--
Christoffer

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 21-11-05 08:56

Erik Ginnerskov wrote:

> Du kan lave noget tilsvarende, hvor du peger på en mappe, hvori du har lagt
> en række .lnk-filer, som du har kopieret fra din Windows startmenu.

Det kunne jeg måske nok, men det giver mig så stadig ikke kontrol
over designet, da man skal sidde og kigge på en grim filliste.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-11-05 01:13

lars@intercambiodvd.com wrote:

> Det kunne jeg måske nok, men det giver mig så stadig ikke kontrol
> over designet, da man skal sidde og kigge på en grim filliste.

Så kunne du måske gøre det, at du under udviklingen af din html-side prøver
at finde mappen med lnk-filerne og højreklikker på hver enkelt fil og vælger
'Egenskaber'. Så kan du kopiere den adresse, der står i filen og indsætte
adressen i et a-tag i din html-fil. Jeg har ikke prøvet det, men det burde
virke - så længe det hele foregår lokalt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 21-11-05 22:31

Christoffer wrote:

> Så hvis man linker til ink filen burde programmet starte?
> Hvorfor er det ikke bare muligt at linke til .exe filen?

Hvis man linker til .exe filen, vil den prøve at downloade den (og
muligvis derefter eksekvere den, hvis man har sin browser konfigureret
således.)

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Christoffer

Dato : 22-11-05 17:01

<lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse
Christoffer wrote:

>Hvis man linker til .exe filen, vil den prøve at downloade den (og
>muligvis derefter eksekvere den, hvis man har sin browser konfigureret
>således.)
Virker dumt. Hvis jeg linker til en zip-fil internt på min pc, bliver
zip-filen automatisk åbnet istedet for hentet, burde virke på samme med
..exe.

--
Christoffer

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 22-11-05 10:27

Erik Ginnerskov wrote:

> Så kan du kopiere den adresse, der står i filen og indsætte
> adressen i et a-tag i din html-fil. Jeg har ikke prøvet det, men det burde
> virke - så længe det hele foregår lokalt.

Det var også min første tanke, men igen sker der det at filen bliver
downloaded istedet for at blvie kørt.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 22-11-05 15:18

lars@intercambiodvd.com wrote:

> Jeg har brug for at kunne køre programmer fra en HTML side......>
>
> Andre løsninger?

Hvis nogen skulle være interessede, så har vi nu fundet følgende
løsning:
<http://groups.google.com/group/dk.edb.internet.software.browser/msg/8a5e1938c834482a?dmode=source>

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-11-05 01:48

lars@intercambiodvd.com wrote:

> Hvis nogen skulle være interessede, så har vi nu fundet følgende
> [...]

En løsning, der indebærer, at man piller i registreringsdatabasen - det vil
jeg ikke anbefale til nogen, der ikke er absolut klar over, hvad de gør.

Personligt regner jeg det ikke for noget, men hvis man ikke ved præcis hvad
og hvordan, kan man hurtigt få 'slået sin computer ihjel'.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/