/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Fortrydelsesret ved online-handel, gælder ~
Fra : Emil Jensen [2100]


Dato : 19-11-05 23:34

Hej NG

Jeg ved at der er 14 dages fortrydelsesret på varer købt på internettet.
Gælder det også flybilletter som er bestilt og betalt på internettet?

Mvh

Emil



 
 
ha (20-11-2005)
Kommentar
Fra : ha


Dato : 20-11-05 13:48

Emil Jensen [2100] wrote:
> Jeg ved at der er 14 dages fortrydelsesret på varer købt på
> internettet. Gælder det også flybilletter som er bestilt og betalt på
> internettet?

Se
http://www.forbrug.dk/markedsforing/net-tjek/net-tjek-for-forbrugere/3/hvornaar-har-man-fortrydelsesret/

/ha



Ukendt (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-12-05 19:15

"ha" <minnewsmail@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:3ub9kmF10capfU1@individual.net...
> Emil Jensen [2100] wrote:
>> Jeg ved at der er 14 dages fortrydelsesret på varer købt på
>> internettet. Gælder det også flybilletter som er bestilt og betalt på
>> internettet?
>
> Se
> http://www.forbrug.dk/markedsforing/net-tjek/net-tjek-for-forbrugere/3/hvornaar-har-man-fortrydelsesret/
>

Vil det så sige at man har fortrydelsesret på webhoteller?

Nogen der ved noget om det?

Oprettede et webhotel hos Surftown for nogle få dage siden, og de har
allerede opsagt mit webhotel med 30 dages varsel. De skriver at jeg vil få
de resterende forudbetalte penge tilbage efter denne periode. Jeg har betalt
for 12 måneder.

Men hvis jeg anvender databasen, som fulgte med webhotellet igen. Så lukker
de webhotellet med det samme, og jeg får ingen penge tilbage.

- Uden databasen er mit webhotel ubrugeligt for mig, så jeg tænkte at jeg
måske kunne anvende fortrydelsesretten og derved få _alle mine penge igen.

Men i deres betingelser står følgende:
######################################
3. Ingen fortrydelsesret

Ved Kundens accept af Forretningsbetingelserne, herunder foretagelse af
betaling for første Abonnementsperiode ved brug af betalingskort, anses
Kunden for at have givet sit udtrykkelige samtykke til, at Surftown straks
igangsætter det nødvendige med henblik på at give Kunden adgang til de
bestilte ydelser (herunder Webhotel).


Som følge heraf anses Kunden ikke for at være berettiget til at fortryde sin
bestilling af et Abonnement efter det tidspunkt Kunden har accepteret
forretningsbetingelserne og foretaget betaling, jf. den danske
forbrugeraftalelov § 12, stk. 2.
######################################

Spørgsmål:

Kan de bare annulere min fortrydelsesret på den måde? Eller har jeg
stadigvæk fortrydelsesret?

Mvh

Hans



per christoffersen (05-12-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 05-12-05 19:30


"daydream" <nospam[a]forme.com> skrev i en meddelelse
news:439483b1$1$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Kan de bare annulere min fortrydelsesret på den måde? Eller har jeg
> stadigvæk fortrydelsesret?

Deres fremgangsmåde er korrekt ifht. Forbrugeraftaleloven*.
Det kan hænge på, om de har en tydelig tilkendegivelse fra dig om, at du
accepterer betingelserne, men det er lidt en anden diskussion.

* som jo i øvrigt kun er gældende, hvis du har handlet som forbruger, altså
privat.

/Per



Ukendt (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-12-05 19:46

> "daydream" <nospam[a]forme.com> skrev i en meddelelse
> news:439483b1$1$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Kan de bare annulere min fortrydelsesret på den måde? Eller har jeg
>> stadigvæk fortrydelsesret?
>
> Deres fremgangsmåde er korrekt ifht. Forbrugeraftaleloven*.
> Det kan hænge på, om de har en tydelig tilkendegivelse fra dig om, at du
> accepterer betingelserne, men det er lidt en anden diskussion.
>

Ved du hvor i forbrugeraftaleloven dette fremgår?

De henviser til §12 stk. 2

Men den siger:

Stk. 2. Den erhvervsdrivende skal endvidere på den i stk. 1 anførte måde
give oplysning om..


Altså henviser de i deres betingelser til en forældet lov.

Der er ikke noget at komme efter der?



Det kan da for fan*** ikke være rigtigt, at de få dage efter at jeg har
betalt kr. 745,- for 12 måneder, opsiger aftalen med 30 dages varsel, og
nægter mig at anvende produktet i disse 30 dage. Og alligevel skal jeg være
tvunget til at betale for produktet i disse 30 dage!


Mvh

hans



per christoffersen (05-12-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 05-12-05 19:58


"daydream" <nospam[a]forme.com> skrev i en meddelelse
news:43948b10$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det kan da for fan*** ikke være rigtigt, at de få dage efter at jeg har
> betalt kr. 745,- for 12 måneder, opsiger aftalen med 30 dages varsel, og
> nægter mig at anvende produktet i disse 30 dage. Og alligevel skal jeg
> være tvunget til at betale for produktet i disse 30 dage!

Opsigelsen og din evt. fortrydelsesret hænger ikke sammen juridisk, så
derfor må de behandles hver for sig.

Med hvilken begrundelse er dit abonnement opsagt?

/Per



Ukendt (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-12-05 20:06

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:43948cdf$0$201$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Opsigelsen og din evt. fortrydelsesret hænger ikke sammen juridisk, så
> derfor må de behandles hver for sig.
>
> Med hvilken begrundelse er dit abonnement opsagt?

De siger at jeg har haft et for højt forbrug af ressourcer, uden at dette er
nærmere specificeret. Jeg ved ikke hvor meget jeg må bruge, og heller ikke
hvor meget jeg har brugt? Det er noget de selv "styrer".

Hans



Peter Makholm (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 05-12-05 19:29

"daydream" <nospam[a]forme.com> writes:

> Men i deres betingelser står følgende:
> ######################################
> 3. Ingen fortrydelsesret
>
> Ved Kundens accept af Forretningsbetingelserne, herunder foretagelse af
> betaling for første Abonnementsperiode ved brug af betalingskort, anses
> Kunden for at have givet sit udtrykkelige samtykke til, at Surftown straks
> igangsætter det nødvendige med henblik på at give Kunden adgang til de
> bestilte ydelser (herunder Webhotel).
>
>
> Som følge heraf anses Kunden ikke for at være berettiget til at fortryde sin
> bestilling af et Abonnement efter det tidspunkt Kunden har accepteret
> forretningsbetingelserne og foretaget betaling, jf. den danske
> forbrugeraftalelov § 12, stk. 2.

De er bagude. De henviser til den gamle forbrugeraftalelov der kun
gælder ved køb foretaget før 1. oktober 2004. Samme bestemmelser
findes dog i den nuværende forbrugeraftalelov, dog i §18 stk. 6.

> ######################################
>
> Spørgsmål:
>
> Kan de bare annulere min fortrydelsesret på den måde? Eller har jeg
> stadigvæk fortrydelsesret?

Ja. Det er en tjenesteydelse og så kan det aftales at tjenesteydelsen
skal påbegyndes inden de 14 dages fortrydelsesret udløber og at
forbrugeren skal gøre brug af fortrydelsesretten inden påbegyndelsen.

Det stå som sagt i forbrugeraftaleloven §18 stk. 6.

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away
http://hacking.dk | -- Xander

Ukendt (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-12-05 20:11


"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:874q5ns8ip.fsf@xyzzy.adsl.dk...
>>
>> Spørgsmål:
>>
>> Kan de bare annulere min fortrydelsesret på den måde? Eller har jeg
>> stadigvæk fortrydelsesret?
>
> Ja. Det er en tjenesteydelse og så kan det aftales at tjenesteydelsen
> skal påbegyndes inden de 14 dages fortrydelsesret udløber og at
> forbrugeren skal gøre brug af fortrydelsesretten inden påbegyndelsen.
>
> Det stå som sagt i forbrugeraftaleloven §18 stk. 6.
>

Men i §18 stk. 6 står følgende:

..... og angår aftalen en tjenesteydelse eller en vare, der skal fremstilles
eller tilpasses efter forbrugerens individuelle behov, kan det aftales, at
den erhvervsdrivendes ydelse skal påbegyndes på et nærmere angivet tidspunkt
inden 14 dage efter aftalens indgåelse ....

Der er ikke tale om en tjenesteydelse eller en vare, der skal fremstilles
eller tilpasses efter forbrugerens (mit) individuelle behov!

Der er tale om nogle standard produkter, og enhver webhotel udbyder i den
størrelse vil efter min mening køre med fuldt ud automatiserede systemer
(ikke noget jeg ved, men formoder). Altså rører de ikke en finger ved
oprettelsen af den standard service de har solgt mig.


Vil du så stadigvæk sige, at dette falder ind under §18 ?

Mvh

Hans



Peter Makholm (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 05-12-05 20:16

"daydream" <nospam[a]forme.com> writes:

> Der er ikke tale om en tjenesteydelse eller en vare, der skal fremstilles
> eller tilpasses efter forbrugerens (mit) individuelle behov!

Jo. 'der skal fremstilles eller tilpasses' lægger sig til 'en vare' og ikke
til 'en tjenesteydelse eller en vare'.

--
Peter Makholm | According to the hacker ethic, the meaning of life
peter@makholm.net | is not Friday, but it is not Sunday either
http://hacking.dk | -- Pekka Himanen

Ukendt (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-12-05 20:26

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:87vey3qrsc.fsf@xyzzy.adsl.dk...
> "daydream" <nospam[a]forme.com> writes:
>
>> Der er ikke tale om en tjenesteydelse eller en vare, der skal fremstilles
>> eller tilpasses efter forbrugerens (mit) individuelle behov!
>
> Jo. 'der skal fremstilles eller tilpasses' lægger sig til 'en vare' og
> ikke
> til 'en tjenesteydelse eller en vare'.
>

hmm... :-/
(begynder at tro, at investering i jura-folk i sidste ende giver overskud)


Og det holder i retten, på trods af at der er tale om en automatiseret
tjenesteydelse, som ikke kræver at den erhvervsdrivende rører en finger?

Når det kun lægger sig til en vare, formoder jeg at formålet med
formuleringen var at beskytte 'tilpassede varer' og tjenesteydelser i den
forstand at tjenesteydelser som oftest må anses for at være tilpassede?

Eller er jeg helt hen i skoven med den antagelse?

Mvh

Hans



Peter Makholm (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 05-12-05 20:55

"daydream" <nospam[a]forme.com> writes:

> Når det kun lægger sig til en vare, formoder jeg at formålet med
> formuleringen var at beskytte 'tilpassede varer' og tjenesteydelser i den
> forstand at tjenesteydelser som oftest må anses for at være tilpassede?

Jeg formoder at det drejer sig om en afvejning af at sikre forbrugerne
nogle rettigheder uden at påføre den forretningsdrivende unødige tab.

Hvis man får tilpasset en vare kan kan den selvfølgelig ikek så let
sælges til en anden og en tjenesteydelse man er påbegyndt kan
selvfølgelig heller ikke sælges igen.

Så kan man måske indvende at vedligeholdelsen af et webhostingfirma
koster så lidt per kunde at firmaet ikke har lidt et egentligt
tab. Men lovgivningen ville blive meget omstændig hvis man skulle tage
mange af den slags specialhensyn, derfor gælder undtagelsen netop de
generelle klasser tilpassende vare og tjenesteydelser.

--
Peter Makholm | First you fall in love with Antarctica, and then it
peter@makholm.net | breaks your heart
http://hacking.dk | -- Antarctica

Ukendt (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-12-05 21:15

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:87r78rqpz8.fsf@xyzzy.adsl.dk...
>
> Jeg formoder at det drejer sig om en afvejning af at sikre forbrugerne
> nogle rettigheder uden at påføre den forretningsdrivende unødige tab.
>
> Hvis man får tilpasset en vare kan kan den selvfølgelig ikek så let
> sælges til en anden og en tjenesteydelse man er påbegyndt kan
> selvfølgelig heller ikke sælges igen.
>
> Så kan man måske indvende at vedligeholdelsen af et webhostingfirma
> koster så lidt per kunde at firmaet ikke har lidt et egentligt
> tab. Men lovgivningen ville blive meget omstændig hvis man skulle tage
> mange af den slags specialhensyn, derfor gælder undtagelsen netop de
> generelle klasser tilpassende vare og tjenesteydelser.
>

Ja, det har du sikkert ret i. Men alligevel nævnes specifikke områder som
eksempelvis transport i samme lov. Og det skaber nu ikke så meget bøvl og
debat som disse webhoteller har gjort i årevis nu

Det er vel også et spørgsmål om webhosting kun er en tjenesteydelse og ikke
også er en vare. Fordi de kan nemlig sælge den igen, som du nævner at man
ikke kan med tjenesteydelser. Når de nu har smidt mig ud, kan de sælge den
plads på serveren og forbruget af ressourcer til en anden. Ja, i dette
tilfælde kan de allerede nu sælge det jeg betaler for videre, da de har
nægtet mig at gøre brug af databasen i resten af perioden, og derved tjener
de dobbelt på samme tjenesteydelse (der var jeg lige ved at skrive vare til
sidst).

Nå! Win some and loose some! Så gør jeg nok klogest i at holde min kæft og
lade være med at bruge mit/deres webhotel, og håbe på at jeg får en del af
mine penge tilbage. De har allerede truet med at tage alle pengene, hvis jeg
gør brug af det jeg troede jeg betalte for.

Mvh

Hans




Peter (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 05-12-05 22:24

"daydream" <nospam[a]forme.com> skrev i en meddelelse
news:43949fe6$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

[klip]

> Det er vel også et spørgsmål om webhosting kun er en tjenesteydelse og
> ikke også er en vare.

Det er nu ikke så tvivlsomt. Det er temmelig sikkert en tjeneste ydelse.
Løsøre er det med sikkerhed ikke.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel
juridisk rådgivning hos en advokat.
http://www.grauslund.com



Peter Makholm (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 05-12-05 21:24

"daydream" <nospam[a]forme.com> writes:

> Det er vel også et spørgsmål om webhosting kun er en tjenesteydelse og ikke
> også er en vare. Fordi de kan nemlig sælge den igen, som du nævner at man
> ikke kan med tjenesteydelser. Når de nu har smidt mig ud, kan de sælge den
> plads på serveren og forbruget af ressourcer til en anden.

På samme måde som en frisør kan sælge sin tjenesteydelse igen lige så
snart du har forladt frisørstolen.

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional
http://hacking.dk | work for nothing?
| -- Bill Gates

Ukendt (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-12-05 22:01

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:87mzjfqom8.fsf@xyzzy.adsl.dk...
> "daydream" <nospam[a]forme.com> writes:
>
>> Det er vel også et spørgsmål om webhosting kun er en tjenesteydelse og
>> ikke
>> også er en vare. Fordi de kan nemlig sælge den igen, som du nævner at man
>> ikke kan med tjenesteydelser. Når de nu har smidt mig ud, kan de sælge
>> den
>> plads på serveren og forbruget af ressourcer til en anden.
>
> På samme måde som en frisør kan sælge sin tjenesteydelse igen lige så
> snart du har forladt frisørstolen.

Nej, så enkelt er det nu altså heller ikke! Og nu tror jeg altså at du
fornærmer hele "hårdesigner" miljøet når du sammenligner deres
kunstneriske tjenesteydelser med en automatiseret proces i en stump
programmeringskode som bare kører i en nærmest rekursiv cyklus og spytter
fakturaer ud (automatisk via email naturligvis).

Jeg har også gentagne gange nævnt, at de nægter mig at gøre brug af det jeg
har betalt for. På trods af at jeg skal betale for det, de næste 30 dage
frem.

Det ville svare "nogenlunde" til at jeg gik ind til en frisør (hårdesigner),
og når denne havde klippet (designet) pandehårene væk, fik jeg en besked om
at mit hår var for langt og at han derved ikke ville arbejde videre. Men
alligevel skulle jeg blive siddende i hans salon, dog ikke i frisørstolen, i
mindst 30 minutter imens han begyndte at arbejde på en anden person i den
stol jeg sad i, og som jeg skulle betale for de næste 30 minutter.

Alligevel adskiller det sig betragteligt, da hårdesigneren rent faktisk skal
lave et stykke individuelt arbejde for mig.

For at afspejle webhosting en smule mere, ville det være en forudsætning at
hårdesigneren enten havde en flok dresserede aber, som udførte standard
klipninger uden at få så meget som en eneste instruks fra hårdesigneren,
eller også en slags robotter der kunne udføre dette standard arbejde. Men
her snakker vi stadigvæk om flertal af "arbejdere", og betragtelige udgifter
til enten fodring eller vedligehold.

Webhosting er endnu smartere ved at samme system laver kopier af sig selv og
udfører disse standard opgaver (også kaldet tråde).

M h

Hans
/tror jeg bliver smidt ud herfra nu!




Peter Makholm (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 05-12-05 22:19

"daydream" <nospam[a]forme.com> writes:

> Nej, så enkelt er det nu altså heller ikke! Og nu tror jeg altså at du
> fornærmer hele "hårdesigner" miljøet når du sammenligner deres
> kunstneriske tjenesteydelser med en automatiseret proces i en stump
> programmeringskode som bare kører i en nærmest rekursiv cyklus og spytter
> fakturaer ud (automatisk via email naturligvis).

Tilgengæld fornærmer du webhotelbranchen når du tror at sådan noget
udvikler sig af sig selv og drifter sig selv. Selv sider jeg heldigvis
som udvikler på et højere niveau, men flere af mine omgangskreds
sidder med forskellige former for hosting.

--
Peter Makholm | Sit back and watch the messages. This is actually
peter@makholm.net | more important than one might think as there is a
http://hacking.dk | bug in GNU Mach whereby hitting a key during the
| boot process causes the kernel to panic
| -- GNU Hurd Installation Guide

Ukendt (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-12-05 22:32

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:87d5kbqm2g.fsf@xyzzy.adsl.dk...
>
> Tilgengæld fornærmer du webhotelbranchen når du tror at sådan noget
> udvikler sig af sig selv og drifter sig selv.

Det tror jeg nu ikke! Har heller ikke sagt at det udvikler sig selv. Det kan
man enten udvikle software til, eller købe softwaren til og så tilpasse. Og
naturligvis er der driftsomkostninger, ligesom frisøren også skal have nogen
til at feje gulvet, pudse vinduer o.s.v.

Der skulle trods alt et menneske til at true med at tage alle mine penge,
hvis jeg gjorde brug af webhotellet i de næste 30 dage, som jeg naturligvis
alligevel skal betale for!

>Selv sider jeg heldigvis
> som udvikler på et højere niveau, men flere af mine omgangskreds
> sidder med forskellige former for hosting.

Se, det ville jeg synes var en mere fornærmende udtalelse

Men nogenlunde det samme gør sig gældende her. Hvis der nu ellers var et
formål med oplysningen?

Mvh

Hans




Peter Makholm (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 05-12-05 19:38

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> writes:

> Jeg ved at der er 14 dages fortrydelsesret på varer købt på internettet.
> Gælder det også flybilletter som er bestilt og betalt på internettet?

Nej, ifølge forbrugeraftaleloven §17 stk. 2 nummer 1 gælder
fortrydelsesretten ikke

"aftaler om indkvartering, transport, forplejning, herunder
servering og catering, og rekreative fritidsaktiviteter, herunder
underholdnings-, idræts- og lignende kulturbegivenheder, hvis
a) det fremgår af aftalen, hvilken dag eller inden for hvilken
bestemt periode den pågældende tjenesteydelse skal udføres, og
b) aftalen ikke er indgået uden for fast forretningssted under de
i § 2, stk. 2, nr. 2, litra a og b, nævnte omstændigheder,"

De nævnte omstændigheder omhandler ikke internethandel.


--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |
http://hacking.dk |

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste