Mit citrontræ smider alle bladene :-(
Fra : Jens Bruun

Dato : 19-11-05 15:02

Jeg har et citrontræ i en meget stor potte, der har stået udendørs i haven
hele sommerhalvåret. Træet har i den periode vokset helt vildt, og har sat
rigtigt mange skud, grene og blade.

Jeg har nu flyttet træet indendørs, og det smider her bladene hurtigere end
jeg kan nå at samle dem op fra gulvet. Hvorfor?

Temperaturen i stuen svinger mellem 12-24 grader om natten og op til 24
grader om dagen/aften. Træet får ikke så meget lys, men begyndte at smide
bladene straks det kom inden for. Hvis problemet skyldes manglende lys, er
det så muligt at købe særlig plantebelysning/pærer, der yder mere "rigtigt"
lys end almindelige lyspærer?

Det skal lige nævnes, at jeg har et lime-træ, der også er flyttet ind i
stuen efter at have stået ude hele sommerhalvåret. Dette træ har også haft
rigtigt godt af at stå udendørs, og har tilsyneladende ingen problemer med
at beholde bladene, når det nu står indendørs. Begge træer sætter
overraskende mange blomster lige nu (noget, de overhovedet ikke har gjort
udendørs), så det ville jo være rart at kunne høste lidt frugter senere på
sæsonen.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/06/05)

Fra : Anette

Dato : 19-11-05 15:38

Jens Bruun wrote:
> Jeg har nu flyttet træet indendørs, og det smider her bladene
> hurtigere end jeg kan nå at samle dem op fra gulvet. Hvorfor?

Mit citrontræ gør det samme. Det har som dit stået ude i sommer, i havestuen
i efteråret og nu indenfor lige ved en sydvendt havedør med en hel del lys -
og den smed masser af blade de første par uger efter den kom ind. Det er
gået lidt i ro nu (efter 4-5 uger indendøre) og det sætter nye blomster nu.
Det har store frugter fra i sommer, som ser ud til at ville begynde at modne
nu.
Min teori - som jeg ikke rigtig ved om holder - er at træet selv regulerer
sin fordampning ved at smide bladene. Der er varmere og mere tørt inden
døre, dvs der er en højere vandfordampning fra bladene, så for at mindske
den fordampning, smider træet bladene.
Jeg har i år holdt jorden i krukken fugtig hele tiden + vand i underskålen,
det har åbenbart hjulpet lidt. Træet er ikke helt bart som det var sidste år
Derudover har jeg givet det en smule gødning, ( Urea opløst i vand i en
blomsterspray, sprøjtet på bladene) - p.g.a. frugter og blomster - så jeg
krydser fingre for at det er færdig med "at fælde" for i år

/ Anette

Fra : Preben Andersen

Dato : 19-11-05 16:44

> [...]
>
> Jeg har nu flyttet træet indendørs, og det smider her bladene hurtigere
> end jeg kan nå at samle dem op fra gulvet. Hvorfor?

For lidt vand i forhold til fordampningen. Det betyder i øvrigt ingenting,
bladene skal nok komme igen. Skær den gerne tilbage så den får en pæn facon.

mvh
Preben