Hæve luftfugtigheden i huset
Fra : Lars Hansen

Dato : 19-11-05 15:00

Hej i gruppen

Vi har temmelig tør luft i vores hus (ca. 40 %) og ønsker derfor at hæve
luftfugtigheden noget.
Jeg ved at komfort-fugtigheden er 40-70 % så derfor vil vi gerne hæve den
til ca. 55 %.

I gamle dage kan jeg huske at mange havde sådan nogle "plast-kasser"
hængende på deres radiatore, er der mon nogen der ved hvad de hedder og hvor
de kan fåes??

MVH
Lars Hansen

Fra : Uni Bull

Dato : 19-11-05 20:16

"Lars Hansen" <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> skrev i en meddelelse

> Jeg ved at komfort-fugtigheden er 40-70 % så derfor vil vi gerne hæve den
> til ca. 55 %.

Man kan købe en befugter, men de er mig bekendt ikke specielt billige!
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : skod

Dato : 19-11-05 20:52

> Man kan købe en befugter, men de er mig bekendt ikke specielt billige!

'vi har også meget lav luftfugtighed, men det skyldes brændeovnen. Hertil
kan man få en kedel og sætte på den, som man så fylder med vand...

Fra : Lars Hansen

Dato : 19-11-05 22:54

"skod" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> 'vi har også meget lav luftfugtighed, men det skyldes brændeovnen. Hertil
> kan man få en kedel og sætte på den, som man så fylder med vand...

Vores problem er også brændeovnen og så tilmed at vi har el-radiatore....
Den med kedelen er prøvet, og jeg synes ikke det giver noget.
Her til aften har brændeovnen været tændt de meste af dagen og lige nu viser
hygrometeret 31 %.......

MVH
Lars Hansen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-11-05 12:41

> [...]

> Den med kedelen er prøvet, og jeg synes ikke det giver noget.
> Her til aften har brændeovnen været tændt de meste af dagen og lige nu

Nej du skal have nogle større fordampere, hvor du får en naturlig
fordampning og ikke vand, der koger. Prøv at sætte f.eks. et par fade eller
bakker med vand i stuen, så vil du opleve en forskel. Men ikke på selve
ovnen, fordi fugten forvinder alt for hurtigt, når fordampningen opnåes ved
kogning. (Jeg kan ikke redegøre for fysikken)

Du skal bare huske, jo større areal, jo større fordampning.

F.eks. vil en bommulds karklud, som hænger med de nederst 5-6 cm dækket af
vand i en beholder give en enorm fordampning. Vandet suger op i kluden, som
pga af sin materialestruktur kan have et areal, der faktisk er større end
selve overfladearealet. Det er også den måde, dem du køber virker på.

Claus

Fra : Knud

Dato : 20-11-05 00:31

> [...]
>
> I gamle dage kan jeg huske at mange havde sådan nogle "plast-kasser"
> hængende på deres radiatore, er der mon nogen der ved hvad de hedder og

Her er en god og effektiv befugter, der er billig i drift:
http://www.energinordbutikken.dk//product.asp?product=232&sub=0&page=1
//Knud

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-11-05 12:22

> [...]

> I gamle dage kan jeg huske at mange havde sådan nogle "plast-kasser"
> hængende på deres radiatore, er der mon nogen der ved hvad de hedder og

Alle isenkræmbutikker.

Bare husk, at det er overflade arealet, der tæller, så det hjælper ikke en
dyt at sætte en lille beholder med en snæver åbning. (det har jeg set mange,
der gør)

Dem der har en indbygget "klud" som suger vand er ret gode, fordi de har et
stort areal.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-05 10:02

> Dem der har en indbygget "klud" som suger vand er ret gode, fordi de har
> et stort areal.

Gode til at sprede bakterier og svamp, siger sygdommen Legionella dig
noget?.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-11-05 10:12

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev

> Gode til at sprede bakterier og svamp, siger sygdommen Legionella dig
> noget?.

Sludder og unødvendig paranoia....

Claus

Fra : Jørgen Dalgaard

Dato : 22-11-05 23:29

On Sat, 19 Nov 2005 14:59:46 +0100, "Lars Hansen"
<Lars.oeland@inet.uni2.danmark> wrote:

> [...]
>luftfugtigheden noget.
>Jeg ved at komfort-fugtigheden er 40-70 % så derfor vil vi gerne hæve den

Hej - det er gammel overtro!

Hvis dit instrument måler rigtigt, så bør den relative fugtighed komme
ned under 30 % om vinteren for at undgå vækst af husstøvmider, skimmel
etc.

Fra siden www.indeklimaportalen.dk

Tør luft
Oplevelsen af tør luft skyldes sjældent problemer med luftfugtigheden.
Generne opstår i stedet ofte på grund af for høj temperatur, støv og
anden forurening af luften.

I Danmark giver luftens fugtighed sjældent anledning til gener. God
rengøring, ventilation og passende temperatur fjerner som regel
følelsen af tør luft og afhjælper generne med irriterede og tørre
øjne, læber og luftveje. Et lavt fugtindhold i luften kan dog fremme
statisk elektricitet.

Tør luft
Kroppen har vanskeligt ved at registrere luftfugtighed, og derfor
forveksles problemer med støv og høje temperaturer ofte med følelsen
af tør luft. I stedet for at tilføre fugt til luften, kan det være en
god idé at undersøge om temperaturen er passende eller luften
indeholder meget støv fra f.eks. tæpper, hynder og bøger. Rengøringen
skal måske forbedres eller nogle af materialerne i rummene skiftes ud.
Afgasning fra blandt andet inventar eller nymalede vægge kan også give
problemer med tør luft.

I omgivelser med høj luftfugtighed har kroppen svært ved at slippe af
med varmen, og man kan få ’saunafornemmelse’. Det kan her være
nødvendigt at skrue ned for varmen eller skabe bedre ventilation.

Hvis temperaturen inden døre holdes omkring 20-22°C, vil man normalt
ikke bemærke ændringer i luftens fugtighed.

Fra : 3773

Dato : 30-11-05 15:30

"Lars Hansen" skrev d. 19-11-05 15:00 dette indlæg :
> [...]
>

> MVH
> Lars Hansen
>
>Begrebet "for tør luft" eksisterer ganske simpelthen ikke i DK.

Jeg kan varmt anbefale dig at søge artikler skrevet af doktor med Jens
Korsgaard. Jeg ved han i firserne forskede voldsomt i "indeklima-syge".
Og i hans verden kunne luften simpelthen ikke blive for tør.

Ulemperne ved fugtigere luft er enorme, kontra den smule problemer man
har ved lidt lavere luftfugtighed en kortere periode af året. Ligeledes
MÅ man faktisk ikke anvende energi til befugtning, uden særlige
produktionsmæssige eller sundhedsmæssige forhold taler herfor - og kun
med tilladelse fra de stedlige myndigheder (jvf bygningsreglementet).

Fordamperblokkene er rigtig gode til at sprede svamp, mug og alt mulig
anden lort - som der korrekt nævnes ovenfor.

Holdes fugtigheden ikke væsentlig under 50%, får du ikke aflivet dine
husstøvmider om vinteren.

Fugtig luft der trænger ud gennem klimaskærmen, risikerer at kondensere
på vej ud, hvorefter træværk og konstruktioner risikerer at rådne.

Netop af denne årsag, køber folk ventilationsanlæg til deres huse,
således de kan tvinge luftfugtigheden maksimalt nedad. Fordelene er
åbenlyse. Menneske har godt af det. Huset har godt af det. Eneste
ulemper - lidt tør næse i januar og katten støder.

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-12-05 14:09

"3773" <3773.news@kandu.dk> skrev

> Fordamperblokkene er rigtig gode til at sprede svamp, mug og alt mulig
> anden lort - som der korrekt nævnes ovenfor.

Det er det rene vrøvl og paranoia!

Jørgen Rasmussen omtaler Legionella, og det er helt tydeligt, at han ikke
aner en dyt om, hvad han taler om.

Der er i følge sundhedsstyrelsen 100 tilfælde af legionella om året i
danmark. 70% af dem er tilfælde der er erhvervet af folk, der har været i
udlandet. Der er altså 30 tilfælde i danmark ud af en befolkning på snart
seks millioner!!

Dernæst bliver legionellea ikke overført via luft, men via vand eller
vandtåger, og en almindelig mekanisk fordamper kan ikke overføre legionella.

En almindelig mekanisk fordamper er således ikke en større kilde til
sygdomsspredning, med mindre man ligefrem slikker på fordamperen eller
drikker vandet!

Så prøv at skrue ned for paranoiaen.....

Claus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-12-05 14:21

Claus Tersgov skrev:

> Der er altså 30 tilfælde i danmark ud af en befolkning på snart
> seks millioner!!

(Nærmere 5 end 6: 5'425'420 ved udgangen af 3. kvartal 2005.)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark