BD30-dør
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-11-05 09:37

Hej

I forbindelse med at jeg skal have en stoker sat ind i et gammelt
malkerum, har jeg af skorstensfejeren fået at vide at der skal monteres
en BD30-dør ind mod stalden.

Men hvad dækker BD30 over? (Tror skorstensfejeren kaldte det en
Branddrøj dør)

Er det noget man laver selv eller noget man køber? Det er jo ikke en fin
dør der er der, og hvis det bare er en dør lavet af nogle bestemte
materialer, så kunne man vel i praksis selv bygge den - hvis altså det
er tilladt?

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Gunnar

Dato : 19-11-05 11:42

> [...]
> dør der er der, og hvis det bare er en dør lavet af nogle bestemte
> materialer, så kunne man vel i praksis selv bygge den - hvis altså det

Jeg ved ikke om du selv kan / må gøre det.
Jeg stod i samme situation for nogle år siden
og gik til den blå avis og købte et brugt dør.
Min skulle være BD 60.
Gunnar

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 19-11-05 13:29

> [...]
> en BD30-dør ind mod stalden.
>
> Men hvad dækker BD30 over? (Tror skorstensfejeren kaldte det en

BD30 dækker over en dør der kan modstå flammer i 30 min uden at brænde
igennem

> [...]
> dør der er der, og hvis det bare er en dør lavet af nogle bestemte
> materialer, så kunne man vel i praksis selv bygge den - hvis altså det
er jeg ikke sikker på, men hvis man tog en 1 cm stålplade og en stål karm
ville det jo godt kunne leve op til dette, men jeg tror at
brandmyndighederne skal godkende det, på BD 30 og 60 døre er der et lille
metalskilt der fortæller hvike type dør det er
--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-05 13:59

Den Sat, 19 Nov 2005 13:29:10 +0100, ".\(5750\)giller"
<gilbert@roen(remove)have.dk> skrev:

> [...]

>er jeg ikke sikker på, men hvis man tog en 1 cm stålplade og en stål karm
>ville det jo godt kunne leve op til dette, men jeg tror at

Det er ikke kun et spørgsmål om at brænde igennem, en massiv ståldør
kan blive så varm at den kan antænde brændbare ting på den anden side.
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
Correct me if I'm wrong, at your own risk!

Fra : Per H

Dato : 19-11-05 14:21

On Sat, 19 Nov 2005 09:37:06 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> skrev:

> [...]
>dør der er der, og hvis det bare er en dør lavet af nogle bestemte
>materialer, så kunne man vel i praksis selv bygge den - hvis altså det

den skal være godkent som branddør. køb den på trælasten de koster
ikke alverden.

men ellers skal der være fræset et bånd ind i karmen / døren på
kanten, men det bliver den jo ikke godkent af. samt den skal være
massiv. hvis det er en trædør.

Vh Per

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-11-05 17:24

On Sat, 19 Nov 2005 14:21:25 +0100, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

> [...]
>
> men ellers skal der være fræset et bånd ind i karmen / døren på
>kanten, men det bliver den jo ikke godkent af. samt den skal være

Der er ingen dørkarm - der er et par hængsler muret i muren til venstre
for døren, og den lukker så udenpå muren. Så det ville være en simpel
sag selv at bygge en dør, hvis altså man måtte - men jeg hører da lige
trælasten hvad det vil koste.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Gunnar

Dato : 19-11-05 17:53

> [...]
> for døren, og den lukker så udenpå muren. Så det ville være en simpel
> sag selv at bygge en dør, hvis altså man måtte - men jeg hører da lige

Spørg skorstensfejeren hvad han vil godkende.
Gunnar

Fra : Søren Kring

Dato : 22-11-05 03:57

Hej Mads,

> Men hvad dækker BD30 over? (Tror skorstensfejeren kaldte det en
> Branddrøj dør)

En branddrøj dør er lavet af brændbare materialer, men testet til en bestemt
gennembrændingstid, hér 30 min.

> [...]
> dør der er der, og hvis det bare er en dør lavet af nogle bestemte
> materialer, så kunne man vel i praksis selv bygge den - hvis altså det

Den skal være testet og godkendt, så det er ikke noget gør det selv projekt

Kan du finde noget brugt, så må du selvfølgelig gerne sætte noget bedre i,
f.eks. en BD60 eller en BS30 (brandsikker)

hilsen Søren (frivillig brandmand)