Valg af linux dist. til desktop app
Fra : Jesper Sørensen

Dato : 18-11-05 12:35

Hejhej gruppe

Jeg er ikke helt klar over om dette også er et linux forum? hvis ikke, hvor
finder jeg et dansk linux forum?

Hvis det er, mon i så kan svare på følgende:

Hvilken linux distribution skal jeg vælge hvis følgende skal opfyldes:

- ALT i grafisk brugerflade!
- ALT skal være gratis!
- Nem guidet installation
- Nem opsætning af hardware
- Nem installation af programmer
- Nem auto opdatering af kritiske system opdateringer
- Nem opsætning af netværk, heriblandt trådløs
- Officepakke (Skrive, regne, email)
- Antivirus? (Eller er der ingen der har lavet virusser til linux endnu?)
- Nem multimedia funktioner (høre mp3, lave/afspille en cp/dvd)
- Nem Internet browser
- Nem filhåndtering (Ikke noget med 5 forskellige drev hvor der kræves en
doctorgrad for at forstå sammenhængen)

Jeg vil gerne give linux en chance som desktop system nemlig, har nogle
mennesker der er klar på at "teste" det.. og de er absolut ikke windows
fanatikkere, det ku for deres vedkommende være os/2 eller?!?, bare det er
nemt at betjene.. altså: at tingene er logisk placeret, udformet osv.
De er ikke "dumme" i pc verdenen, men de forstår ikke kryptiske koder i en
kommando linie el. lign. det skal alt være vha. "wizards"

Takker og go weekend ;)

___________________
Mvh
Jesper S

Fra : /-\\ndlo

Dato : 18-11-05 12:55

Jesper Sørensen wrote:

> [...]
> - Nem Internet browser
> - Nem filhåndtering (Ikke noget med 5 forskellige drev hvor der kræves en

Jeg vil anbefale MandrivaLinux, men der er mange linuxdistributioner der
indeholder det du søger. Du kan også kigge efter OpenSuse eller Ubuntu.
Mandriva kan du bla hente her som iso og brænde egne inst. cd'ere.
http://mirrors.dotsrc.org/mandrake/official/iso/2006.0/

Mandriva's installations værktøj er i mine øjne udemærket, og ligedan deres
opdaterings funktioner.

MVH

/Andreas

Fra : Claus

Dato : 18-11-05 14:28

Jesper Sørensen wrote:

> [...]
> De er ikke "dumme" i pc verdenen, men de forstår ikke kryptiske koder i en
> kommando linie el. lign. det skal alt være vha. "wizards"

Opensuse er blandt de lette grafiske linux og med den nyeste opensuse 10
er det nu også blevet væsentligt lettere at sætte det trådløse netværk
op. Hvis ellers det trådløse er linuxunderstøttet vil kortet blive
fundet under installation og tilbage er at konfigurere det i yast
(suses konfigureringsværktøj).

Krypteringsnøglen skal man selv lave og sætte ind dels på pcen via yast
og dels i den trådløse router (eller hvad det nu er).

Jeg ved godt det er trivielt at sige den slags her på listen, på den
anden side volder det mange almindelige PCbrugere problemer at sætte
trådløst netværk op krypteret.

Installationen vil gå let, udfordringen ligger i at være tålmodig når
man skal lære den nye brugerflade KDE ( eller GNOME) at kende, samt at
vænne sig til openoffice.

Hvad angår kryptiske koder så skal du lave et rodpassword og et
brugerpassword, og rodpassword må skam gerne være lidt kryptisk :)
Alligevel må det ikke være så kryptisk at du glemmer hvad det er !

Hilsen Claus,

bruger af linux.

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 18-11-05 15:05

Hej

Taktak :)

Det er nu ikke fordi det skal være nemmere end det nu er, forstået på den
måde at:

Ved brugeres det der skal vides om opsætning af wifi, så burde det vel ik
være et problem
i linux?

Yast (yetanothersetuptool) er det ikke et program der kører i "dos mode"
eller var det kun engang?

--

___________________
Mvh

Fra : claus

Dato : 18-11-05 16:42

Jesper Sørensen wrote:
> [...]
> være et problem
> i linux?
>
> Yast (yetanothersetuptool) er det ikke et program der kører i "dos mode"

Yast findes i to versioner, en til at køre på servere uden grafisk X11
og yast2 til at køre på en grafisk brugerflade.

Dansk er fuldt understøttet i både kde og gnome.

Hvadend du vælger så vær opmærksom på apt. Det kommer oprindeligt fra
debian men ideen var så god at det har bredt sig til de fleste andre dists.

http://linux01.gwdg.de/apt4rpm/

Men husk også at kikke på Kubuntu ( KDE )eller Ubuntu (gnome) eller
fedora ikke at forglemme. Der er meget godt at vælge imellem.
Lad dig ikke narre af Novells smarte hjemmeside :)
Alle der kører linux er meget tilfreds med netop den dist de selv har
valgt at bruge .

Hilsen Claus

Bruger af linux.

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 18-11-05 15:20

...og så lige en til... er noget af det på dansk? eller skal man ikke
forvente det i den verden?

--

___________________
Mvh

Fra : Carsten Holck

Dato : 18-11-05 16:25

Jesper Sørensen skrev dette d. 18-11-2005 15:20:
> ..og så lige en til... er noget af det på dansk? eller skal man ikke
> forvente det i den verden?

Start med en live ubuntu CD

/carsten

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 18-11-05 16:29

Jesper Sørensen skrev:
> ..og så lige en til... er noget af det på dansk? eller skal man ikke
> forvente det i den verden?

Både Mandriva og Opensuse har danske oversættelser af en meget stor del
af teksterne, så: Ja...

For at forvirre det hele vil jeg foreslå dig at prøve dig frem.
Umiddelbart kan (næsten) alle linux-distributioner opfylde dine behov,
og du kunne eventuelt starte med et hente en Live CD (eller DVD), hvor
du kan få dig et overblik over Linux' muligheder uden alt for meget
konfigurering. Her sætter du bare CD'en i, booter op, og så har du en
fuldt fungerende Linux distribution, der kører fra CD'en (ikke
harddisken). Dette kunne fx. være Knoppix (http://www.knoppix.org/),
PCLinuxOS (http://www.pclinuxonline.com/pclos/) eller Ubuntu Live
(http://www.ubuntulinux.org/).

Både Mandriva og Opensuse er gode distributioner, der opfylder dine
behov, men ligesom alle andre linux-brugere har jeg også min personligt
foretrukne distribution, som jeg vil anbefale, og dette er Ubuntu Linux
(http://www.ubuntulinux.org/), der ligesom Mandriva og Opensuse er nemt
tilgængelig for en ny linux-bruger.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 18-11-05 16:55

puha.. det sværeste er faktist at der er så meget at vælge imellem..

Prøver OpenSUSE 10 nu..
Og så den der Ubuntu Live

--

___________________

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 18-11-05 17:18

Jesper Sørensen skrev:
> puha.. det sværeste er faktist at der er så meget at vælge imellem..
>
> Prøver OpenSUSE 10 nu..
> Og så den der Ubuntu Live

Dette er ikke umiddelbart sammenlignelige valg. Ubuntu Live er bare en
smagsprøve på Ubuntu, hvor Opensuse 10 er en fuld distribution.
Sammenligningen bør være mellem Opensuse og Ubuntu Linux (uden live).

Men det er et ganske udmærket valg at afprøve Opensuse...

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 18-11-05 21:34

hmmm

Er rimelig positiv overrasket over Ubuntu live, men det krævede en IT-Kyndig
at installere
JAVA.. det er ik ok, da det skal bruges til HomeBanking...

Men ellers er det da rigtig fint

--

___________________

Fra : Kent Friis

Dato : 18-11-05 21:35

Den Fri, 18 Nov 2005 21:34:07 +0100 skrev Jesper Sørensen:
> hmmm
>
> Er rimelig positiv overrasket over Ubuntu live, men det krævede en IT-Kyndig
> at installere

Wha? Fidusen med de dersens "live" er at det eneste der er nødvendigt
for at "installere" dem er at putte CD'en i drevet. "Afinstallering"
klares lige så nemt ved at tage CD'en ud igen.

Skal der installeres permanent bruger man så en alm. Ubuntu (eller
hvilken distro man nu leger med) CD, med installer, i stedet for en
-Live, der er beregnet til at køre fra CD'en.

> JAVA.. det er ik ok, da det skal bruges til HomeBanking...

Hvis Java ikke er ok, hvad kræver de så?

Mhv
Kent

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 18-11-05 22:16

Der misforstod du mig...

Det var IKKE OK at man skulle være IT-sagkyndig for at installere Java...

Jeg ved ikke hvorfor den lavede det syge break i linien, så meningen
forsvandt..

--

___________________
Mvh

Fra : Kent Friis

Dato : 18-11-05 22:18

Den Fri, 18 Nov 2005 22:16:14 +0100 skrev Jesper Sørensen:

> Der misforstod du mig...
>
> Det var IKKE OK at man skulle være IT-sagkyndig for at installere Java...

Er det ikke et generelt problem med at installere noget på et
system der ligger på en CD? Jeg kan ikke forestille mig andet end
at Java er nemmere at installere på en rigtig Ubuntu.

> Jeg ved ikke hvorfor den lavede det syge break i linien, så meningen
> forsvandt..

Ahh, det forklarer en hel del

Mvh
Kent

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 18-11-05 22:50

Jesper Sørensen skrev:
> Der misforstod du mig...
>
> Det var IKKE OK at man skulle være IT-sagkyndig for at installere Java...
>
> Jeg ved ikke hvorfor den lavede det syge break i linien, så meningen
> forsvandt..

Hvis du ønsker en gratis Linux distribution, vil du ofte opleve, at
programmer, der ikke bliver frigivet med en open source licens, ikke er
leveret sammen med distributionen. Dette gælder fx. for Java, hvor
firmaet Sun (http://www.sun.com/) har været toneangivende på markedet
igennem mange år. Sun Java er gratis at installere på hjemmecomputere,
men programmet er ikke frigivet som open source.

Hvis du i stedet vælger én af betalings-distributionerne, vil disse
programmer oftest være leveret sammen med distributionen, og du behøver
derfor overhovedet intet IT-kundskab at have... Dette kunne fx. være
SuSE Linux, der i modsætning til Opensuse er en betalingsdistribution.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 18-11-05 22:55

Og så er vi lige langt.. windows..

--

___________________
Mvh

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 18-11-05 23:19

Jesper Sørensen skrev:
> Og så er vi lige langt.. windows..

Kvaliteten, stabiliteten og valgmulighederne vil altid være større på en
Linux betalingsdistribution end på Windows (min holdning).

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : claus

Dato : 18-11-05 23:37

Jesper Sørensen wrote:
> Og så er vi lige langt.. windows..

På opensuse føgler både java og f.eks nvidia 3d driver med, blot skal de
vælges under opdatering.

De kræver altså blot et par museklik.

Hilsen Claus

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 18-11-05 23:58

Ok, men det gjorde det ik lige på Ubunta..

Og der kan en alem pc vidende IKKE installere Java!!

--

___________________

Fra : claus

Dato : 19-11-05 00:38

Jesper Sørensen wrote:
> Ok, men det gjorde det ik lige på Ubunta..
>
> Og der kan en alem pc vidende IKKE installere Java!!

I opensuse gør du det i yast, online opdatering hvorefter du finder en
java opdatering som du vælger ved at sætte et flueben.

Det samme med nvidia 3d driver

Hilsen Claus

Fra : Jesper Krogh

Dato : 19-11-05 07:42

I dk.edb.system.unix, skrev Jesper Sørensen:
> Ok, men det gjorde det ik lige på Ubunta..
> Og der kan en alem pc vidende IKKE installere Java!!

Hmm.. det gik nu ellers fint for mig.. hent den fra java.com og følg
instruktionerne.. præcist ligesom under Windows.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 18-11-05 22:31

Jesper Sørensen skrev:
> [...]
> at installere
> JAVA.. det er ik ok, da det skal bruges til HomeBanking...

I den fulde installation kan du installere Sun Java ved først at tilføje
følgende linie til din /etc/apt/sources.list:
deb ftp://ftp.free.fr/pub/Distributions_Linux/plf/ubuntu/plf/ breezy
free non-free

Herefter kan Sun Java installeres vha. følgende kommandoer:
sudo apt-get update
sudo apt-get install sun-j2re1.5

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 18-11-05 22:42

> [...]
> non-free
>
> Herefter kan Sun Java installeres vha. følgende kommandoer:

Og der kommer problemet...
Ville du kunne få min mor det forklaret?? NOPE.. hvor blev den grafiske
"wizard" af?

>Er det ikke et generelt problem med at installere noget på et
>system der ligger på en CD? Jeg kan ikke forestille mig andet end
>at Java er nemmere at installere på en rigtig Ubuntu.

Jo, men det var samme på den installerede Ubuntu.. man kan kun lave en
"Manual" install af java..
- hvilket kræver mere end en alm. bruger magter..

--

___________________

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 18-11-05 23:02

Jesper Sørensen skrev:

> Og der kommer problemet...
> Ville du kunne få min mor det forklaret?? NOPE.. hvor blev den grafiske
> "wizard" af?

Hvis jeg skulle installere Linux på min mors computer, ville jeg vælge
en betalingsdistribution, hvor man havde mulighed for at ringe til et
telefonnummer for at blive rådgivet. Jeg ved, at Novell efter
overtagelse af SuSE Linux bl.a. har satset på at lave en desktop udgave
til virksomheder, der ønsker en nem og simpel installation og overgang
(http://www.novell.com/products/desktop/). En sådanne udgave kunne
bruges af min mor...

De gratis udgaver er i højere grad udviklingsudgaver, hvor der kræves en
smule fodarbejde af brugerne.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 18-11-05 23:58

Så ville jeg hellere vælge windows.. når der nu alligevel skal betales for
krammet..

--

___________________

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 19-11-05 00:13

Jesper Sørensen skrev:
> Så ville jeg hellere vælge windows.. når der nu alligevel skal betales for
> krammet..

Det er dit valg, og hvis du hellere vil anvende Windows, bør du nok
vælge Windows...

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 19-11-05 00:16

Den Fri, 18 Nov 2005 23:58:15 +0100 skrev Jesper Sørensen:
> Så ville jeg hellere vælge windows.. når der nu alligevel skal betales for
> krammet..

Hvad er årsagen til at du ville vælge Linux? Hvis du leder efter
en gratis Windows, så er du gået forkert.

Mvh
Kent

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-11-05 22:54

On Fri, 18 Nov 2005 22:54:35 +0100, Jesper wrote:

> Og så er vi lige langt.. windows..

Ja, chokerende nok får du faktisk noget for licenspengene.

Mvh.

--
"Noone stops you Adam Sjøgren
Like you stop yourself" asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-11-05 23:03

On Fri, 18 Nov 2005 22:54:22 +0100, Adam Sjøgren wrote:

> Ja, chokerende nok får du faktisk noget for licenspengene.
Sun's java følger da ikke med til Windows, men skal også efterfølgende
installeres. Kan den "almindelige" bruger gøre dette på Windows, kan
samme person også gøre det under Linux.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-11-05 22:53

On Fri, 18 Nov 2005 22:41:59 +0100, Jesper wrote:

> Jo, men det var samme på den installerede Ubuntu.. man kan kun lave en
> "Manual" install af java..
> - hvilket kræver mere end en alm. bruger magter..

Så må den "almindelige bruger" enten overtale Sun til at lave deres
java-implementation fri, støtte arbejdet med at udarbejde et frit
alternativ, købe sig et af de gængse forbruger-styresystemer (Mac OS X
eller Windows), eller alliere sig med en der kan hjælpe de 10 minutter
det tager ved installeringen.

Mvh.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-11-05 00:06

On Fri, 18 Nov 2005 23:03:27 +0100, Michael wrote:

> Sun's java følger da ikke med til Windows, men skal også efterfølgende
> installeres. Kan den "almindelige" bruger gøre dette på Windows, kan
> samme person også gøre det under Linux.

Kan du få Jesper Sørensen til at skrive under på den påstand?

Jeg mener: hvis han bedømmer at hans "almindelige brugere" ikke kan
finde ud af de forklaringer der er i denne tråd og derfor hellere vil
holde sig til Windows, så er det vel nemmere for hans målgruppe på
Windows?

Mvh.

Fra : Kent Friis

Dato : 19-11-05 00:21

Den Sat, 19 Nov 2005 00:05:54 +0100 skrev Adam Sjøgren:

> [...]
> finde ud af de forklaringer der er i denne tråd og derfor hellere vil
> holde sig til Windows, så er det vel nemmere for hans målgruppe på

Sidst jeg forsøgte at installere Java på Windows (en uges tid siden),
var det meget mere besværligt end apt-get install java. Bare at
slås med sun's elendige site om hvorvidt jeg kunne få lov at clicke
på det rigtige link gav en masse besvær. Men, med lidt hjælp fra en
Java-programmør lykkedes det at få Java installeret under Windows.

Hvis hans målgruppe er Java-programmører, er det måske nemmere end
at stave til apt-get, men ellers kan jeg ikke forestille mig hvordan
det kan være nemmere under Windows.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-11-05 00:29

On Fri, 18 Nov 2005 23:20:52 +0000, Kent Friis wrote:

> [...]
> rigtige link gav en masse besvær. Men, med lidt hjælp fra en
> Java-programmør lykkedes det at få Java installeret under Windows.
Eller endnu være: Prøv at have 2 forskellige versioner af Java
installeret samtidigt - f.eks 1.4.x og 1.5.x. Lige meget hvad du gør,
anvender forskellige programmer, efter en hemmelig stokatisk algoritme,
hver deres java-version:-\

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 19-11-05 13:36

Kent Friis skrev:

> [...]
> på det rigtige link gav en masse besvær. Men, med lidt hjælp fra en
> Java-programmør lykkedes det at få Java installeret under Windows.

Det undrer mig... Jeg plejer bare at starte med at installere en firefox
på Windows-computeren, og så er hentningen af Sun Java nøjagtig lige så
nem på Windows som på Linux. Men med M$ Internet Explorer har jeg også
svært ved at finde ud af det...

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 19-11-05 13:54

Den Sat, 19 Nov 2005 13:36:29 +0100 skrev Jacob Tranholm:

> Det undrer mig... Jeg plejer bare at starte med at installere en firefox
> på Windows-computeren, og så er hentningen af Sun Java nøjagtig lige så
> nem på Windows som på Linux.

Lige så nemt som at gå ind under tilføj/fjern programmer (eller hvad
den grafiske udgave af apt-get nu hedder)?

> Men med M$ Internet Explorer har jeg også
> svært ved at finde ud af det...

Det var så firefox jeg brugte. Men hver gang jeg har brug for at hente
Java, har Sun lavet deres site om, så det kan være du har ramt et
tidspunkt hvor det virkede bedre.

Mvh
Kent

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 19-11-05 14:33

Kent Friis skrev:

> Lige så nemt som at gå ind under tilføj/fjern programmer (eller hvad
> den grafiske udgave af apt-get nu hedder)?

Synaptic eller Adept på Ubuntu...

Helt så enkelt er det ikke, da Sun Java ikke er tilgængelig i standard
pakkerne; Blackdown Java er tilgængelig her, men mange netbanker
fungerer ikke med Blackdown Java. Du skal først finde og tilføje et
mirror, hvor Sun Java er tilgængelig.

Og herefter kan Sun Java installeres vha. Synaptic, Adept eller apt-get.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 19-11-05 01:41

Jeg vil ikke have et Windows i Linux.. men jeg hører bare den samme flame
igen og igen..
Linux er bedre, mere stabil, nemmere og koster gratis.. end Windows..

Så jeg har sat mig for at finde en Linux dist. der kan matche de ting
Windows står for:

--

___________________

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 19-11-05 01:50

[...]

Windows står for: og samtidig slå windows på pris punktet!

- ALT i grafisk brugerflade!
- Nem guidet installation (wizards)
- Nem opsætning af hardware (sæt i og det virker - for det meste)
- Nem installation af programmer ( kør install.exe, er de pakket, så unzip)
- Nem auto opdatering af kritiske system opdateringer (windows update)
- Nem opsætning af netværk, heriblandt trådløs (bruger har kendskab til
trådløse termer)
- Officepakke (Skrive, regne, email)
- Antivirus? (Eller er der ingen der har lavet virusser til linux endnu?)
- Nem multimedia funktioner (høre mp3, lave/afspille en cp/dvd) (mediaplayer
der selv henter de fleste codecs)
- Nem Internet browser
- Nem filhåndtering (Ikke noget med 5 forskellige drev hvor der kræves en
doctorgrad for at forstå sammenhængen)

- Og det er ikke på et teknisk niveau det skal matche, blot på et niveau så
en almen pc bruger kan finde rundt i det
og bruge det til daglige ting.

Indtil videre synes jeg ret godt om Ubunta, bortset fra at det var temmelig
teknisk at installere Java (kom som en automatisk pluging install i windows)

Adam Sjøgren skrev "Ja, chokerende nok får du faktisk noget for
licenspengene" - muligt, men hvorfor skal jeg så altid høre på alt det
windows/linux flame??

Jeg er træt af at nogle mennesker bare ikke kan acceptere at de 2 systemer
nok har hver deres styrke..

Men på trods af det vil jeg fortsætte min søgen på et brugbart alternativ
der opfylder ovenstående krav.

Tak for alle svar, brugbare som mindre rellevante. - Og fortsæt endelig med
at komme med indput

--

___________________
Mvh

Fra : Sune Vuorela

Dato : 19-11-05 01:57

On 2005-11-19, Jesper Sørensen <forum@jesperdj.dk> wrote:
> - ALT i grafisk brugerflade!

Ubuntu

> - Nem guidet installation (wizards)

Ubuntu

> - Nem opsætning af hardware (sæt i og det virker - for det meste)

Ved ikke hvad du skal vælge for at havne i samme drivermæssige problemer
som man har på standard computer med en ikke-tilpasset
windowsinstallation.
Men hvis du gerne vil have ordentlig hardwaregenkendelse, så gå efter en
ny linux, eksempelvis ubuntu.

> - Nem installation af programmer ( kør install.exe, er de pakket, så unzip)

Bekagle. sådan virker linux ikke. der installerer man gennem
pakkesystemet. i ubuntus tilfælde bruger man enten:
synaptic (grafisk med X)
aptitude interaktivt (grafisk med ncurses)
dselect (grafisk med ncurses)
aptitude på kommandolinje
apt-get på kommandolinje
wajig på kommandolinje

> - Nem auto opdatering af kritiske system opdateringer (windows update)

Synaptics kan vidst også sådan noget. Men man har sjældent samme type
kritiske problemer på linux som man af og til har på windows.

> - Nem opsætning af netværk, heriblandt trådløs (bruger har kendskab til
> trådløse termer)

Ubuntu har noget til det, ja.

> - Officepakke (Skrive, regne, email)

OOo2

> - Antivirus? (Eller er der ingen der har lavet virusser til linux endnu?)

Bruges ikke.

> - Nem multimedia funktioner (høre mp3, lave/afspille en cp/dvd) (mediaplayer
> der selv henter de fleste codecs)

Installer codecpakke gennem synaptics - så har du alt hvad du skal
bruge.

> - Nem Internet browser

Findes både konqueror, firefox, mozilla og galeon der alle er nemme og
gode.
Derudover findes der dillo der er meget 'let' (starter hurtigt) men
renderer langt fra alle sider korregt.
de tekstbaserede browsere lynx, links og w3m er også kæmpehurtige, men
viser kun tekst.

> - Nem filhåndtering (Ikke noget med 5 forskellige drev hvor der kræves en
> doctorgrad for at forstå sammenhængen)

Man bruger ikke drev i linux. Filsystemet starter fra /
linux er lige glad med om en mappe ligger på samme partition eller på en
anden partition.

> Indtil videre synes jeg ret godt om Ubunta, bortset fra at det var temmelig
> teknisk at installere Java (kom som en automatisk pluging install i windows)

Det er så en specialtilpasset windows du har fat i der. Jeg sad - senest
i dag - og installerede windows. Der måtte jeg selv ind på java.sun.com
og hente java.
Det skal man ogås når man kører ubuntu.

> Adam Sjøgren skrev "Ja, chokerende nok får du faktisk noget for
> licenspengene" - muligt, men hvorfor skal jeg så altid høre på alt det
> windows/linux flame??

Fordi ingen der kan både windows og linux ikke vil røre windows med en
ildtang med mindre de bliver betalt for det ;)

> Jeg er træt af at nogle mennesker bare ikke kan acceptere at de 2 systemer
> nok har hver deres styrke..

Jeg mangler stadig at finde styrken for windows

> Tak for alle svar, brugbare som mindre rellevante. - Og fortsæt endelig med
> at komme med indput

Det er så gjort her.

Fra : Kent Friis

Dato : 19-11-05 02:31

Den Sat, 19 Nov 2005 00:56:59 +0000 (UTC) skrev Sune Vuorela:

> Synaptics kan vidst også sådan noget. Men man har sjældent samme type
> kritiske problemer på linux som man af og til har på windows.

apt-get update / upgrade i crontab?

> Bruges ikke.

Virus'er... Dem glemte jeg helt på min liste over hvad Windows er
kendt for

> Man bruger ikke drev i linux. Filsystemet starter fra /
> linux er lige glad med om en mappe ligger på samme partition eller på en
> anden partition.

Den er det til gengæld svært at få Windows til at opfylde.

> Jeg mangler stadig at finde styrken for windows

Den holder liv i beskæftigelsen især hos supportere, men også
administratorer m.fl.

Tænk hvis alle computere bare kunne installeres, og så passe sig
selv sålænge at man glemmer hvor de står henne (eller bliver muret
inde, men det var vist en Novell)

> Det er så gjort her.

Er det bare mig, eller sidder du også med opfattelsen af at manden
bare vil have gratis Windows?

Mvh
Kent

Fra : Sune Vuorela

Dato : 19-11-05 02:33

On 2005-11-19, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Er det bare mig, eller sidder du også med opfattelsen af at manden
> bare vil have gratis Windows?

Ikke helt - manden skal bare lære at der er ting der er anderledes på
linux i forhold til linux.

/Sune

Fra : Kent Friis

Dato : 19-11-05 02:52

Den Sat, 19 Nov 2005 01:33:14 +0000 (UTC) skrev Sune Vuorela:

> Ikke helt - manden skal bare lære at der er ting der er anderledes på
> linux i forhold til linux.

"Skal"? Jeg har indtryk af at han ikke ønsker at lære det.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 19-11-05 11:43

Hold nu op med at være personlige.. ellers begynder jeg bare t få den
opfattelse
af at det er et linux fænomen

--

___________________

Fra : Sune Vuorela

Dato : 19-11-05 11:46

On 2005-11-19, Jesper Sørensen <forum@jesperdj.dk> wrote:
> Hold nu op med at være personlige.. ellers begynder jeg bare t få den
> opfattelse
> af at det er et linux fænomen

Kære jesper!

Vil du ikke godt læse lidt om citatteknik:

Hvis du har travlt, søg eventuelt efter muldvarp

Og ja - det er et linuxfænomen at alt skal være let tilgængeligt - også
for superbrugerne.

/Sune

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 19-11-05 11:42

Og det er nok ikke helt forkert..
Men det acceptere jeg også, men jeg acceptere ikke at tingene kræver en
it-teknisk person, for
at holde ved lige, eller opdatere

--

___________________
Mvh

Fra : Kent Friis

Dato : 19-11-05 12:41

Den Sat, 19 Nov 2005 11:42:03 +0100 skrev Jesper Sørensen:
> Og det er nok ikke helt forkert..
> Men det acceptere jeg også, men jeg acceptere ikke at tingene kræver en
> it-teknisk person, for
> at holde ved lige, eller opdatere

Hvorfor bliver du så ved med at sammenligne med Windows?

.... Nåeh, "kræver *en* it-teknisk person" - nej, gør Windows ikke
(medmindre han er meget dygtig måske), der skal en hel IT-afdeling
til.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 19-11-05 11:41

Nej, jeg ønsker bare et lunix der opfylder de krav jeg har sat

--

___________________

Fra : Kent Friis

Dato : 19-11-05 12:39

Den Sat, 19 Nov 2005 11:41:08 +0100 skrev Jesper Sørensen:
> Nej, jeg ønsker bare et lunix der opfylder de krav jeg har sat

Så er du gået forkert...

http://lng.sourceforge.net/

Mvh
Kent

Fra : Carsten Holck

Dato : 20-11-05 00:27

Kent Friis said the following on 19-11-2005 02:31:

> Den er det til gengæld svært at få Windows til at opfylde.

Egentlig ikke, / kaldes bare "Denne computer" og så er der nogle
begrænsninger på navngivningen i første niveau.

/carsten

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-11-05 02:02

Den Sat, 19 Nov 2005 00:56:59 +0000. skrev Sune Vuorela:

> [...]
> pakkesystemet. i ubuntus tilfælde bruger man enten:
> synaptic (grafisk med X)
> aptitude interaktivt (grafisk med ncurses)

Er der ikke en venlig sjæl, der vil forklare en nybegynder, hvordan
man skærer den med apt-get? Et link til en side hvor det står beskrevet
ud i detalger vil og så være rart.

Jeg har bøvlet med det apt-get. På denne side har jeg prøvet at hente
hjælp http://www.ubuntuguide.org og når jeg følger anvisningen for at
installer RealPlayer får jeg følgende:

hp@xp1900$ sudo apt-get install realplayer
Password:
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ... Færdig
E: Kunne ikke finde pakken realplayer
hp@xp1900$

mvh
Henning

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 20-11-05 03:00

Henning Præstegaard skrev:

> Er der ikke en venlig sjæl, der vil forklare en nybegynder, hvordan
> man skærer den med apt-get? Et link til en side hvor det står beskrevet
> ud i detalger vil og så være rart.

Du får en detaljeret beskrivelse af apt-get ved at skrive 'man apt-get'
i et terminalvindue. Du kan også læse en dansk beskrivelse af apt-get,
der ganske vist er lavet til Debian, men ikke desto mindre også er
gyldig for Ubuntu:
http://debianguiden.dk/dists/stable/html/apt-og-dpkg.html

Og specifikt til Ubuntu her:
http://help.ubuntu.com/starterguide/C/faqguide-all.html#fg-installing-applications

> Jeg har bøvlet med det apt-get. På denne side har jeg prøvet at hente
> hjælp http://www.ubuntuguide.org og når jeg følger anvisningen for at
> installer RealPlayer får jeg følgende:

Realplayer er også ét af de programmer, der ikke frigives som open
source, og derfor ikke følger med Ubuntu. Endnu en gang vil jeg anbefale
at opsøge Penguin Liberation Front for Ubuntu
(http://wiki.ubuntu-fr.org/doc/plf), hvor en nyere udgave af Realplayer
er tilgængelig fra deres mirrors. Hvis du tilføjer følgende linie til
din /etc/apt/sources.list:
deb ftp://ftp.free.fr/pub/Distributions_Linux/plf/ubuntu/plf/ breezy
free non-free

Så kan Realplayer installeres vha. kommandoerne:
sudo apt-get update
sudo apt-get install realplay

Når du på et senere tidspunkt får lyst til at udforske din Ubuntu endnu
mere, er et godt sted at starte på
https://wiki.ubuntu.com/UserDocumentation
hvor de fleste større og mindre problemer allerede er behandlet.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 21-11-05 11:35

Den Sun, 20 Nov 2005 02:59:40 +0100. skrev Jacob Tranholm:

> Når du på et senere tidspunkt får lyst til at udforske din Ubuntu endnu
> mere, er et godt sted at starte på
> https://wiki.ubuntu.com/UserDocumentation
> hvor de fleste større og mindre problemer allerede er behandlet.

Tak for hjælpen.
Første forsøg med at installer realplayer gik i snot, men jeg via det
fundet løsningen på et par andre problemer.

mvh
Henning

Fra : Kent Friis

Dato : 19-11-05 01:59

Den Sat, 19 Nov 2005 01:40:58 +0100 skrev Jesper Sørensen:
> [...]
> Linux er bedre, mere stabil, nemmere og koster gratis.. end Windows..
>
> Så jeg har sat mig for at finde en Linux dist. der kan matche de ting

De ting Windows står for? Det må være ting som

- ustabilt
- langsomt
- forvirrende
- regedit
- genstart
- tvunget til at bruge musen, så man ikke kan holde begge hænder
på tastaturet

Men sig endelig til når du finder en distro der kan matche de ting
Windows står for. Så er vi andre advaret.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 19-11-05 11:39

Jeg oplevede de samme ting med ubuntu, det gik også ned nogle gange..

--

___________________

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 19-11-05 12:11

Jesper Sørensen skrev:
> Jeg oplevede de samme ting med ubuntu, det gik også ned nogle gange..

Dette sker normalt kun, hvis noget hardware på computeren ikke er
konfigureret korrekt. Men en velkonfigureret Linux går næsten aldrig
ned. Der har været lavet adskillige sammenligninger af velkonfigurerede
Windows systemer overfor velkonfigurerede Linux systemer, hvor tendensen
er klar og éntydig: Linux går sjældnere ned!!!

Yderligere sammenligning kan læses på:
http://www.novell.com/linux/truth/better_choice.html

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 19-11-05 12:38

Den Sat, 19 Nov 2005 11:39:28 +0100 skrev Jesper Sørensen:

> Jeg oplevede de samme ting med ubuntu, det gik også ned nogle gange..

Hvordan definerer du "gik ned"?

Jeg spørger blot fordi at jeg har konstateret at definitionen på et
crash varierer *meget*. Fx en person der hårdnakket påstod at Windows
crasher meget sjældent, endte med at forklare at "jamen det er da ikke
et crash hvis man kan løse det ved at reboote".

Mvh
Kent

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-11-05 11:28

On 18 Nov 2005 23:20:52 GMT, Kent wrote:

> Sidst jeg forsøgte at installere Java på Windows (en uges tid siden),
> var det meget mere besværligt end apt-get install java.

Ja, det var for dig at situationen var sådan. Jesper Sørensens påstand
er at hans almindelige brugere finder det nemmere på Windows. Måske er
har du ikke samme opfattelse af nemt og svært som han mener de har?

> Hvis hans målgruppe er Java-programmører, er det måske nemmere end
> at stave til apt-get, men ellers kan jeg ikke forestille mig hvordan
> det kan være nemmere under Windows.

Det er måske ikke helt realistisk at forestille sig af JS definition
af almindelige brugere er java-programmører?

Mvh.

--
"Det er ikke en kritik, det er bare en konstatering." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 19-11-05 12:35

Den Sat, 19 Nov 2005 11:27:39 +0100 skrev Adam Sjøgren:

> Ja, det var for dig at situationen var sådan. Jesper Sørensens påstand
> er at hans almindelige brugere finder det nemmere på Windows. Måske er
> har du ikke samme opfattelse af nemt og svært som han mener de har?

Nej, tydeligvis ikke. Jeg vil ikke kalde noget der kræver hjælp fra
en Java-programmør "nemt".

Hvordan kan de så synes det er nemt?

Mvh
Kent

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-11-05 11:44

On Sat, 19 Nov 2005 01:50:20 +0100, Jesper wrote:

> Jeg vil ikke have et Windows i Linux.. men jeg hører bare den samme flame
> igen og igen..
> Linux er bedre, mere stabil, nemmere og koster gratis.. end Windows..

Jeg forstår ikke hvad du mener med den første sætning, men under alle
omstændigheder har du udeladt forbeholdet i anden sætningen: "Men det
kræver man gider bruge tid på at lære GNU/Linux at kende; det er ikke
en tro Windows-kopi, det er et alternativt system."

> Så jeg har sat mig for at finde en Linux dist. der kan matche de ting
> Windows står for: og samtidig slå windows på pris punktet!

Hvis en af dine betingelser er, at du nægter at bruge tid på at lære
noget, så finder du det aldrig. Det gælder hvor ethvert system der
ikke er det du tager udgangspunkt i.

GNU/Linux er som sagt ikke en kopi af Windows, det er et alternativ.

Du vi typisk se at nogle ting fungerer bedre og andre ting dårligere
end under Windows, på grund af forskelle i fokus.

Microsoft har f.eks. fuld kontrol med hvordan Windows skal fungere -
med GNU/Linux er der ikke en entydig organisation der bestemmer alt.
Det giver både fordele og ulemper.

(Det er f.eks. kun Microsoft der laver de udbredte
Windows-distributioner).

[...]
> - Nem filhåndtering (Ikke noget med 5 forskellige drev hvor der kræves en
> doctorgrad for at forstå sammenhængen)

(Sjovt nok er dette faktisk et område hvor Windows ikke lever op til
dine krav )

> Adam Sjøgren skrev "Ja, chokerende nok får du faktisk noget for
> licenspengene" - muligt, men hvorfor skal jeg så altid høre på alt det
> windows/linux flame??

Der er sikkert lige så mange forskellige holdninger til GNU/Linux som
der er til Windows.

Du kan ikke stille os der ikke har forurenet dine ører med flames til
ansvar for de få højtråbende der har.

Jeg hopper f.eks. ikke ind i Windows-grupperne og beder folk
overbevise mig om at der findes en Windows-distribution der uden nogen
indsats fra mig er lige så godt som mit nuværende system og på præcis
samme måde dækker mine behov, med henvisning til at 95% af alle
danskere kigger på mig som om jeg var skør hvis jeg fortæller at jeg
ikke bruger Windows og heller ikke Mac.

Hvis du ikke gider at høre på de trættende Linux-fanatikere, så
filtrer dem fra - det gør vi andre

> Jeg er træt af at nogle mennesker bare ikke kan acceptere at de 2 systemer
> nok har hver deres styrke..

I denne tråd virker det ret meget som om du er en af de mennesker

Mvh.

--
"Har du computer, som starter op i DOS, så' det: Adam Sjøgren
*blah* *blah* Adios amigos!" asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-11-05 12:57

On 19 Nov 2005 11:35:17 GMT, Kent wrote:

> Nej, tydeligvis ikke. Jeg vil ikke kalde noget der kræver hjælp fra
> en Java-programmør "nemt".

At det krævede at *du* fik hjælp af en java-programmør betyder ikke at
JS' almindelige brugere havde brug for samme hjælp.

(Måske ved de mere om Windows end du? Måske faldt de over en nemmere
måde at installere Java på end du og din java-programmør gjorde?)

> Hvordan kan de så synes det er nemt?

Det kan jeg ikke svare på, da jeg ikke falder ind under JS'
almindelige brugere.

Mvh.

--
"Then restarted pcmcia and inserted the card. Adam Sjøgren
Haha I have seen the green light twinkled so lovely." asjo@koldfront.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 19-11-05 13:15

Den Sat, 19 Nov 2005 12:57:15 +0100 skrev Adam Sjøgren:

> At det krævede at *du* fik hjælp af en java-programmør betyder ikke at
> JS' almindelige brugere havde brug for samme hjælp.

Nej, hvis de selv er Java-eksperter, så har de nok ikke.

> (Måske ved de mere om Windows end du? Måske faldt de over en nemmere
> måde at installere Java på end du og din java-programmør gjorde?)

Du mener uden at downloade den fra Sun?

Mvh
Kent

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-11-05 14:12

On 19 Nov 2005 12:15:26 GMT, Kent wrote:

> Du mener uden at downloade den fra Sun?

Jeg kender ikke til Windows i detaljer, men forestiller mig at det
måske kunne ske rimeligt automatisk ved at trykke på en "Installer den
manglende plugin"-knap i Microsoft Internet Explorer.

Jeg har ikke prøvet det selv, men under alle omstændigheder er JS'
påstand jo at det er nemt for hans almindelige brugere.

Mvh.

--
Woodhead's Law: "The further you are from your server, Adam Sjøgren
the more likely it is to crash." asjo@koldfront.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 19-11-05 16:12

Den Sat, 19 Nov 2005 14:12:02 +0100 skrev Adam Sjøgren:

> Jeg kender ikke til Windows i detaljer, men forestiller mig at det
> måske kunne ske rimeligt automatisk ved at trykke på en "Installer den
> manglende plugin"-knap i Microsoft Internet Explorer.

Der var engang Microsoft lavede deres eget "java", dengang slap man
vist for besværet med Sun, for den var allerede installeret sammen
med IE. Det kan være det er dengang han tænker på.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 19-11-05 17:38

Nej...

--

___________________

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 19-11-05 15:03

Tak for alt indput..

Jeg leder som sagt ikke efter windows i linux, men jeg bruger dette forum,
fordi jeg har ikke meget forstand på
linux.. og det mit spørgsmål var på kan ses nedenstående..

Jeg forventer ikke at tingene fungere i Linux som i Windows.. af gode grunde
ik.. det jeg leder efter er en dist. der
kan opfylde mine nedenstående krav -findes det ikke.. fair nok, så har jeg -
overfor mine brugere, ikke et alternativ,
det gør ikke linux ringere af den grund, det gør det bare uanvendeligt i MIT
tilfælde.. længere er den ikke..

Og det med at installere JAVA i Ubuntu, det er rimelig nemt synes jeg.. det
er bare at downloade og følge instrukster i
consollen, men det kan mine brugere ikke, de er berænset til at der popper
noget op og foreslår en autoinstall
(det gode og det onde i windows)

Og ja.. det er nok SUN der ikke har giddet lave en autoinstall til Ubuntu..
desværre.. derfor synes jeg at Java og alle andre
pluging generelt sucks.. men nok om det..

Ubuntu scorede ret gode karakter i min test, det eneste der trak lidt ned
var javadelen...

Nu vil jeg prøve OpenSUSE

--

___________________

Fra : Jakob Munck

Dato : 20-11-05 06:51

> [...]
> det er bare at downloade og følge instrukster i
> consollen, men det kan mine brugere ikke, de er berænset til at der popper

Undskyld, men når I alle er så vilde med at installere Sun Java under Ubuntu
eller andre Linux-systemer, hvad er så årsagen? Er det fordi at man så kan
bruge sin netbank via Firefox, eller hvad?

Jeg har nemlig forstået (ret mig hvis jeg tager fejl), at netbank stort set
ALDRIG virker, uanset hvilken browser man bruger, når styresystemet er
Linux. Er det rigtigt?

v.h.
Jakob

Fra : Sune Vuorela

Dato : 20-11-05 09:34

On 2005-11-20, Jakob Munck <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote:
> Undskyld, men når I alle er så vilde med at installere Sun Java under Ubuntu
> eller andre Linux-systemer, hvad er så årsagen? Er det fordi at man så kan
> bruge sin netbank via Firefox, eller hvad?

Blandt andet - men også at mange javaapplikationer kræver java 1.4 eller
1.5 - og der er suns java det bedste valg.

> Jeg har nemlig forstået (ret mig hvis jeg tager fejl), at netbank stort set
> ALDRIG virker, uanset hvilken browser man bruger, når styresystemet er
> Linux. Er det rigtigt?

Du tager fejl.

http://linux.dk/support/bank/?cn=dk

/Sune

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 21-11-05 16:50

On Sat, 19 Nov 2005 15:03:19 +0100, "Jesper Sørensen" wrote:

> [...]
> er bare at downloade og følge instrukster i
> consollen, men det kan mine brugere ikke, de er berænset til at der popper

Så gør dog noget ved sagen! Lav en autoinstaller, som dine
brugere kan finde ud og kom videre i livet.

> Og ja.. det er nok SUN der ikke har giddet lave en autoinstall til Ubuntu..

Ja, man kan altid pege fingre af andet eller andre - hvis du vil
have tingene præcist på din måde, så er det kun én måde at få det
på.

> Nu vil jeg prøve OpenSUSE

Ud fra hvad du har skrevet i tråden her, så tror jeg at du kan
prøve de første 100 distributioner uden at blive tilfreds.

Folk her er generelt vældigt hjælpsomme, men det bliver hurtigt
træls (også for dig), når det hele er "piv" og "for dårligt" og
"Windows kan" og den slags - det er ikke det du får hjælp til
her.

--
Stig

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 24-11-05 18:06

Stig.. jeg tror du læser meget negativt.. ellers kan jeg ikke helt forstå
din attitude..

Jeg konstaterer blot hvordan tingene hænger sammen...
Jeg vil ikke lave en installer til mine brugere, for det var ikke det der
var meningen..

Jeg piver ikke over at windows kan det ene og linux ikke kan..
Jeg prøver blot at sammenligne de 2 systemer, og det gør jeg ud fra den
trælse oplevelse at ALLE jeg møder som er linux fan, siger at det er da
maget bedre
end windows.... hmmm

Linux er IKKE bedre.. det er anderledes.. hver deres styrke og hver deres
svaghed!
- bare folk ville fortså det.. det er nemlig hvad jeg hele tiden har ment,
og nu fået slået fast.

--

___________________
Mvh

Fra : Kent Friis

Dato : 24-11-05 18:17

Den Thu, 24 Nov 2005 18:05:52 +0100 skrev Jesper Sørensen:

> [...]
> Jeg prøver blot at sammenligne de 2 systemer, og det gør jeg ud fra den
> trælse oplevelse at ALLE jeg møder som er linux fan, siger at det er da

Du sammenligner systemerne, men konkluderer at det er anderledes og
derfor ikke bedre.

Selvfølgelig er det anderledes, det er en nødvendighed for at være bedre.

> Linux er IKKE bedre.. det er anderledes.. hver deres styrke og hver deres
> svaghed!

Det er muligt at Windows har en styrke. Jeg har ikke fundet den
endnu.

Mvh
Kent

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 21-11-05 18:06

Arv... det er da blevet noget af en tråd....
Der bliver åbenbart snakket java..

Det er ikke helt gået op for mig hvad java'en skal kunne - er det bare
browser plug-in? Eller noget mere drastisk?

Jesper Sørensen wrote:
> Tak for alt indput..

SNIP

> [...]
> pluging generelt sucks.. men nok om det..
>
> Ubuntu scorede ret gode karakter i min test, det eneste der trak lidt ned

Jeg ved godt at man kan få java via apt, men det gjorde jeg ikke.
Jeg installerede jre til linux under /opt/jre1.5.0_05.

Herefter kræves der bare et link ind i firefox:

kvi@nc6220kvi/.mozilla/plugins$ pwd
/home/kvi/.mozilla/plugins
kvi@nc6220kvi/.mozilla/plugins$ ls -l libjavaplugin_oji.so

lrwxrwxrwx 1 kvi teknik 53 2005-10-25 22:10 libjavaplugin_oji.so ->
/opt/jre1.5.0_05/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so
kvi@nc6220kvi/.mozilla/plugins$

Det burde da være til at automatisere for hver enkelt bruger?

/kristian

Fra : Jesper Krogh

Dato : 21-11-05 18:59

I dk.edb.system.unix, skrev Kristian Vilmann:
> Det burde da være til at automatisere for hver enkelt bruger?

Ellers kunne man jo bare symlinke den ind i det globale pluginkatalog

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-11-05 20:56

"Jesper Sørensen" <forum@jesperdj.dk> writes:

> Jeg vil gerne give linux en chance som desktop system nemlig, har nogle
> mennesker der er klar på at "teste" det.. og de er absolut ikke windows

Proev Knoppix. Der foelger Java Runtime med.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 25-11-05 01:05

On Thu, 24 Nov 2005 18:05:52 +0100, Jesper wrote:

> [...]
> prøver blot at sammenligne de 2 systemer, og det gør jeg ud fra den
> trælse oplevelse at ALLE jeg møder som er linux fan, siger at det er

Hvis du inde i dit hovedet tænker "i min situation" eller "for mig,
men ikke nødvendigvis for alle", efter den påstand du hører fra dine
Linux-fans, så er den såmænd helt sand.

> Linux er IKKE bedre.. det er anderledes.. hver deres styrke og hver
> deres svaghed! - bare folk ville fortså det.. det er nemlig hvad jeg
> hele tiden har ment, og nu fået slået fast.

Det synes jeg er noget vrøvl. GNU/Linux er bedre i nogle situationer,
for nogle mennesker, Windows er bedre i nogle situationer, for nogle
mennesker, Mac OS X er bedre i nogle situationer, for nogle mennesker
osv. osv. en gang per operativsystem sådan ca. - *og desuden* er alle
operativsystemer noget hø. Nogle er så bare lidt mindre hø på nogle
områder, for nogle mennesker.

Så kan vi vist heller ikke blive mere relative.

Mvh.

--
"Jeg synes U2 er et voldsomt overvurderet orkester. Adam Sjøgren
Jeg synes Bruce Springsteen er en parodi [...] Det asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 25-11-05 01:06

> [...]

> prøver blot at sammenligne de 2 systemer, og det gør jeg ud fra den
> trælse oplevelse at ALLE jeg møder som er linux fan, siger at det er

Hvis du inde i dit hovede tænker "i min situation" eller "for mig,

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 29-11-05 11:38

Jacob Tranholm skrev:

> [...]
> deb ftp://ftp.free.fr/pub/Distributions_Linux/plf/ubuntu/plf/ breezy free non-free
>
> Herefter kan Sun Java installeres vha. følgende kommandoer:

Uanset hvor let du og jeg opfatter det at gennemføre den proces, så
har den visse mangler:

1) Hvis jeg skulle forklare den til min bedstemor, ville den tage
adskillige linjer ekstra.

2) Det er ikke noget man »bare« kan finde i
systemadministrationsmenuerne.

Man kan (hvis man er en lille smule nysgerrig) selv finde frem til at
Men det ovenstående arkiv (og pakken) er ikke lige så synlige. Burde

Jeg ved godt at lukkede programmer er noget skidt, men kunne det ikke
være en idé at finde på en let måde at føje nye pakkearkiver til
»/etc/apt/sources.list«? Ideelt set bør det være noget folk kan klare
med et klik på en webside. Det vil selvfølgelig kræve en
`sudo`-godkendelse at redigere i »/etc/apt/sources.list«, og der bør
også foretages et tjek af at/om det nye arkiv er kompatibelt med de
arkiver der allerede er i brug - måske bare ved at arkivet erklærer

Jacob
--
»... alle de vestlige demokratiers hemmeligheder gn. årene.
Lumumba, Thule, Nixon, Vietnam, Allende, Indonesien,