Glasparti i brændeovn soder til
Fra : Jan Tønder

Dato : 17-11-05 14:25

Hej.

Har købt hus med brændeovn, som jeg egentlig er ret glad for, da det
er hyggeligt og også besparende, men jeg undrer mig over, at jeg efter
få dages brug bliver nødt til at rengøre glaspartiet i brændeovnen -
den soder simpelthen til.

Jeg er godt nok ikke verdensmester i optænding af brændeovn, men synes
alligevel det er mærkeligt. Tænder op med ZIP-blokke og små stykker
træ/bark.

Er der nogen der kan komme med gode råd til hvordan man undgår dette?

Hilsen

Jan

Fra : Jesper Hansen

Dato : 17-11-05 13:54

> Er der nogen der kan komme med gode råd til hvordan man undgår dette?

Du har sikkert en manual der er fuldt med din ovn. Her står sikkert at
du skal være *sikker* på træet er tørt og det får rigeligt med ovenluft
under forbrændingen.

(Dette hvis din ovn *ikke* er en Westfire 10, hvor der på min manglede
en lille næse der gjorde tricket)

Mvh

Jesper.

Fra : Preben Andersen

Dato : 17-11-05 16:11

"Jan Tønder" <lotte.jan@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg er godt nok ikke verdensmester i optænding af brændeovn, men synes
> alligevel det er mærkeligt. Tænder op med ZIP-blokke og små stykker

Sekundærluften (øverst) skal stå helt åben så længe der er flammer.
Derudover skal du sørge for, at der er god ild og ikke bare træ, der ulmer.
God ild opnås ved at sørge for masser af luft, og så ved kun at fylde lidt
på ad gangen. Hvis du fylder for meget på, kan du ikke få tilstrækkelig høj
temperatur.

mvh
Preben

Fra : Jan Tønder

Dato : 18-11-05 09:10

OK, tak for de gode råd - det med sekundærluften ved jeg godt -
og træet er bestent også tørt, men måske jeg lukker for hurtigt
for det øvre spjæld, idet jeg lukker mens træet typisk brænder
meget. Det vil jeg prøve at eksperimentere med.

Tak for hjælpen

Mvh Jan

Fra : Jesper Hansen

Dato : 18-11-05 08:17

Jan Tønder wrote:
> OK, tak for de gode råd - det med sekundærluften ved jeg godt -
> og træet er bestent også tørt, men måske jeg lukker for hurtigt
> for det øvre spjæld, idet jeg lukker mens træet typisk brænder

Hvis du lukker for ovenluften mens der er klare flammer, kvæler du
langsomt flammerne, hvilket giver en dårligere forbrænding, da du ikke
brænder gasserne sufficient, du sviner miljøet mere med partikler og
soder selvfølgeli din ovn til - hvilket er det du oplever.

På min ovn er beskrevet at hvis man oplever sod i kammeret er det typisk
fugtigt træ eller for lidt ovenluft. Så kig efter soddannelse, er der
det, er der for lidt ovenluft (lidt firkantet formuleret !

Mvh

Jesper

Fra : Jan Tønder

Dato : 18-11-05 09:45

[...]