salg af forretning med udbetaling
Fra : Willi Rouainia

Dato : 16-11-05 21:34

Hej med jer

aner ikke om jeg er havnet i den rigtig gruppe... ellers må i lige rette
mig.

anyway jeg er ved at sælge min butik
for x antal kroner (alle tal er fiktive)

Lad os sige 350.000 skal den sælges for
jeg har så en køber som vil smide 100.000 kr i udbetaling med en rente på
10%

men hvad er min risiko her? kan jeg ende med at "nøjes" med at få
udbetalingen og det som manden nu betaler , og hvis han går konkurs så for
jeg biksen tilbage og intet mere eller kan jeg "rippe" ham i retten ?

kan jeg sælge dette pantebrev videre isåfald hvad er kursen så ? (ca.)

stor stor hilsen

willi

Fra : Michael Zedeler

Dato : 16-11-05 23:01

Willi Rouainia wrote:
> [...]
>
> Lad os sige 350.000 skal den sælges for
> jeg har så en køber som vil smide 100.000 kr i udbetaling med en rente på

Så går jeg ud fra at han betaler rente af restebeløbet på de 250.000
kroner. 10% p.a. lyder ikke af meget, når man tager i betragtning at du
reelt finansierer (70% af) hans forretning uden sikkerhed.

> men hvad er min risiko her?

Det indlysende er, at køberen på en eller anden måde får filtret sig ud
af lånet, uden at betale mere end de 100.000 kroner. F. eks. ved at lade
firmaet gå konkurs og forsøge at overtage alle aktiverne, før du opdager
hvad der skete. En anden mulighed er, at han ganske enkelt begår
skyldnersvig ved først at overdrage alle aktiverne (til sig selv eller
nogle venner) for nul kroner og dernæst lader firmaet, der har
forpligtelserne overfor dig gå konkurs. I så fald står du med håret i
postkassen, da det kan blive meget omstændeligt overhovedet at få
problemet behandlet hos en domstol.

> kan jeg ende med at "nøjes" med at få
> udbetalingen og det som manden nu betaler , og hvis han går konkurs så for
> jeg biksen tilbage og intet mere eller kan jeg "rippe" ham i retten ?

Jeg tror ikke du skal satse på at få butikken tilbage, hvis han går
konkurs. Jeg ville snarere bede om at få en selvskyldnerkaution for
lånet. Det betyder at hvis firmaet, der har købt din virksomhed, går
konkurs, hænger han (ejeren) /personligt/ på restgælden.

> kan jeg sælge dette pantebrev videre isåfald hvad er kursen så ? (ca.)

Det kan du vel godt. Jeg aner ikke hvad kursen ville være.

Jeg vil kraftigt fraråde dig at foretage dette salg, uden først at få
rådgivning af en advokat, der kender til området.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Erik Rasmussen

Dato : 17-11-05 21:32

"Willi Rouainia" <willi@thekrew.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer
>

> kan jeg sælge dette pantebrev videre isåfald hvad er kursen så ? (ca.)

Spørg din bankrådgiver men ikke over kurs 50

vh ER

Fra : Willi Rouainia

Dato : 18-11-05 10:14

jeg har lige talt med en ehvervsejendomsmægler

og jeg har fået tilbudt en kurs 68

tusind tak for svarerne

willi

Fra : Peter

Dato : 18-11-05 14:26

"Willi Rouainia" <willi@thekrew.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> kan jeg sælge dette pantebrev videre isåfald hvad er kursen så ? (ca.)

Alt er muligt Prøv at kontakte http://www.danskboligfinans.dk/ - de
handler også med pantebreve.

Hvor om alting er så forstår jeg ikke, hvorfor du skal yde kredit til en
usikker køber (usikker økonomisk). Det må være køber der kommer med kronerne
og hele købesummen på én gang.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : tommy.froekjaer@gmai~

Dato : 19-11-05 19:50

Lad ham snakke med banken om finanseringen - det er ikke noget du bør
rode dig ud i.