sikkerhed til indløsningsaftale hos PBS
Fra : Ukendt

Dato : 16-11-05 17:54

Kære læser.

Jeg håber ikke at fornærme nogen med dette indlæg, i denne gruppe, men jeg
følte at her var viden til at besvare mit paradoks.

Mit navn er Christian Hjort, jeg er 21år, studerende fra Odense, Opvokset
foran fjernsynet og Internettet og hvad man vist med et pænt ord kalder for
et mediebarn.

I mine teenageår, tilbage i 90'erne, var mit fritidsarbejde at lave
hjemmesider, især de erotiske, hvor jeg for første gang virkelig blev
bekræftet i klicheen "sex sælger". Dette opslugte desværre for meget af min
tid, og jeg blev nødt til at sætte det i bero for at passe skolen.

For godt et års tid siden, fik jeg og en studiekammerat ideen om at lave et
online postordre firma, der solgte erotisk legetøj og undertøj, da
Internettets bekvemmelige anonymitet og områdets "tabu værdi" var store
fordele, der kunne resultere i en god profit.

Vi gik i gang med at forberede os på opstart.

Studerede markedet og konkurrenterne, deres stærke og svage sider, og fik en
fordelagtig aftale i hus med en grossist, som vi kan hente ordrer fra
dagligt, og dermed sparer udgiften til lager.

De seneste 10 måneder har jeg programmeret intensivt på et shopping-cart
system, bygget op fra bunden, udviklet ud fra mine erfaringer som sælger,
studier i menneskers købeadfærd og inspireret af de mest succesfulde
webshops.

Efter nøje at have studeret standarten af webshops i danmark, var det mig
tydeligt at vi halter bagud hvad angår de impulsive faktorer og psykologiske
aspekter i e-handel, sammenlignet med andre webshops i udlandet. Med andre
ord, et behov og en mulighed for maksimering af salg der ikke blev udnyttet
tilstrækkeligt.

Min tanke var at skabe et tillidsfuldt og sofistikeret butikssystem, der
forenede alle disse "guldkorn" fra de førende sider og samlede de løse ender
fra de danske webshops. Samlede købeimpulser, kundepleje funktioner,
markedspleje funktioner under et system, sådan så kundens købesanser blev
stimuleret optimalt.

Konceptet for butikssystemet ville lyde "Sælg så meget som muligt så mange
gange som muligt"

Butikssystemet er blevet ganske avanceret og meget tilfredsstillende og kan
let integreres til at sælge andre produkter.

Butikken der skal sælge erotisk legetøj er færdig og klar til at blive
markedsført og lave salg.

Etableringsbudgettet er udarbejdet og dækket, med de få midler vi har som
studerende, men her kommer det paradoksale:

For at blive taget seriøst som webshop, SKAL man kunne tilbyde betaling via
kreditkort, alt andet virker useriøst og upålideligt.

I den sammenhæng skal man have en indløsningsaftale fra PBS A/S som kræver
en række krav opfyldt. Oprettelsesomkostningerne er med i vores
etableringsbudget, men under godkendelsen fik vi en grum overraskelse, der
satte en kæp i hjulet for vores opstart: For at blive godkendt til
kortbetaling skulle vi have en "sund firma økonomi" eller stille en
sikkerhed på 25.000kr, på en låst konto, som PBS kunne trække penge fra,
hvis vi utænkeligt trak penge fra kunden og derefter ikke sendte ordren.

Det frustrerende er, at de 25.000kr bare skal stå på en konto, til sikkerhed
for PBS, og hvis vi havde den sikkerhed nu, kunne vi åbne, og let stille den
sikkerhed i takt med vi fik en omsætning. Men da vi er studerende og
midlerne er små, det sidste år er brugt på udvikling af butikssystemet og vi
endnu ikke har en omsætning, kan vi ikke stille den nødvendige sikkerhed og
kan derfor ikke åbne.

Det virker også ret tåbeligt at låne 25.000kr for hvorefter at sætte dem ind
på en låst konto, og da vores eneste indtægt er SU, er dette heller ikke
engang muligt.

Vi er altså rimelig fastfrosset, grundet denne sikkerhed til PBS.

Mit spørgsmål til jer er, hvilke muligheder der er for at komme videre
herfra, for at få denne aftale?

- Er der investorer der ville være interesserede i at stille denne
sikkerhed? Penge som de jo egentlig ikke risikerer, da de er låst på
kontoen, men hjælper os i gang, for et afkast af overskudet?

- Findes der en form for forening der kautionerer for denne type dækning?

- Helt andre muligheder?

Hvad end det er, ville jeg blive glad for at høre nærmere om mulighederne,
fra jer der ved bedre

I er også velkommen til at kontakte mig på christian(a)vensubjerget.dk eller
60158007, for nærmere info om siden og systemet.

Med venlig hilsen Christian.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-11-05 19:11

Den 16-11-05 17.53 skrev Christian Hjort følgende:

> Det virker også ret tåbeligt at låne 25.000kr for hvorefter at sætte dem ind
> på en låst konto, og da vores eneste indtægt er SU, er dette heller ikke
> engang muligt.

Hvor læser du det med de 25.000 kroner? Det fremgår ikke af PBS'
prisoversigt:
http://www.betaling.dk/forret/priser.htm

> - Er der investorer der ville være interesserede i at stille denne
> sikkerhed? Penge som de jo egentlig ikke risikerer, da de er låst på
> kontoen, men hjælper os i gang, for et afkast af overskudet?

Den formulering bør du nok ændre, hvis du vil have investorer, for
selvfølgelig er der en risiko for investoren.

Jeg vil dog råde jer til at tage en snak med en bank i stedet. Hvis
banken kan se, at jeres forretningsplan er fornuftig, bør det ikke være
noget problem at låne 25.000 kroner. Og i modsætning til en investor
nøjes banken med at låne jer pengene mod at få renter. En investor vil
ganske givet have del i overskuddet og muligvis også medbestemmelsesret.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug filtre i Outlook Express til at holde styr på dine mails og til at

Fra : Allan Soerensen

Dato : 17-11-05 08:42

> Hvor læser du det med de 25.000 kroner? Det fremgår ikke af PBS'
> prisoversigt:
> http://www.betaling.dk/forret/priser.htm

En sikkerhed er jo ikke en del af prisen for indløsningsaftalen. PBS *kan*
kræve at der stilles en sikkerhed jf. deres betingelser (som ikke ligger
online).
I dette tilfælde er det vel også relevant, da ejerne er studerende uden
indkomst og virksomhed ingen værdier har.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-11-05 10:12

Den 17-11-05 08.41 skrev Allan Soerensen følgende:

> PBS *kan* kræve at der stilles en sikkerhed jf. deres betingelser
> (som ikke ligger online).

Jeg har fuld forståelse for kravet, men de burde da have skrevet det på
siden, da det kan have betydning for de potentielle kunder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup med Ceren Backup.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 17-11-05 10:56

> Jeg har fuld forståelse for kravet, men de burde da have skrevet det på
> siden, da det kan have betydning for de potentielle kunder.

Hvis vi lige pudser brillerne, så står det der også

<SNIP>
PBS International A/S forbeholder sig ret til at indhente
soliditetsoplysninger i dit pengeinstitut, kreditoplysningsbureauer samt
evt. indhente yderligere oplysninger hos dig. PBS International kan
endvidere kræve en vis sikkerhedsstillelse.
</SNIP>

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-11-05 11:20

Den 17-11-05 10.55 skrev Allan Soerensen følgende:

> Hvis vi lige pudser brillerne, så står det der også

De ku' bare skrive det lidt tydeligere med større bogstaver i en rød,
blinkende skrift, ku' de. Ikke om det kan passe, at man skal pudse sine
briller, bare for at kunne læse deres hjemmeside, hrmpf!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 16-11-05 19:29

"Christian Hjort" <christian(a)venusbjerget.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vi
> endnu ikke har en omsætning, kan vi ikke stille den nødvendige sikkerhed

Underligt - Der er folk der tager mange hundrede kKR i studielån på deres
glatte ansigt ... banken lever faktisk af at kaste penge i grams på
kassekreditter o.s.v.

> [...]
> engang muligt.
>
> Vi er altså rimelig fastfrosset, grundet denne sikkerhed til PBS.

Næh - Det er fordi I ikke vil, eller fordi der stikker noget RKI eller værre
under. Det som man hader *allermest* at høre er netop: "det er *så* godt et
projekt, men <ydre-grund-over-hvilken-man-ikke-har-indflydelse> blokerer det
bare totalt". Hmm, der er masser af folk nede på Caffe'en der liiige er i
gang med 10,000 lignende store ting, der liige kræver at een eller anden
ting ude i verden ændrer sig spontant.

> Mit spørgsmål til jer er, hvilke muligheder der er for at komme videre
> herfra, for at få denne aftale?

Banken - eller 2 måneder hver som rengøringskone!

Hvis banken ikke vil noget, ringer man såmænd til AF, Kommunen, Adecco eller
Temp-team; når man ikke har nogen familie at forsørge og faste udgifter, er
det *nemt* at tjene lidt penge på tilfældigt arbejde.

Det er jo ikke nogen karriere, det er noget man gør for at komme fra A til
B.

> - Er der investorer der ville være interesserede i at stille denne
> sikkerhed? Penge som de jo egentlig ikke risikerer, da de er låst på
> kontoen, men hjælper os i gang, for et afkast af overskudet?

Det er der ikke - fordi 25,000 er så lidt at det simpelthen ikke er seriøst
at det skulle være en "showstopper". En kvart million ville være meget
bedre, så er der også til at brænde inde med nogle varer og hvad der ellers
må være af uheld.

Det er jo noget nær de mindste man som investor ville kaste i grams på
Aktier - selv med en ågerrente på 20% p/a kan man knapt forrente
bogholderiet til det hvis man også skal betale skat af renterne.

> Hvad end det er, ville jeg blive glad for at høre nærmere om mulighederne,
> fra jer der ved bedre

Jeg er ked af at lyde så negativ, men man *kan* ikke komme med så små tal og
blive taget seriøst

Fra : Pongo

Dato : 16-11-05 19:54

Christian Hjort wrote:
> [...]
> heller ikke engang muligt.
>
> Vi er altså rimelig fastfrosset, grundet denne sikkerhed til PBS.

25.000 kr er et ret lille beløb. Der må da være nogen i kender, som tror
så meget på ideen at de er villige til at kautionere for jer ?
Hvis i alligevel skal ned i banken, så bør i nok bede om lidt mere.
Postordreforretninger skal jo leve op til en lovgivningen vedrørende
forbrugersikkerhed, som jeres leverandør ikke nødvendigvis behøver. I er
jo et firma, og I er derfor ikke beskyttede på samme måde som jeres
kunder. F.eks kan kunderne fortryde, og så hænger i på varen.

/Klaus

Fra : Niels Christoffersen

Dato : 16-11-05 20:38

> [...]

> sikkerhed på 25.000kr, på en låst konto, som PBS kunne trække penge fra,
> hvis vi utænkeligt trak penge fra kunden og derefter ikke sendte ordren.

Kære Christian
Jeg er præcis i samme situation - Da PBS rettede henvendelse til min bank,
fik de svaret: Kender ham ikke godt nok. Kravet fra PBS: 25.000 !! Jeg
meddelte dem derfor, at jeg ville have gang i min forretning, ikke afvikle
den!

Men det korte af det lange, jeg har istedet valgt at sende pr.efterkrav /
forudbetaling. Det koster ekstra, det skræmmer nogle kunder væk, MEN de få
kunder der alligevel kommer, vil jo give jer noget indtjening. Når jeres
indtjening så er nået de krævede 25 K, kan i vælge indløsningsaftalen.

Læg iøvrigt mærke til, at bare kunden fortryder købet, eksempelvis
samleveren opdager det, har kunden RET til tilbageføring. En tilbageføring i
risikerer bliver trukket på jeres sikkerhedskonto.

Mvh
Niels Christoffersen.
www.amardemo.dk

Fra : Thomas VJ

Dato : 17-11-05 01:27

"Niels Christoffersen" <n.christoffersen@get2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:437b8a9a$0$206$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> kunder der alligevel kommer, vil jo give jer noget indtjening. Når jeres
> indtjening så er nået de krævede 25 K, kan i vælge indløsningsaftalen.

Min erfaring er at det skræmmer lidt for mange kunder væk.
Da jeg i sin tid startede min shop, kunne kunderne betale pr. efterkrav
eller via bankoverførsel i den måned, som PBS skulle bruge på at godkende
min ansøgning. I denne første månede havde jeg _et_salg ...
Selv samme dag jeg kunne tilbyde mine kunder at betale med dankort, fik jeg
3 ordrer ind og siden er ordrerne trillet ind i en lind strøm ...

Så i din situation, Christian, ville jeg snakke med banken om et lån på
25K - det kan sagtens svare sig, hvis jeres forretningsplan kan holde vand.

Derudover er kravet fra PBS om en sikkerhedsstillelse på 25.000 heller ikke
nødvendigvis gældende for evigt. Når i har afleveret et eller to sunde
årsregnskaber til jeres bank, vil den sandsynligvis kreditvurdere jer på en
måde som gør at PBS frafalder kravet om sikkerhedsstillelsen.

> Læg iøvrigt mærke til, at bare kunden fortryder købet, eksempelvis
> samleveren opdager det, har kunden RET til tilbageføring. En tilbageføring
> risikerer bliver trukket på jeres sikkerhedskonto.

.... såfremt butikken ikke selv og frivilligt tilbagefører beløbet, ja!

--
Mvh,
Thomas Jakobsen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 16-11-05 23:09

Hej Christian.

Christian Hjort wrote:
> [...]
> kontoen, men hjælper os i gang, for et afkast af overskudet?
>
> - Findes der en form for forening der kautionerer for denne type dækning?

Hvis Jeres system virker fornuftigt, vil jeg gerne kautionere for Jer.

Jeg har beskæftiget mig med IT siden 1995 og har siden slutningen af
90'erne også fungeret som sparringspartner til mindre virksomheder, der
skulle starte op.

Iøvrigt kender jeg en del til hele PBS-problematikken og kan muligvis
også hjælpe Jer i det henseende.

Du er velkommen til at ringe forbi på 70 25 19 99.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Ivan

Dato : 17-11-05 10:00

> - Findes der en form for forening der kautionerer for denne type dækning?
>
> - Helt andre muligheder?

Hvad med en bankgaranti? Alternativt vil enhver bank (din egen) med lidt
sund fornuft, kaste 25.000 efter dig, hvis din forretningsplan ser fornuftig
ud. Og renten er jo lav.

Har du overvejet Ewire? Du skulle efter sigende have en privat-løsning der
er gratis. Eneste minus er, at kunden selv skal taste beløbet ind i en
rubrik. Ellers skulle det være let nok at gå til.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 17-11-05 11:11

"Ivan" <Ivan@derhjemme.dk> skrev i en meddelelse

> Har du overvejet Ewire? Du skulle efter sigende have en privat-løsning der
> er gratis. Eneste minus er, at kunden selv skal taste beløbet ind i en
> rubrik.

.... og kunden skal oprette en Ewire-konto før han kan bestille varen.
Desuden kan kunden ikke købe for ret stort beløb med Ewire.
Ewire er ikke særlig egnet til en E-shop, men sikkert udmærket hvis man
sælger små online-ydelser.

Fra : Per Krabbe

Dato : 17-11-05 19:58

> [...]
>
> Jeg håber ikke at fornærme nogen med dette indlæg, i denne gruppe, men jeg
> følte at her var viden til at besvare mit paradoks.

Mon ikke overskriften skulle have været - Investor søges !

Det er ikke meget at CH har bidraget til debatten og de indlæg der har
været.

Iflg. min Newsreader.

per

Fra : Johnt

Dato : 18-11-05 02:13

> - Helt andre muligheder?

Jeg mener, at nogle banker har en studiekonto med en tilknyttet kassekredit
på kr. 25.000. Jeg tror, at det var sparbank Vest som har det, men der
findes nok også andre banker som tilbyder noget lignende.

Så mit råd et få sådan en studiekonto.

Hilsen
Johnt