Hjælp med at regne renters rente ud ?
Fra : Dr.Ralph

Dato : 16-11-05 16:29

Hej gruppe,

Jeg har et par små (for mig ikke) simple spørgsmål.

A.
Lad os antage, at jeg skylder 10.000 kr over 4 måneder i et pengeinstitut,
hvor der tilskrives rente hver 3. måned og overtræksrenten er 10%.
Hvordan regner jeg så ud, hvormeget, der er løbet på i rente på min gæld
over de 4 måneder ?

Mit bud er: (1,10^0,25 * 10.000 ) - 10.000 = 241,14 kr

Men jeg er usikker på, hvis min udregning er korrekt, om den så regner med
en rente tilkrivning hver dag, hver måned eller ?

B.
Jeg skylder 10.000 kr til den lokale mafia, der forlanger 10% i rente om
året, men de tilskriver gud hjælpe mig rente HVER dag.

Hvilken formel kan udregne hvor meget min gæld vil være vokset til, hvis
ikke jeg betaler afdrag på den overhovedet, efter f.eks 50 dage og efter
150 dage ?

C.
Samme som B. men de tilskriver rente hver måned. Hvor meget er gælden
vokset til efter 5 måneder ?

D.
Jeg skylder stadig 10.000 kr væk til 10% i årlig rente. Der tilskrives
rente hver måned.
Findes der en smart formel, der kan udregne, hvormeget min gæld vil være på
efter hhv. 2 og 7 måneder, hvis jeg HVER måned afdrager 500 kr på min gæld
?

Håber nogle vil hjælpe mig - min lokale bank har ikke engang potens på
deres lommeregner og ander INTET om rentes regning (endnu mindre end mig
tilsynelandende) Prøvede både Jyske Bank, DDB, Nordea - og alle mente de,
at man fandt renten af et beløb efter f.eks 7 måneder ved at dele renten
med 12 og gange med 7. Har de ikke hørt om renters rente i en bank, hvor de
rådgiver kunder med flere millioner på kontoen ?

Håber nogle skarpe økonomer/matematikere kan hjælpe mig med en formel eller
2, der kan klarlægge dette for mig.
Ønsker ganske enkel en formel, der kan fortælle mig den til enhver tid
resterende rest gæld på et lån med en fast årlig rente, hvor der kan
kompenseres for om renten tilskrives hver dag, hver måned eller hvert
kvartal !

--
Kind Regrads/Venlig hilsen
Dr.Ralph

Fra : Svenne Krap

Dato : 16-11-05 17:38

Skoleopgaver ? Så burde du komme med et svar selv. Yderligere svar i
teksten.

Dr.Ralph wrote:
> [...]

> Men jeg er usikker på, hvis min udregning er korrekt, om den så regner med
> en rente tilkrivning hver dag, hver måned eller ?

Hvis banken bruger simpel rente (og det gør den nok), så :
- efter 3 mdr = 10.000 * 1,025 = 10.250.
- efter 4 måender (ikke tilskrevet) : 1.025 ^ (1/3) * 10.250 = 10.334,7

Den sidste afhænger af bankes måde at beregne rente på (simple/compounded).

> [...]
>
> Hvilken formel kan udregne hvor meget min gæld vil være vokset til, hvis
> ikke jeg betaler afdrag på den overhovedet, efter f.eks 50 dage og efter

Ved simpel rente (og 360-bank (mafia) dage) :
10.000 * 1 + (0.10 / 360 * 50 ) = 10138
10.000 * 1 + (0.10 / 360 * 150 ) = 10416

Ved "compounded interest" (rentes rente):
10.000 + 1.10 ^ (50/360) = 10133
10.000 + 1.10 ^ (150/360) = 10405

> C.
> Samme som B. men de tilskriver rente hver måned. Hvor meget er gælden
> vokset til efter 5 måneder ?

Den bør du selv kunne gætte baseret på svaret i A og B.

Hint: Find den månedelige rente (simple/compound) og regn med 5 perioder.

> [...]
> efter hhv. 2 og 7 måneder, hvis jeg HVER måned afdrager 500 kr på min gæld

Næppe, den er dog let i et regneark.

> [...]
> med 12 og gange med 7. Har de ikke hørt om renters rente i en bank, hvor de
> rådgiver kunder med flere millioner på kontoen ?

Bankrådgiverne er alligevel nød til at lade computerne regne de jurdisk
bindende ting, så der er ingen grund til at de kan løse denne slags
opgaver manuelt. Imho.

Banker bruger i øvrigt sjældent andet end simpel rente, og de bruger
vistnok stadigvæk kun 360 dage om året.

> [...]
> resterende rest gæld på et lån med en fast årlig rente, hvor der kan
> kompenseres for om renten tilskrives hver dag, hver måned eller hvert

Dette tror jeg ikke, der findes formler for. Dette gøres normalt i et
regneark (søg efter en amortisationstabel eller amortization)

/Svenne (sidste år på cand.merc.fsm-linjen på CBS)

Fra : Dr.Ralph

Dato : 16-11-05 21:09

Først mange tak for hjæpen - og nej, det er ikke en skole opgave, er blot
nysgerrig efter andres bud !

> Hvis banken bruger simpel rente (og det gør den nok), så :
> - efter 3 mdr = 10.000 * 1,025 = 10.250.
> - efter 4 måender (ikke tilskrevet) : 1.025 ^ (1/3) * 10.250 = 10.334,7

Kan du kort forklare, hvad forskellen på simpel rente og compound rente er
?

Min udregning for, hvor meget, der løber på i rente over 3 måneder ved en
gæld på 10.000 kr med 5% pro anno i rente er:
((1,10^0,25) * 10.000 ) - 10.000 = 241,14 kr - er den forkert med compound
rente ?

Findes der særlige indbyggede makroer i Excel, som kan regne dette let ud
for mig ?

Tak for hjælpen igen igen :)

--
Kind Regrads/Venlig hilsen
Dr.Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 16-11-05 21:10

> [...]
> gæld på 10.000 kr med 5% pro anno i rente er:
> ((1,10^0,25) * 10.000 ) - 10.000 = 241,14 kr - er den forkert med compound

Sorry, mener naturligvis med 10% i rente !

--
Kind Regrads/Venlig hilsen
Dr.Ralph

Fra : Svenne Krap

Dato : 16-11-05 21:23

- Compounded betyder, at man medregner rentes rente. Dvs. 2,5% pr.
kvartal = 1.025 ^ 4 - 1 = 10.38% p.a.
- simpel rente betyder, at man ignorer rentes rente, dvs. 2,5% pr
kvartal = 10.00% p.a.

Af uforklarlige årsager har finansielle institutter valgt at opgive
renter beregnet efter simpel rentens regning, hvorfor den effektive
rente altid er større end man forventer.

Som lille bonus, som du nok har lagt mærke til, så stiger den effektive
rente jo kortere intervallet mellem to tilskrivninger bliver. Maksimum
er e^r, hvor skrivning sker øjeblikkeligt :)

/ Svenne

Fra : Joakim Von And

Dato : 16-11-05 21:50

"Svenne Krap" <svenne.u2005@krap.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

10.000 * 1 + (0.10 / 360 * 50 ) = 10138
10.000 * 1 + (0.10 / 360 * 150 ) = 10416

Ved "compounded interest" (rentes rente):

gæld simpel rente>gæld tilskreven rente?

Fra : Svenne Krap

Dato : 16-11-05 22:17

Joakim Von And wrote:
> gæld simpel rente>gæld tilskreven rente?

Jeps, fordi den effektive rente er lig den compoundede, mens den simple
rente har højere effektiv rente. Dette er også derfor, de finansielle
institutioner bruger den (det kaldes marketing :)

/Svenne

Fra : Joakim Von And

Dato : 17-11-05 17:58

Joakim Von And wrote:
> [...]

rente har højere effektiv rente. Dette er også derfor, de finansielle
institutioner bruger den (det kaldes marketing :)

*********
Det er rigtigt, at her er den eff.rente ved en diskret rentetilskrivning
større end ved en løbende rentetilskrivning, men det skyldes alene løbetid
og rentetermin.

Lad mig illustrere med udgangspunkt i dine (korrekte) beregninger, hvad jeg
mener.

Antag at spørgsmålet i stedet lød følgende;

> Hvilken formel kan udregne hvor meget min gæld vil være vokset til, hvis
> ikke jeg betaler afdrag på den overhovedet, efter f.eks 360 dage ?

Ved simpel rente (og 360-bank (mafia) dage) :
10.000 * 1 + (0.10 / 360 * 360 ) = 11000

Ved "compounded interest" (rentes rente):
10.000 + 1.10 ^ (360/360) = 11000

Den effektive rente er nu pludselig identisk ved de to regnemetoder.

Og for at føje spot til skade findes yderligere en beregningsmetode. En
kontinuert beregningsmetode, hvorved man forstår en løbende
rentetilskrivning uden en fastlagt rentetermin.

Eksempelvis vil gælden ved continuous compounding for 150 dage i denne tråd
kunne beregnes som;

10000e^0.1*150/360=10425

hvorimod gælden ved simpel rente i beregningen udgjorde;

10.000 * 1 + (0.10 / 360 * 150 ) = 10416

Den effektive rente er således her højere ved den kontinuerte
beregningsmetode.

Men et er teori, noget andet praksis.

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 18-11-05 16:12

Hvis der ikke er andre der har svaret inden engang i weekenden skal jeg nok
se på det. Jeg har bare ikke så frygteligt meget tid idag.
Med hensyn til spørgsmålet om en generel formel mener jeg ikke det er noget
man kan lave, da man ved kontinuerlig rentetilskrivning skal benytte en
eksponentialfunktion, hvorimod man ved eksempelvis månedlig rente benytter
en formel lignende du selv beskriver. Det vil dog let kunne lade sig gøre at
lave et regneark, hvor man kan indarbejde alle data.

MVH Thomas

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 19-11-05 09:29

Fra : Lasse Hoelgaard

Dato : 23-11-05 18:35

Dr.Ralph wrote:
> [...]
>
> Men jeg er usikker på, hvis min udregning er korrekt, om den så
> regner med en rente tilkrivning hver dag, hver måned eller ?

Hvis der bliver tilskrevet 10 % i rente hver 3. måned så:
10.000*1,1=11.000 + rente for en måned = 11.000*(1+(0,33*10%))=11.363 skal
du betale efter 4 måneder.

> [...]
>
> Hvilken formel kan udregne hvor meget min gæld vil være vokset til,
> hvis ikke jeg betaler afdrag på den overhovedet, efter f.eks 50 dage

10.000*(1+(0,1/365))^antal dage
Fx efter 50 dage = 10.000*1+(0,1/365))^50=10137,91

> C.
> Samme som B. men de tilskriver rente hver måned. Hvor meget er gælden
> vokset til efter 5 måneder ?

10.000*(1+(0,1/12))^antal måneder

> [...]
> Findes der en smart formel, der kan udregne, hvormeget min gæld vil
> være på efter hhv. 2 og 7 måneder, hvis jeg HVER måned afdrager 500

Det tror jeg ikke du kan på en alm lommeregner. Men med et regneark skulle
det være en smal sag.

Håber du kan bruge det til noget

-Lasse

Fra : Jonas Herby

Dato : 05-01-06 17:51

Hej Ralph

Hvis den årlige rente er 10% er renten pr. dag 1.10^(1/365dage pr. år)-1 =
0.000261 = 0.0261%
På fire måneder (122 dage) påløber der derfor 1.000261^122-1 = 3,27% i
rente.

Det er lige meget, om du skal betale rente hver dag, eller kun en gang i
kvartalet. Hvis du betaler kvartalsvis er regnskabet blot en smule
anderledes, da kvartalsrenten bliver:
1.10^(1/4 kvartaler) = 2,41%

Jeg mener at huske, at banker regner med 360 dage på et år, 30 dage per
måned, så deres beregninger afviger nok en (meget) lille smule.

Formlen er som følger: K_ny = K*(1+r)^(T/365), hvor K er lånet i starten af
perioden, r er den årlige rente, og T er længden på tidsperioden målt i
dage.

Ang. din banks svar om bare at dividere renten med 12, så der det forkert.
Den metode bruges så vidt jeg ved i forbindelse med afkast på obligationer,
der handles inden for to betalignsdage. Og det er næppe relevant for dig.

Mvh
Jonas

Fra : Jonas Herby

Dato : 08-01-06 16:19