Hvalpen bider efter luftetur :-(
Fra : HKN

Dato : 16-11-05 11:48

Når vi har været ude og gå tur med hvalpen, og kommer ind så starter der et
sandt mareridt.

Allerede når jeg vil tørre hans poter, så begynder han at bide i håndklædet
og det udvikler sig hurtigt til at han bider i blusen og hånden. Når vi så
er færdige med at tørre poterne og rejser os for at gå ind i huset, så bider
han i buksebenene.

Jeg siger både "av" og "nej" og forsøger at vende mig væk, men det
forstærker kun hans trang til at gøre denne uskik endnu mere vild......han
stopper ikke, før jeg må tage fat i snuden og skille kæberne for at kome fri
(hvilket jeg helst vil være fri for, men jeg kan jo ikke bare se på at han
bider hul i (mere) tøj/et?)

Det som bekymrer mig mest, er at vores (store) børn ikke kan lide det, da
han bider mere og hårdere, jo mere man siger "av" og "nej".....

Gode råd søges - pft

Skal nok lige sige at det er en Welsh Springer Spaniel på 11 uger - iøvrigt
glad og frisk, og kan allerede "sitte"

Mvh
Henrik

Fra : fam. Ager

Dato : 16-11-05 12:01

"HKN" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal nok lige sige at det er en Welsh Springer Spaniel på 11 uger -
> iøvrigt glad og frisk, og kan allerede "sitte"

GGG..synes godt at jeg husker sådan en kort periode med min sidste hvalp...
og det gør ONDT! og det skal stoppes!
hvis han ikke reagerer på at du siger nej, vender dig bort og ignorerer ham,
så vil jeg råde dig til at have en tom opvaskemiddelflaske med vand parat,
og giv ham en i sylten promte samtidig med et NEJ!, timingen er
altafgørende, det nytter ikke at gøre det efter unoden, idet han bider.
grunden til at han gør det er nok ophidselse ovenpå en sjov tur, og at han
måske har lidt svært ved at falde ned igen. husk at ros når han så lader
være med binderiet!

god fornøjelse..

mvh. marie

Fra : qfha

Dato : 16-11-05 12:13

Åhh en baby.

Ja det er den holdning du skal have til hvalpen. Hvor meget tror du
dine børn forstod da de helt små. Forvent ikke at hvalpen andet end
leger med dig. At det så er uhensigtsmæssigt er en anden sag, som du
som voksen person må tage i opløbet eller skabe en situation, hvor
det slet ikke sker.

Et håndklæde vil appelere til hundens bytte drift og altid en "rød"
klud. Altså starter du med at hidse ham så meget op at han ikke kan
styre sig.

Slut med det.

Tag et par dage, hvor du ikke tørrer poterne (det må du kunne leve
med). Så hvalpen har mulighed for at glemme at du gerne vil slås når
I kommer hjem.

Her efter tager du det meget roligt når i kommer hjem og lærer ham at
sætte sig roligt et bestemt sted. Det kan godt være du skal tage det
over nogle gange og rose med en godbid før det sidder.
Herefter starter du i det stille med at røre hans poter og roser når
han finder sig i det.

Når han er kommer så langt kan du finde et håndklæde frem igen og
overfladisk tørre poterne til det er blevet en vane.

Husk en hvalp ved ikke hvad et nej betyder, før den har lært det.

En hvalp skal aldrig skældes ud. Du kan istedet være forudseende
eller blot snyde den. Du er trods alt klogere. Ikke.

mvh
qfha

Fra : pwh

Dato : 16-11-05 12:15

HKN wrote:
> [...]
>
> Det som bekymrer mig mest, er at vores (store) børn ikke kan lide
> det, da han bider mere og hårdere, jo mere man siger "av" og

For ikke så forfærdeligt længe side kørte der en tråd om samme problem,
hvis du prøver at lede ca 1mnd tid tilbage kan du måske finde den igen.
Jeg ville personligt ikke have noget imod at tage fat i nakkeskindet på
hvalpen og råbe et eller andet surt til den.
Nogen siger så også at det er en fidus at trykke den på tungen,
og andre igen sværger til afledning.
Jeg havde kun "problemet" med min hanhund (Lab/Schæfer) der
også kunne gå lidt i selvsving som din da han var hvalp.
Der måtte jeg simpelthen tage fat i nakken på ham og råbe SLUT,
for overhovedet at trænge igennem til ham, det skal så ikke overdrives
så du ender op med en sky og nervøs hund.
Min hund nr2 (Lab/Rotte) havde ikke den slags lyster overfor mig,
men hun havde jo og så Tyson hun kunne bide løs i, og det gjorde hun.
Når han så syntes det blev for meget mulede han hende bare,
det er nok lidt det vi skal efterligne.
Jeg brugte også den metode overfor Tyson når han gik i selvsving
at jeg satte mig ned hos ham og talte beroligene til ham mens jeg
holdt ham ind til mig, det virkede utroligt godt på ham.

/Jens

Fra : fam. Ager

Dato : 16-11-05 12:28

> at jeg satte mig ned hos ham og talte beroligene til ham mens jeg
> holdt ham ind til mig, det virkede utroligt godt på ham.
>
> /Jens
>
>---------------------------

den har jeg også gjort stor gavn af med min sidstankomne tæve, som var
ekstremt stresset, og kørte sig selv op til ekstremerne, holdt hende blidt,
lavede strygninger langs siden, og talte sagte, så faldt hun helt ned på
jorden igen, og kunne fortsætte på normal vis.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 16-11-05 12:49

> [...]
> blidt, lavede strygninger langs siden, og talte sagte, så faldt hun
> helt ned på jorden igen, og kunne fortsætte på normal vis.

Det var faktisk en fast bestandel af Tyson's og mine ture i starten,
det lykkedes ham altid at stresse op over et eller andet
Så satte jeg mig simpelthen ned på fortorvet hos ham og talte beroligene
til ham mens jeg strøg ham over brystet, det virkede altid.
Nu er det heldigvis meget sjældet at han kører op, men jeg kan da
mærke det ligger i hans gener, nu er det så tilstrækkeligt at jeg bare
siger "rolig nu" et par gange til ham, så falder han ned igen
Angel har alle dage været en meget rolig og behagelig hund at omgåes,
hun kører kun op hvis jeg disideret provokerer hende til det under leg.
Vælter jeg hende om på ryggen og klasker hende på maven så er den sikker,
så skal farmand eddermame have en røvfuld så det vasker sig

/Jens (der holder af at lege vildt med sine vuffere)

Fra : x Vuf x

Dato : 17-11-05 20:12

On Wed, 16 Nov 2005 12:48:37 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Vælter jeg hende om på ryggen og klasker hende på maven så er den sikker,
>så skal farmand eddermame have en røvfuld så det vasker sig

Jamen hvad bilder du dig også ind at klaske en ung dame på maven?

>/Jens (der holder af at lege vildt med sine vuffere)

Hun har min velsignelse til at bide dig...HÅRDT
i næsen eller hånden eller hvad hun nu kan få fat i! :-þ

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP

Fra : pwh

Dato : 18-11-05 20:39

> Jamen hvad bilder du dig også ind at klaske en ung dame på maven?

Jeg er bare ond

> Hun har min velsignelse til at bide dig...HÅRDT
> i næsen eller hånden eller hvad hun nu kan få fat i! :-þ

Hun er ret god til at give mig blå mærker på armene som
hun som regel går efter. Hun prøver på kun at tage fat i ærmet,
men nogle gange kommer der jo lidt kød med

/Jens

Fra : x Vuf x

Dato : 18-11-05 20:48

On Fri, 18 Nov 2005 20:39:13 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Jeg er bare ond

Fortæl os lige noget, vi ikke ved ik'?!

>Hun er ret god til at give mig blå mærker på armene som
>hun som regel går efter. Hun prøver på kun at tage fat i ærmet,
>men nogle gange kommer der jo lidt kød med

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA...
Det gør bare SÅ dejligt! Især når de gi'r slip!

Fra : pwh

Dato : 18-11-05 21:11

> HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA...
> Det gør bare SÅ dejligt! Især når de gi'r slip!

Det gør faktisk temmeligt nas, det værste er dog når min kat
rigtigt skal hygge sig, så bider den mig i næsen, sådan nogle
spidse kattetænder ind i snablen gør rigtigt nas

/Jens (som åbenbart er ret bidbar)

Fra : x Vuf x

Dato : 19-11-05 00:56

On Fri, 18 Nov 2005 21:10:49 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det gør faktisk temmeligt nas,

Det var altså ironi!

>det værste er dog når min kat rigtigt skal hygge
>sig, så bider den mig i næsen, sådan nogle spidse
>kattetænder ind i snablen gør rigtigt nas
>/Jens (som åbenbart er ret bidbar)

Du må jo ha' fortjent det! ;-D

Fra : pwh

Dato : 19-11-05 09:36

> Det var altså ironi!

Pas du på jeg ikke får Angel til at hapse dig ironisk i rumpen

/Jens

Fra : x Vuf x

Dato : 19-11-05 16:06

On Sat, 19 Nov 2005 09:35:41 +0100, "pwh" wrote:

>Pas du på jeg ikke får Angel til at hapse dig ironisk i rumpen

Hvorfor sku' hun dog gøre dét? Det er da ikke mig,
der klasker hende på maveskindet! :-þ

Fra : pwh

Dato : 19-11-05 17:46

> Hvorfor sku' hun dog gøre dét? Det er da ikke mig,
> der klasker hende på maveskindet! :-þ

Det er kun fordi du ikke har haft chanchen,
hun har en meget klaskbar mave

/Jens

Fra : x Vuf x

Dato : 20-11-05 22:58

On Sat, 19 Nov 2005 17:46:15 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det er kun fordi du ikke har haft chanchen,
>hun har en meget klaskbar mave

Næ, det har jeg godt nok ikke haft nogen chance for...endnu!
Hvem ved...måske ville det ære sjovt...

Fra : Simon

Dato : 16-11-05 16:22

> Når vi har været ude og gå tur med hvalpen, og kommer ind så starter der
> et sandt mareridt.

He he... sådan er det med hvalpe - og alligevel anskaffer man sig en igen og
igen....

> [...]
> hånden. Når vi så er færdige med at tørre poterne og rejser os for at gå
> ind i huset, så bider han i buksebenene.

Hvordan går I tur? Jeg mener, hvad sker der på jeres ture? En idé kunne
være, at lave noget roligt, f.eks. godbidssøg eller en lille rolig
træningssession (sit, dæk, følge) lige inden i går ind, så hvalpen ikke
kører for højt. Gå heller ikke for langt, så hvalpen bliver overtræt og
"fjollet".

> [...]
> fri (hvilket jeg helst vil være fri for, men jeg kan jo ikke bare se på at

Prøv at gøre det, at du går - gerne i dækning bag en dør Simpelthen
giver ham en timeout i 10 sekunder, og vend så tilbage og prøv igen. Eller,
giv ham noget andet at tygge i, mens i tørrer poter - hav f.eks. en
beholdning af små tyggepinde eller "tandbørstekiks" liggende inden for
døren - alt du kan gøre for at bryde vanen er godt!

-Trine

Fra : HKN

Dato : 17-11-05 12:47

Tak for de mange gode råd - flere er allerede afprøvet

Den beroligende tale hjalp ikke, desværre.

Vi leger ikke vildt med ham, men han får lov til at hoppe rundt i bunkerne
m. blade, som vi har revet sammen i haven, og det kan han lide. Vi er ikke
begyndt på søgelegene heller, da han muntrer sig meget med de nedfaldne
æbler, som gemmer sig i bunkerne.

Hidtil er det vel det med den lille godbid, der hjælper bedst, så vi tager
den med ind i rytmen foreløbig.

Dog må jeg konstatere at, det er ligesom om at den her bideleg er
tiltagende. Nu kan han finde på at begynde på det helt umotiveret - f.eks
umiddelbart efter at han har sovet.
Da han nu har bidt hul i endnu et par jeans, har jeg desværre tyet til at
sætte ham ud i vores entré og det tilstødende værelse, med et trappegitter
for, så han kan se ind til os og følge med i hvad der sker. Jeg er MEGET i
tvivl om denne metode, men kan konstatere at han efter meget kort tid der,
falder til ro.
Det er samtidig det territorie han får, når han engang skal lære at være
alene hjemme (senere får han selvfølgelig hele huset).

Mvh
Henrik

It has removed 60 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 17-11-05 13:59

> [...]

> Det er samtidig det territorie han får, når han engang skal lære at være
> alene hjemme (senere får han selvfølgelig hele huset).

hej Henrik

hvalpetiden kan være en ret belastende periode for hundeejeren. Da mine
hunde var hvalpe for nogle år siden, havde jeg stor glæde af Hundeskolen på
Netdyredoktor.dk.

Nedenstående link omhandler netop problemet med, at hvalpen bider.
God træning!

www.netdyredoktor.dk/sw21659.asp

Venlig hilsen, Anelise

Fra : HKN

Dato : 17-11-05 14:50

"Anelise Schou Nielsen" <nilleslyst@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> på Netdyredoktor.dk.
>
> Nedenstående link omhandler netop problemet med, at hvalpen bider.

Ja, det er jo bl.a. nogle af de forslag der er givet her - men uddybet på
en
god og grundig måde.

Mit problem er dog at hvalpen bl.a. ikke lader sig påvirke af om jeg
ignorerer den - den forsætter ufortrødent sit bideri.....også selvom jeg

et tidspunkt idag blev så ophidset, at jeg simpelthen holdt dens snude og
dermed kæber indtil han pev (ikke højlydt! men han kunne formentlig ikke
trække vejret ordentligt).

Det skal siges at han har legetøj; bolde, bidering, kødben, reb m.m. til
at
bide i.

Fra : smc

Dato : 17-11-05 21:25

> [...]
> trække vejret ordentligt).
>
> Det skal siges at han har legetøj; bolde, bidering, kødben, reb m.m. til

Hej Henrik

I et sådan tilfælde bliver man nødt til at kigge på hvad der skyldes hundens
adfærd for at kunne afhjælpe problemet.

Mit gæt ville i dit tilfælde være at lufteturen er for lang for den lille
hvalp. Det lyder måske underligt, da man jo ellers nok ville tro at hvalpen
så ville blive træt og dermed rolig.
Men det der sker er, at hvalpen kommer op i et for højt gear af alt for
mange indtryk, og kommer så at sige 'oppe og ringe'. Du kender det sikkert
fra dig selv, hvis du har været ude og opleve en masse spændende og bagefter
kommer hjem og er oppe og køre over det her spændende der er sket, og ikke
rigtig kan slappe af. Det er netop denne følelse hvalpen har. Derfor vil det
heller ikke afhjælpe problemet at ignorere og afskærme hvalpen etc., (dvs.
afskærmningen gør jo selvfølgelig at hvalpen ikke kan bide i bukserne, men
ville det ikke være rarere at det var helt unødvendigt?) da det ganske
enkelt ikke er fysisk muligt for din hvalp at slappe af når den kommer hjem
fra en sådan tur, da adrenalinet kører rundt i kroppen på den.
Derfor vil det eneste der kan afhjælpe dit problem være at gå kortere ture
med din hvalp. Evt. også lidt roligere. Nu ved jeg jo selvfølgelig ikke
hvordan dine ture foregår, men det er vigtigt at de foregår i et
roligt/langsomt tempo, hvor hvalpen kan følge med sanseindtrykkene.
Håber at du kan bruge min hjælp og held og lykke fremover :)

Mvh
Susanne

Fra : Karin

Dato : 18-11-05 00:22

> [...]
> roligt/langsomt tempo, hvor hvalpen kan følge med sanseindtrykkene.
> Håber at du kan bruge min hjælp og held og lykke fremover :)

YES, jeg er helt enig med dig, Susanne. Man er nødt til at se på de
bagvedliggende årsager til problemet og ikke kun se på symptomet (i
dette tilfælde hvalpebideri) I LANGT de fleste tilfælde skyldes
problemerne nemlig at EJEREN (ubevidst) gør noget forkert og så duer det
altså ikke at straffe HUNDEN for det.

Karin

Fra : HKN

Dato : 18-11-05 08:05

"Karin" <ran_slirp_a@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> tilfælde hvalpebideri) I LANGT de fleste tilfælde skyldes problemerne
> nemlig at EJEREN (ubevidst) gør noget forkert og så duer det altså ikke

Jeg tror nu ikke 10 min i haven er for længe? Desuden er det jo "ikke kun"
når vi har været ude, men det er der det helt sikkert sker.

Fra : Karin

Dato : 18-11-05 16:37

HKN wrote:

> Jeg tror nu ikke 10 min i haven er for længe? Desuden er det jo "ikke kun"
> når vi har været ude, men det er der det helt sikkert sker.
>
> -Henrik

Jo, det kan godt være for længe hvis det er 10 min. med f.eks. vild leg.
Prøv at skære tiden ned til f.eks. 2-3 min. Hvalpen må ikke nå at "køre
op". Efterhånden som den bliver ældre kan den sikkert klare længere tid
men p.t. er den for ung til at kunne styre det selv.

Karin

Fra : pwh

Dato : 18-11-05 11:58

> [...]
> problemerne nemlig at EJEREN (ubevidst) gør noget forkert og så duer
> det altså ikke at straffe HUNDEN for det.

Ja tænk nu hvis man fik gjort hvalpen klart at det er uønsket
adfærd det bideri, uhadada, vi skal selvfølgelig straks finde
ud af hvad vi mennesker gør forkert i forhold til hunden
så vi bedre kan behage den.
Så Henrik det er dig og ikke din lille uskyldige hvlp der
skal ændrer adfærd, væn dig til det med det samme

/Jens

Fra : Karin

Dato : 18-11-05 16:48

HKN wrote:

> [...]
> på
> et tidspunkt idag blev så ophidset, at jeg simpelthen holdt dens snude og

Når man starter med at ignorere uønsket adfærd vil der som regel komme
en kort periode hvor adfærden faktisk bliver værre indtil adfærden
udslukkes (stopper). Dette skyldes at hvalpen er vant til at det virker
at bide i hænder/bukser. Nu virker det pludselig ikke mere (hvalpen kan
ikke få sjov og ballade ud af sin ejer) så den vil altså i en kort
periode prøve endnu mere for at få dig op af stolen. Derfor gælder det
om at være ekstra vedholdende med at ignorere i denne periode for ellers
kan man risikere at hvalpen bare lære at bide endnu mere. Når denne
periode er overstået (og hvis man altså har holdt fast i at ignorere
uønsket adfærd) vil problemet normalt forsvinde meget hurtigt.

Det samme princip gælder også for mennesker. Et eksempel: Man er vant
til at lyset tænder hver gang man trykker på lyskontakten. En dag tænder
lyset ikke, når man trykker på kontakten. Langt de fleste mennesker vil
intensivere deres trykken på knappen for at få lyset til at tænde, for
det plejer jo at være sådan man skal gøre. Først efter 3-4 forsøg giver
man op og holder op med at trykke...

Karin

Fra : Karin

Dato : 18-11-05 15:45

HKN wrote:

> Dog må jeg konstatere at, det er ligesom om at den her bideleg er
> tiltagende. Nu kan han finde på at begynde på det helt umotiveret - f.eks
> umiddelbart efter at han har sovet.

Når en adfærd er tiltagende er det ALTID fordi hunden får en eller anden
belønning for det. Belønningen kan f.eks. være opmærksomhed (selv skæld
ud kan af hunden opfattes som belønning). Det kan også være at hvalpen
får en sjov leg ud af at man trækker buksebenene/hænderne til sig.
Derfor er du nødt til at overveje om du ubevidst belønner hvalpens
bideri, og derefter stoppe med at belønne den når den gør noget uønsket.
Dvs. stå helt stille hvis hvalpen bider i hænder/bukser for så bliver
det kedeligt for hvalpen (=ingen belønning) og giv den NUL opmærksomhed
når den bider.

Når du kan forudsige at hvalpen snart vil begynde at bide f.eks. efter
han har sovet så er du klar med en anden aktivitet som er mere
fornuftig. Det kan være søgning efter foder, at tygge i tyggeben eller
træning af sit, dæk osv.

Husk at du er (forhåbentlig) klogere end hvalpen og kan derved forudsige
og forebygge at problemet bliver værre. Du har kontrol over om hvalpen
skal belønnes for den uønskede adfærd eller ej - hvalpen gør bare det
som den får noget ud af.

Og husk at hvalpen ikke kan lære når den er "oppe og ringe". Derfor skal
du helst undgå at den bliver for vild - ellers må du vente indtil den er
faldet lidt ned igen.

Prøv at læse denne artikel fra Hundeskolen Trofast som kan give gode
tips til hvordan du kan afhjælpe problemet på en venlig måde:

http://www.hundeskolentrofast.dk/artikler/hundefakta/adfaerdsproblem.htm#HJÆLP,

HVALPEN BIDER 1
(klik på "hjælp, hvalpen bider, del 1+2)

Karin

Fra : HKN

Dato : 20-11-05 22:53

> [...]
kedeligt
> for hvalpen (=ingen belønning) og giv den NUL opmærksomhed når den

Det er ikke muligt for børn i 9 - 12 års alderen.

> [...]
Det
> kan være søgning efter foder, at tygge i tyggeben eller træning af sit,

Det lykkes i 3/4 af tilfældende - i resten vender han hurtigt tilbage til
at
bide i fod/ben/hånd.

> [...]
> og forebygge at problemet bliver værre. Du har kontrol over om hvalpen
> skal belønnes for den uønskede adfærd eller ej - hvalpen gør bare det

Hmm, ja jeg synes nu ikke den får noget ud af at blive sat i
skammekrogen.....

> [...]
JÆLP,
> HVALPEN BIDER 1
> (klik på "hjælp, hvalpen bider, del 1+2)

Ja, det lyder let - men det kan jo ikke lade sig gøre i praksis. Det der
sker når du går væk, er at du får hvalpen til at blive endnu mere
interesseret i at bide dig (i anklerne/fødderne), og så kan man ikke
længere
ignorere det, men man må ty til fysisk magt for at holde hvalpen fra
dine/børnenes fødder.

Fra : Anette

Dato : 18-11-05 23:56

HKN wrote:
> [...]
> sker. Jeg er MEGET i tvivl om denne metode, men kan konstatere at han
> efter meget kort tid der, falder til ro.

Du behøver ikke sige desværre - det du gør er netop en af de ting vi blev
rådet til da vi måtte opgive selv at trænge igennem til Philana. Hun
stressede helt vildt op over ingenting, udsigten til en gåtur - straks hang
hun i tænderne i ærmer, bukseben, hænder.. you name it. Vildt logrende,
spillende øjne, ivrig og meget glad, men hun kunne slet ikke styre det.
Det første vi blev rådet til var en generel "stressen ned", ingen vilde
lege, ingen leg indendøre overhovedet, kun hjernearbejde, f.eks træning i
sit, dæk, og diverse tricks. Og vi skulle fjerne de oceaner af legetøj og
gumleben hun havde. Nogle hunde stresser op bare af at se på det legetøj.
Det sidste hjalp øjeblikkeligt på Philana. Pludselig kunne hun godt gå
igennem stuen uden at begynde at trække vejret hurtigere eller begynde at
gø.
Bideriet når vi skal ud og gå er væk nu - næsten - efter hun har været på
værelset alene masser af gange mens vi tager sko og overtøj på. Den er feset
ind hos hende - men ind imellem "jamen der bliver man jo liiiiige nødt
til..." .og så ryger hun på værelset igen, sammen med sit gumleben.
I starten pev hun lidt - 2-3 minutter, men faldt så til ro. Nu kigger hun
bare på os med et "øv"- udtryk i hovedet og lægger sig med det samme.
Adfærdsbehandleren understregede meget at det skulle ikke være en straf at
"komme på værelset" - derfor er yndlingsgumlebenet med, - men udelukkende
for at falde til ro, men samtidig alligevel lære at hun kommer "væk" fra
flokken, når hun gør noget dumt.

Nu,når ivren løber af med hende i andre situationer og hun lægger an til at
bide, tager jeg fat i hendes underkæbe og presser hendes tunge ned - ja det
er ulækkert og man bliver sjaskesavlevåd ud over hele hånden og nej, hunden
kan absolut ikke lide det - men det virker. Jeg holder ved til hun lægger
sig ned og puster - og så er dagens magtkamp overstået.

Hvis det er dig nogen trøst så har jeg ikke en eneste langærmet bluse der
ikke er bidehuller i, ikk et par "havebukser" der ikke er mindst 10 sæt
bidehuller i, ikke et par kondisko uden der mangler halvdelen af
snørebåndene o.s.v. Gæt hvad jeg ønsker mig til jul

/ Anette

Fra : HKN

Dato : 20-11-05 15:34

> Hej Henrik
> Du behøver ikke sige desværre - det du gør er netop en af de ting vi
blev
> rådet til ...........

Af hvem?

> [...]

kommer
> "væk" fra flokken, når hun gør noget dumt.

Ja, det ser også ud til at han begynder at fatte at der er en sammenhæng
med
at han bider, og så ender i entreen Desuden har vi nu også lukket af
når
vi kommer ind, så området han kan bevægge sig i er begrænset, og det har
også hjulpet på det, sammen med hundekiksen!

> [...]
hun
> lægger sig ned og puster - og så er dagens magtkamp overstået.

Ja, den bruger jeg også, og nu efter en 3 - 4 dage hvor jeg har gjort det
konsekvent, samtidig med at jeg efterfølgende har ignoreret ham, kan han
slippe når jeg siger "NEJ".
Jeg bliver dog også nødt til at gribe til denne metode, når han bider
drengene, da de ikke kan håndtere det med at stikke fingrene ind i munden

ham - endnu. Efter at han har bidt dem, syntes de jo ikke det er en
speciel
sjov tid......

> [...]
> bidehuller i, ikke et par kondisko uden der mangler halvdelen af
> snørebåndene o.s.v. Gæt hvad jeg ønsker mig til jul

Hihi...ja, det må man så leve med. Til gengæld får man lidt nyt i
gardaroben

Fra : qfha

Dato : 18-11-05 13:54

To ting, hvis du ikke adfærdsmæssigt formåer at styre hvalpen. Du
skal lave en blanding af eddike og vand (ikke for stærk). hvis hunden
ter sig, giver du den en pust af eddikeblandingen. Sig samtdig nej.
Ignorer den herefter.

Ang. bideri. Den fejl de fleste nye hundeejere gør er at trække
hånden til sig når hunden bider. Istedet skal du presse fingerne ned
i halsen på den, så skal den nok spytte ud og lade være med det
fremover for det er ubehageligt. Sig samtidig nej.
mvh qfha