Forsendelse med P&T (brev eller pakke)
Fra : Mich2

Dato : 15-11-05 23:48

Hvis en forhandler sender en vare med et almindeligt brev og det aldrig når
frem til forbrugeren, hvem står så med bevisbyrden og tabet? Er det
forretningen, P&T eller kunden?
Og hvad hvis brevet ikke sendes som et "værdibrev", hvis nu værdien f.eks.
er under kr. 100 eller mindre?

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-05 09:49

"Mich2" <mic.REMOVE.@removethis.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forretningen, P&T eller kunden?
> Og hvad hvis brevet ikke sendes som et "værdibrev", hvis nu værdien f.eks.

Den har været oppe mange gange før. Som udgangspunkt er det forhandlerens
ansvar indtil pakken/brevet er overdraget til dig.
Postdanmark har ikke erstantningsansvar på alm. breve, så forhandleren må
selv betale. MEN hvis du har fravalgt pakkeforsendelse, for at spare
portopenge, er det dit ansvar.
Postdanmark har indført omfattende kontrol, så kig hellere mellem reklamerne
én gang til, inden du melder det (hvis du faktsik har modtaget det og
allegevel anmelder det, risikerer du en anmeldelse for bedrageri.

Mvh Tommy

Fra : Mich2

Dato : 16-11-05 10:25

> Den har været oppe mange gange før.

Ikke indenfor de sidste 500 poster (jeg har den ikke i mit news program)

> [...]
> Postdanmark har ikke erstantningsansvar på alm. breve, så forhandleren må
> selv betale. MEN hvis du har fravalgt pakkeforsendelse, for at spare

Så hvis kunden aktivt vælger brevforsendelse, så er det kundens ansvar? Men
kan kunden så ikke gøre sit krav gældende overfor P&T eller er
brevet/værdien så bare tabt?

> Postdanmark har indført omfattende kontrol, så kig hellere mellem
> reklamerne én gang til, inden du melder det (hvis du faktsik har modtaget
> det og allegevel anmelder det, risikerer du en anmeldelse for bedrageri.

Jeg har nu hørt flere, som der ikke har modtaget et brev, men det kan der
selvfølgelig være flere grunde til, men man skal jo ikke være blind for, at
selv gode gamle P&T også kan fejle

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-11-05 10:57

> Så hvis kunden aktivt vælger brevforsendelse, så er det kundens ansvar?
> Men kan kunden så ikke gøre sit krav gældende overfor P&T eller er
> brevet/værdien så bare tabt?

Nej, kunden kan ikke gører krav gældende over for Postdanmark (som de hedder
i dag). Den mulighed fravælger man når man vælger brevforsendelse. Der er
tale om et billigt produkt, hvor Postdanmark ikke har nogen sporing af
forsendelsen.

Fra : Mich2

Dato : 16-11-05 11:22

> [...]
> Der er tale om et billigt produkt, hvor Postdanmark ikke har nogen sporing

Tak - ikke lige det svar jeg regnede med (jeg troede kunden kunne gøre sit
krav gældende overfor P&T), men jeg kan egentligt godt se logikken i det.

Fra : Esben

Dato : 16-11-05 19:04

> Tak - ikke lige det svar jeg regnede med (jeg troede kunden kunne gøre sit
> krav gældende overfor P&T), men jeg kan egentligt godt se logikken i det.

Man kan allerhøjst få PD til at efterlyse den - det virker af og til.

--
Esben