Script-fejl?
Fra : Preben Larsen

Dato : 15-11-05 17:45

I forbindelse med indsættelsen af en IE7-patch, kommer der en
fejlmelding i den interne IE-browser i redigeringsprogrammet.
Meldingen lyder: 'viewpoint.client.Hight' er null eller ikke et
objekt.
Der spørges så, om jeg vil køre scriptet alligevel...?

Scriptet er hentet fra Dean Edwards hjemmeside:
http://dean.edwards.name/IE7/intro/

scriptet hedder: /ie7/ie7-standard-p.js

Siden jeg arbejder på, er endnu ikke på nettet - men jeg håber
det går alligevel. Jeg skal lige tilføje, at jeg opnår ikke den
ønskede effekt i IE - men jeg kan se, at det virker fint i FF.

Mvh
Preben Larsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-11-05 20:33

Den 15-11-05 17.44 skrev Preben Larsen følgende:

> [...]
> det går alligevel. Jeg skal lige tilføje, at jeg opnår ikke den
> ønskede effekt i IE - men jeg kan se, at det virker fint i FF.

Har du tjekket, om det virker, når du lægger det ud på nettet? Hvis det
virker på nettet, skal du nok ind og rette i dine
sikkerhedsindstillinger, JavaScript er begrænset ved lokal afvikling af
sikkerhedshensyn.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gem internettet på din computer med Net Snippets.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 15-11-05 22:57

Preben Larsen wrote:
> [...]
> objekt.
> Der spørges så, om jeg vil køre scriptet alligevel...?

Prøv lige at læse artiklen "Lille vigtig detalje" på
www.webdesign101.dk, forsiden.

Det er muligvis der hunden ligger begravet.

> Siden jeg arbejder på, er endnu ikke på nettet - men jeg håber
> det går alligevel. Jeg skal lige tilføje, at jeg opnår ikke den
> ønskede effekt i IE - men jeg kan se, at det virker fint i FF.

Formålet med Dean Edwards IE 7 patch er at give IE den
samme css-funktionalitet som f.eks. Firefox (og andre gode
browsere). FF behøver således ikek dene patch. Det er derfor
man oftest indkapsler den i en betinget kommentar. Så
indlæses scriptet kun af IE.

Det er også vigtigt at stien er korrekt, og vistnok også at
ie-standard-p.js har adgang til de htc-filer, der ligger i
pakken.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Preben Larsen

Dato : 16-11-05 17:19

Hej Jørgen Farum Jensen

Det har jeg så gjort med stror interesse.

> Prøv lige at læse artiklen "Lille vigtig detalje" på
> www.webdesign101.dk, forsiden.
>
> Det er muligvis der hunden ligger begravet.

Ud fra det jeg i øjeblikket forstår, så har jeg lavet følgende
ændringer i head'eren:

charset=iso-8859-1" />

<!-- compliance patch for microsoft browsers --><!--[if lt IE
7]><script src="ie7-standard-p.js"
type="text/x-application"></script><![endif]-->

<!-- compliance patch for microsoft browsers --><!--[if lt IE
7]><script src="ie7-content.htc"
type="text/x-application"></script><![endif]-->

Jeg tror ret meget på, at stien er korrekt. Det har jo også virket
for mig - men jeg kan ikke "gendanne" den korrekte visning i IE -
efter jeg testede i hvilken modus siden blev vist i browseren.

> Det er også vigtigt at stien er korrekt, og vistnok også at
> ie7-standard-p.js har adgang til de htc-filer, der ligger i
> pakken.

Den konstante påmindelse om sikkerheden ved at køre scriptet er
ophørt. En anden mystisk ting er, at jeg ikke kan se den rigtige
visning i browseren (IE) af
siden:http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/complexspiral/demo.html

Jeg er lidt på bar bund lige i øjeblikket...?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-11-05 18:24

Preben Larsen wrote:

> [...]
>
> <!-- compliance patch for microsoft browsers --><!--[if lt IE
> 7]><script src="ie7-content.htc"
> type="text/x-application"></script><![endif]-->

Det tror jeg er temli' forkert - det du skal fortælle i
de steder er hvilke mime-typer, der er tale om,
text/html og text/javascript.

Den sidste er helt ved siden af. htc-filer skal indlæses
i et stylesheet ved hjælp af behavior-egenskaben.

Prøv at læse min artikel om dette emne, evt. kan du jo
kopiere kildekoden.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Preben Larsen

Dato : 16-11-05 19:44

Jørgen Farum Jensen

> Den sidste er helt ved siden af. htc-filer skal indlæses
> i et stylesheet ved hjælp af behavior-egenskaben.

Ja - okay!

> Prøv at læse min artikel om dette emne, evt. kan du jo
> kopiere kildekoden.

Kan du præcisere, hvad det er for et emne - så kan jeg nemmere
finde artiklen!

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-11-05 23:25

Preben Larsen wrote:

> Kan du præcisere, hvad det er for et emne - så kan jeg nemmere
> finde artiklen!

Ja, da var jeg vist lidt for hurtigt, her er url'en:

http://www.webdesign101.dk/ie7/eksempler/background-attachment.php

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Preben Larsen

Dato : 17-11-05 12:01

Hej Jørgen Farum Jensen
> Ja, da var jeg vist lidt for hurtigt, her er url'en:
>
> http://www.webdesign101.dk/ie7/eksempler/background-attachment.php

Ja tak! - men den side har jeg allerede læst indgående - så den
kender jeg udmærket! Jeg har også læst alle henvisninger til de
forskellige websider - det har været interessant læsning.

Men det har ikke rigtig nogen relevans i forhold til mine spørgsmål
den 15. og 16. nov..
Sagen er såmænd bare den, at jeg fra det ene øjeblik til det andet
ikke kan få en IE7-patch til at fungere efter at jeg har prøve at se
hvilken modus, siden blev vist i.

"Har man åbnet en html-side i en browser, kan man ved at indtaste
denne javascript-kode: javascript:alert(document.compatMode); i
adresselinjen og derefter trykke [Enter], få vist, om siden har sat
browseren i standards-mode eller quirks-mode...."

Og jeg kan tilføje (igen), at jeg heller ikke kan se den rigtige
visning i IE af siden:
http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/complexspiral/demo.html

Jeg tror, at der er tale om et browser-problem i bedste fald et
spørgsmål om indstillinger. Det kunne jeg godt tænke mig at få
bekræftet eller afkræftet. Så kan jeg altid finde ud hvad, der skal
gøres!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-11-05 13:39

Den 17-11-05 12.00 skrev Preben Larsen følgende:

> Sagen er såmænd bare den, at jeg fra det ene øjeblik til det andet
> ikke kan få en IE7-patch til at fungere efter at jeg har prøve at se
> hvilken modus, siden blev vist i.

Det vil sige, det /har/ virket lokalt på din egen computer? Prøvede du
at lægge siden ud på nettet for at se, om det virker der?

> Og jeg kan tilføje (igen), at jeg heller ikke kan se den rigtige
> visning i IE af siden:
> http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/complexspiral/demo.html

Hvad er forskellen? Du har læst i teksten, at siden ikke vises korrekt i
IE 6?

> [...]
> spørgsmål om indstillinger. Det kunne jeg godt tænke mig at få
> bekræftet eller afkræftet. Så kan jeg altid finde ud hvad, der skal

Virker andre scripts på nettet? Virker andre scripts lokalt? Hvis du kun
har problemet lokalt og med alle scripts, kan det som tidligere nævnt
være dine sikkerhedsindstillinger. Hvis ingen scripts virker, kan de
være slået fra i din browser.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på nettrafikken med det gratis program Down2Home.

Fra : Preben Larsen

Dato : 17-11-05 17:31

Kim Ludvigsen

> Det vil sige, det /har/ virket lokalt på din egen computer? Prøvede du
> at lægge siden ud på nettet for at se, om det virker der?

Det har virket både lokalt og på nettet.

> Hvad er forskellen? Du har læst i teksten, at siden ikke vises korrekt i
> IE 6?
Den korrekte visning af demosiden kan jeg se i FF - sådan som
indsættelsen af IE7-patchen virker i IE - men det kan jeg ikke nu - det er
forskellen!

> [...]
> har problemet lokalt og med alle scripts, kan det som tidligere nævnt
> være dine sikkerhedsindstillinger. Hvis ingen scripts virker, kan de

Denne side benytter også en IE7-patch - den kan jeg heller ikke se i IE -
men fint i FF!
http://www.webdesign101.dk/ie7/eksempler/background-attachment.php

Med hensyn til indstillinger i IE - så har jeg ikke været inde og ændre
noget manuelt. Sikkerhedsindstillingerne står på "mellem" og alle Scripts
står på aktiv - men jeg tror alligevel, at det er her hunden ligger
begravet!

Mvh
Preben

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-11-05 18:30

Den 17-11-05 17.30 skrev Preben Larsen følgende:
> Kim Ludvigsen

> Den korrekte visning af demosiden kan jeg se i FF - sådan som
> indsættelsen af IE7-patchen virker i IE - men det kan jeg ikke nu - det er
> forskellen!

Jamen, indsættelsen af IE7-patchen skal ske på hjemmesiden, ikke hos
dig. Ovenstående hjemmeside benytter ikke patchen.

> Denne side benytter også en IE7-patch - den kan jeg heller ikke se i IE -
> men fint i FF!
> http://www.webdesign101.dk/ie7/eksempler/background-attachment.php

Den side benytter til gengæld patchen. Men prøv at forklare os, hvad
forskellen er, når du ser siden i henholdsvis Firefox og IE. Det nytter
ikke noget, du blot fortæller, at der er en forskel.

> [...]
> noget manuelt. Sikkerhedsindstillingerne står på "mellem" og alle Scripts
> står på aktiv - men jeg tror alligevel, at det er her hunden ligger

Hvilken Windows-version bruger du? Bemærk, at der kan være forskel på
sikkerhedsindstillingerne for internettet og lokalt indhold. Normalt får
man lov at afvikle JavaScript på internettet, mens det er slået fra for
lokalt indhold.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug filtre i Outlook Express til at holde styr på dine mails og til at

Fra : Preben Larsen

Dato : 17-11-05 21:18

Kim Ludvigsen

Jeg har lagt en side op på nettet for en kort bemærkning - og det har
tilsyneladende afdækket problemet. Idet som du påpeger, så er der forskel på
den lokale browservisning og og visningen på nettet og det skyldes, som du
sider, at der er forskellige sikkerhedsindstillinger, der er slået til i den
interne browser.
Jeg har ganske enkelt ikke været opmærksom på disse forhold før end jeg
begyndte at sætte mig lidt ind i, hvad IE7-patch'en kunne udrette med IE6.
Jeg har ikke arbejdet meget med javascripts og har derfor altid haft en
identisk visning i den interne og externe browser.

> Jamen, indsættelsen af IE7-patchen skal ske på hjemmesiden, ikke hos
> dig. Ovenstående hjemmeside benytter ikke patchen.

Okay ... så se her:

www.webdegn2005.frac.dk

- og jeg håber at Jørgen Farum Jensen tilgiver, at jeg har lånt lidt af hans
materiale til at øve mig på! Jeg sletter siden når denne lille disput er til
ende...!

Mvh
Preben Larsen

Min færdige hjemmeside ligger på adressen: www.webdegn2005.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-11-05 22:16

Den 17-11-05 21.18 skrev Preben Larsen følgende:

> Jeg har lagt en side op på nettet for en kort bemærkning - og det har
> tilsyneladende afdækket problemet.

Vi kunne have sparet en masse skriveri, hvis du blot havde læst mit
første indlæg i tråden

> Okay ... så se her:
> www.webdegn2005.frac.dk

Du skriver stadig ikke, hvad problemet er. Jeg har ikke umiddelbart
adgang til en IE, og jeg har ikke lyst til at gætte mig frem. Desuden er
jeg ikke særlig skrap til at gennemskue koderne, og slet ikke, når det
drejer sig om JavaScript.

Men jeg er sikker på, at andre ville have hjulpet. Men første skridt er
altså, at du præcist fortæller, hvad problemet er. Hvis du er uheldig,
er de mere vidende allerede hoppet af tråden, fordi du trods flere
opfordringer ikke har fortalt, hvad problemet er (hvilken forskel, du
oplever i de to browsere).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om RSS-feeds og forskellige RSS-læsere.

Fra : Preben Larsen

Dato : 17-11-05 23:06

Kim Ludvigsen

> Vi kunne have sparet en masse skriveri, hvis du blot havde læst mit
> første indlæg i tråden

Det er muligt - men i bagklogskabens lys kan jeg godt give dig ret.
Jeg har ikke nogen indflydelse på at Jørgen Farum Jensen kommenterer mit
spørgsmål i tråden - men jeg ved, at på hans hjemmeside behandles IE7
teknologien indgående. Jeg er dog lidt uforberedt på, at han sender mig ud
på et vildspor.

> [...]
> adgang til en IE, og jeg har ikke lyst til at gætte mig frem. Desuden er
> jeg ikke særlig skrap til at gennemskue koderne, og slet ikke, når det

Jeg mener, at spørgsmålet er tydeligt formuleret - men man skal nok kende
lidt til IE7-teknologien for at forstå, hvad den kan udrette for IE.
Jeg ved så tilgengæld ikke hvor skrappe folk egentlig er i de spørgsmål,
som de byder ind på - men det var måske en god ide at skrive det du selv
synes du er skrap til i forbindelse med dine svar.

> [...]
> er de mere vidende allerede hoppet af tråden, fordi du trods flere
> opfordringer ikke har fortalt, hvad problemet er (hvilken forskel, du

Jeg ved ikke hvor du har den viden fra, at folk er hoppet af tråden - men
hvis jeg har forulempet dig eller andre - så beklager jeg det meget.
Mit eneste ærinde var at komme til klarhed over nogle problemer med
afviklingen af javascripts i IE!

Med venlig hilsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-11-05 23:23

Den 17-11-05 23.06 skrev Preben Larsen følgende:
> Kim Ludvigsen

> Jeg mener, at spørgsmålet er tydeligt formuleret - men man skal nok kende
> lidt til IE7-teknologien for at forstå, hvad den kan udrette for IE.

Det tror jeg, de fleste herinde har tjek på. Men det nytter altså ikke,
at du bare skriver, at en side virker korrekt i Firefox, men ikke i IE.
Hvis nu siden virker hos alle andre, er det jo lidt svært at gætte på,
hvad problemet er hos dig. Det burde ikke være det store problem, at
beskrive forskellen.

> Jeg ved så tilgengæld ikke hvor skrappe folk egentlig er i de spørgsmål,
> som de byder ind på - men det var måske en god ide at skrive det du selv
> synes du er skrap til i forbindelse med dine svar.

Normalt er jeg skrap til at få folk til at fortælle, hvad problemet er,
så jeg selv eller andre kan hjælpe. Men det har jeg åbenbart ikke været
i dette tilfælde.

> Jeg ved ikke hvor du har den viden fra, at folk er hoppet af tråden

Det er ikke en viden, jeg skrev blot, at du kan risikere, at det er
tilfældet. Men døm selv ud fra, hvor mange svar du har fået. Personligt
opgiver jeg nu. Jeg har tre gange spurgt dig, hvad forskellen er, uden
du har svaret.

> hvis jeg har forulempet dig eller andre - så beklager jeg det meget.

Jeg føler mig ikke forulempet, men der er grænser for, hvor meget tid
jeg gider bruge på at prøve at hjælpe andre, når de tilsyneladende ikke
vil have hjælp.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slip musen fri, og styr i stedet computeren lynhurtigt med tastaturgenveje.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-11-05 23:54

Preben Larsen wrote:

> www.webdegn2005.frac.dk

404 fejl

> - og jeg håber at Jørgen Farum Jensen tilgiver, at jeg har lånt lidt af hans
> materiale til at øve mig på! Jeg sletter siden når denne lille disput er til
> ende...!

No problem, blot du har en disallow i din robots.txt file.

> Min færdige hjemmeside ligger på adressen: www.webdegn2005.dk

Den eneste forskel, jeg rigtig kunne se i ff og ie er et grønt
bånd foroven (ff).

Den eneste baggruound-attachment jeg kan se i dit stylesheet er en
lillebitte usynlig bg.gif. Hvad skal det gøre godt for?

Preben: Tænk over hvad background-attachment gør forskelligt
fra IE til FF:

background-attachment:fixed;
background-position:right bottom;

vil i IE låse grafikken til nederste højre hjørne af det
element, der har fået egenskaben. Det vil sige, har du
en sådan egenskab både på din body-markør og på et
element inde på siden, vil grafikken i body været fikseret
i forhold til body-elementets nederste højre hjørne og i
elementet inde på siden i forhold til elementets nederste
højre hjørne.

De samme formregler vil i FF låse begge grafikker til
nederste højre hjørne af body-elementet, men vil i
elementet kun kunne ses inden for elementets areal.

Konsekvensen heraf er, at du i FF ikke vil kunne se
nogen virkning, hvis de to grafikker er ens, mens
de i IE vil kunne se nederste højre hjørne af
grafikken *både* i nederste højre hjørne af
body-elementet og nederste højre hjørne af elementet
inde på siden.

Det vil sige, hvis du kun har brug for body-attachment:fixed
på body-elementet, er der ingen grund til at anvende
IE 7 patchen, hvis formål er at få IE6 til at opføre
sig som en standard-kompitbel browser.

Jeg ved det er svært, og jeg fattede det heller ikke
rigtigt før jeg fik det prøvet første gang med nogle
ret simple baggrundsgrafikker. Men når man først har
fået fat på det er det lige så simpelt som position:absolute;

Dit andet problem med at IE ikke virker lokalt, men ok
på nettet, kan jeg også genkende. Jeg bruger en ISS
server og mit nethotel bruger en Appache Server.

Da jeg havde fået fikset min server, som kort beskrevet
på min hjemmeside ("Lille vigtig detalje") var alt ved
det gamle.

Nu kan du ganske vist sige, at du jo ikke har nogen
..htc fil i dit stylesheet. Men jeg er ret sikker på
(jeg har ikke kigget efter) at IE 7 scriptet bruger
de .htc-filer, der ligger i IE 7 pakken.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Preben Larsen

Dato : 18-11-05 22:21

Hej Jørgen Farum Jensen

> 404 fejl

Ja - siden er nedlagt nu - den var kun i brug i nogle få timer. mens jeg øvede
mig med IE7-patch'en

> Den eneste forskel, jeg rigtig kunne se i ff og ie er et grønt
> bånd foroven (ff).

Så har du været heldig/uheldig at komme forbi midt i arbejdet - men nu har jeg
gjort arbejdet færdigt med baggrunden.
Jeg kæmper blot med tunge billedfiler - jeg har komprimeret billederne så meget
som det kan tillades før kvaliteten forringes ud over det acceptable.
Siderne "hakker" sig derfor lidt efter lidt på plads - men jeg tror/ved at
IE7-patch'en sagtens kan læse siderne ind uden disse "hakkerier" fuldstændig som
i FF.

www.webdegn2005.dk

> [...]
> ..htc fil i dit stylesheet. Men jeg er ret sikker på
> (jeg har ikke kigget efter) at IE 7 scriptet bruger
> de .htc-filer, der ligger i IE 7 pakken.

Jeg er helt med på det du skriver her og jeg tror også at jeg har været omkring
det meste af IE7-teknologien - og nu synes jeg også, det er "a piece of cake".
Jeg vil gerne lige sig tak for alle din ihærdige forsøg på at få mig til at
forstå, hvad det her går ud på - og så vil jeg gerne lige anmelde din hjemmeside,
hvis nogen læser det her - jeg bruger den i hvert fald rigtig meget!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-11-05 23:53

Kim Ludvigsen skrev:

> Men det nytter altså ikke, at du bare skriver, at en side
> virker korrekt i Firefox, men ikke i IE. Hvis nu siden virker
> hos alle andre, er det jo lidt svært at gætte på, hvad
> problemet er hos dig.

Jeg er helt enig.
Lasse Reichstein Nielsen har lavet en fin side om det at spørge
efter hjælp i en html-gruppe. Den kan varmt anbefales:

   <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-11-05 00:14

Den 17-11-05 23.52 skrev Jens Gyldenkærne Clausen følgende:

> Lasse Reichstein Nielsen har lavet en fin side om det at spørge
> efter hjælp i en html-gruppe. Den kan varmt anbefales:
>
>    <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>

Jeg tænkte, så det knagede, for at huske siden. Nu har jeg bogmærket
den, så næste gang skal jeg blot huske at kigge i bogmærkerne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox.