Avls spørgsmål
Fra : Familien Juul

Dato : 15-11-05 12:48

Hvis vores cocker spaniel tæve på 6½ år får hvalpe og vi beholder en han,
vil de så få hvalpe?

Ville det kunne lade sig gøre?

Hvornår er en tæve for gammel til at få hvalpe?

Fra : Bodil

Dato : 15-11-05 12:55

"Familien Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis vores cocker spaniel tæve på 6½ år får hvalpe og vi beholder en han,
> vil de så få hvalpe?
>
> Ville det kunne lade sig gøre?

Hvis du mener om hundene ville pare sig selv om det er mor og søn, ja det
ville de, men det er naturligvis ikke nogen god ide.

> Hvornår er en tæve for gammel til at få hvalpe?

En tæve på 6 år er efter min menig for gammel til at få hvalpe hvis det er
første gang, men tæver kan få hvalpe lige så længe de kommer i løbetid.

Bodil www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : Leyna

Dato : 15-11-05 15:55

On Tue, 15 Nov 2005 12:47:48 +0100, "Familien Juul"
<juul160404@yahoo.dk> wrote:

>Hvis vores cocker spaniel tæve på 6½ år får hvalpe og vi beholder en han,
>vil de så få hvalpe?

Hvis de begge er fertile (frugtbare) så vil de kunne få hvalpe.

>Ville det kunne lade sig gøre?

Det ville det og det kaldes indavl. Hold jer fra det.

>Hvornår er en tæve for gammel til at få hvalpe?

IMO er din hund allerede for gammel til at få hvalpe.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : qfha

Dato : 16-11-05 11:00

Det er en for gammel hund at få hvalpe på.
Det vil koste dig meget dyrt i dyrlægeregninger, hvis hunden
overhovedet overlever.

Ja, en mor og søn kan godt få hvalpe, men som hos os mennesker må de
ikke.

Vent med tanken om hvalpe til du engang får en ny hund.

Fra : x Vuf x

Dato : 17-11-05 19:53

On Tue, 15 Nov 2005 12:47:48 +0100, "Familien Juul" wrote:

>Hvis vores cocker spaniel tæve på 6½ år får hvalpe
>og vi beholder en han, vil de så få hvalpe?

Ja. Hvis I lader dem gå sammen i løbetid.

>Ville det kunne lade sig gøre?

Hvad skulle efter din mening forhindre det?

>Hvornår er en tæve for gammel til at få hvalpe?

1.-gangs-fødende må højst være 4 år; men så endda kun,
hvis hun er i absolut topform!
Den bedste alder for 1.-gangsfødende er 2½ år. Da er
de psykisk modne til moderskabet, og deres krop skulle
være i topform.

Jeg kan godt forstå, I gerne vil ha' en aflægger af jeres
elskede hund, men der er ikke engang garanti for, at hvalpen
bli'r som moderen! I øvrigt, hvis det ikke ville være 1. gang
for jeres hund, så kunne I jo ta' en pige som aflægger!

Er hun sund og rask og har fået hvalpe før,
så er det ikke for sent.

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP