Find kommando?
Fra : Paminu

Dato : 14-11-05 22:21

Findes der en kommando som gennemsøger samtlige filer i et dir for om et
givet ord optræder i en eller flere af filerne.

Hvis jeg fx har et bibliotek med 10 filer. Så vil jeg gerne vide om ordet
"path" befinder sig i nogen af filerne.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-11-05 22:27

On Mon, 14 Nov 2005 22:21:00 +0100, Paminu wrote:

> [...]
> givet ord optræder i en eller flere af filerne.

> Hvis jeg fx har et bibliotek med 10 filer. Så vil jeg gerne vide om ordet

Ja. Kommandoen hedder "grep". Læs mere i manualen.

Et tip til at finde kommandoer man ikke kender: læs manualen til
kommandoen "apropos".

Mvh.

--
"Even if you don't have all the things you want, be Adam Sjøgren
grateful for the things you don't have that you asjo@koldfront.dk

Fra : Paminu

Dato : 14-11-05 22:37

Adam Sjøgren wrote:

> Ja. Kommandoen hedder "grep". Læs mere i manualen.
>
> Et tip til at finde kommandoer man ikke kender: læs manualen til
> kommandoen "apropos".
>

> Mvh.

Den har jeg prøvet (har også læst man siderne) men det dur ikke. Når jeg
står i et dir som jeg ved indholder nogle filer som jeg ved indeholder
ordet "path" og skriver "grep path" så fryser min xterm bare.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-11-05 22:41

On Mon, 14 Nov 2005 22:36:37 +0100, Paminu wrote:

> Den har jeg prøvet (har også læst man siderne) men det dur ikke.

Så skal du læse manualen igen - eller måske hellere en generel
introduktion til shells.

> Når jeg står i et dir som jeg ved indholder nogle filer som jeg ved
> indeholder ordet "path" og skriver "grep path" så fryser min xterm
> bare.

Prøv "grep path *" - hvis du ikke angiver hvilke filer grep skal lede
i, så leder den i standard input. Så det du kalder at din "xterm
fryser" er såmænd at grep gør hvad du beder om, leder efter ordet "path"
i det du taster ind til den på stdin.

Mvh.

--
"Jeg har snart gennemlæst det meste af Internettet for Adam Sjøgren
at finde en løsning - men uden resultat..." asjo@koldfront.dk

Fra : N/A

Dato : 16-11-05 16:32

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-11-05 15:18

Adam Sjøgren wrote:

> Prøv "grep path *"

Det er fint nok, hvis der kun er et niveau, og der kun er filer.
Men hvis der er underbiblioteker, symlinks, device inodes, pipes
og sockets, så er det en fordel at bruge find.

find . -type f -print0 | xargs -0 grep

(Det kræver man har GNU versionen af find og xargs. Uden dem har
jeg ikke nogen god løsning.)

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Kim Hansen

Dato : 16-11-05 15:31

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

> Det er fint nok, hvis der kun er et niveau, og der kun er filer.
> Men hvis der er underbiblioteker, symlinks, device inodes, pipes
> og sockets, så er det en fordel at bruge find.
>
> find . -type f -print0 | xargs -0 grep

Det er vel stort set det samme som 'grep -r .'

--
Kim Hansen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-11-05 16:32

Kim Hansen <kimhanse@oek.dk> writes:

>Det er vel stort set det samme som 'grep -r .'

$ grep -r blah .
grep: illegal option -- r
Usage: grep -hblcnsviw pattern file . . .

Jeg er ikke helt klar over, hvad spørgeren egentlig vil. Hvis det
skal være at få et "ordet 'path' findes i en eller flere filer",
så er ingen af ovenstående løsninger gode eller "standardiseret"
Unix.

Skal man have subdirs med, bliver det lidt kreativt:

if [ ! x = "x`find . -type f | ( while read a ; do grep path $a ; done )`" ]
then
   echo Fundet
fi

Men hvis kataloget kun indeholder filer, så er følgende jo
aldeles rigeligt:

grep path * > /dev/null
if [ $? -eq 0 ]
then
   echo Fundet
fi

Varianter af ovenstående kan også fortælle navnene på de pågældende
filer.

Mvh.
   Klaus.

Fra : N/A

Dato : 16-11-05 17:00

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-11-05 16:08

On Wed, 16 Nov 2005 15:17:49 +0100, Kasper wrote:

> Det er fint nok, hvis der kun er et niveau, og der kun er filer.

Hvilket præcis var det tilfælde "Paminu" beskrev.

I forhold til at vedkommende havde problemer nok med begrebet standard
input syntes jeg ikke det var formålstjenligt at blande alskens andre
sjove ting ind i svaret.

Mvh.

--
"Lef ma nine imma Jeep" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : N/A

Dato : 16-11-05 16:32

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-11-05 16:46

Adam Sjøgren wrote:

> Hvilket præcis var det tilfælde "Paminu" beskrev.

For mig lyder det ikke som om hun har overvejet, hvad
der skal ske, såfremt der er andet end filer.

Fra : Kim Hansen

Dato : 16-11-05 16:50

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> $ grep -r blah .
> grep: illegal option -- r
> Usage: grep -hblcnsviw pattern file . . .

Der blev tidligere i traaden skrevet at vi brugte GNU-tools.

--
Kim Hansen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-11-05 17:00

Kim Hansen <kimhanse@oek.dk> writes:

>Der blev tidligere i traaden skrevet at vi brugte GNU-tools.

Den uvane kan man vel godt hjælpe på at fikse?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-11-05 18:32

Klaus Ellegaard wrote:

> Den uvane kan man vel godt hjælpe på at fikse?

Til nogle opgaver er de GNU specifikke options den
bedste løsning. (Om det her er en af dem vil jeg
ikke udtale mig om med mindre Paminu giver en mere
præcis beskrivelse af kravene).

Og jeg kender ikke nogen Unix platform som GNU
værktøjerne ikke er porteret til.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 16-11-05 18:38

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> Og jeg kender ikke nogen Unix platform som GNU
> værktøjerne ikke er porteret til.

Det er ikke ensbetydende med at det er installeret.

--
Allan Joergensen

"Hey, what's this button d..<BOOM>" -W. Crusher

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-11-05 16:57

On Wed, 16 Nov 2005 16:46:11 +0100, Kasper wrote:

> For mig lyder det ikke som om hun har overvejet, hvad
> der skal ske, såfremt der er andet end filer.

I vedkommendes eksempel er der kun filer (10 styks), men hvis vi
*skal* fluekneppe: hvem siger at det kun er ikke-specielle filer i
mappen der ønskes gennemsøgt?

,

--
"Python, is a watered-down Lisp with infix syntax and Adam Sjøgren
no macros." asjo@koldfront.dk

Fra : Paminu

Dato : 17-11-05 00:08

"Adam "Sjøgren"" <asjo@koldfront.dk> skrev i en meddelelse

> I vedkommendes eksempel er der kun filer (10 styks), men hvis vi
> *skal* fluekneppe: hvem siger at det kun er ikke-specielle filer i
> mappen der ønskes gennemsøgt?

Ok lad os prøve at udvide det til samtlige filer i samtlige mapper på hele
computeren...findes der en komando der kan klare det?

Fra : Carsten Keller

Dato : 17-11-05 09:18

"Paminu" <asdad@asd.com> wrote in message
> Ok lad os prøve at udvide det til samtlige filer i samtlige mapper på hele
> computeren...findes der en komando der kan klare det?

Løsningen har vist allerede været på banen, men grep -R "søgeord" *. Hvis du
står i / skulle det medføre at den dribler gennem hele maskinen. Nok ikke
specielt pænt eller effektivt, men det er ok i en snæver vendning, specielt
hvis man ikke skal hele maskinen igennem.

Keller

Fra : Kent Friis

Dato : 17-11-05 17:20

Den Thu, 17 Nov 2005 09:18:22 +0100 skrev Carsten Keller:
> [...]
> specielt pænt eller effektivt, men det er ok i en snæver vendning, specielt
> hvis man ikke skal hele maskinen igennem.

Brug altid "grep -r xyz ." i stedet for "grep -r xyz *" - den første vil
tage den mappe du står i, og alle undermapper, hvor den anden
vil springe over skjulte filer/mapper i den mappe du står i, men tage
dem med i undermapper, hvilket er forvirrende.

Og så naturligvis "grep -r xyz /" for at søge hele disken igennem.

Mvh
Kent

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-11-05 11:48

Paminu wrote:

> Ok lad os prøve at udvide det til samtlige filer i samtlige mapper på hele
> computeren...findes der en komando der kan klare det?

Så begynder det at blive lidt tricky. For at finde samtlige
filer er man nødt til at køre som root. Men det betyder så,
at læsning fra andet end regulære filer kan give betydelige
problemer. Desuden kan du også få problemer med pseudo
filsystemer som /proc. Og endeligt er du nok ikke
interesseret i at grepe gennem netværksfilsystemer. Så er
det bedre at logge ind på serveren og køre søgningen lokalt.

Derfor mener jeg den bedste løsning er at tage et filsystem
ad gangen. Brug find, xargs og grep som jeg nævnte tidligere,
men tilføj -xdev til find så den kun tager et filsystem. Her
er så lige et par detaljer man skal være opmærksom på. Den
kan af gode grunde ikke se filer, der evt. måtte være skjult
under et mountpoint. Og hvis man bruger bindmounts og har
et directory bindmountet til et mountpoint på samme filsystem
vil find køre hen over det mountpoint og derved gennemsøge
nogle filer mere end en gang.

For at gennemsøge / filsystemet ville jeg skrive noget i
retning af:
find / -xdev -type f -print0 | xargs -0 grep -il path

Options til grep betyder følgende: -i den er ligeglad med
store og små bogstaver, og -l den udskriver kun filnavnet
og ikke hver eneste linie. Dem kan du selvfølgelig droppe
hvis du ønsker.

Gentag derefter proceduren for andre filsystemer.

Fra : Paminu

Dato : 18-11-05 08:39

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Options til grep betyder følgende: -i den er ligeglad med
> store og små bogstaver, og -l den udskriver kun filnavnet

Ok men jeg er jo interesseret i både filnavne og om indholdet af filerne
indeholder det søgte ord.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 18-11-05 18:38

Paminu wrote:

> Ok men jeg er jo interesseret i både filnavne og om indholdet af filerne
> indeholder det søgte ord.

Det er nemt at finde filer, hvor navnet matcher, f.eks.:
find / -xdev -iname "*path*"
Udskift med -name hvis den skal betragte store og små bogstaver
som forskellige. Og så kan du selvfølgelig kombinere alle de
muligheder, der er blevet nævnt i tråden.

Fra : Kim Hansen

Dato : 16-11-05 19:38

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> Den uvane kan man vel godt hjælpe på at fikse?

I mine oejne er det ikke en uvane at bruge de staerkeste tilgaengelige
vaerktoejer. Det er godt at kende alternativerne, men der er ingen
grund til at forvirre nybegyndere med dem.

--
Kim Hansen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-11-05 09:59

On Thu, 17 Nov 2005 00:07:47 +0100, Paminu wrote:

> Ok lad os prøve at udvide det til samtlige filer i samtlige mapper på hele
> computeren...findes der en komando der kan klare det?

Har du sprunget Kaspers indlæg her i tråden over?

Mvh.

--
"For hvad er vi uden viden om vores fortid? Blot Adam Sjøgren
fritsvævende atomer i et vægtløst univers" - Brian asjo@koldfront.dk

Fra : Kim Hansen

Dato : 18-11-05 00:44

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

[snip en forklaring med find, xargs og grep]

Helt enig, jeg har bare en lille tilfoejelse.

> Gentag derefter proceduren for andre filsystemer.

Det kan goeres i et hug, find tager flere paths som argument, f.eks.:
find / /home /usr /var -type f -print0 | ...

--
Kim Hansen

Fra : N/A

Dato : 17-11-05 00:08