Acrylfugemasse
Fra : Michael

Dato : 13-11-05 13:33

Er der nogen specielle kvalitetsforskelle på fugemasser af forskellige
mærker? Jeg har problemet med den billige fra Jem&Fix, at den sprækker efter
nogen tid (efter maling). Herved skal der fuges oveni en ekstra gang med et
tyndt lag. Er den dyre fra Bostik mere elastisk? Gode erfaringer modtages
gerne

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-11-05 16:24

"Michael" <a@b.dk> skrev

> [...]
> med et tyndt lag. Er den dyre fra Bostik mere elastisk? Gode erfaringer

Hvor længe lader du den tørre, før du maler?
Hvilken bund fuger du på?

Acrylfugemasse er lufttørrende, og er fugen tyk, så kan der gå endog meget
længe, før den er "hærdet" helt igennem, navnlig hvis temperaturen er lav.
Maler man for tidligt, så tørrer den ikke optimalt, fordi man spærrer fugten
inde i massen. Generelt er de billige acrylmasser ikke egnede, hvis du skal
fuge tykt og i kolde omgivelser.

Fuger du på en bund, der suger f.eks. gipsplader o.lign., så skal du grunde
først. Der er problemet, at bunden suger alt fugten ud af fugemassen for
hurtigt, og så hærder den heller ikke optimalt.

Hvad er det for en maling, du overmaler med?

Fugemasse og maling bør så vidt muligt have samme base, så hvis du bruger
olie/alkyd/urethan bør du også bruge opløsningsbaseret fugemasse.

Jeg bruger meget af den billige til en 5-10,- og giver man det tiden på den
rigtige bund, så fungere det også ok (ofte 3-5 uger, afhængigt af bund og
temperatur). Men er det noget, der skal gå stærkt, så køb noget dyrere og
gerne baseret på opløsningsmiddel.

Claus

Fra : Michael

Dato : 14-11-05 18:45

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> "Michael" <a@b.dk> skrev

> Hvor længe lader du den tørre, før du maler?
> Hvilken bund fuger du på?

Jeg fuger som regel overgange mellem loft (gips) og væg (beton). Både loft
og væg er spartlet og malet, dvs. grunding burde vel ikke være nødvendigt.

> [...]
> fugemassen for hurtigt, og så hærder den heller ikke optimalt.
>
> Hvad er det for en maling, du overmaler med?

En kvalitets-plasticmaling i glans 10

> [...]
> og temperatur). Men er det noget, der skal gå stærkt, så køb noget dyrere

Det er nok her problemet er så. Jeg maler som regel 24-48 timer efter
fugning. Efter nogle uger begynder sprækkerne at komme, så jeg burde måske
vente de 3-5 uger du skriver.

Mange tak for svarene til alle

Fra : Max

Dato : 15-11-05 10:37

Hej Michael

> Det er nok her problemet er så. Jeg maler som regel 24-48 timer efter
> fugning. Efter nogle uger begynder sprækkerne at komme, så jeg burde måske
> vente de 3-5 uger du skriver.

Jeg maler samme dag som jeg fuger og det har aldrig været noget problem,
malerne venter jo heller ikke flere dage. Hvis malingen kan tørre, ja så kan
fugemassen jo også.Men det er måske en uheldig fugemasse du har brugt.

Mvh Max

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-11-05 11:01

"Michael" <a@b.dk> skrev

> Jeg fuger som regel overgange mellem loft (gips) og væg (beton). Både loft
> og væg er spartlet og malet, dvs. grunding burde vel ikke være nødvendigt.

Jeg gør præcis det samme, men jeg glitter det med maling i samme
arbejdsgang, og det har endnu aldrig vold problemer.

Jeg kan simpelthen ikke huske, hvornår jeg sidst har oplevet en fuge sprække
så hurtigt, så måske din fugemasse var dårlig?
Har du kigget på datoen?

Claus

Fra : Max

Dato : 15-11-05 12:04

Hej

> Har du kigget på datoen?

Det burde ikke være noget problem, for et par år siden brugte
jeg en patron der kavde være åbnet i 4 år, og de fuger ser
stadigvæk pæne ud.

Men det kan jo være som jeg har sagt før at den brugte masse
har været af særdelse dårlig kvalitet.

Jeg har også oplevet at rest kemikalier i ting har fået andre
ting til at opføre sig underligt, bl.a. har jeg oplevet selvklæbende
kabelholdere der faldt af malede overflader på grund af rest
hærder i malingen, så måske kan der være noget sådant galt.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 13-11-05 18:37

Hej

> [...]
efter
> nogen tid (efter maling). Herved skal der fuges oveni en ekstra gang med

Der er sikkert forskel på de billige og de dyre, dog har jeg altid brugt de
billige
uden nogen problemer, selv efter 10 år nogle steder ser de stadigvæk pæne
ud. Men det er altså fugemasse, det er ikke spartelmasse, det er til at
lukke
smalle fuger på et par millimeters bredde med, er dine fuger (huller) meget
større, så fyld dem næsten op med noget spartelmasse først (Polyfilla).

Mvh Max

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-11-05 10:32

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev

> [...]
> meget
> større, så fyld dem næsten op med noget spartelmasse først (Polyfilla).

Hvis man bare giver det tiden, så skal det nok tørre.

Når jeg maler, så bruger jeg altid acrylfugemasse til at spartle med, f.eks.
ved loft- og gulvlister og alle andre steder, hvor der er risiko for "sorte"
huller, når man f.eks. maler hvidt. Det er jo ikke altid, at man kan fylde
disse ud med malingen, og det smarte er, at det kan gøres i een arbejdsgang.

Jeg lægger simpelthen en fuge, og så maler jeg den ud med maling lige med
det samme. Plastmaling og acrylfugemasse er fremragende til at blande
sammen, men husk at det tager tid at tørre. Er det farvet maling, så kan man
snildt blande acrylfugemasse med enten toner eller maling.

Ovenstående kan naturligvis kun lade sig gøre, hvor massen kan hæfte på
begge sider, og ikke i desidere huller på store flader.

Claus

Fra : Benny Andersen

Dato : 16-11-05 09:31

I tillæg til hvad andre har nævnt:
Hvis der kun fyldes i fugen vil kommende sprækker på en brøkdel
milimeter afsløre sig.
Hvis der derimod, ved fugning i et hjørne som f.eks mellem loft og
væk, glattes af en anelse skråt med en glattepind som rager få
millimeter ind over fugen, så bliver den overlappede kant omsluttet
med fuge, som ved svind blot trækker tæt.

--
Mvh Benny Andersen