Frikort
Fra : Lene

Dato : 13-11-05 11:43

Jeg fiklavet et frikort i marts måned, da jeg endnu boede sammen med min
kæreste.
Her i juli blev jeg selvstændig. Kan jeg bruge mit frikort i forbindelse med
selvstændigt arbejde?
MVH lene

Fra : Poul Christensen

Dato : 13-11-05 12:27

"Lene" <lesletdette@satzone.com> wrote in

> Jeg fiklavet et frikort i marts måned, da jeg endnu boede sammen med
> min kæreste.
> Her i juli blev jeg selvstændig. Kan jeg bruge mit frikort i
> forbindelse med selvstændigt arbejde?

I hvilken sammenhæng vil du bruge frikortet som selvstændig?

mvh
Poul Christensen

Fra : KNT

Dato : 13-11-05 13:28

Dit frikort er kun udtryk for at du har (som alle andre) et beløb du kan
trække fra - dvs. grundfradraget + renter, fagforening mv. Normalt beløber
det sig til 30-50000 kr pr. år.
På et frikort har du selv råderet over hvornår du bruger dem - på et normalt
skattekort er frdraget delt i 12 lige store puljer.
Det gør kort sagt ingen forskel.
Som selvstændig skal du selv betale din skat af det opnåede overskud. Det
opgør du principeilt en gang om året.
For ikke at få en overraskelse laver du en forskudsregistrering hos
skattevæsenet på det beløb du forventer at tjene. Så vil kommunen lave en
beregning derudfra og give dig et antal indbetalingskort, så du kan fordele
smerten hen over året.

Knud

Fra : Poul Christensen

Dato : 13-11-05 14:43

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> wrote in

> [...]
> skattevæsenet på det beløb du forventer at tjene. Så vil kommunen lave
> en beregning derudfra og give dig et antal indbetalingskort, så du kan

Jeg har ikke noget frikort.

mvh
Poul Christensen

Fra : KNT

Dato : 13-11-05 15:21

> "KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> wrote in

> Jeg har ikke noget frikort.

Så har du et fast månedligt, ugentligt eller dagligt fradrag, som fuldt ud
svarer til frikortet.

Knud

Fra : Poul Christensen

Dato : 13-11-05 17:35

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> undlod at toppoaste i

> "Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Så har du et fast månedligt, ugentligt eller dagligt fradrag, som
> fuldt ud svarer til frikortet.

Tak Jeg kender udmærket reglerne for skattekortsberegninger og har heller
ikke spurgt til reglerne.

Mvh
Poul Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-11-05 19:39

Poul Christensen skrev den 13-11-2005 17:35:

> Tak Jeg kender udmærket reglerne for skattekortsberegninger og har heller
> ikke spurgt til reglerne.

Bare rolig, Knud har en af sine gode dage idag.

--
mvh Carsten Riis
For mange kilo? Vil du være en rigtig taber? Gratis! slankerummet.dk

Fra : Lene

Dato : 14-11-05 10:46

> I hvilken sammenhæng vil du bruge frikortet som selvstændig?
>
> mvh
> Poul Christensen

Sagen er den at jeg er nødsaget til at lukke firmaet indenfor kort tid.
Så i forbindelse med det, tænkte jeg på om jeg kan bruge mit frikort, hvis
der er overskud.
MVH Lene

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-11-05 11:49

Lene wrote:

> Sagen er den at jeg er nødsaget til at lukke firmaet indenfor kort tid.
> Så i forbindelse med det, tænkte jeg på om jeg kan bruge mit frikort, hvis
> der er overskud.

Du får meget bedre svar hos told&skat. Men uanset om du kan
bruge dit frikort eller ej, så har du som KNT skriver, et
fradrag lige som alle andre. Nogle vælger at få det på en
gang i form af frikortet, andre får det hver måned.
Dit fradrag vil blive fratrukket så fremt din virksomhed
er af en art der giver personlig indkomst, hvilket det sikkert
er, da det kun er anparts og aktieselskaber der giver kapital
indkomst der er lidt anderledes beskattet. Har du en eller
andne underlig virksomhedstype som ikke er en af de ovenstående
så skal du nok snakke med din revisor.

JonB