murerarbejde!
Fra : Aksel Petersen

Dato : 12-11-05 15:19

Vores murer er bestilt til et arbejde med vores lyskasser udfor nogle
kældervinduer. Det er endnu ikke lykkedes at få det lavet,
men han har så travlt.

Nu har jeg set, at den nederste række mursten ovenover vores kælderdør og
et
kældervindue vistnok er løse. Der er en revne i
fugningen over dem. Det vil jeg gerne have ordnet, og jeg spekulerer på,
om
jeg kan lave det selv.

Jeg tror, at det drejer sig om at pille murstenene ud og lave en god
understøttelse - solidt bræt og donkraft haves - og så sætte
stenene op igen i en solid mørtel/cement/lim blanding og fuge bagefter.

Er dette mon rigtigt?

Kan årsagen til miseren mon være, at man i sin tid har puttet for meget
sand
i mørtelen, da huset blev bygget?

Aksel

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 12-11-05 15:51

"Aksel Petersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> understøttelse - solidt bræt og donkraft haves - og så sætte
> stenene op igen i en solid mørtel/cement/lim blanding og fuge bagefter.

Tror da umiddelbart at det er overliggeren som er begyndt at ruste og dermed
skubber fugen ud.... Jeg ville fjerne hele fugen og så smøre jernet ind i
noget "antirust" noget som man kan få. Derefter ville jeg fuge om igen....

Vh
Carsten