Styrke i dykkerbriller (kun snorkling) - e~
Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 12-11-05 08:45

Jeg skal på en længere tur (3 måneder til Hawaii, Fiji, Australien m.fl.)
hvor jeg kommer til at snorkle en del regner jeg med. Jeg har histil
"hobby-snorklet" på ferier og lign med det snorkeludstyr man nu lige kunne
låne.

Nu vil jeg købe maske + snorklel og kom så til at tænke på, om det er
pengene værd at få med styrke i galssene. Jeg er næsrsynet - 1,5, så det er
jo ikke alverden. Er der nogle af jer, der har erfaringer med ca. samme
styrke. Hvor meget forskel gør det under vandet om man har styrke i eller
ej.

VH
Jakob

PS: Det er en Aqualung Look maske jeg har kig på - den fås med styrke til
ca. 400,- ekstra.

Fra : Frederik Rugaard

Dato : 12-11-05 10:48

Hej.
Hvis jeg var dig, ville jeg gå ned til din lokale optiker og spørge om
du
må prøve kontaktlinser. Endagslinser fungerer perfekt for mig til
dykning,
og det er billigt hvis du vælger nogle få linser bare til sport.

Mvh Frederik

Fra : KC

Dato : 12-11-05 15:11

Du kan da ikke rejse Hawaii, Fiji, Australien m.fl. uden dykkercertifikat -
er du sindsyg
1. Tag et referral-kursus i DK og dykkene sydpå.
2. Få endagslinser, med -1,5 kan du jo heller ikke køre bil eller andre
ting. Med lidt træning kan man sagtens få så meget styr på linserne, at man
kan dykke med åbne øjne uden maske og uden at miste linserne.

KC
-6,0 og -6,25

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 12-11-05 14:45

"KC" <kc@kcdk.com> wrote in message
> [...]
> ting. Med lidt træning kan man sagtens få så meget styr på linserne, at
> man kan dykke med åbne øjne uden maske og uden at miste linserne.

Ikke sindsyg men rejser med 2 små børn, så det bliver nok mest til
snorkling - desværre

Jeg vil da overveje det med linserne - men har aldrig prøvet kontaktliser
(men det er jo en helt anden problemstilling).

VH
Jakob

Fra : HKN

Dato : 12-11-05 15:46

"KC" <kc@kcdk.com> wrote in message
> Du kan da ikke rejse Hawaii, Fiji, Australien m.fl. uden
> dykkercertifikat - er du sindsyg

Nej - ikke medmindre han er godt "loaded" - det koster kassen at dykke på
Hawaii!

-Henrik

Fra : KC

Dato : 12-11-05 17:12

Og så kan han ikke dykke i Australien eller hvad? (eller ville du bare lige
fortælle at du har været på Hawaii

Fra : HKN

Dato : 12-11-05 20:54

> Og så kan han ikke dykke i Australien eller hvad? (eller ville du bare
> lige fortælle at du har været på Hawaii

Nej - det er bare noget jeg har læst

It has removed 58 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Kent Friis

Dato : 12-11-05 20:25

Den Sat, 12 Nov 2005 15:10:57 +0100 skrev KC:
> Du kan da ikke rejse Hawaii, Fiji, Australien m.fl. uden dykkercertifikat -
> er du sindsyg

Dykkercertifikat til snorkling?

Har jeg komplet misforstået noget, eller drejer det sig ikke bare om
at fjolle rundt i overfladen (og en gang imellem lidt længere ned) med
en snorkel, præcis som ved stranden herhjemme?

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-11-05 21:11

Kent Friis wrote:

> [...]
> at fjolle rundt i overfladen (og en gang imellem lidt længere ned) med
> en snorkel, præcis som ved stranden herhjemme?

Hej Kent.

Du har skam ikke misforstået noget, men tager man de steder hen i
verdenen, skulle man virkeligt få sig et dykkercertifikat så man kan
opleve dykningen der også.
Det er så meget federe end snorkling :)

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Kent Friis

Dato : 12-11-05 21:44

Den Sat, 12 Nov 2005 21:11:03 +0100 skrev Søren Reinke:

> [...]
>
> Du har skam ikke misforstået noget, men tager man de steder hen i
> verdenen, skulle man virkeligt få sig et dykkercertifikat så man kan

Det skal du jo sige. Og andre ville sige at flyveturen er meget federe
end at dykke.

Mvh
Kent

Fra : Thomas VJ

Dato : 16-11-05 21:06

"KC" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ting. Med lidt træning kan man sagtens få så meget styr på linserne, at
> man kan dykke med åbne øjne uden maske og uden at miste linserne.

En lille detalje;
Tager en optiker højde for refraction når han vælger styrken til linserne i
en dykkermaske?

--
Mvh,
Thomas Jakobsen

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 17-11-05 19:31

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> wrote in message

> En lille detalje;
> Tager en optiker højde for refraction når han vælger styrken til linserne
> i en dykkermaske?

Hvad betyder det?

Fra : Thomas VJ

Dato : 17-11-05 23:06

> "Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> wrote in message

> Hvad betyder det?
Lysets bøjninger når det bryder igennem forskellige materialer, såsom vand,
luft og glas, medfører at det vi ser i vandet (med dykkermaske på) ser ud
til at være 25-33% større og tættere på.

--
mvh, Thomas VJ
http://dykkerteori.dk/ms/ - Dive Rite masker med styrke

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 13-11-05 08:32

Det ville nu stadig være fedt, hvis nogen med nogenlunde samme syn som mig
(nærsynet, - 1,5) gav en melding på erfaring. Betyder det det store da
sigtbarheden jo alligevel ikke er kilometervis under vandet?

VH
jakob

Fra : KC

Dato : 13-11-05 18:22

Mit syn er blevet langsomt dårligere gennem nogle år. Når jeg har haft en
styrke linser som burde være 1,5 "stærkere" har jeg oplevet det frygteligt
generende mht. at køre bil, læse tekster på TV, læse vejskilte etc. etc.

Hvis du ikke har nogle problemer over vandet vil du nok heller ikke få det
under vandet.

Hvis du bruger briller normalt vil du opleve det som meget begrænsende for
din oplevelse hvis du skal undværre dette hjælpemiddel når du snorkler. Det
er selvfølgeligt meget individuelt hvor hurtigt man vender sig til linser.
Jeg husker det som storslemt da jeg begyndte at putte de små fandener ind i
øjet, men efter 14 dage var der ingen problemer. Idag mærker jeg linserne
ca. 15 sekunder om morgenen når de skal i og ca. 5 sekunder om aftenen når
de skal ud. For mig fungerer det perfekt i forhold til dykning.

Så den korte version af mit svar er: kan du undværre briller over vandet kan
du også under - men du går glip af en masse.

KC

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 13-11-05 18:26

Det var et fint svar. Tak. Jeg tror jeg ofrer på nogle dykkerbriller med
styrke.

Fra : KC

Dato : 13-11-05 21:03

Der findes et væld af løsninger på dykkermasker (bemærk: masker
ikke -briller), jeg ved at dem man køber i dykkercentrene er af meget dårlig
kvalitet (det handler om prismer/lysets brydning) så gå til en optiker. Hos
optikeren er svagheden til gengæld selve masken....

Det er ikke let og desværre heller ikke billigt.

KC

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 13-11-05 23:46

> [...]
> optiker. Hos optikeren er svagheden til gengæld selve masken....
>
> Det er ikke let og desværre heller ikke billigt.

Ja - maske selvfølgelig. Men hos en optiker? Mener du glassene er af dårlig
kvalitet? Jeg har ikke råd til noget speciallavet hos en optiker. Burde et
par glas til 4-500 kr. til en maske fra en dykkerudstyrsbutik ikke kunne
klare det?

VH
jakob

Fra : Torben

Dato : 14-11-05 11:29

> [...]
> dårlig kvalitet? Jeg har ikke råd til noget speciallavet hos en optiker.
> Burde et par glas til 4-500 kr. til en maske fra en dykkerudstyrsbutik

Jeg har set at www.aquasyd.dk har tilbud ifbm. med Big Eyes (en dejlig maske
til snorkling) og glas med styrke monteret. Prøv at se på deres hjemmeside.
-Torben

Fra : KC

Dato : 14-11-05 16:37

Det er præcist den type glas jeg fraråder...
Jeg tog et stykke tilsvarende glas med til optikeren som forklarede
forskellen.

KC

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 14-11-05 22:07

"KC" <kc@kcdk.com> wrote in message news:Ea2ef.151$nJ3.16@news.get2net.dk...
> Det er præcist den type glas jeg fraråder...
> Jeg tog et stykke tilsvarende glas med til optikeren som forklarede
> forskellen.

Vil du uddybe - hvori lå forskellen?

Og hvad er det, der skulle være galt med den slags "billige" glas?

VH
Jakob

Fra : Henrik Manley

Dato : 16-11-05 21:25

> Og hvad er det, der skulle være galt med den slags "billige" glas?

Det samme som med "netto" briller. De tager brødet ud af munden på
optikeren.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk