return false
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-11-05 18:32

Hej NG

Jeg sidder og arbejder med et administrationsmodul til en gæstebog. I
modulet forekommer ved hvert indlæg et link:

Linket skal åbne en mulighed for at 'redigere i'/slette et indlæg - og det
fungerer for så vidt OK. Der er bare den ubekvemme bivirkning, at samtidig
springer siden til sin top, så hvis det indlæg, som skal rettes, ligger
nederst på siden, skal man scrolle ned til det igen.

Jeg vil derfor indsætte et 'return false' i linket, men kan ikke huske
syntaksen og de muligheder, jeg har forsøgt med, slår linket ihjel. ;(

onclick="return false";
onclick="return false;"

How to do?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-11-05 23:34

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> writes:

> [...]
> springer siden til sin top, så hvis det indlæg, som skal rettes, ligger
> nederst på siden, skal man scrolle ned til det igen.

Det er ikke så underligt, for at følge sådan et link kan jo føre til
en helt ny side, som hentes fra serveren. Der er ingen grund til at den
skulle vide hvor du gerne vil stå ud fra den foregående side.

> Jeg vil derfor indsætte et 'return false' i linket, men kan ikke huske
> syntaksen og de muligheder, jeg har forsøgt med, slår linket ihjel. ;(
>
> onclick="return false";

Det virker ... til at forhindre at klik på linket gør noget. Det er ikke
det du vil.

Enten lad klikket udføre noget javascript der gør at du kan redigere
på den side du står på, i stedet for at skifte sindes URL ud med en
anden (ja, det der står efter "?" er også en del af URLen), eller
tilføj noget til linket der fortæller hvor der skal scrolles til.

Det sidste kunne se ud som:

hvor så den nyloadede side har en id="editor" på det element du
vil scrolle til.

Held og lykke.
/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-11-05 00:19

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Det er ikke så underligt, for at følge sådan et link kan jo føre til
> en helt ny side, som hentes fra serveren. Der er ingen grund til at
> den skulle vide hvor du gerne vil stå ud fra den foregående side.

Det er godt nok 'surt show'. Det er ellers samme side, men der åbnes bare
via php en mulighed for at redigere indlægget.

Så må jeg i stedet reducere antallet af viste indlæg pr. side i
administrationsmodulet, så jeg ikke skal scrolle så langt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-11-05 12:21

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> writes:

> Det er godt nok 'surt show'. Det er ellers samme side, men der åbnes bare
> via php en mulighed for at redigere indlægget.

Det er samme side (eller rettere, samme php-fil) for serveren, men
klienten kan ikke vide det. Det er jo ikke engang det samme den får
sendt tilbage.

> Så må jeg i stedet reducere antallet af viste indlæg pr. side i
> administrationsmodulet, så jeg ikke skal scrolle så langt.

Eller sæt en id ind, som du kan scrolle ned til med en
fragment-identifier (#idnavn efter URL'en).

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-11-05 15:18

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Eller sæt en id ind, som du kan scrolle ned til med en
> fragment-identifier (#idnavn efter URL'en).

Det arbejder jeg på nu. Men jeg har flyttet tråden over i php-gruppen, da
det involverer en del php.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/