Kugleacasie
Fra : Lene Thorup

Dato : 11-11-05 11:10

Hjælp....vi har plantet fem stk. kugleacasie langs vores indgang - så vidt
så godt.

Jeg har købt dem på en planteskole, og har fået det indtryk, at de ikke
bliver højere end de er podet - jeg har købt dem med en stamme der er 120
cm. Så ville jeg lige søge lidt på nettet om beskæring, og så så at de
bliver ca. 3 meter!.

De er selvfølgelig købt i str. 120 cm fordi den højde lige passer....

Er der nogen der ved, hvordan det hænger sammen?. Det latinske navn er
Robinia ps. Umbraculifera SCH 120 cm.

Hilsen
Lene

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-11-05 21:54

On Fri, 11 Nov 2005 11:09:58 +0100, "Lene Thorup" <ingen@virus.tilmig>
wrote:

> [...]
>
>De er selvfølgelig købt i str. 120 cm fordi den højde lige passer....
>
>Er der nogen der ved, hvordan det hænger sammen?. Det latinske navn er

SCH 120 betyder at stammehøjden er 120 cm. Dvs. kronen begynder 120 cm
over jorden. Det vil den blive ved med. Men kronen vil stadig gro, og
blive større i diameter for hvert år der går og den bliver så
selvfølgelig også højere. For at den skal blive 3 meter høj, så skal
kronen altså blive 180 cm i diameter. Det kan den også godt, men der vil
gå rigtig mange år inden det sker. Men selv når det sker, så vil stammen
stadig være 120 cm høj.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 11-11-05 22:04

Lene Thorup wrote:
> [...]
> bliver højere end de er podet - jeg har købt dem med en stamme der er 120
> cm. Så ville jeg lige søge lidt på nettet om beskæring, og så så at de

Ja - og endda højere.
Men de kan ved klipning holdes i ave.
Se her http://www.abc.net.au/gardening/stories/s680780.htm
Søg efter Robinia 'Umbraculifera'.

mvh
Poul Erik

Fra : Lene Thorup

Dato : 11-11-05 23:06

Tak for jeres svar - det var jeg glad for!.
Hilsen
Lene