At holde FreeBSD opdateret
Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-11-05 23:31

Jeg har laest de afsnit i dokumentationen som saa relevante ud, men
jeg synes ikke jeg har faaet forklaringen der.

Jeg har installeret FireFox og Gaim fra package-samlingen, slrn og Ion
fra ports-samlingen. Det var for at give to eksempler fra hver. Der
er, og kommer selvfoelgeligt mere til - meget mere. Spoergsmaalet er
hvordan jeg holder alle disse programmer opdateret.

Jeg koerer FreeBSD 6.0 Release. Er det rigtigt forstaaet at packages-
6.0-release-grenen paa ftp.freebsd.org er stivnet nu? Hvad der blev
udgivet med 6.0 Release hoerer til 6.0 Release, og bliver ikke
opdateret mere? Saa hvis jeg oensker opdateringer af packages, skal
jeg have fat i enten 6-STABLE eller 7-CURRENT?

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 11-11-05 00:28

Lars Stokholm wrote:

> Jeg har laest de afsnit i dokumentationen som saa relevante ud, men
> jeg synes ikke jeg har faaet forklaringen der.

Lidt læsestof her:
http://www.taosecurity.com/keeping_freebsd_applications_up-to-date.html

--
Mvh Henrik.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 12-11-05 15:09

Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> skrev 2005-11-10:
> Lidt læsestof her:
> http://www.taosecurity.com/keeping_freebsd_applications_up-to-date.html

Jeg har nu vaeret i gang med portupgrade i et doegn. Den skal
jo oversaette det hele, og med jaevne mellemrum stopper den
op og spoerger mig vedroerende nogle compile time options.
Jeg skal naermest sidde fastmonteret foran computeren for at
svare paa dem.

Er det her maaden at goere det paa? Kan jeg virkeligt ikke
opdatere med pakker i stedet for ports? For det her holder da
overhovedet ikke. Det hele blev jo alligevel i foerste omgang
installeret precompiled, saa hvorfor skal jeg pludseligt til
at oversaette selv?

Hvad goer man den dag 7.0 udkommer som release? Har man saa
ikke andet valg end at hente hele systemet som kode og over-
saette selv? Jeg maa overse noget.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 12-11-05 20:03

Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> skrev 2005-11-12:
> [...]
> overhovedet ikke. Det hele blev jo alligevel i foerste omgang
> installeret precompiled, saa hvorfor skal jeg pludseligt til

Man kan maaske bare bruge -P-switchen til portupgrade? Men
hvor henter den pakkerne fra? Og hvorfra henter den egentlig
ports'ne? :) Er det STABLE eller CURRENT?

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 12-11-05 20:38

Lars Stokholm wrote:

> Man kan maaske bare bruge -P-switchen til portupgrade?

Hejsa,

der er lidt om portupgrade her:
http://www.onlamp.com/lpt/a/4111

--
Mvh Henrik.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-11-05 14:49

Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> skrev 2005-11-12:

> der er lidt om portupgrade her:
> http://www.onlamp.com/lpt/a/4111

Tak, god artikel. Men -P-switchen bliver ikke omtalt der, og jeg
forstaa stadig ikke hvor pakkerne kommer fra. Kommer de fra
packages-6-stable eller fra packages-6-current (ftp.freebsd.org)?

Og hvor ports'ne kommer fra er ogsaa magisk. Svarer de til
stable eller current?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-11-05 15:01

Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> skrev 2005-11-13:
> Tak, god artikel. Men -P-switchen bliver ikke omtalt der, og jeg
> forstaa stadig ikke hvor pakkerne kommer fra. Kommer de fra
> packages-6-stable eller fra packages-6-current (ftp.freebsd.org)?

Naah, det er vel det samme sted som pkg_add henter sine pakker fra.
portupgrade bruger sikkert oveni koebet pkg_add til opgaven.

> Og hvor ports'ne kommer fra er ogsaa magisk. Svarer de til
> stable eller current?

Det undrer mig dog stadig.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 13-11-05 16:45

Lars Stokholm wrote:

> [...]

Det er cvsup du skal kigge på.
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/cvsup.html

Når du kører cvsup, så angiver du i din config-fil
hvad/hvor/hvormeget/osv du vil.

--
Mvh Henrik.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-11-05 22:13

Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> skrev 2005-11-13:
> Det er cvsup du skal kigge på.
> http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/cvsup.html
>
> Når du kører cvsup, så angiver du i din config-fil
> hvad/hvor/hvormeget/osv du vil.

Jeg bruger /usr/share/examples/cvsup/ports-supfile som det er foreslaaet
saa mange steder. Saa hvor kommer de saa fra?

Jeg har i oevrigt laest ovenstaaende link, men er ikke blevet klogere.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 13-11-05 23:16

Lars Stokholm wrote:

> Jeg bruger /usr/share/examples/cvsup/ports-supfile som det er foreslaaet
> saa mange steder. Saa hvor kommer de saa fra?

Hvis der i filen ingår linien:
*default tag=.
så er det FreeBSD-CURRENT den vil sync'e med [fremgår af filen].

Hvis du ønsker en anden version, så er det heri man angiver det.
FreeBSD har 2 udviklings-versioner, Current og Stable.
Efter dette går de i Release.

--
Mvh Henrik.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-11-05 09:36

Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> skrev 2005-11-13:
> Hvis der i filen ingår linien:
> *default tag=.
> så er det FreeBSD-CURRENT den vil sync'e med [fremgår af filen].

Ja, det er sandt, det oversaa jeg.

> Hvis du ønsker en anden version, så er det heri man angiver det.
> FreeBSD har 2 udviklings-versioner, Current og Stable.
> Efter dette går de i Release.

Jeps. Men der staar:
In particular, use only tag=. for the ports-* collections.

Saa hvis jeg skal opdatere min ports collection, saa har jeg kun
eet valg, og det er CURRENT?

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 14-11-05 18:28

Lars Stokholm wrote:

> Saa hvis jeg skal opdatere min ports collection, saa har jeg kun
> eet valg, og det er CURRENT?

Ja, det mener jeg faktisk du har ret i.
Ports-træet er vist nok universalt, uanset om man har current, stable
eller release sources.

--
Mvh Henrik.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-11-05 19:18

Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> skrev 2005-11-14:

> Ja, det mener jeg faktisk du har ret i.
> Ports-træet er vist nok universalt, uanset om man har current, stable
> eller release sources.

Det er da egenlig lidt underligt, at man kun har mulighed for
at opdatere sine ports, hvis man opdaterer dem til noget man
som almindelig bruger fraraades at bruge...

Men mange tak for din tid og hjaelp.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 14-11-05 21:03

Lars Stokholm wrote:

> Det er da egenlig lidt underligt, at man kun har mulighed for
> at opdatere sine ports, hvis man opdaterer dem til noget man
> som almindelig bruger fraraades at bruge...

Jeg mener mest det er sources der er kritisk mht stabilitet, og derfor
man har valgmulighederne.

Hvis man ønsker en specifik version af en port, så kan man jo hente den
manuelt, hvis man altså kan finde den
F.eks hvis man _skal_ bruge version y.x.z, så kan man hente porten og
lægge den manuelt ind i ports-træet.
Det er sikkert noget sjusk - men jeg har da praktiseret det med held.

> Men mange tak for din tid og hjaelp.

Velbekomme hr - jeg lærte da også noget under research'en :)

--
Mvh Henrik.