Opsætning af mail server - Hvad ska
Fra : none

Dato : 10-11-05 07:38

Hvad skal man installere for at have en fungerende mail server med
indgående og udgående post?

Fra : Steen Suder

Dato : 10-11-05 12:33

none wrote:

> Hvad skal man installere for at have en fungerende mail server med
> indgående og udgående post?

Et program, der kan tale SMTP (serverside), netværksadgang, noget
maskineri at køre det på og... det er vel det.

Hvis du læse posten fra en klient, skal du også bruge noget software,
der gør dette muligt, f.eks. en POP3/IMAP/HTTP-server, der har adgang
til de emails, der lander på systemet.

Det er faktisk ret simpelt

Sagt på en anden måde: du stiller et meget bredt spørgsmål som det
faktisk kan tage flere år at beherske svaret til.

Hvad har du prøvet?

--
Steen Suder

Fra : none

Dato : 10-11-05 19:41

Steen Suder wrote:

> [...]
>
> Sagt på en anden måde: du stiller et meget bredt spørgsmål som det
> faktisk kan tage flere år at beherske svaret til.

http og pop3 (virker imidlertidigt ikke)... IMAP: Hvad bruger man dette
til?... Er det nødvendigt?

Tænker på at lege lidt med pop4, men slippede den tanke siden ingen mail
programmer ligsom gider at lege med.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 10-11-05 19:16

none wrote:
> Hvad skal man installere for at have en fungerende mail server med
> indgående og udgående post?

En PC med Debian stable installeret.

derefter apt-get install courier-imap/pop3 og konfigurer exim4 til dit
domæne som kommer preinstallet som MTA på debian.

Så kan du modtage post gennem imap/pop3 og sende gennem exim4.

Udvid det evt. med spamassassin og clamav til henholdsvis spam og antivirus.

Men eftersom du ikke virker erfaren ud fra spørgsmålet vil jeg fraråde
dig at påbegynde projektet eftersom du hurtigt kan få opsat et åben
relay og dermed være til géne.

Du skal naturligvis også huske at opsætte en gyldig MX record for dit
domæne du ønsker at modtage mails for.

Hilsen Mikkel

From: Mikkel Bundgaard
Replace "invalid" with "dk" in address
homepage: http://www.notfound.dk/main/index.html?page=usenet

Fra : none

Dato : 10-11-05 19:39

Mikkel Bundgaard wrote:

> En PC med Debian stable installeret.

Det er dog en gentoo, men udover det.

> derefter apt-get install courier-imap/pop3 og konfigurer exim4 til dit
> domæne som kommer preinstallet som MTA på debian.
>
> Så kan du modtage post gennem imap/pop3 og sende gennem exim4.

Opsætningsfilerne virker ret så lange og uforståelige.

> Udvid det evt. med spamassassin og clamav til henholdsvis spam og
> antivirus.

Allerede tjek på

> Men eftersom du ikke virker erfaren ud fra spørgsmålet vil jeg fraråde
> dig at påbegynde projektet eftersom du hurtigt kan få opsat et åben
> relay og dermed være til géne.

Spørgsmålet er upræcist for at høre om jeg har glemt noget.

> Du skal naturligvis også huske at opsætte en gyldig MX record for dit
> domæne du ønsker at modtage mails for.

Det må jeg hellere lige tjekke op på om jeg fik gjort.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 11-11-05 00:16

> Det er dog en gentoo, men udover det.

Ok, men så evt. postfix som MTA. Jeg synes dog at EXIM er det bedste
valg fordi udvidelsesmulighederne er størrere heri. Og hastighed er
vidst ikke et problem, selvom EXIM skalerer ganske udmærket.

Jeg ved ikke hvordan gentoo precknfigurerer sine MTA pakker, men et godt
forslag, er, at opsætte din mailserver først inden den kommer på
internettet( tag stikket ud ).

Sikrer dig 100% at du ikke er et åben relay inden du sætter den på
nettet. Og når du er sikker, sætter du den på, og tester med
www.ordb.org som har en rigtig god funktion til at teste for åbne relays.

Hvis du først er registeret på diverse rbl lister som åbent relay er det
nemmere helt at opgive sin IP adresse end at blive fjernet på diverse
rblister.

Overvej samtidig at opsætte din MTA til at rejecte mails udfra ordb.org,
rbl.spamassassin.net (mener jeg) muligvis flere jeg ikke kan huske.

/mikkel

From: Mikkel Bundgaard

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 11-11-05 01:15