Varme i en husrenovering?
Fra : ThomasT

Dato : 09-11-05 10:50

Hej,

Vi er i gang med at renovere et 2-plans hus fra 1973. I den forbindelse har
vi fået pillet alle radiatorer ned. Kan huset stå vinteren over uden
radiatorer? Jeg mener kommer der nogle skader ved det?

Venlig hilsen
Thomas Thomsen
Frederica

Fra : Ninja Rider

Dato : 09-11-05 21:25

Hejsa

ThomasT wrote:
> Vi er i gang med at renovere et 2-plans hus fra 1973. I den forbindelse har
> vi fået pillet alle radiatorer ned. Kan huset stå vinteren over uden
> radiatorer? Jeg mener kommer der nogle skader ved det?

Der kan hurtigt komme nogle problemer med fugt, pga. f.eks. kondens, og
ling. men det kan jo nogenlunde løses med noget udluftning.
Der ud over skal du være opmærksom på Vandinstallationer, og evt
tilbageværende centralvarme rør med vand i... (Frost sprængninger og lign.)

Det er nok de ting jeg vil tro der skal holdes øje med, men der ud over
skulle det ikke være et problem.

Mvh Emil
--
Kawasaki ZXR750 Ninja
http://dfmc.dk/?id=26

Fra : J. Jørgensen

Dato : 09-11-05 21:58

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dkFJERNDETTE> skrev i en meddelelse
> [...]
> har vi fået pillet alle radiatorer ned. Kan huset stå vinteren over uden
> radiatorer? Jeg mener kommer der nogle skader ved det?

Hej Thomas

Det er lidt af en chance du der tager.
Vi ved jo ikke hvilken vinter vi får!
Du må jo nok sørge for jævnlig kontrol med udviklingen.

I værste fald får du fugtproblemer (mug/skimmel) indvendigt på ydervægge og
ved vinduespartier.
Det kan sommetider gå temmeligt stærkt med udviklingen.

Hilsen
Jørgen

Fra : Gainsbourg

Dato : 10-11-05 04:31

Du bør holde en minimumstemperatur i huset på 5 grader vinteren over - gerne
mere. En løsning kunne være at købe nogle billige elradiatorer med termostat
i et byggemarked (eller i den blå avis) og sætte op. Du bør også
kontrollere, at luftfugtigheden ikke bliver for høj, ved at sætte elektriske
affugter(e) op. Huset kan tage skade af at blive udsat for frost og ved for
høj luftfugtighed kan der gå skimmel, råd eller i værste fald decideret
svamp i konstruktionen. Ved en fugtighed på 20+% i konstruktionen vil der
udvikles råd og evt. svamp. Ved 18% vil en "slumrende" svamp kunne blive
aktiv. Du bør derfor løbende kontrollere fugtigheden i konstruktionen med en
fugtmåler.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : t@vicki-thomas.dk

Dato : 10-11-05 22:03

Tak skal i have for svarene.

Thomas

Fra : Jacob Andersen

Dato : 11-11-05 19:11

Lige en sidste kommentar fra en der har været møllen igennem sidste år: Det
skal være temmeligt koldt udenfor før det også bliver frost inden i huset.
Også selv der ingen aktiv varmekilde er. Så nu mindre det bliver rigtigt
hård frost i lang tid vil jeg ikke være det mindste bekymret.

Fra : Martin

Dato : 12-11-05 09:13

> [...]
> Også selv der ingen aktiv varmekilde er. Så nu mindre det bliver rigtigt
> hård frost i lang tid vil jeg ikke være det mindste bekymret.

og det er jo lige præcis der problemet er....

medmindre du kan love en knap så kold vinter ? og det kan du vel næppe ?

og du ved jo heller ikke om huset er så godt isoleret som dit/jeres

jeg ville aldrig tage chancen,og forstår simpelthen ikke spørgsmålet,sådanne
opgaver SKAL laves om sommeren.....

Martin