Rottweiler erfarringer
Fra : Mus

Dato : 09-11-05 09:18

Hej vil træner i en Boxerklub.

Vi er nu efterhånden flere gange blevet kontaktet af Rottweilerfolk, der har
problemer med deres hunde er aggressive/dominerende. Altså er ikke blevet
kontaktet af flere på en gang. Men det er efterhånden forekommet flere
gange. Oftest er de kommet fordi de synes de er for hårde i
rottweilerklubberne. Eller fordi deres hunde har været et problem der også
og det ikke er blevet løst.

Vi har givet dem alle lov til at komme og så kunne vi se om vi kunne gøre
noget.Min mand er træner og han synes jo det er vildt spændende og list
udfordring. Nogle gange er det nogen som faktisk har haft rottweiler før
uden problemer. Det har alle været hanhunde og over 1 år.

Problemet er at vi absolut ingen erfarring har. Selvfølgelig oplever vi
Boxere, der ikke helt forstår, hvem der bestemmer, men det udarter sig i
skarnsstreger og at de vil lege konstant og bestemmer hvornår der skal
leges.

Vi har jo ikke været i tvivl om at det er lederskabsøvelser,
lederskabsøvelser og lederskabsøvelser i de flæeste tilfælde.

Men problemet er lidt at de andre der træner på holdet hver gang bliver
bange og ikke vil træne sammen med dem. De er nogen gange meget voldsomme
disse Rotter. Men tror måske også de bare lyder voldsomt og det kan
selvfølgelig godt skræmme Boxerejere der har en hund der siger meget meget
lidt.

Min mand synes jo som sagt at det er meget spændende og meget mere
udfordrende end en Boxer. Og det er virkelig også lykkedes for nogen af
ejerne at få styr på deres hunde efterfølgende, men ikke alle.
Og vi har hver gang måttet sige at vi desværre ikke kan træne dem, da vi
nødig vil gøre mere skade end gavn og ikke har den nødvendige erfarring, Ja
og at gruppen som helhed er utrygge ved at den træner der. Men vi har
selvfølgelig givet dem en amsse lederskabsråd med på vejen og ordre om at
være konsekvente mht opdragelse og så givet dem telefonnummeret på en
adfærdskonsulent de kunne kontakte hvis ikke det hjalp.

Min mand tog og gik med den ene af dem vi havde på besøg og han gjorde
udfald mod ham. Han var snarrådig kastede den store hund ned på jorden og
satte sig oven på ham. Hunden slog lynhurtigt blikket væk og slikkede sig om
munden, så han var overbevist om at der ikke var noget ondt i hunden, at den
bare var så vant til at alle hoppede af skræk hver gang den gjorde udfald og
var vant til at bestemme.

Ejerne sagde det var meget typisk for rottweilere at være sådan i hvert fald
til de var 3 år.

Og vi fik råd fra højre og venstre om at man ikke måtte være hård ved en
rottweiler ellers vender de sig en dag mod en når man viser den mindste tegn
på svaghed og at de skulle tages med list. Det har vi aldrig hørt om før.
Altså ikke det at de kan finde på at vende sig mod en, men at de skulle
tages med list. Kan det virkelig være rigtigt? Skal de ikke bare opdrages
konsekvent med god lederskab og masser af kærlighed.

Ja jeg synes altså det lyder lidt mærkeligt. Der skal lige siges at vi har
en rottweiler på holdet der bare er super lækker og helt problemfri udover
han er svær at hoolde når han bliver glad og vil kysse

Er rotten virkelig så meget anderledes. Vi har overvejet at tage ud og se i
en Rottweilerklub for at se om det virkelig ikke er så ualmindeligt. Det er
jo også lidt spændende. Og manden er ret interesseret i denne race omend jeg
næppe tror han fraviger Boxeren.

LN
Hmm tror egentlig det blev et lidt underligt indlæg, men håber i forstår
hvad jeg mener

Fra : fam. Ager

Dato : 09-11-05 10:22

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> næppe tror han fraviger Boxeren.
>
> LN
> Hmm tror egentlig det blev et lidt underligt indlæg, men håber i forstår

jeg forstår godt hvad du mener, jeg ser det samme på træningspladsen hvor vi
boxerfolk træner med rottweilerne. der er flere tilfælde, hvor træneren har
givet op, han er af den gammeldags trænertype med kæft trit og retning, som
jeg ikke bryder mig om, den egner sig ihvertfald ikke til et boxersind. jeg
tror det handler om, at visse rottweilere, ikke kan kapere den form for
indlæring, at de mister tilliden til føreren/ejeren. Jeg tror godt det kan
betale sig at indlære med lidt blødere metoder, som du selv er inde på.
lederskabsøvelser feks. positiv indlæring, også at træne andre ting end hvad
der kræves til prøveprogrammet, det gør også at det bliver sjovere for både
hund og fører.
foreslog jeg rottetræneren på vores plads, at han skulle tage og prøve det,
er jeg sikker på at han ville grine sin røv i laser...desværre, det har også
bevirket at det kun er meget få boxere der træner i vores egen klub, de er
søgt andre steder med andre former for træning. mig selv inklusiv.

mht. rottens sind, vil jeg ikke gøre mig klog på, men jeg er da ikke i tvivl
om den skal have en kærlig konsekvent opdragelse. hannerne er nok som så
mange andre racer, varierende i deres drift og temperament,
hvad med at kontakte nogle rottweilerklubber og forhør jer, evt. opdrættere?

jeg synes iøvrigt at det er fint, at i kan hjælpes ad, når der opstår
problemer, boxer eller ej, det kan du hilse gemalen og sige.(-;

mvh. marie

Fra : ST

Dato : 09-11-05 23:04

> [...]
> Jeg har været den lykkelige ejer af ialt 3 rottweiler, en meget stor han
> og senere to tæver. i perioden 1967 til 2003.
Har aldrig deltaget på specielle rotte træningshold, kun almindelig
lydighedstræning.

Efter min erfaring findes der forskellige typer af rotter, den første han og
den sidste tæve var begge af Frederiksborghunde afstamning, der var
kendetegnet ved at være meget store og meget rolige hunde. Tæven i midten
blev overtaget som 8 mdr. gammel, kom fra en ivrig Rottweilermand, der havde
trænet meget, hun var af den mindre og mere aktive type. Hende havde jeg en
episode med, da hun en enkelt gang truede mig. Jeg blev bare så gal, at jeg
løftede hende op i pelsen, satte et knæ i siden og smed hende fra mig,
hvorefter jeg direkte gav hende et los bagi. De næste dage holdt hun hele
tiden afstand til mig. Der var herefter til hendes død som 7 årig tvivl om
lederskabet. Den sidste fik vi som 8 ugers hvalp, her ændrede vi helt
opdragelsen, kærligt men konsekvent, hun blev så tillidsfuld og rar, at både
min mand og jeg har oplevet at blive truet, og madammen så bare passivt til
!! Det er svært at finde balancen i opdragelsen.

Det er rigtigt at rotter generelt larmer meget, også når de leger og er
glade, så det er vigtigt at tolke kropssproget, hvilket halerne heldigvis
hjælper med til.
Hilsen Susanne

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 10-11-05 22:51

> han er svær at hoolde når han bliver glad og vil kysse

Ja de kære rotter elsker at kysse og gerne med hele kroppen.

> Er rotten virkelig så meget anderledes. >

Jeg vil ikk sig de er anderledes en andre hunde men jo lidt anderledes er de

en rotte er en stor glad hund som godt kan være svær at træne med,

men med kærlighed og konsekvens kommer man langt.

Jeg har en han på 5 år en dejlig dreng som er meget selvstændig men dog ikke
mere

end han gør hvad der bliver sagt han er opdraget med kærlighed og har
respekt for hans mor.

Min lille tæve på 7 mdr. er godt i gang med træningen men er en lille hidsig
madame men igen

køre vi meget på konsekvens og kærlighed ( ros).

Hvis i kommer fra Jylland er i meget velkommen i vores rottweiler klub i må
også gerne kontakte mig privat

hvis i kan bruge min hjælp.

Mange hilsner

Majbritt

Nordjylland

Fra : Coppi

Dato : 11-11-05 17:41

Hej.

Nu har vi ikke haft andre hunde end rottweilere, så jeg ved jo ikke hvordan
andre racer er.

Man kan godt sige, at det kan være en fordel, at opdrage en rotte med list
eller snuhed.

De har det med, at gå rundt og brumme lidt, især hannerne, det aksepterer
vi, driller lidt kærligt og siger: nåh det synd, du er så sur. Det
resulterer så i, at hver gang vi siger noget er synd, så brummer hunden.

Der er som regel meget stor forskel på hanner og tæver, tæverne er mere
labradoragtige.

For eksempel, er vores han på 8 år helt sikkert for viderekommende, han kan
hidse sig op og er umulig, at få ned på jorden igen. Altså lige bortset fra,
når vi så går ud og lukker køleskabsdøren op eller spørger om han vil med ud
og køre bil.

Det jeg prøver, at sige er, at man aldrig skal give sig til, at sætte sig,
lægge sig eller lignende på en rottweiler, det er en stor misforståelse, man
lærer nemlig hunden, at slås.
Afledning er meget bedre.Prøv, at få så få konflikter som muligt, afled.

Hvis en rottweiler skal straffes, skal det gøres straks, man skal ikke lade
hunden hidse sig op inden, men afledning er meget bedre.

Hvis man vil bevare charmen ved rottweileren, tror jeg, at man skal have en
eller anden forståelse for, at de skal have lov til, inden for en eller
anden grænse, at tro, at de har noget, at sige og det har de vel også, men
alligevel skal det jo i sidste ende være føreren der bestemmer.

Det er svært, at forklare, så det kan godt være, at de er anderledes.

Men det er nogle fantastisk dejlige hunde, med stor personlighed.
Jeg har trænet 2 hanhunde op på træningsbanen nu, de har begge brugsprøver,
ingen af dem har været nogle dydsmønstre herhjemme, men jeg er kvinde og
ikke specielt stærk og jeg kunne aldrig have haft dem, hvis jeg havde
skullet slås med dem, så tænk lige over det.

coppi